UżywaneOpinieUżywane Audi Q5 8R (2008-2016) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane Audi Q5 8R (2008-2016) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Audi Q5 I to nie lada gratka dla osób pragnących prestiżowego, ale niezbyt wielkiego i jednocześnie pojemnego SUV-a. Czy wysokie ceny rekompensują niewielką awaryjność? Zobaczmy, co o używanych Audi Q5 8R sądzą właściciele.

Audi Q5 zawsze plasowało się dokładnie pośrodku uterenowionej gamy Audi. Kiedyś tworzyło ją wspólnie z Q7 i Q3, w późniejszym czasie także z Q8 i Q2. Q5 nie jest małym SUV-em: mierzy ponad 4,6-metra, czyli więcej od typowych kompaktowych kombi. „Napompowane” nadwozie skrywa jednak zaledwie akceptowanie przestronne wnętrze, za to z obszernym i ustawnym bagażnikiem. Do napędu przewidziano znane z innych Audi, ale niekoniecznie lubiane jednostki TFSI/TDI, ale – ku uciesze fanów marki – standardowo (poza drobnymi wyjątkami) zestawiano je z „prawdziwym” napędem na 4 koła quattro, wykorzystującym centralny mechanizm różnicowy Torsen. Poza tym Audi Q5 od strony technicznej bliżej do droższego Q7 niż mniejszego Q3 czy nawet SUV-ów Volkswagena. Wszystkie silniki umieszczono bowiem wzdłużnie i zastosowano jednostki V6. Zwieńczenie gamy stanowi 354-konne Audi SQ5, oferowane także w odmianie wysokoprężnej (313-340 KM). Subtelny lifting Q5 8R z 2012 r. objął głównie reflektory – wprowadzono diody LED biegnące wokół całego obwodu lamp. Pojawiła się także odmiana hybrydowa, która zdobyła znikomą popularność.

AUDI Q5 I FL S-Line 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro PO695UX 11-2012
Zainteresowani używanym Audi Q5 najczęściej poszukują aut z pakietem S line (fot.). Wygląda ciekawiej, ale przy okazji winduje cenę.

Na ile ten spokrewniony z Porsche Macanem samochód po latach pozostaje premium? Czy warto wydać ponad 45 tysięcy złotych na przecież już kilkunastoletnie auto? Zdania użytkowników są podzielone. Spróbujmy znaleźć najlepszą z wielu możliwych konfiguracji używanych Audi Q5 8R.

AUDI Q5 I 3.0TDI V6 240KM 7AT S-tronic Quattro PO055JY 02-2009
Mimo iż trudno nazwać Audi Q5 8R samochodem terenowym, praktycznie wszystkie auta zestawiono z wydajnym napędem 4×4. W 2009 r. pojawiła się słabsza, przednionapędowa odmiana 2.0 TDI (143 KM, później 150 KM).

Używane Audi Q5 8R – wnętrze

Stylistycznie Audi nie wniosło tu nic nowego – za kierownicą Q5 od razu odnajdą się osoby przesiadające się z innego modelu marki sygnowanej czterema pierścieniami. Audi oferowało na tyle szerokie możliwości konfiguracji, że znalezienie dwóch identycznie wyposażonych samochodów będzie sporym wyzwaniem. Niemniej kupujący Q5 w salonie rzadko oszczędzali na dodatkach i dość łatwo spotkać takie „niuanse” jak podgrzewane dysze spryskiwaczy, termoizolujące szyby, system multimedialny MMI i Audi drive select, pozwalający dopasowywać parametry silnika, skrzyni biegów czy zawieszenia do bieżących potrzeb. Oczywiście, jak przystało na Audi, poziom użytych do wykończenia materiałów i ich montaż można uznać za niemal wzorowy.

Jak na sporą długość i 281-centymetrowy rozstaw osi, Audi Q5 lekko rozczarowuje ilością miejsca w środku. Zastrzeżenia płyną głównie w stronę drugiego rzędu siedzeń, na którym w komfortowych warunkach pojadą tylko dwie dorosłe osoby (trzecia nie ma gdzie ulokować nóg z uwagi na wysoki tunel centralny). Na pocieszenie, często można liczyć na skórzaną tapicerkę bądź elektryczną regulację foteli, a także kilkustrefową klimatyzację. Ustawny, 540-litrowy bagażnik zwiększymy o ponad 1000 l, składając na płasko oparcia kanapy, uzyskując równą powierzchnię. Charakterystyczne szyny wzdłuż ścian bocznych to miejsce na ulokowanie opcjonalnej, przesuwanej listwy podtrzymującej załadunek.

Używane Audi Q5 8R – silniki benzynowe

Gamę jednostek benzynowych otwiera turbodoładowany 2.0 TFSI o początkowej mocy 211, później 180, 225 i 230 KM. W 2011 roku pojawiła się oparta na tym silniku hybrydowa odmiana generująca łącznie 245 KM i pozwalająca przejechać „na prądzie” do 3 kilometrów (z prędkością 60 km/h). Jednocześnie oferowano także jednostki V6: najpierw wolnossącego 3.2 (270 KM), po liftingu – 272-konnego 3.0 TFSI z kompresorem. Ta druga znalazła się również pod maską topowego Audi SQ5 (354 KM). Wszystkie wyposażono we wtrysk bezpośredni, lecz w ogłoszeniach sporadycznie pojawiają się samochody przerobione na LPG. Każde benzynowe Q5 ma napęd 4×4, ale standardowy „automat” Tiptronic -3.2/3.0 TFSI i rzadko 2.0 TFSI (łączył się także z 6-biegową skrzynią manualną). Poza Tiptronicem stosowano też dwusprzęgłowy automat S tronic (czyli DSG).

AUDI Q5 I Hybrid 2.0TFSI 245KM 8AT Tiptronic Quattro PO229TH 04-2012
Audi Q5 z hybrydowym zespołem napędowym praktycznie nie występuje na rynku wtórnym. Według producenta samochód średnio powinien spalić 7 l/100 km.

Używane Audi Q5 8R – silniki Diesla

Podobna sytuacja – do wyboru albo 4-cylindrowe 2.0 TDI (143-190 KM), albo 3.0 TDI V6 generujący, wraz z kolejnymi modyfikacjami, od 240 do 258 KM lub 313/326/340 KM w SQ5 TDI z dwiema turbosprężarkami. Każdy turbodiesel w Q5 wyposażono w filtr cząstek stałych i układ zasilania common rail: to ważna informacja dla osób zainteresowanych kupnem 2.0 TDI, choć i tak ten silnik nie jest wolny od wad. Uwaga na najsłabsze odmiany 143/150 KM, bowiem wyjściowo napęd przekazywany był w nich na przednią oś (quattro – opcjonalnie). Analogicznie do gamy benzynowej, 3-litrowe diesle łączyły się tylko z przekładniami automatycznymi (7-biegową, dwusprzęgłową S tronic lub 8-stopniową Tiptronic w SQ5), 2-litrowe także z ręczną skrzynią o 6 przełożeniach.

AUDI Q5 I FL S-Line 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro PO695UX 11-2012
3-litrowy diesel V6 zachwyca relacją osiągów do osiąganych wyników spalania. Do tego pięknie brzmi. Niestety, może odstraszać potencjalnymi wydatkami, które będziemy musieli ponieść po zakupie.

Używane Audi Q5 8R – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bagażnik zabiera nawet torby na dalekie wyprawy. Plus za elektrycznie podnoszoną klapę”

„Silnika nie słychać przy prędkości autostradowej. Przy ok. 160 km/h pojawia się szum opływającego powietrza”

„Świetnie zestrojony układ jezdny. Do tego trwały – przejechałem 150 tys. km i nic do tej pory nie wymieniłem”

„Wnętrze doskonale wykończone. Nie słyszę żadnych trzasków czy skrzypienia”

 Wady 

„Mam udoskonaloną wersję 2.0 TFSI, ale i tak spotkały mnie problemy z rozrządem. Musiałem regenerować głowicę”

„Auto robi wrażenie gabarytami z zewnątrz, a w środku okazuje się zbyt ciasne”

„Skrzynia S tronic niemal od początku szarpała. Naprawiłem mechatronikę, ale nadal nie jest idealnie”

„Okno dachowe postukuje na nierównościach. Serwis rozkłada ręce”

Używane Audi Q5 8R – awaryjność, typowe usterki

Potencjalni klienci na używane Q5 słusznie obawiają się problemów z silnikami TFSI. Dopiero w 2011 r. rozpoczęto montaż poprawionych jednostek EA888 Gen.3: wcześniejsze nadal obarczone są problemami z nadmiernym zużywaniem oleju silnikowego. Wszystko wina źle skonstruowanych pierścieni tłokowych. Wadliwy silnik poznamy po obecności tylko jednego wariatora rozrządu (udoskonalony ma dwa). Jeśli chodzi o diesle 2.0 TDI, sytuacja wygląda korzystniej. Nie pojawiają się doniesienia o awariach rozrządu i panewek, ale trwałość napędu pompy olejowej wciąż pozostawia wiele do życzenia. Warto przed zakupem sprawdzić też stan układu wtryskowego. W 3.0 TDI teoretycznie bezobsługowy łańcuch rozrządu „wytrzymuje” ok. 300 tys. km: wymiana wymaga demontażu silnika, co winduje cenę do 5-6 tys. zł. Poza tym w najstarszych autach najwyższy czas „zajrzeć” do skrzyń S tronic (to volkswagenowskie DSG). Często przepalają się też paski LED w reflektorach: na szczęście za regenerację zapłacimy obecnie ok. 300-500 zł.

AUDI Q5 I 2.0TDI 170KM 7AT S-tronic Quattro PO730RU 08-2011
Przed usterkami skrzyń S tronic nie da się uciec. Przy przebiegach 200-250 tys. km najprawdopodobniej zostawimy kilka tys. zł na wymianę sprzęgieł i dwumasowego koła zamachowego, a także naprawę mechatroniki.

Używane Audi Q5 8R – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na tabliczce umieszczonej na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu osadzenia prawego amortyzatora.

Audi Q5 8R numer VIN

Używane Audi Q5 8R – sytuacja rynkowa, ceny

Na fali popularności SUV-ów Audi Q5 niewiele traci na wartości. Na zakup trzeba przygotować minimum 40 tys. zł, ale kwoty aut z drugiej ręki szybko osiągają pułap 50 tys. zł. Zadbane egzemplarze z najstarszych roczników i pierwsze poliftowe wystawiane są za ok. 55-65 tys. zł. Powyżej 100 tys. zł kosztują Audi z ostatnich lat produkcji, kupione w polskim salonie. Aż 3 na 4 używane Q5 8R napędza silnik wysokoprężny (głównie 2.0 TDI). Hybrydy i auta z LPG to prawdziwe rodzynki.

Używane Audi Q5 8R – podsumowanie

To auto nie do końca wolne od wad, w dodatku drogie i ciaśniejsze niż mogłoby się wydawać. Q5 oferuje jednak sprawdzony napęd, czołową w klasie jakość wykonania oraz w większości zmodernizowane, wolne od wad silniki. Za najmniej ryzykowne można uznać samochody z roczników młodszych niż 2012. Niestety, w większości wciąż pozostają poza zasięgiem finansowym wielu kupujących.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Audi:

Używane Audi Q3 8U (2011-2018) – opinie użytkowników

Używane Audi Q7 4L (2005-2015) – opinie użytkowników

Używane Audi A6 C7 (2011-2018) – opinie użytkowników

AUDI Q5 I 3.0TDI V6 240KM 7AT S-tronic Quattro PO055JY 12-2008

Audi Q5 8R – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 463-464/188-191/162-166 cm
Rozstaw osi 281 cm
Pojemność bagażnika 540-1560 l
Audi Q5 8R – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 2.0 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI hybrid 3.2 V6 FSI 3.0 V6 TFSI 3.0 V6 TFSI (SQ5)
Pojemność 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 3197 cm³ 2995 cm³ 2995 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo + elektr. benz. benz., kompr. benz., kompr.
Maks. moc 180 KM 211 KM 230 KM 245 KM* 270 KM 272 KM 354 KM
Maks. moment 320 Nm 350 Nm 350 Nm 480 Nm* 330 Nm 400 Nm 470 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s 7,6 s 6,9 s 7,1 s 6,9 s 5,9 s 5,3 s
Prędkość maks. 210 km/h 222 km/h 228 km/h 225 km/h 234 km/h 234 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,4 l/100 km 8,6 l/100 km 7,2 l/100 km 6,9 l/100 km 9,3 l/100 km 8,5 l/100 km 8,5 l/100 km

*wartości łącznie po zsumowaniu parametrów silnika spalinowego i elektrycznego

Audi Q5 8R – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 4-cylindrowe)
Silnik 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 143 KM 150 KM 163 KM 170 KM 177 KM 190 KM
Maks. moment 320 Nm 320 Nm 400 Nm 350 Nm 380 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 10,8 s 9,7 s 9,9 s 9,0 s 8,4 s
Prędkość maks. 192 km/h 192 km/h 196 km/h 204 km/h 204 km/h 211 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 5,9 l/100 km 5,7 l/100 km 7,0 l/100 km 6,0 l/100 km 5,7 l/100 km
Audi Q5 8R – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 6-cylindrowe)
Silnik 3.0 V6 TDI 3.0 V6 TDI 3.0 V6 TDI 3.0 V6 TDI (SQ5) 3.0 V6 TDI (SQ5 competition) 3.0 V6 TDI (SQ5 plus)
Pojemność 2967 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 240 KM 245 KM 258 KM 313 KM 326 KM 340 KM
Maks. moment 500 Nm 580 Nm 580 Nm 650 Nm 650 Nm 700 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,5 s 6,5 s 6,2 s 5,1 s 5,1 s 5,1 s
Prędkość maks. 225 km/h 225 km/h 230 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,5 l/100 km 6,4 l/100 km 6,3 l/100 km 6,8 l/100 km 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km

Używane Audi Q5 8R – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

4 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji