test opon zimowych

Współczesne opony zimowe muszą być bezpieczne zarówno na śniegu, jak i w warunkach deszczowych i suchych. W wyczerpującym teście wybieramy najlepszą oponę zimową w rozmiarze 205/55 R16.

Polskie zimy, na tle tych występujących w krajach skandynawskich, należą do stosunkowo łagodnych. Warstwa śniegu rzadko zalega na drogach przez dłuższy czas, nie brakuje także dni z dodatnią temperaturą lub opadami deszczu.

Opony, które wzięły udział w teście:
Continental WinterContact TS 860
Goodyear Ultra Grip 9
Michelin Alpin 6
Nokian WR D4
Pirelli Cinturato Winter
Dębica Frigo HP2
Kormoran Snow
Firestone Winterhawk 3

Z tego powodu przy opracowywaniu samochodowego ogumienia zimowego nie bierze się pod uwagę wyłącznie parametrów mających poprawić bezpieczeństwo podczas jazdy po śniegu. Do jednej z najważniejszych cech nowoczesnej opony zimowej należy przede wszystkim wszechstronność: ma być bezpieczna zarówno w typowo zimowych warunkach, jak i podczas deszczu i na suchym asfalcie. Projektanci ogumienia zimowego muszą zatem znaleźć kompromis między właściwościami jezdnymi na śniegu i przyczepnością na mokrej oraz suchej nawierzchni.

Wobec wysokich wymagań stawianych współczesnym „zimówkom” wybierając produkty do naszego testu odrzuciliśmy oferty producentów dalekowschodnich i skupiliśmy się na oponach wzbudzających większe zaufanie. Zestawiliśmy ze sobą ogumienie 8 producentów z różnych przedziałów cenowych (od 205 do 379 zł za sztukę). Cztery z nich zakwalifikowano do segmentu premium (Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli), dwie do średniego (Nokian, Firestone) i dwie do budżetowego (polskie marki – Dębica i Kormoran). Rozmiarem pasują do wielu samochodów kompaktowych, typu Audi A3, Ford Focus, Opel Astra czy Volkswagen Golf.

W celu uzyskania jak najbardziej wiarygodnych rezultatów pomiary testowe przeprowadziliśmy zimą w szwajcarskiej bazie wojskowej w Alpach, znajdującej się na wysokości 1500 m.n.p.m. Dzięki profesjonalnie przygotowanej warstwie śniegu na całej długości toru udało się uzyskać taką samą twardość podłoża. Sprawdzono standardowe parametry na śniegu (drogę hamowania, przyspieszenie, jazdę na czas, trakcję). Na mokrym asfalcie przeprowadzono także pomiary aquaplaningu, a na suchym oceniono również głośność zewnętrzną. Parametry na nawierzchni niepokrytej śniegiem zbadano z kolei na terenie niemieckiego ośrodka badawczego.

Jak w teście spisały się współczesne opony zimowe? Która okazała się najbardziej wszechstronna? Oto wyniki.

Miejsce 1 – Continental WinterContact TS 860

Continental WinterContact TS 860Continental WinterContact TS 860 to doskonale zbilansowana opona na każde warunki. Charakteryzuje ją duży margines bezpieczeństwa i znakomite prowadzenie podczas opadów deszczu. Zachowuje się bezpiecznie na granicy przyczepności zarówno na mokrym, jak i na suchym asfalcie. Zapewnia stabilne i przewidywalne prowadzenie na suchej nawierzchni. Na śniegu osiąga bardzo dobre wyniki, a przegrywa jedynie z Nokianem.

Continental WinterContact TS 860 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ

Continental WinterContact TS 860 – wyniki pomiarów, cena
Continental WinterContact TS 860
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki375 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 40 km/h17,0 m
Przyspieszenie 0-20 km/h0,1835 g
Trakcja (siła napędowa)339,7 daN
Jazda po torze (1500 m) na czas86,6 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h48,1 m
Jazda po mokrym okręgu0,734 g
Aquaplaning wzdłużny76,7 km/h
Aquaplaning poprzeczny3,03 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas88,0 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h42,6 m
Jazda po torze (1650 m) na czas54,5 s
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h65,0/71,8 dB
Właściwości jezdne i komfort14,188 pkt
Opory toczenia0,791

Miejsce 2 – Goodyear Ultra Grip 9

Goodyear Ultra Grip 9Goodyear Ultra Grip 9 to sprawdzona konstrukcja o bardzo dobrych parametrach. Ta wszechstronna opona zimowa zapewnia doskonałą precyzję kierowania i przyczepność na mokrej oraz suchej nawierzchni. Zachowuje duży margines bezpieczeństwa przy wchodzeniu w poślizg. Jest stabilna i przewidywalna także na śniegu. To dobrze zbilansowane ogumienie na różne warunki atmosferyczne.

Goodyear Ultra Grip 9 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ

Goodyear Ultra Grip 9 – wyniki pomiarów, cena
Goodyear Ultra Grip 9
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki367 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 40 km/h16,9 m
Przyspieszenie 0-20 km/h0,1871 g
Trakcja (siła napędowa)339,8 daN
Jazda po torze (1500 m) na czas87,8 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h52,2 m
Jazda po mokrym okręgu0,713 g
Aquaplaning wzdłużny79,2 km/h
Aquaplaning poprzeczny3,60 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas89,7 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h44,7 m
Jazda po torze (1650 m) na czas54,6 s
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h65,4/72,2 dB
Właściwości jezdne i komfort14,157 pkt
Opory toczenia0,879

Miejsce 3 – Michelin Alpin 6

Michelin Alpin 6Michelin Alpin 6 to najnowszy produkt francuskiego koncernu przeznaczony do samochodów osobowych. Plasuje się w ścisłej czołówce testu. Ma wysoki margines bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Na mokrej nawierzchni jest delikatnie podsterowna, a w poślizg wchodzi bardzo płynnie, bez gwałtownego zerwania przyczepności. Zapewnia dobrą precyzję prowadzenia. Według zapewnień producenta opona zachowuje bezpieczeństwo nawet wtedy, gdy jest zużyta.

Michelin Alpin 6 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ

Michelin Alpin 6 – wyniki pomiarów, cena
Michelin Alpin 6
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki379 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 40 km/h17,5 m
Przyspieszenie 0-20 km/h0,1867 g
Trakcja (siła napędowa)343,8 daN
Jazda po torze (1500 m) na czas88,0 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h51,4 m
Jazda po mokrym okręgu0,703 g
Aquaplaning wzdłużny74,1 km/h
Aquaplaning poprzeczny3,01 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas91,5 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h43,8 m
Jazda po torze (1650 m) na czas54,9 s
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h66,7/73,5 dB
Właściwości jezdne i komfort14,000 pkt
Opory toczenia0,866

Miejsce 4 – Nokian WR D4

Nokian WR D4Nokian WR D4 praktycznie nie ustępuje czołówce, a jest przy tym znacznie tańszy. W teście wygrywa rywalizację w próbach na śniegu. Doskonale radzi sobie na suchej nawierzchni: jest stabilna i przewidywalna także na granicy poślizgu. Na mokrym asfalcie traci do ogumienia premium, ale jest bezpieczna – ma tendencje do podsterowności. Opona zachowuje margines bezpieczeństwa we wszystkich warunkach.

Nokian WR D4 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ

Nokian WR D4 – wyniki pomiarów, cena
Nokian WR D4
Segment rynkuśredni
Cena 1 sztuki281 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 40 km/h17,1 m
Przyspieszenie 0-20 km/h0,1901 g
Trakcja (siła napędowa)349,9 daN
Jazda po torze (1500 m) na czas86,0 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h56,6 m
Jazda po mokrym okręgu0,637 g
Aquaplaning wzdłużny72,2 km/h
Aquaplaning poprzeczny3,06 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas94,2 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h43,9 m
Jazda po torze (1650 m) na czas54,9 s
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h66,5/73,3 dB
Właściwości jezdne i komfort13,313 pkt
Opory toczenia0,768

Miejsce 5 – Pirelli Cinturato Winter

Pirelli Cinturato WinterPirelli Cinturato Winter to dobra propozycja dla kierowców szukających oszczędności. Opona na drodze spisuje się niemal jak Nokian. Jest od niego lepsza na mokrej nawierzchni, a na suchej i na śniegu wypada nieco gorzej. Opona jest lekko podsterowna, co wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia. Zapewnia bardzo dobrą odporność na aquaplaning. We wszystkich warunkach zachowuje wymagany poziom bezpieczeństwa.

Pirelli Cinturato Winter – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ

Pirelli Cinturato Winter – wyniki pomiarów, cena
Pirelli Cinturato Winter
Segment rynkupremium
Cena 1 sztuki304 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 40 km/h17,4 m
Przyspieszenie 0-20 km/h0,1731 g
Trakcja (siła napędowa)334,1 daN
Jazda po torze (1500 m) na czas88,9 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h52,9 m
Jazda po mokrym okręgu0,663 g
Aquaplaning wzdłużny80,8 km/h
Aquaplaning poprzeczny3,48 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas92,1 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h44,0 m
Jazda po torze (1650 m) na czas55,6 s
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h66,0/72,8 dB
Właściwości jezdne i komfort13,344 pkt
Opory toczenia0,974

Miejsce 6 – Dębica Frigo HP2

Dębica Frigo HP2Dębica Frigo HP2 zdążyła już przyzwyczaić do niskiej ceny i dobrych właściwości w zimowych warunkach. Tym razem jest podobnie – na śniegu opona uzyskała bardzo dobre wyniki, wręcz na poziomie ogumienia premium. Na suchej i mokrej nawierzchni Dębice wypadają znacznie gorzej, jednak nie można o nich powiedzieć, że są niebezpieczne. Sprawdzą się w tych częściach kraju, gdzie często jeździ się po śniegu, a na asfalcie nie rozwija dużych prędkości.

Dębica Frigo HP2 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ

Dębica Frigo HP2 – wyniki pomiarów, cena
Dębica Frigo HP2
Segment rynkubudżetowy
Cena 1 sztuki227 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 40 km/h17,0 m
Przyspieszenie 0-20 km/h0,1865 g
Trakcja (siła napędowa)342,2 daN
Jazda po torze (1500 m) na czas88,3 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h55,6 m
Jazda po mokrym okręgu0,614 g
Aquaplaning wzdłużny68,9 km/h
Aquaplaning poprzeczny3,04 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas94,5 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h46,2 m
Jazda po torze (1650 m) na czas55,8 s
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h66,4/73,2 dB
Właściwości jezdne i komfort12,375 pkt
Opory toczenia0,831

Miejsce 7 – Kormoran Snow

Kormoran SnowKormoran Snow to model polskiego producenta należącego do koncernu Michelin. Opona wypada słabo we wszystkich warunkach. Swego rodzaju zaletą Kormoranów są stabilne właściwości – wszystkie parametry mają na podobnym poziomie, przez co nie prowokują kierowców do szybkiej jazdy. Najtańsze opony w zestawieniu pomimo przeciętnych parametrów zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa. Mogą być wybierane przez spokojnych kierowców do samochodów o niskich mocach użytkowanych w ruchu lokalnym.

Kormoran Snow – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ

Kormoran Snow – wyniki pomiarów, cena
Kormoran Snow
Segment rynkubudżetowy
Cena 1 sztuki205 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 40 km/h18,1 m
Przyspieszenie 0-20 km/h0,1741 g
Trakcja (siła napędowa)327,8 daN
Jazda po torze (1500 m) na czas89,7 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h54,8 m
Jazda po mokrym okręgu0,640 g
Aquaplaning wzdłużny71,3 km/h
Aquaplaning poprzeczny2,89 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas93,2 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h44,5 m
Jazda po torze (1650 m) na czas55,5 s
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h67,5/74,3 dB
Właściwości jezdne i komfort13,094 pkt
Opory toczenia1,029

Miejsce 8 – Firestone Winterhawk 3

Firestone Winterhawk 3Firestone Winterhawk 3 w próbach na śniegu wypada przeciętnie. Jedynie na suchej nawierzchni uzyskuje dobre noty za precyzję prowadzenia oraz stabilność w zakrętach. W tych warunkach opony zachowują duży zapas bezpieczeństwa. Na mokrym asfalcie Firestone uzyskuje najgorszy wynik w teście – przegrywa nawet ze sporo tańszymi polskimi oponami. Pomimo słabych wyników opony zostały zakwalifikowane do bezpiecznych.

Firestone Winterhawk 3 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ

Firestone Winterhawk 3 – wyniki pomiarów, cena
Firestone Winterhawk 3
Segment rynkuśredni
Cena 1 sztuki344 zł
Pomiary na śniegu
Droga hamowania z 40 km/h17,6 m
Przyspieszenie 0-20 km/h0,1816 g
Trakcja (siła napędowa)335,7 daN
Jazda po torze (1500 m) na czas88,5 s
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h58,8 m
Jazda po mokrym okręgu0,608 g
Aquaplaning wzdłużny69,7 km/h
Aquaplaning poprzeczny2,43 m/s²
Jazda po torze (1823 m) na czas97,8 s
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h45,5 m
Jazda po torze (1650 m) na czas55,1 s
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h65,9/72,7 dB
Właściwości jezdne i komfort13,813 pkt
Opory toczenia0,940

Redakcja poleca inne artykuły dotyczące opon:

16 KOMENTARZE

    • Za dobre są 😉
      Opony klasy Premium za ok.300 zł / szt. 😉 Przyczepność , hamowanie , hałas , prowadzenie na mokrej nawierzchni bdb ..

  1. szkoda, że takie okrojone to zestawienie, zabrakło mi yokohama, sam jeżdżę na nich już drugi sezon, mam model bluEarth winter v905, świetna jakość, dobrze się trzymają nawierzchni, zero problemów przy deszczu, błocie pośniegowym

  2. Wszytko fajnie, a co z upływem lat użytkowania. am opony contivikingcontact „2015r i Michelin Alpin z 2016 . Michelin twardy i guma na korpusie popękana, a continental ideał czarna guma miękka, wysokosc bieznika ok 6mm jeżdziły od nowosci na jedym aucie. Widac klasę w conti..

  3. Witam, napiszcie gdzie państwu przywieźć wasze opony Nokian wr d4 zimowe. Żebyście wiedzieli co się z nimi dzieje po 20k km. Trzyletnia opona a bieżnik można oderwać ręką.

  4. Myślałem, że tylko ja tak mam. Zestaw kupiony nowy, 3 lata temu. Obecnie opony sparciały, a bieżnik po bokach poszarpany i tak jak Pan pisze, można reszcie odrywać. Porażka, 283zl/szt…

  5. Nie rozumiem dlaczego systematycznie pomijacie markę NEXEN. Ich opony Winguard Sport 2 ze swoim stosunkiem ceny do osiągów są bardzo dobrą alternatywą dla opon głównych producentów.

  6. Yokohama. Nie wierzyłem, dopóki nie pojechałem w góry. Wjeżdżałem niedaleko Czarnej góry na topniejący śnieg z błotem, który miał ok. 15 cm. Żadna z wyżej wymienionych opon nie jeździ tak jak Yokohama na śniegu. Do tego często jeżdżę po niemieckich autostradach i jazda 170-200 nie robi na nich żadnego problemu. Przyczepność rewelacyjna na śniegu, deszczu i suchym. Krótko mówiąc, nie wierzyłem, że coś poza powyższym zestawieniem może konkurować. Obecnie kupuje tylko Yokohamę. Jeżdżę z napędem na jedną oś (niestety) ale dopóki się nie oszukam na nich to kupuje zawsze w ciemno.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here