Proste silniki benzynowe, część 2 - otwierające

Coraz ciężej znaleźć używany samochód większego segmentu z nieskomplikowanym i bezawaryjnym silnikiem. Ale jest to możliwe. Jakich jednostek napędowych szukać w limuzynach klasy średniej i SUV-ach? Oto ranking 8 polecanych silników benzynowych.

Restrykcyjne normy ekologiczne wymuszają na producentach konieczność konstruowania silników w technologii downsizingu, czyli według zasady „mała pojemność, duża moc”. Nowoczesne i wydajne jednostki napędowe wyglądają świetnie w katalogach z danymi technicznymi, jednak niektóre potęgi motoryzacyjne spektakularnie się na nich „wyłożyły”. Mowa m.in. o pierwszych wersjach silników TSI (1.4, 1.8, 2.0) koncernu Volkswagena lub THP od grupy PSA, w których szybko ujawniły się usterki napędów rozrządu lub ponadnormatywne spalanie oleju. Niektórym producentom sztuka skonstruowania nowoczesnego i trwałego silnika się udała, np. Fordowi: jego 1.0 EcoBoost z powodzeniem napędza sporą część gamy modelowej i okazał się na tyle dopracowany, że nie sprawia większych kłopotów.

Zachęcamy do lektury innych naszych rankingów:

Mimo wszystko odbiorcy samochodów z drugiej ręki większym zaufaniem darzą jednostki bez turbodoładowania, bezpośredniego wtrysku i nadmiernego wysilenia. W ok. 10-letnich autach takowe były jeszcze oferowane, lecz stanowią pewien margines internetowych ofert. Wytypowaliśmy 8 prostych silników benzynowych w samochodach klasy średniej i SUV-ach. Niektóre łączą znikomą awaryjność z dobrą współpracą z instalacją gazową.

Samochody klasy średniej

Ford Mondeo IV 2.0 Duratec-HE

Lata produkcji: 2007-2014

Benzynowy silnik stosowany m.in. w Fordzie Mondeo wywodzi się od jednostek z rodziny L stosowanych w Mazdach. Łączono go tylko z 5-biegową skrzynią ręczną, niemniej osiągi można uznać za wystarczające. Jeśli nie ma LPG (albo pilnowano regulacji zaworów co 40 tys. km) – obsługa ograniczy się do typowych czynności eksploatacyjnych. Przebiegi Mondeo 2.0 są znacznie niższe niż aut z dieslami, a kondycja pojazdów lepsza. Łatwiej też znaleźć egzemplarz od prywatnego właściciela. Diesle to typowe auta flotowe.

Opinie o używanym Fordzie Mondeo IV

Ford Mondeo 2.0 Duratec-HE – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 2.0 Duratec-HE
Lata produkcji silnika 2007-2014
Napęd rozrządu łańcuch
Montaż instalacji LPG niepolecany
Zasilanie/pojemność benz./1999 cm³
Moc 145 KM/6000
Moment obrotowy 185 Nm/4500
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Prędkość maksymalna 210 km/h
Średnie spalanie 7,9 l/100 km
Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa

Honda Accord VIII 2.0 i-VTEC

Lata produkcji: 2008-2015

Lubiący wysokie obroty silnik ze zmiennymi fazami rozrządu toleruje LPG (prosta i dosyć łatwa do przeprowadzenia regulacja zaworów śrubami), lecz może spalać olej. Ceny części: dość wysokie, ale akceptowalne. 2.0 i-VTEC stanowił podstawowe źródło napędu w Accordzie, stąd przeważa w ogłoszeniach. To dobry wybór. Trzeba jedynie pamiętać, że ograniczony moment obrotowy zmusza do częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów.

Honda Accord 2.0 i-VTEC – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 2.0 i-VTEC
Lata produkcji silnika 2008-2015
Napęd rozrządu łańcuch
Montaż instalacji LPG możliwy
Zasilanie/pojemność benz./1997 cm³
Moc 156 KM/6300
Moment obrotowy 192 Nm/4100-5000
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 215 km/h
Średnie spalanie 6,9 l/100 km
Skrzynia biegów man., 6-biegowa/automatyczna, 5-biegowa

Opel Insignia A 1.8 Ecotec

Lata produkcji: 2008-2017

Regulacja luzu zaworowego za pomocą szklanek stawia pod znakiem zapytania sens montażu instalacji gazowej w tym silniku o kodzie A18XER – usługa może pochłonąć ponad 1000 zł (a to jedna z częstszych planowanych modyfikacji, którą biorą pod uwagę nabywcy Opli). Można liczyć na niezły stan używanych Insignii wyposażonych w tą jednostkę napędową – nie zawsze były to auta flotowe. Silnik 1.8 montowano również w Alfie Romeo 159, Fiacie Cromie, Saabie 9-5 i Chevroletach Trax, Cruze, Orlando.

Opinie o używanym Oplu Insignia A

Opel Insignia 1.8 Ecotec – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.8 Ecotec
Lata produkcji silnika 2008-2011/2012-2013
Napęd rozrządu pasek
Montaż instalacji LPG niepolecany
Zasilanie/pojemność benz./1796 cm³
Moc 140 KM/6300
Moment obrotowy 175 Nm/3800
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s
Prędkość maksymalna 207 km/h
Średnie spalanie 7,6 l/100 km
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa

Seat Exeo 1.8 Turbo

Lata produkcji: 2008-2013

Jedyny w tym zestawieniu silnik z turbosprężarką. Zdecydowaliśmy się na zrobienie wyjątku, gdyż istnieje wiele powodów, by go polecać. 1.8 Turbo jest bardzo trwały (dzielnie znosi też tuning), dobrze zaopatrzony w części, znany niemal każdemu mechanikowi i nieźle współpracuje z gazem. Wyparły go nieudane jednostki 1.8 TSI (potrafiące spalać olej w tempie ponad 1 l/1000 km), a najmłodszym samochodem, w którym pozostawiono „stare, dobre” 1.8 T, jest Seat Exeo, czyli reinkarnacja schodzącego w 2008 r. z produkcji Audi A4 B7. Szkoda, że tych Seatów jest tak mało na rynku wtórnym.

Seat Exeo 1.8 Turbo – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.8 Turbo
Lata produkcji silnika 2009-2010
Napęd rozrządu pasek
Montaż instalacji LPG polecany
Zasilanie/pojemność benz., turbo/1781 cm³
Moc 150 KM/5700
Moment obrotowy 220 Nm/1800-4500
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s
Prędkość maksymalna 217 km/h
Średnie spalanie 7,9 l/100 km
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa

SUV-y

Dacia Duster 1.6 16V

Lata produkcji: 2010-2017

Ten leciwy silnik Renault (K4M) przez pierwsze 3 lata produkcji stanowił jedyne benzynowe źródło napędu Dacii Duster. Słabe osiągi i sięgające 12 l/100 km w mieście spalanie rekompensują prostota konstrukcji i dobra współpraca z gazem (była nawet wersja z fabrycznym LPG). Pamiętajmy o wymianach paska rozrządu – potrafi zerwać się przed zalecanym terminem wymiany. Później wprowadzona jednostka 1.6 SCe to już silnik Nissana z łańcuchem rozrządu i gorzej tolerującą gaz głowicą.

Opinie o używanej Dacii Duster

Dacia Duster 1.6 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.6 16V
Lata produkcji silnika 2010-2015
Napęd rozrządu pasek
Montaż instalacji LPG polecany
Zasilanie/pojemność benz./1598 cm³
Moc 105 KM/5750
Moment obrotowy 148 Nm/3750
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s
Prędkość maksymalna 165 km/h
Średnie spalanie 7,1 l/100 km
Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa

Jeep Renegade 1.6 E-Torq

Lata produkcji: od 2014 r.

Modny crossover z wolnossącym, 110-konnym 1.6? To możliwe w przypadku Jeepa Renegade. Ten mający korzenie z lat 90. silnik niedawno zniknął z oferty Renegade’a na rzecz turbodoładowanych 1.0 i 1.3. Spisuje się znakomicie i bezproblemowo pracuje na gazie (hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego). Problemy może generować elektronika sterująca. Jeepy z tym silnikiem przeważnie są gorzej wyposażone od egzemplarzy z 1.4 MultiAir lub dieslami. Niestety mimo tego doskonale trzymają też ceny na rynku wtórnym. Na okazyjny zakup nie ma co liczyć.

Jeep Renegade 1.6 E-Torq – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.6 E-Torq
Lata produkcji silnika 2014-2018
Napęd rozrządu łańcuch
Montaż instalacji LPG możliwy
Zasilanie/pojemność benz./1598 cm³
Moc 110 KM/5500
Moment obrotowy 152 Nm/4500
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s
Prędkość maksymalna 177 km/h
Średnie spalanie 6,0 l/100 km
Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa

Nissan Qashqai I 1.6 16V

Lata produkcji: 2007-2013

Popularny w wielu Nissanach silnik z rodziny HR z wielopunktowym wtryskiem, łańcuchem i wariatorem faz rozrządu. Konieczność częstej kontroli luzu zaworowego (co 15 tys. km) nie zachęca do montowania w nim gazu. Kto akceptuje konieczność jazdy wyłącznie na benzynie, będzie zadowolony. W silniku nie stwierdzono w nim żadnym niedociągnięć konstrukcyjnych. Qashqai’e 1.6 mają wyłącznie przedni napęd i manualną skrzynię.

Opinie o używanym Nissanie Qashqai’u I

Nissan Qashqai 1.6 16V – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.6 16V
Lata produkcji silnika 2007-2013
Napęd rozrządu łańcuch
Montaż instalacji LPG niepolecany
Zasilanie/pojemność benz./1598 cm³
Moc 117 KM/6000
Moment obrotowy 158 Nm/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
Średnie spalanie 5,9 l/100 km
Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC

Lata produkcji: od 2010 r.

Produkowanego od 9 lat ASX-a nadal można kupić z wolnossącym silnikiem 1.6. W Europie była to jedyna jednostka benzynowa w tym samochodzie, stąd jej popularność w autach z drugiej ręki. Koszty przewidywalnej eksploatacji wywindują spore ceny niektórych części. LPG? Niekoniecznie (brak hydrauliki zaworowej). Silnik występuje też w Lancerze. Jest znacznie lepszą propozycją od paliwożernej jednostki 1.8 MIVEC.

Opinie o używanym Mitsubishi ASX

Test długodystansowy Mitsubishi ASX-a 1.6 MIVEC

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.6 MIVEC
Lata produkcji silnika od 2010 r.
Napęd rozrządu łańcuch
Montaż instalacji LPG niepolecany
Zasilanie/pojemność benz./1590 cm³
Moc 117 KM/6000
Moment obrotowy 154 Nm/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s
Prędkość maksymalna 183 km/h
Średnie spalanie 5,7 l/100 km
Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa
Oceny czytelników
[Głosów: 7 Średnia: 4.1]

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here