LogotypyLogo Citroen – co oznacza i jak zmieniało się logo francuskiej marki?

Logo Citroen – co oznacza i jak zmieniało się logo francuskiej marki?

Logo Citroena jest proste i bardzo popularne w świecie motoryzacji. Jak zmieniało się na przestrzeni lat i co oznacza?

Krótka historia marki Citroen

Citroën to francuska marka produkująca samochody, która została założona w 1919 roku przez Andre-Gustave’a Citroëna. W 1976 roku stała się częścią Grupy PSA Peugeot Citroën, a obecnie jest częścią koncernu Stellantis. W ciągu pierwszych dziesięciu lat Citroën stał się jedną z największych firm samochodowych na świecie.

Jak zmieniało się logo Citroen?

Oryginalne logo Citroëna zostało stworzone w 1919 roku przez założyciela marki, Andre Citroëna, którego rodzinna firma Engrenages Citroen specjalizowała się w projektowaniu i produkcji kół zębatych i śrubowych. Zęby ułożone w jodełkę na kołach zębatych stały się inspiracją dla słynnego logo szewronu.

Warto wiedzieć, że w historii powstania logo jest polski akcent. W 1900 r. André Citroën kupił w Polsce patent na przekładnie w formie daszków. Rozwiązanie, które było zupełną nowością szybko zyskało popularność – dzięki nacięciom w formie daszków przekładnie nowego typu pracowały łagodniej, ciszej i wydajniej. I właśnie wzór tej polskiej przekładni stał się zalążkiem loga Citroena.

Logo Citroen (1919 – 1921)

Oryginalne logo Citroëna miało żółte i niebieskie kolory. Godło składało się z owalnej ramy i szewronów, wykonanych cienkimi liniami. Było to wyrafinowane i lekkie logo, które w podobnej formie utrzymało się przez wiele lat.

Logo Citroen (1921 – 1929)

Pierwsza zmiana miała miejsce w 1921 roku. Niebieska i żółta kolorystyka pozostała, ale niebieski stał się dominującym kolorem. Teraz owalny emblemat jest umieszczony na jednolitym niebieskim ośmiokącie. Żółte linie są odważniejsze i jaśniejsze, dzięki czemu nabrało nowoczesności i zaczęło się bardziej rzucać w oczy.

Logo Citroen (1929 – 1936)

W 1929 roku powstała jedyna wersja logo Citroëna z dodatkowym elementem graficznym. Skierowany w lewo biały łabędź został umieszczony pośrodku okrągłego logo, z dwoma szewronami nad łabędziem i niebieską dolną częścią, symbolizującą wodę. Po raz pierwszy użyto też znaku słownego – trafił na niebieskie tło i miał kształt fali.

Logo Citroen (1936 – 1959)

W 1936 roku ośmiokąt powrócił. Stał się wyraźniejszy, mocniejszy i został oprawiony w żółtą ramkę. Pod szewrony trafił znak słowny Citroëna. Litera „I” ma kropkę na górze, która równoważy dwie kropki „Ë” i sprawia, że logo jest zrównoważone.

Logo Citroen (1959 – 1966)

W 1959 roku logo zostało przeprojektowane. Nabrało lekkości i nowoczesności. Znak słowny zniknął, a szewrony stały się trójwymiarowe i powiększone. Po raz pierwszy dwa zęby różnią się kształtami. Jasny żółty pozostał głównym kolorem, ale zrezygnowano niebieskiego. Jedynym dodatkiem do symbolu szewronów stał się cienki kontur poziomo zorientowanego owalu jako tła.

Logo Citroen (1966 – 1985)

W 1966 roku logo Citroëna powróciło do pierwotnej palety kolorów, ale nieregularne szewrony 3D pozostały. Zostały umieszczone w okręgu na białym tle, który znalazł się wewnątrz niebieskiego kwadratu. Znak słowny marki został umieszczony w białym prostokącie i wykonany niebieskim pogrubionym krojem pisma, wielkimi literami. Znad litery „I” zniknęła kropka.

Logo Citroen (1985 – 2009)

W 1985 roku kolorystyka logo oraz jego układ zmieniły się diametralnie. Teraz emblemat składa się z dwóch białych szewronów, które umieszczono w czerwonym kwadracie. Znak słowny jest teraz większy, z wyraźnymi liniami w kolorze czarnym.

Logo Citroen (2009 – 2016)

Logo, zaprojektowane przez projektantów firmy Landor, przywróciło symetrię szewronów i sprawiło, że znów stały się trójwymiarowe. Paleta kolorów została zmieniona na srebrno-szarą i czerwoną, gdzie srebro jest dla logo, a czerwonym kolorem zapisano znak słowny.

Logo Citroen (2016 – 2022)

Dotychczasowe logo Citroëna ma płaski i prosty design. Stało się stylowe i wyrafinowane. Szary kolor podkreśla eleganckie linie niestandardowego kroju pisma. Emblemat jest dwuwymiarowy, ale asymetryczna rama daje efekt trójwymiarowego połysku.

Citroen - logo 2022
Logo Citroen (2022 – obecnie)

Nowe logo Citroena nawiązuje do pierwowzoru z 1919 roku. Nie stanowi jednak jego dokładnej kopii – wpisane w pionowy owal dwa szewrony są grubsze. Emblemat sprawia też wrażenie szerszego od oryginału, a dzięki jednokolorowemu wykończeniu całość jest lepiej widoczna.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji