Citroen C3 I i C3 II

Asem w rękawie miejskiego Citroena zawsze była przestronność w środku. Która generacja Citroena C3 – pierwsza czy druga – lepiej spisuje się w dzisiejszych realiach?

Citroen C3 wniósł sporo świeżości i innowacji na tle poprzednich modeli marki, przeznaczonych do eksploatacji miejskiej. Producent postawił na okrągły kształt nadwozia z wysoko poprowadzoną linią dachu, dzięki czemu do środka bez problemu wchodziły wysokie osoby. Trend ten kontynuowano również w drugim wcieleniu C3, a jeśli komuś wciąż było mało miejsca, mógł zawsze wybrać opracowanego na nim mikrovana – Citroena C3 Picasso. Odbiorcom starszego modelu firma przygotowała uterenowionego C3 X-TR (z częściową blokadą mechanizmu różnicowego) i efektownego C3 Pluriela.

CITROEN C3 I Stop&Start 1.4 16V 90KM 5AT WW0002S 06-2008
W Citroenie C3 postawiono na prostsze i tańsze w utrzymaniu rozwiązania techniczne. Konstrukcja tylnego zawieszenia opiera się na standardowej belce skrętnej – nie na belce z drążkami skrętnymi, jak miało to miejsce w Citroenie Saxo.

Rynek pierwotny nigdy nie docenił potencjału Citroena C3. Mimo ciekawostek w wyposażeniu i udanych turbodiesli, samochód nie zdołał się przebić przez mocno obsadzoną konkurencję. Przekłada się to na dość atrakcyjne ceny używanych samochodów, lub też daje pole do negocjacji kwoty. Zestawmy obie generacje Citroena C3, zobaczmy ile kosztują oraz wybierzmy korzystniejszą ofertę w realiach panujących w trzeciej dekadzie XXI wieku.

Citroen C3 I i C3 II 02
Charakterystyczny element w C3 II stanowi sięgająca daleko wgłąb dachu przednia szyba (Zenith). Choć widniała na liście wyposażenia opcjonalnego, chętnie się na nią decydowano. Uspokajamy: wymiana nie jest ani trudna, ani droga.

Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – deska rozdzielcza

W obu kokpitach dominują krągłości, lecz zaprojektowano je według innych szkół. Deskę C3 I wyróżnia wyniesiona w górę konsola środkowa i wyłącznie cyfrowe wskaźniki. W nowszym modelu postawiono na klasyczny krój z niżej umieszczonym panelem obsługi klimatyzacji i powrócono do analogowych zegarów. Niezależnie od wybranego wcielenia, kierowca C3 ma zapewnioną świetną widoczność w obrębie przodu i boków oraz przyzwoitą do tyłu. Jakość materiałów wykończeniowych – porównywalna z głównymi rywalami z segmentu B, czyli dominacja twardych, ale nieźle zmontowanych tworzyw.

Citroen C3 I
W C3 I zastosowano modne wówczas cyfrowe wskaźniki. Na zdjęciu rzadko spotykana odmiana ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Sensodrive.
Citroen C3 II
Nowszy model w środku wydaje się być bardziej uporządkowany i zachowawczy. Niektóre wersje zdobią lakierowane panele czy wstawki na kierownicy.

Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – przestrzeń w środku

Citroeny C3 zawsze były o kilka centymetrów wyższe od rywali: obydwa wcielenia przekraczają pod tym względem 150 cm. Zabieg korzystnie wpłynął na przestronność w obrębie głów podróżnych, lecz w opinii niektórych właścicieli wysoki Citroen przez to więcej pali w trasie. Ilość miejsca na nogi oraz na szerokość wypada ocenić jako wystarczającą. Fotele Citroenów obito trwałą i przyjemną w dotyku „miękką” tapicerką. Przednie posiadają nawet osobne podłokietniki, co jest swego rodzaju fenomenem w samochodzie miejskim. Projektantom udało się wygospodarować niski tunel środkowy, poprawiający warunki jazdy dla piątej osoby pośrodku kanapy.

Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – bagażniki

W standardowej konfiguracji bagażniku obu C3 mają identyczną pojemność – 305 l, czyli naprawdę sporo jak na auto miejskie. W nowszym modelu w większym stopniu zabudowano nadkola oraz dodano funkcjonalne haczyki na torby z zakupami. Złożenie oparcia kanapy zwiększa przestrzeń bagażową do ponad 1100 l. Po stronie wad należy wpisać wysoko umieszczony próg załadunku. Klapa kryje natomiast przyzwoity otwór załadunkowy.

Citroen C3 I
W momencie debiutu Citroena C3 (czyli już 18 lat temu!) aż 305-litrowy bagażnik robił duże wrażenie.
Citroen C3 II
W dzisiejszych realiach identyczne 305 l w C3 II już tak nie imponuje, ale jego bagażnik jest ustawny i przemyślany.

Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – silniki

Spośród dostępnych w Citroenach C3 silników każdy znajdzie propozycję dla siebie. Starszy model posiadał w ofercie wyłącznie benzynowe konstrukcje 4-cylindrowe z paskiem rozrządu (1.1, 1.4, 1.6). Dwie słabsze trafiły również do C3 II, z tym że już w 2012 r. wycofano je na rzecz rodziny silników VTi z łańcuchem rozrządu. Obejmowała ona odmiany R3 (1.2 w odmianie wolnossącej i turbodoładowanej) oraz R4 (1.4 i 1.6). Jako podstawowe źródło napędu zaadaptowano z kolei 1-litrową jednostkę Toyoty. Po stronie odmian wysokoprężnych ulokowano 4-cylindrowe turbodiesle 1.4 HDi wraz z mocniejszymi 1.6 HDi. Ponad 100 KM i 200 Nm w tych ostatnich tworzy z Citroena C3 całkiem dynamiczny samochód, podobnie zresztą jak benzynowe 1.6. W jeździe miejskiej optymalnie spisują się odmiany 1.4/1.2 VTi. 3-cylindrowe Citroeny to wzorce trwałości, którą okupują mizernymi osiągami. Część silników łączono z zautomatyzowanymi przekładniami Sensodrive (C3 I) lub EGS/ETG (C3 II).

Citroen C3 I
W Citroenie C3 I silnik 1.4 (benzynowy) występował w odmianie 8-zaworowej (73 KM) i 16-zaworowej (90 KM). Słabsza trafiła również do nowszego modelu.
Citroen C3 II
Dzięki trwałym i kulturalnie pracującym turbodieslom Citroena C3 z czystym sumieniem można polecić z silnikiem wysokoprężnym.

Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – co się w nich psuje?

W przypadku benzynowych silników do ewentualnych problemów należy zaliczyć podwyższone spalanie oleju: doskwiera ono zwłaszcza w wyeksploatowanych Citroenach C3 II z jednostkami 1.4 VTi/1.6 VTi. W nich dodatkowo trzeba mieć na względzie kontrolę łańcuchowego napędu rozrządu (szwankują napinacze łańcucha). Turbodiesle zmagają się z usterkami wywołanymi przez nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami (w środku czuć zapach spalin) lub wymagają regeneracji turbosprężarki. Użytkownicy pierwszej generacji C3 swego czasu borykali się z festiwalem bez powodu zapalających się kontrolek na desce rozdzielczej (awarie magistrali CAN), właściciele nowszych modeli z kolei narzekają na utrudnione wybieranie biegów (zużyty mechanizm linek). Przeciętną żywotność reprezentuje układ zawieszenia, ale nie ma tego złego – części można tanio i szybko wymieniać.

Citroen C3 Pluriel
By z Citroena C3 Pluriela powstał kabriolet, trzeba zsunąć do tyłu dach i włożyć go do bagażnika. Następnie należy zdjąć łukowate panele, których… nie zmieścimy w samochodzie. Nie musimy ich jednak demontować, by poczuć wiatr we włosach.

Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – za ile można go kupić?

„Pełnoletnie” Citroeny C3 I zaliczają się do grona samochodów „za jedną pensję”: kosztują nawet 3-4 tys. zł. Samochody po drugiej stronie barykady, czyli najmłodsze, z przebiegami rzadko przekraczającymi 150 tys. km, wystawiane są za 10 tys. zł więcej. Mniej więcej od tylu (13-14 tys. zł) startują Citroeny C3 II, choć w ich przypadku pod maską najprawdopodobniej pracuje turbodiesel. Jednak nawet takie samochody nie przejechały jeszcze zbyt dużo (mniej niż 200 tys. km) i przeważnie pochodzą z polskich salonów.

CITROEN C3 Picasso I 1.6HDi 5MT WW8145S 03-2009
Na bazie drugiej generacji C3 opracowano mikrovana C3 Picasso. Bagażnik tego 4,1-metrowego, rodzinnego auta mieści, w zależności od położenia przesuwanej kanapy, od 357 l do 385 l.

Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – którą generację wybrać?

Każdy Citroen C3 stanowi interesującą propozycję pośród samochodów miejskich z drugiej ręki. Obydwa są ponadprzeciętnie przestronne, przyzwoicie wyposażone i mają stosunkowo udane turbodiesle. Niezły egzemplarz starszej generacji można kupić nawet za 10 tys. zł, na nowszy model najlepiej przeznaczyć kwotę z dwójką na przedzie. Niezależnie od posiadanego budżetu, miejski Citroen powinien spełnić oczekiwania.

Citroen C3 I – plusy i minusy

 +  świetna relacja ceny do rocznika, optymalna gama silników, sporo miejsca na głowy podróżnych
 –  awarie najstarszych turbodiesli, nietrwałe zawieszenie, sporo skrajnie zużytych aut

Citroen C3 I

Citroen C3 II – plusy i minusy

 +  atrakcyjna stylizacja, ciekawostki w wyposażeniu, świetna widoczność
 –  problematyczne silniki VTi, słabe osiągi bazowych wersji, niedoróbki wykończeniowe

Citroen C3 II

Citroen C3 I i Citroen C3 II – podstawowe dane techniczne
Citroen C3 ICitroen C3 II
Lata produkcji2002-20092009-2017
Dł./szer./wys.386/168/152 cm386/167/151 cm
Rozstaw osi246 cm245 cm
Pojemność bagażnika305-1150 l305-1120 l
Silniki benzynowe1.1-1.6 (60-109 KM)1.0-1.6 (60-120 KM)
Silniki Diesla1.4-1.6 (68-109 KM)1.4-1.6 (70-114 KM)
Citroen C3 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.11.4 16V1.6 16V1.4 HDi1.6 HDi
Pojemność1124 cm³1360 cm³1587 cm³1399 cm³1560 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc60 KM88 KM109 KM68 KM109 KM
Maks. moment94 Nm133 Nm147 Nm160 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,9 s11,9 s10,0 s13,4 s9,5 s
Prędkość maks.157 km/h177 km/h192 km/h165 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa6,0 l/100 km6,2 l/100 km7,2 l/100 km4,4 l/100 km4,5 l/100 km
Citroen C3 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.01.2 VTi1.6 VTi1.4 HDi1.6 HDi
Pojemność999 cm³1199 cm³1598 cm³1397 cm³1560 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc68 KM82 KM120 KM68 KM112 KM
Maks. moment95 Nm118 Nm160 Nm160 Nm270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h16,2 s14,4 s9,9 s15,6 s11,0 s
Prędkość maks.163 km/h176 km/h190 km/h163 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa4,4 l/100 km4,3 l/100 km6,9 l/100 km4,0 l/100 km4,5 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Citroena C3, odsyłamy do poniższego materiału:

Używany Citroen C3 II (2009-2017) – opinie użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here