Współczesne opony zimowe muszą być bezpieczne zarówno na śniegu, jak i w warunkach deszczowych i suchych. W wyczerpującym teście wybieramy najlepszą oponę zimową w rozmiarze 205/55 R16.
Polskie zimy, na tle tych występujących w krajach skandynawskich, należą do stosunkowo łagodnych. Warstwa śniegu rzadko zalega na drogach przez dłuższy czas, nie brakuje także dni z dodatnią temperaturą lub opadami deszczu.
Opony, które wzięły udział w teście:
– Continental WinterContact TS 860
– Goodyear Ultra Grip 9
– Michelin Alpin 6
– Nokian WR D4
– Pirelli Cinturato Winter
– Dębica Frigo HP2
– Kormoran Snow
– Firestone Winterhawk 3
Z tego powodu przy opracowywaniu samochodowego ogumienia zimowego nie bierze się pod uwagę wyłącznie parametrów mających poprawić bezpieczeństwo podczas jazdy po śniegu. Do jednej z najważniejszych cech nowoczesnej opony zimowej należy przede wszystkim wszechstronność: ma być bezpieczna zarówno w typowo zimowych warunkach, jak i podczas deszczu i na suchym asfalcie. Projektanci ogumienia zimowego muszą zatem znaleźć kompromis między właściwościami jezdnymi na śniegu i przyczepnością na mokrej oraz suchej nawierzchni.
Wobec wysokich wymagań stawianych współczesnym „zimówkom” wybierając produkty do naszego testu odrzuciliśmy oferty producentów dalekowschodnich i skupiliśmy się na oponach wzbudzających większe zaufanie. Zestawiliśmy ze sobą ogumienie 8 producentów z różnych przedziałów cenowych (od 205 do 379 zł za sztukę). Cztery z nich zakwalifikowano do segmentu premium (Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli), dwie do średniego (Nokian, Firestone) i dwie do budżetowego (polskie marki – Dębica i Kormoran). Rozmiarem pasują do wielu samochodów kompaktowych, typu Audi A3, Ford Focus, Opel Astra czy Volkswagen Golf.
W celu uzyskania jak najbardziej wiarygodnych rezultatów pomiary testowe przeprowadziliśmy zimą w szwajcarskiej bazie wojskowej w Alpach, znajdującej się na wysokości 1500 m.n.p.m. Dzięki profesjonalnie przygotowanej warstwie śniegu na całej długości toru udało się uzyskać taką samą twardość podłoża. Sprawdzono standardowe parametry na śniegu (drogę hamowania, przyspieszenie, jazdę na czas, trakcję). Na mokrym asfalcie przeprowadzono także pomiary aquaplaningu, a na suchym oceniono również głośność zewnętrzną. Parametry na nawierzchni niepokrytej śniegiem zbadano z kolei na terenie niemieckiego ośrodka badawczego.
Jak w teście spisały się współczesne opony zimowe? Która okazała się najbardziej wszechstronna? Oto wyniki.
Miejsce 1 – Continental WinterContact TS 860
Continental WinterContact TS 860 to doskonale zbilansowana opona na każde warunki. Charakteryzuje ją duży margines bezpieczeństwa i znakomite prowadzenie podczas opadów deszczu. Zachowuje się bezpiecznie na granicy przyczepności zarówno na mokrym, jak i na suchym asfalcie. Zapewnia stabilne i przewidywalne prowadzenie na suchej nawierzchni. Na śniegu osiąga bardzo dobre wyniki, a przegrywa jedynie z Nokianem.
Continental WinterContact TS 860 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Continental WinterContact TS 860 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 375 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 17,0 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1835 g |
Trakcja (siła napędowa) | 339,7 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 86,6 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 48,1 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,734 g |
Aquaplaning wzdłużny | 76,7 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,03 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 88,0 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 42,6 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,5 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 65,0/71,8 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 14,188 pkt |
Opory toczenia | 0,791 |
Miejsce 2 – Goodyear Ultra Grip 9
Goodyear Ultra Grip 9 to sprawdzona konstrukcja o bardzo dobrych parametrach. Ta wszechstronna opona zimowa zapewnia doskonałą precyzję kierowania i przyczepność na mokrej oraz suchej nawierzchni. Zachowuje duży margines bezpieczeństwa przy wchodzeniu w poślizg. Jest stabilna i przewidywalna także na śniegu. To dobrze zbilansowane ogumienie na różne warunki atmosferyczne.
Goodyear Ultra Grip 9 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Goodyear Ultra Grip 9 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 367 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 16,9 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1871 g |
Trakcja (siła napędowa) | 339,8 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 87,8 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 52,2 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,713 g |
Aquaplaning wzdłużny | 79,2 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,60 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 89,7 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 44,7 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,6 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 65,4/72,2 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 14,157 pkt |
Opory toczenia | 0,879 |
Miejsce 3 – Michelin Alpin 6
Michelin Alpin 6 to najnowszy produkt francuskiego koncernu przeznaczony do samochodów osobowych. Plasuje się w ścisłej czołówce testu. Ma wysoki margines bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Na mokrej nawierzchni jest delikatnie podsterowna, a w poślizg wchodzi bardzo płynnie, bez gwałtownego zerwania przyczepności. Zapewnia dobrą precyzję prowadzenia. Według zapewnień producenta opona zachowuje bezpieczeństwo nawet wtedy, gdy jest zużyta.
Michelin Alpin 6 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Michelin Alpin 6 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 379 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 17,5 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1867 g |
Trakcja (siła napędowa) | 343,8 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 88,0 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 51,4 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,703 g |
Aquaplaning wzdłużny | 74,1 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,01 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 91,5 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 43,8 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,9 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 66,7/73,5 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 14,000 pkt |
Opory toczenia | 0,866 |
Miejsce 4 – Nokian WR D4
Nokian WR D4 praktycznie nie ustępuje czołówce, a jest przy tym znacznie tańszy. W teście wygrywa rywalizację w próbach na śniegu. Doskonale radzi sobie na suchej nawierzchni: jest stabilna i przewidywalna także na granicy poślizgu. Na mokrym asfalcie traci do ogumienia premium, ale jest bezpieczna – ma tendencje do podsterowności. Opona zachowuje margines bezpieczeństwa we wszystkich warunkach.
Nokian WR D4 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Nokian WR D4 | |
---|---|
Segment rynku | średni |
Cena 1 sztuki | 281 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 17,1 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1901 g |
Trakcja (siła napędowa) | 349,9 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 86,0 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 56,6 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,637 g |
Aquaplaning wzdłużny | 72,2 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,06 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 94,2 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 43,9 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,9 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 66,5/73,3 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 13,313 pkt |
Opory toczenia | 0,768 |
Miejsce 5 – Pirelli Cinturato Winter
Pirelli Cinturato Winter to dobra propozycja dla kierowców szukających oszczędności. Opona na drodze spisuje się niemal jak Nokian. Jest od niego lepsza na mokrej nawierzchni, a na suchej i na śniegu wypada nieco gorzej. Opona jest lekko podsterowna, co wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia. Zapewnia bardzo dobrą odporność na aquaplaning. We wszystkich warunkach zachowuje wymagany poziom bezpieczeństwa.
Pirelli Cinturato Winter – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Pirelli Cinturato Winter | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 304 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 17,4 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1731 g |
Trakcja (siła napędowa) | 334,1 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 88,9 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 52,9 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,663 g |
Aquaplaning wzdłużny | 80,8 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,48 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 92,1 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 44,0 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 55,6 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 66,0/72,8 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 13,344 pkt |
Opory toczenia | 0,974 |
Miejsce 6 – Dębica Frigo HP2
Dębica Frigo HP2 zdążyła już przyzwyczaić do niskiej ceny i dobrych właściwości w zimowych warunkach. Tym razem jest podobnie – na śniegu opona uzyskała bardzo dobre wyniki, wręcz na poziomie ogumienia premium. Na suchej i mokrej nawierzchni Dębice wypadają znacznie gorzej, jednak nie można o nich powiedzieć, że są niebezpieczne. Sprawdzą się w tych częściach kraju, gdzie często jeździ się po śniegu, a na asfalcie nie rozwija dużych prędkości.
Dębica Frigo HP2 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Dębica Frigo HP2 | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 227 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 17,0 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1865 g |
Trakcja (siła napędowa) | 342,2 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 88,3 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 55,6 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,614 g |
Aquaplaning wzdłużny | 68,9 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,04 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 94,5 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 46,2 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 55,8 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 66,4/73,2 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 12,375 pkt |
Opory toczenia | 0,831 |
Miejsce 7 – Kormoran Snow
Kormoran Snow to model polskiego producenta należącego do koncernu Michelin. Opona wypada słabo we wszystkich warunkach. Swego rodzaju zaletą Kormoranów są stabilne właściwości – wszystkie parametry mają na podobnym poziomie, przez co nie prowokują kierowców do szybkiej jazdy. Najtańsze opony w zestawieniu pomimo przeciętnych parametrów zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa. Mogą być wybierane przez spokojnych kierowców do samochodów o niskich mocach użytkowanych w ruchu lokalnym.
Kormoran Snow – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Kormoran Snow | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 205 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 18,1 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1741 g |
Trakcja (siła napędowa) | 327,8 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 89,7 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 54,8 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,640 g |
Aquaplaning wzdłużny | 71,3 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 2,89 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 93,2 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 44,5 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 55,5 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 67,5/74,3 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 13,094 pkt |
Opory toczenia | 1,029 |
Miejsce 8 – Firestone Winterhawk 3
Firestone Winterhawk 3 w próbach na śniegu wypada przeciętnie. Jedynie na suchej nawierzchni uzyskuje dobre noty za precyzję prowadzenia oraz stabilność w zakrętach. W tych warunkach opony zachowują duży zapas bezpieczeństwa. Na mokrym asfalcie Firestone uzyskuje najgorszy wynik w teście – przegrywa nawet ze sporo tańszymi polskimi oponami. Pomimo słabych wyników opony zostały zakwalifikowane do bezpiecznych.
Firestone Winterhawk 3 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Firestone Winterhawk 3 | |
---|---|
Segment rynku | średni |
Cena 1 sztuki | 344 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 17,6 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1816 g |
Trakcja (siła napędowa) | 335,7 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 88,5 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 58,8 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,608 g |
Aquaplaning wzdłużny | 69,7 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 2,43 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 97,8 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 45,5 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 55,1 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 65,9/72,7 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 13,813 pkt |
Opory toczenia | 0,940 |
Redakcja poleca inne artykuły dotyczące opon:
- Czy dojeżdżanie opony zimowej latem może być niebezpieczne?
- Czy opony zimowe powinny być węższe? Jaki rozmiar „zimówki” wybrać?
- Co wybrać: oponę bieżnikowaną, chińską czy premium?
A gdzie dunlop winter sport 5?
Za dobre są 😉
Opony klasy Premium za ok.300 zł / szt. 😉 Przyczepność , hamowanie , hałas , prowadzenie na mokrej nawierzchni bdb ..
szkoda, że takie okrojone to zestawienie, zabrakło mi yokohama, sam jeżdżę na nich już drugi sezon, mam model bluEarth winter v905, świetna jakość, dobrze się trzymają nawierzchni, zero problemów przy deszczu, błocie pośniegowym
Wszytko fajnie, a co z upływem lat użytkowania. am opony contivikingcontact „2015r i Michelin Alpin z 2016 . Michelin twardy i guma na korpusie popękana, a continental ideał czarna guma miękka, wysokosc bieznika ok 6mm jeżdziły od nowosci na jedym aucie. Widac klasę w conti..
Witam, napiszcie gdzie państwu przywieźć wasze opony Nokian wr d4 zimowe. Żebyście wiedzieli co się z nimi dzieje po 20k km. Trzyletnia opona a bieżnik można oderwać ręką.
Nokia wrd4 to syf kiła i mogiła u mnie i u znajomych już po niedużym przebiegu bieżnik się poodklejał
To test nowych opon, a nie po 20k km. Z resztą mam 3 komplety wr D4 jedne mają już 4 zimę pozostałe 2 dopiero drugą. Jednak w żadnej oponie nie odkleił mi się bieżnik, guma jest miękka i wszystko wygląda super. Oponę trzeba czasem zaimpregnować.
Opony impregnować?! Mam auto do jeżdżenia a nie leżenia pod nim!
dokladnie to samo u mnie – wymienilem na alpin 6 zobaczymy
Myślałem, że tylko ja tak mam. Zestaw kupiony nowy, 3 lata temu. Obecnie opony sparciały, a bieżnik po bokach poszarpany i tak jak Pan pisze, można reszcie odrywać. Porażka, 283zl/szt…
Nie polecam nokianow. Po 2 latach kartofle się z nich robią
Nie rozumiem dlaczego systematycznie pomijacie markę NEXEN. Ich opony Winguard Sport 2 ze swoim stosunkiem ceny do osiągów są bardzo dobrą alternatywą dla opon głównych producentów.
Zestawienie fajne, choć jeszcze paru modeli zabrakło
Yokohama. Nie wierzyłem, dopóki nie pojechałem w góry. Wjeżdżałem niedaleko Czarnej góry na topniejący śnieg z błotem, który miał ok. 15 cm. Żadna z wyżej wymienionych opon nie jeździ tak jak Yokohama na śniegu. Do tego często jeżdżę po niemieckich autostradach i jazda 170-200 nie robi na nich żadnego problemu. Przyczepność rewelacyjna na śniegu, deszczu i suchym. Krótko mówiąc, nie wierzyłem, że coś poza powyższym zestawieniem może konkurować. Obecnie kupuje tylko Yokohamę. Jeżdżę z napędem na jedną oś (niestety) ale dopóki się nie oszukam na nich to kupuje zawsze w ciemno.
Niezła reklama, ile ci płacą. Przetestowałeś wszystkie. Jaka trakcje mają te yokohamy
„Żadna z wyżej wymienionych opon nie jeździ tak jak Yokohama na śniegu.”
Że niby wzystkie opisane modele opon testowałeś???
brakuje chińczyków w tym zestawieniu, to już nie są opony siódmego gatunku, tak samo jak Xiaomi nie jest pikusiem wśród telefonów.
Mam założone Kormorany Snow i uważam że test jak zwykle robiony pod marki producentów ale nie ma faktyczną jakość .Testy w bazie wojskowej?? Serio
Reklama i psychologia wciąż żywa . Opona ma drodze sto razy gorsze warunki niz te na zdjęciach dziury błoto, sól itp.
I jak te Kormorany w praktyce wypadają zimą? śnieg/mokre? i na jakim aucie założone?
Mam Dębice Frigo HP2 w rozmiarze 205/55/16. Komplet kupiony w 2019r, i tak sam DOT opon. Obecnie 3 zima i tragedia na śniegu, mimo 7mm bieżnika [przebieg 25kkm]. Następny komplet to będzie Kormoran Snow. Miałem letnie Continental Ecocontact 5, po 4 latach i przy 6mm bieżnika na deszczu jazda figurowa na lodzie. Obecnie wychodzi na to że po 2-3 sezonach należy opony zmieniać na nowe ze względu na to że guma traci właściwości. Taki stosują materiał. Wychodząc z takiego założenia wolę kupić opony z klasy ekonomicznej i zmieniać co 2-3 sezony. Chyba że ktoś robi rocznie min. 50kkm, to zdąży opony zużyć może.
Bridgestone zimowa, po 2 sezonach popękała, odrywają się kawałki, poszły do utylizacji.