Logo Citroena jest proste i bardzo popularne w świecie motoryzacji. Jak zmieniało się na przestrzeni lat i co oznacza?
Krótka historia marki Citroen
Citroën to francuska marka produkująca samochody, która została założona w 1919 roku przez Andre-Gustave’a Citroëna. W 1976 roku stała się częścią Grupy PSA Peugeot Citroën, a obecnie jest częścią koncernu Stellantis. W ciągu pierwszych dziesięciu lat Citroën stał się jedną z największych firm samochodowych na świecie.
Jak zmieniało się logo Citroen?
Oryginalne logo Citroëna zostało stworzone w 1919 roku przez założyciela marki, Andre Citroëna, którego rodzinna firma Engrenages Citroen specjalizowała się w projektowaniu i produkcji kół zębatych i śrubowych. Zęby ułożone w jodełkę na kołach zębatych stały się inspiracją dla słynnego logo szewronu.
Warto wiedzieć, że w historii powstania logo jest polski akcent. W 1900 r. André Citroën kupił w Polsce patent na przekładnie w formie daszków. Rozwiązanie, które było zupełną nowością szybko zyskało popularność – dzięki nacięciom w formie daszków przekładnie nowego typu pracowały łagodniej, ciszej i wydajniej. I właśnie wzór tej polskiej przekładni stał się zalążkiem loga Citroena.

Oryginalne logo Citroëna miało żółte i niebieskie kolory. Godło składało się z owalnej ramy i szewronów, wykonanych cienkimi liniami. Było to wyrafinowane i lekkie logo, które w podobnej formie utrzymało się przez wiele lat.

Pierwsza zmiana miała miejsce w 1921 roku. Niebieska i żółta kolorystyka pozostała, ale niebieski stał się dominującym kolorem. Teraz owalny emblemat jest umieszczony na jednolitym niebieskim ośmiokącie. Żółte linie są odważniejsze i jaśniejsze, dzięki czemu nabrało nowoczesności i zaczęło się bardziej rzucać w oczy.

W 1929 roku powstała jedyna wersja logo Citroëna z dodatkowym elementem graficznym. Skierowany w lewo biały łabędź został umieszczony pośrodku okrągłego logo, z dwoma szewronami nad łabędziem i niebieską dolną częścią, symbolizującą wodę. Po raz pierwszy użyto też znaku słownego – trafił na niebieskie tło i miał kształt fali.

W 1936 roku ośmiokąt powrócił. Stał się wyraźniejszy, mocniejszy i został oprawiony w żółtą ramkę. Pod szewrony trafił znak słowny Citroëna. Litera „I” ma kropkę na górze, która równoważy dwie kropki „Ë” i sprawia, że logo jest zrównoważone.

W 1959 roku logo zostało przeprojektowane. Nabrało lekkości i nowoczesności. Znak słowny zniknął, a szewrony stały się trójwymiarowe i powiększone. Po raz pierwszy dwa zęby różnią się kształtami. Jasny żółty pozostał głównym kolorem, ale zrezygnowano niebieskiego. Jedynym dodatkiem do symbolu szewronów stał się cienki kontur poziomo zorientowanego owalu jako tła.

W 1966 roku logo Citroëna powróciło do pierwotnej palety kolorów, ale nieregularne szewrony 3D pozostały. Zostały umieszczone w okręgu na białym tle, który znalazł się wewnątrz niebieskiego kwadratu. Znak słowny marki został umieszczony w białym prostokącie i wykonany niebieskim pogrubionym krojem pisma, wielkimi literami. Znad litery „I” zniknęła kropka.

W 1985 roku kolorystyka logo oraz jego układ zmieniły się diametralnie. Teraz emblemat składa się z dwóch białych szewronów, które umieszczono w czerwonym kwadracie. Znak słowny jest teraz większy, z wyraźnymi liniami w kolorze czarnym.

Logo, zaprojektowane przez projektantów firmy Landor, przywróciło symetrię szewronów i sprawiło, że znów stały się trójwymiarowe. Paleta kolorów została zmieniona na srebrno-szarą i czerwoną, gdzie srebro jest dla logo, a czerwonym kolorem zapisano znak słowny.

Dotychczasowe logo Citroëna ma płaski i prosty design. Stało się stylowe i wyrafinowane. Szary kolor podkreśla eleganckie linie niestandardowego kroju pisma. Emblemat jest dwuwymiarowy, ale asymetryczna rama daje efekt trójwymiarowego połysku.

Nowe logo Citroena nawiązuje do pierwowzoru z 1919 roku. Nie stanowi jednak jego dokładnej kopii – wpisane w pionowy owal dwa szewrony są grubsze. Emblemat sprawia też wrażenie szerszego od oryginału, a dzięki jednokolorowemu wykończeniu całość jest lepiej widoczna.