Asem w rękawie miejskiego Citroena zawsze była przestronność w środku. Która generacja Citroena C3 – pierwsza czy druga – lepiej spisuje się w dzisiejszych realiach?
Citroen C3 wniósł sporo świeżości i innowacji na tle poprzednich modeli marki, przeznaczonych do eksploatacji miejskiej. Producent postawił na okrągły kształt nadwozia z wysoko poprowadzoną linią dachu, dzięki czemu do środka bez problemu wchodziły wysokie osoby. Trend ten kontynuowano również w drugim wcieleniu C3, a jeśli komuś wciąż było mało miejsca, mógł zawsze wybrać opracowanego na nim mikrovana – Citroena C3 Picasso. Odbiorcom starszego modelu firma przygotowała uterenowionego C3 X-TR (z częściową blokadą mechanizmu różnicowego) i efektownego C3 Pluriela.
Rynek pierwotny nigdy nie docenił potencjału Citroena C3. Mimo ciekawostek w wyposażeniu i udanych turbodiesli, samochód nie zdołał się przebić przez mocno obsadzoną konkurencję. Przekłada się to na dość atrakcyjne ceny używanych samochodów, lub też daje pole do negocjacji kwoty. Zestawmy obie generacje Citroena C3, zobaczmy ile kosztują oraz wybierzmy korzystniejszą ofertę w realiach panujących w trzeciej dekadzie XXI wieku.
Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – deska rozdzielcza
W obu kokpitach dominują krągłości, lecz zaprojektowano je według innych szkół. Deskę C3 I wyróżnia wyniesiona w górę konsola środkowa i wyłącznie cyfrowe wskaźniki. W nowszym modelu postawiono na klasyczny krój z niżej umieszczonym panelem obsługi klimatyzacji i powrócono do analogowych zegarów. Niezależnie od wybranego wcielenia, kierowca C3 ma zapewnioną świetną widoczność w obrębie przodu i boków oraz przyzwoitą do tyłu. Jakość materiałów wykończeniowych – porównywalna z głównymi rywalami z segmentu B, czyli dominacja twardych, ale nieźle zmontowanych tworzyw.
Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – przestrzeń w środku
Citroeny C3 zawsze były o kilka centymetrów wyższe od rywali: obydwa wcielenia przekraczają pod tym względem 150 cm. Zabieg korzystnie wpłynął na przestronność w obrębie głów podróżnych, lecz w opinii niektórych właścicieli wysoki Citroen przez to więcej pali w trasie. Ilość miejsca na nogi oraz na szerokość wypada ocenić jako wystarczającą. Fotele Citroenów obito trwałą i przyjemną w dotyku „miękką” tapicerką. Przednie posiadają nawet osobne podłokietniki, co jest swego rodzaju fenomenem w samochodzie miejskim. Projektantom udało się wygospodarować niski tunel środkowy, poprawiający warunki jazdy dla piątej osoby pośrodku kanapy.
Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – bagażniki
W standardowej konfiguracji bagażniku obu C3 mają identyczną pojemność – 305 l, czyli naprawdę sporo jak na auto miejskie. W nowszym modelu w większym stopniu zabudowano nadkola oraz dodano funkcjonalne haczyki na torby z zakupami. Złożenie oparcia kanapy zwiększa przestrzeń bagażową do ponad 1100 l. Po stronie wad należy wpisać wysoko umieszczony próg załadunku. Klapa kryje natomiast przyzwoity otwór załadunkowy.
Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – silniki
Spośród dostępnych w Citroenach C3 silników każdy znajdzie propozycję dla siebie. Starszy model posiadał w ofercie wyłącznie benzynowe konstrukcje 4-cylindrowe z paskiem rozrządu (1.1, 1.4, 1.6). Dwie słabsze trafiły również do C3 II, z tym że już w 2012 r. wycofano je na rzecz rodziny silników VTi z łańcuchem rozrządu. Obejmowała ona odmiany R3 (1.2 w odmianie wolnossącej i turbodoładowanej) oraz R4 (1.4 i 1.6). Jako podstawowe źródło napędu zaadaptowano z kolei 1-litrową jednostkę Toyoty. Po stronie odmian wysokoprężnych ulokowano 4-cylindrowe turbodiesle 1.4 HDi wraz z mocniejszymi 1.6 HDi. Ponad 100 KM i 200 Nm w tych ostatnich tworzy z Citroena C3 całkiem dynamiczny samochód, podobnie zresztą jak benzynowe 1.6. W jeździe miejskiej optymalnie spisują się odmiany 1.4/1.2 VTi. 3-cylindrowe Citroeny to wzorce trwałości, którą okupują mizernymi osiągami. Część silników łączono z zautomatyzowanymi przekładniami Sensodrive (C3 I) lub EGS/ETG (C3 II).
Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – co się w nich psuje?
W przypadku benzynowych silników do ewentualnych problemów należy zaliczyć podwyższone spalanie oleju: doskwiera ono zwłaszcza w wyeksploatowanych Citroenach C3 II z jednostkami 1.4 VTi/1.6 VTi. W nich dodatkowo trzeba mieć na względzie kontrolę łańcuchowego napędu rozrządu (szwankują napinacze łańcucha). Turbodiesle zmagają się z usterkami wywołanymi przez nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami (w środku czuć zapach spalin) lub wymagają regeneracji turbosprężarki. Użytkownicy pierwszej generacji C3 swego czasu borykali się z festiwalem bez powodu zapalających się kontrolek na desce rozdzielczej (awarie magistrali CAN), właściciele nowszych modeli z kolei narzekają na utrudnione wybieranie biegów (zużyty mechanizm linek). Przeciętną żywotność reprezentuje układ zawieszenia, ale nie ma tego złego – części można tanio i szybko wymieniać.
Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – za ile można go kupić?
„Pełnoletnie” Citroeny C3 I zaliczają się do grona samochodów „za jedną pensję”: kosztują nawet 3-4 tys. zł. Samochody po drugiej stronie barykady, czyli najmłodsze, z przebiegami rzadko przekraczającymi 150 tys. km, wystawiane są za 10 tys. zł więcej. Mniej więcej od tylu (13-14 tys. zł) startują Citroeny C3 II, choć w ich przypadku pod maską najprawdopodobniej pracuje turbodiesel. Jednak nawet takie samochody nie przejechały jeszcze zbyt dużo (mniej niż 200 tys. km) i przeważnie pochodzą z polskich salonów.
Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – którą generację wybrać?
Każdy Citroen C3 stanowi interesującą propozycję pośród samochodów miejskich z drugiej ręki. Obydwa są ponadprzeciętnie przestronne, przyzwoicie wyposażone i mają stosunkowo udane turbodiesle. Niezły egzemplarz starszej generacji można kupić nawet za 10 tys. zł, na nowszy model najlepiej przeznaczyć kwotę z dwójką na przedzie. Niezależnie od posiadanego budżetu, miejski Citroen powinien spełnić oczekiwania.
Citroen C3 I – plusy i minusy
+ świetna relacja ceny do rocznika, optymalna gama silników, sporo miejsca na głowy podróżnych
– awarie najstarszych turbodiesli, nietrwałe zawieszenie, sporo skrajnie zużytych aut
Citroen C3 II – plusy i minusy
+ atrakcyjna stylizacja, ciekawostki w wyposażeniu, świetna widoczność
– problematyczne silniki VTi, słabe osiągi bazowych wersji, niedoróbki wykończeniowe
Citroen C3 I | Citroen C3 II | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2002-2009 | 2009-2017 |
Dł./szer./wys. | 386/168/152 cm | 386/167/151 cm |
Rozstaw osi | 246 cm | 245 cm |
Pojemność bagażnika | 305-1150 l | 305-1120 l |
Silniki benzynowe | 1.1-1.6 (60-109 KM) | 1.0-1.6 (60-120 KM) |
Silniki Diesla | 1.4-1.6 (68-109 KM) | 1.4-1.6 (70-114 KM) |
Silnik | 1.1 | 1.4 16V | 1.6 16V | 1.4 HDi | 1.6 HDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1124 cm³ | 1360 cm³ | 1587 cm³ | 1399 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 60 KM | 88 KM | 109 KM | 68 KM | 109 KM |
Maks. moment | 94 Nm | 133 Nm | 147 Nm | 160 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,9 s | 11,9 s | 10,0 s | 13,4 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 157 km/h | 177 km/h | 192 km/h | 165 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 6,2 l/100 km | 7,2 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Silnik | 1.0 | 1.2 VTi | 1.6 VTi | 1.4 HDi | 1.6 HDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1397 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 82 KM | 120 KM | 68 KM | 112 KM |
Maks. moment | 95 Nm | 118 Nm | 160 Nm | 160 Nm | 270 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 16,2 s | 14,4 s | 9,9 s | 15,6 s | 11,0 s |
Prędkość maks. | 163 km/h | 176 km/h | 190 km/h | 163 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 4,3 l/100 km | 6,9 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Citroena C3, odsyłamy do poniższego materiału: