Toyota RAV4 w segmencie crossoverów zaczyna już uchodzić za klasykę gatunku, jak Golf w segmencie kompaktowych hatchbacków. Jak spisuje się czwarta generacja tego japońskiego auta i jakie są o nim opinie użytkowników?
Pierwsza generacja Toyoty RAV4 zadebiutowała na początku lat 90., zanim jeszcze crossovery stały się modne. Oferowała ciekawe, nietuzinkowe nadwozie i dopiero druga generacja tak naprawdę podbiła serca milionów klientów na całym świecie, również w Polsce. Nawet dziś na ulicach możemy spotkać wiele egzemplarzy z lat 2000-2006, niektóre w całkiem dobrym stanie. Czwarta generacja to już zupełnie inna stylistyka, która jedynie ogólnym zarysem nadwozia nawiązuje do poprzednich wcieleń. Przód to typowo japońska stylistyka – dynamiczna, agresywna, z dość wąskimi, wielokonturowymi kloszami lamp i charakterystycznie ukształtowaną listwą łączącą obie lampy z dużym logo w środku. Do tego bardzo szeroki wlot powietrza dzielony na dwie części oraz okrągłe lampy przeciwmgielne schowane w bocznych atrapach duktów powietrznych. Trudno przejść obok tego auta obojętnie i równie trudno pomylić je z jakimkolwiek innym. Wersja przed liftingiem miała nieco spokojniejszą aparycję. Szczególnie zderzak został namalowany ze zdecydowanie większą powściągliwością, zaś pomiędzy lampami zastosowano standardowy, choć ładny i elegancki grill.

Linia boczna jest odrobinę bardziej stonowana, płynna, nie posiada wielu przetłoczeń czy ostrych załamań. Linia okien jest łagodna, cechą charakterystyczną są z pewnością liczne nakładki z tworzywa sztucznego, tradycyjne dla tego typu aut. Warto zwrócić wagę na klosze tylnych lamp, które przypominają nieco te, które znajdziemy np. w modelu Auris. Tył również jest dość spokojny i nie wyróżnia się niczym zaskakującym. Wybierając wyższą wersję wyposażenia możemy liczyć na kilka chromowanych akcentów, m.in. w dolnej części przedniego zderzaka, na progach, jak również w dolnej części dość dużej klapy bagażnika. Jeśli chodzi o wymiary, jest to typowy przedstawiciel segmentu D crossoverów. Toyota RAV4 czwartej generacji mierzy 4574 mm długości, 1845 mm szerokości i 1660 mm wysokości. Rozstaw osi to 2660 mm a prześwit to 187 mm. Nie jest to auto do jazdy w terenie, ale daje odpowiedni zapas przestrzeni np. na śmielsze pokonywanie nierówności czy parkowanie przy krawężnikach.

Używana Toyota RAV4 IV – wnętrze, bagażnik
Wnętrze Toyoty RAV4 czwartej generacji jest bardzo przyjemne, choć miłośnicy regularnych, symetrycznych kształtów Volkswagena czy Skody, w japońskim aucie mogą dostać oczopląsu od niespotykanej ilości załamań, warstw, faktur i zakamarków. Deska rozdzielcza jest poprowadzona dość wysoko i płasko, bez wyraźnych wzniesień np. daszka nad zegarami. Jej niższa część została wyraźnie wysunięta do przodu i odcina się dość wyraźnie od konsoli środkowej. Pod deską rozdzielczą jest bardzo spokojnie, wręcz spartańsko. Przyciski do sterowania podgrzewaniem foteli czy trybu „Sport” wydają się wręcz spartańskie i niepasujące do reszty. Wyżej jest zdecydowanie lepiej i przyjemniej. Miłe w dotyku materiały, skóra, gustowne przeszycia, grafitowe wstawki – to może się podobać.
Duży panel do sterowania klimatyzacją oraz niewielki ekran otoczony przyciskami i pokrętłami prezentuje się nowocześnie, choć w wersji po liftingu ekran jest nieco większy i ma lepszą jakość obrazu. Poza tym RAV4 IV nie posiada zbyt wielu nowoczesnych gadżetów i niespotykanych funkcji. Producent postawił na solidność, dobrej jakości materiały i funkcjonalność, a tego na pewno we wnętrzu nie brakuje. Fotele są bardzo wygodne i obszerne, mają spory zakres regulacji, nie brakuje schowków i przegródek, kanapa jest regulowana, a bagażnik bardzo pojemny – 547/1746 litrów. Poza tym po złożeniu oparć kanapy podłoga jest niemal idealnie płaska. Fakt, we wnętrzu bagażnika brakuje nieco praktycznych dodatków i udogodnień, ale jeśli komuś zależy na pojemności i regularnych kształtach, nie powinien narzekać.
Używana Toyota RAV4 IV – silniki
Toyota nigdy nie rozpieszczała swoich klientów obszerną ofertą silnikową. Podobnie jest z Toyotą RAV4 czwartej generacji – niewielki wybór i raczej przeciętne wartości, jeśli chodzi o moc i osiągi. Silnik benzynowy był w zasadzie jeden – 2.0 Valvematic o mocy 152 KM i momencie obrotowym 192 Nm. To wolnossąca i prosta konstrukcyjnie jednostka, która co prawda nie zapewniała zaskakującej dynamiki – od 0 do 100 km w 9,9 sekundy i 185 km/h prędkości maksymalnej – ale odznaczała się świetną niezawodnością i stosunkowo niskim spalaniem. Średnie zużycie paliwa zdaniem producenta to 7,2 l/100 km w przypadku wersji z 6-biegowym manualem. Wersja z przekładnią bezstopniową Multidrive S co prawda zużywała podobne ilości paliwa, ale potrzebowała około sekundy więcej na rozpędzenie się do 100 km/h. Co ważne, napęd kierowany był na wszystkie koła.

Alternatywą był silnik wysokoprężny 2.0 D-4D o mocy 124 lub 150 KM w modelach przedliftingowych. Po zmianach w 2016 roku w ofercie była dostępna tylko 143-konna odmiana tej jednostki, która generowała 320 Nm momentu obrotowego i pozwalała rozpędzić się do „setki” w przyzwoite 9,6 sekundy. Prędkość maksymalna to 195 km/h, a średnie spalanie nie przekraczało 5 l/100 km. To wszystko w wersji z napędem na przednią oś i z manualną skrzynią biegów.

Po liftingu w ofercie pojawiła się również odmiana hybrydowa – 2.5 Hybrid o mocy 197 KM i momencie obrotowym 210 Nm. W wersji z napędem kierowanym na wszystkie koła za pośrednictwem przekładni bezstopniowej E-CVT przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało 8,3 sekundy, a prędkość maksymalna dobijała do 180 km/h. To wszystko przy średnim spalaniu na poziomie nieco ponad 5 l/100 km, zarówno w trasie, jak i w mieście. Były również odmiany z konwencjonalną 6-biegową przekładnią, zarówno w wersji z napędem na przednią oś, jak i na wszystkie koła. Jak widać jest to bardzo ciekawa alternatywa dla jednostki wysokoprężnej, choć ceny egzemplarzy na rynku wtórnym mogą nieco ostudzić zapał.

Używana Toyota RAV4 IV – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo ładna, wciąż nowoczesna stylistyka, szczególnie w wyższych wersjach”.
„Niezawodne jednostki benzynowe bez turbosprężarek”.
„W wersjach z napędem na cztery koła, podstawowe właściwości terenowe”.
„Regulowane oparcie kanapy i bardzo pojemny bagażnik”.
Wady
„Jakość niektórych materiałów we wnętrzu mogłaby być lepsza”.
„W bagażniku brakuje praktycznych dodatków i udogodnień”.
„Bardzo delikatny i podatny na zarysowania lakier”.
„Modele z napędem hybrydowym i 4×4 mogą być bardzo drogie w zakupie”.

Używana Toyota RAV4 IV – awaryjność, typowe usterki
Toyota zawsze słynęła z niezawodności, a model RAV4 czwartej generacji dzielnie utrzymywał tą reputację. W większości przypadków eksploatacja tego modelu nie jest problematyczna i nie wiąże się z poważnymi czy powtarzającymi się problemami. Niektórzy użytkownicy zgłaszają problemy związane z awariami pomp wodnych. Objawy obejmują krople różowawego płynu na miejscu parkingowym, niski poziom płynu chłodzącego i czerwonawo-białe pozostałości w komorze silnika; po lewej stronie, patrząc pod maskę. Pojawiają się również skargi na awarie systemu info-rozrywki w egzemplarzach z 2014 roku – zazwyczaj system audio nie chce się uruchomić, zawiesza się itp. Warto również dokładnie sprawdzić 6-biegową skrzynię automatyczną, jeśli podczas przełączania na bieg wsteczny dochodzi do szarpnięcia czy innego niepożądanego zjawiska. Należy również sprawdzić zachowanie skrzyni i jednostki napędowej podczas spokojnego, powolnego przyśpieszania. Drgania czy wibracje mogą sugerować kosztowne usterki.

Używana Toyota RAV4 IV – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Toyocie RAV4 czwartej generacji znajdziemy m.in. na podłodze przed fotelem pasażera, jak również na słupku środkowym lewym pod drzwiami.
Używana Toyota RAV4 IV – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 370 ogłoszeń dotyczących Toyoty RAV4 IV. Przykładowo model z 2014 roku z przebiegiem 120 000 kilometrów, z silnikiem benzynowym z dość skromnym wyposażeniem, to koszt około 60 000 złotych. Dla kontrastu, topowa odmiana z 2017 roku z napędem hybrydowym 4×4 z przebiegiem 100 000 kilometrów to koszty 115 000 złotych. Jeszcze więcej możemy zapłacić za świetnie utrzymany egzemplarz z tego samego rocznika, z silnikiem benzynowym i napędem 4×4 oraz przebiegiem 40 000 kilometrów.
Używana Toyota RAV4 IV – podsumowanie
Toyota RAV4 to bardzo ciekawa propozycja dla tych, którzy szukają auta wciąż atrakcyjnego wizualnie, oferującego bardzo duży komfort podróży, przestrzeń oraz co najważniejsze, bezproblemową i bezawaryjną eksploatację. Do tego niskie zużycie paliwa, choć dość przeciętna dynamika. Dla kierowcy poszukującego spokoju i braku problemów, wysoka cena zakupu nie powinna być odstraszająca.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Toyotach:
Używana Toyota RAV4 III (2005-2013) – opinie użytkowników
Używana Toyota Corolla XI (2013-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 457/184/166 cm |
Rozstaw osi | 266 cm |
Pojemność bagażnika | 547-1746 l |
Silnik | 2.0 Valvematic | 2.0 D-4D | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D | 2.5 Hybrid |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1987 cm³ | 1998 cm³ | 1995 cm³ | 2231 cm³ | 2494 cm³ |
Paliwo | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | benz. + elektr. |
Maks. moc | 152 KM | 124 KM | 143 KM | 150 KM | 197 KM |
Maks. moment | 196 Nm | 310 Nm | 320 Nm | 340 Nm | 210 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 10,5 s | 9,6 s | 10 s | 8,3 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 180 km/h | 195 km/h | 185 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,7 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,1 l/100 km |