Bogata wersja wyposażenia

Producenci promują swoje auta jak tylko się da, dlatego w folderach reklamowych znajdziemy zdjęcia deski rozdzielczej z najbogatszej odmiany. W podstawowej wersji atrakcyjność modelu radykalnie spada. Oto, czym różnią się te wersje.

Aby sprzedać produkt, trzeba go pokazać z jak najlepszej strony. Nie dziwi zatem zabieg wielu producentów, polegający na tym, że w reklamach udostępniają zdjęcia swoich samochodów z jak najlepszym wyposażeniem, najefektywniejszym wzorem felg lub w przyciągającym oko kolorze. Zainteresowani autem kupcy muszą zdawać sobie sprawę, że najbogatsza konfiguracja może być poza zasięgiem ich funduszy, dlatego wcześniej powinni zobaczyć, jak wymarzone auto będzie wyglądać w tańszej opcji wyposażeniowej. Nie tylko będzie miało mniej „bajerów” na pokładzie, ale istotnie zmieni się wtedy m.in. jego deska rozdzielcza. Znikną wszechobecne ekrany nawigacji, ubędzie dekoracyjnych elementów, próżno też wtedy szukać jasnych tapicerek.

Mniej bajerów – mniej do zepsucia

W samochodach z drugiej ręki wyposażenie nie gra najważniejszej roli, ale to nie oznacza, że jest bez znaczenia. Standardem nawet w kilkunastoletnich autach stała się np. klimatyzacja i kilka poduszek powietrznych, ale kupujący wraz będą oczekiwać czegoś więcej. Czy warto szukać używanych samochodów w bogatych specyfikacjach? To zależy od wielu czynników. Jeśli samochód będzie jeździł po mieście, niepotrzebne będą w nim np. ksenonowe reflektory. Jeśli będzie się nim poruszał jeden kierowca, zbędna okaże się pamięć ustawień fotela. W dzisiejszych czasach większość kierowców korzysta ze smartfonu, dlatego nie ma sensu na siłę szukać pojazdu z fabryczną nawigacją.

Dwa światy

Na wyposażeniu można oszczędzić, ale trzeba się przygotować na fakt, że kokpit takiego samochodu będzie odbiegał od tego w folderach. Porównaliśmy deski rozdzielcze w 15 popularnych modelach. Różnice widać już na pierwszy rzut oka, ale w niektórych przypadkach ciężko uwierzyć, że to to samo auto.

1Audi A4 B8 (2007-2015)

Popularne wersje: Attraction, Ambition i Ambiente

Najistotniejszym elementem jest kierownica. W podstawowej odmianie ma cztery ramiona, ale nie można z niej sterować radiem. W S-Line’ie kierowca ma do dyspozycji trójramienną kierownicę wielofunkcyjną ze srebrnymi wstawkami 1. W bazowym A4 znajdziemy ekran, ale bez systemu multimedialnego MMI i kamery cofania 2, 5. Obecność MMI rozpoznamy też po „obsianym” przyciskami panelu środkowym 6. Climatronika próżno szukać w „biednej” wersji, ale ma go większość A4 3. Odmianę S-Line wyróżnia uruchamianie poprzez naciśnięcie przycisku 4, ale to opcja zarezerwowana tylko dla najbogatszych specyfikacji.

2 BMW serii 3 E90 (2005-2012)

Popularne wersje: brak – auto konfigurowane indywidualnie

BMW E90 z zewnątrz wolno się starzeje, ale deska rozdzielcza podstawowej wersji przypomina tą z poprzednika (E46). Jej kierownica jest po prostu gumowym okręgiem, podczas gdy w odpowiednio droższym wariancie może być wielofunkcyjna i obszyta dobrą skórą 1. Inaczej niż w Audi, nie wszystkie E90 mają jakikolwiek ekran na kokpicie. Bazowa wersja go nie ma, a w kolejnych występuje w dwóch rozmiarach. Największy – z systemem iDrive 2. Również seria 3 mogła mieć manualną klimatyzację, Climatronic wymagał niekiedy dopłaty 3. W najtańszych specyfikacjach próżno szukać eleganckich, beżowych tapicerek z bogatych odmian 4.

3 Citroen C5 (2008-2017)

Popularne wersje: Attraction, Dynamique, Comfort, Exclusive

W każdym C5 znajdziemy wielofunkcyjną kierownicę z nieruchomym środkiem, w bogatych wersjach jest tylko ozdobiona srebrnymi wstawkami 1. Różnice zaczynają się po wglądzie na konsolę środkową. Bazowa odmiana ma na górze malutki ekranik ze schowkiem, droższe natomiast większy, kolorowy 2. Najlepiej wyposażone C5 mają rozbudowany system audio, którego obsługuje się mrowiem przycisków 3. Za dźwignią zmiany biegów – sterowanie hydropneumatyką, dostępne tylko w Comfort i Exclusive 4. Te wersje mają również elektryczny hamulec ręczny. Topowy C5 ma też kolorowy wyświetlacz na prędkościomierzu 5.

4 BMW X1 (2009-2015)

Popularne wersje: brak – auto konfigurowane indywidualnie

Podobnie jak w E90, deska rozdzielcza podstawowego X1 nie ma żadnego ekranu, tylko schowek nad nawiewami 1. System iDrive „dobrze wygląda”, ale w dobie smartfonów traci na przydatności i nie trzeba koniecznie się na niego nastawiać. Bazowe X1 nie miało przycisków na kierownicy (wymagały dopłaty ok. 600 zł) 2, ogólnie występowały jej 3 rodzaje, w tym sportowa 5. Ciężko znaleźć X1 z manualną klimatyzacją, a najczęściej trafia się w autach z wyłącznie tylnym napędem 3. Radio bez iDrive ma swój wyświetlacz 4.

5 Ford S-Max (2006-2014)

Popularne wersje: Trend, Titanium, Titanium S

O dziwo, nawet bazowy S-Max już nie tylko nieźle wygląda w środku, a i nie można narzekać na brak wyposażenia. Standardem są przyciski na kierownicy, bogatsze wersje mają sterowanie tempomatem 1. Radio z wyświetlaczem i przełącznikami to domena tańszych odmian, za dopłatą można było mieć dotykowy ekran 2. Podstawowe, tradycyjne zegary są bardzo czytelne, nie trzeba szukać wersji z wyświetlaczem Convers+: nic szczególnego w nim nie znajdziemy 3. Na pochwałę zasługuje wykonanie gałki zmiany biegów we wszystkich S-Maxach 4.

6 Ford Focus II (2004-2010)

Popularne wersje: Ambiente, Trend, Ghia, Titanium, pakiety AmberX, SilverX i GoldX

Bazowy Focus nie byłby złym wyborem, gdyby nie jego gumowa kierownica – komfort prowadzenia w porównaniu ze skórzaną to niebo a ziemia 1. Standardowe przyciski radia i pokrętła klimatyzacji są uporządkowane i często znajdziemy je w autach flotowych. Bogatsze odmiany mogą mieć nawet dotykowy ekran. Przyciskami wokół niego obsługuje się klimatyzację, a cały system – pilotem 2. Pod radiem umieszczono wyłącznik ESP i włącznik podgrzewania foteli oraz przedniej szyby. Tańsza specyfikacja „zieje” tu zaślepkami 3. Poszczególne wersje różnią się też wyprofilowaniem gałki zmiany biegów 4.

7 Hyundai i30 (2012-2017)

Popularne wersje: Base, Classic, Classic+, Comfort, Style, Premium

O tym, że mamy do czynienia z „biedną” wersją, koreański kompakt przypomina w najbardziej dyskretny sposób. Odmiana Base nie miała klimatyzacji, ale właściwie nie da się znaleźć i30 z takimi brakami w wyposażeniu. Climatronic – od wersji Comfort 1. W Classic można liczyć na przyciski w kierownicy, w bogatszych odmianach nawet na jej podgrzewanie 2. Niewielki ekranik ma silne, niebieskie podświetlenie. Za kolorowy ekran trzeba było dopłacić ok. 5000 zł nawet w najbogatszej specyfikacji Premium 3. Każdy i30 ma wejścia AUX i USB 4, ale uruchamianie bezkluczykowe jest rzadkością. Do bazowych aut dołączano kluczyk z osobnym pilotem 5.

8 Opel Insignia (2008-2017)

Popularne wersje: Active, Edition, Cosmo, Executive

Podstawowa wersja Insignii nazywa się po prostu „Insignia” i wyróżnia się gumową kierownicą bez przycisków 1, monochromatycznym ekranem radia bez grafiki 2 i automatyczną klimatyzacją, ale jednostrefową 3. Oprócz tego ma w środku gorszej jakości plastiki i zmniejszony ekran między wskaźnikami 4. Bogate odmiany cechuje wielofunkcyjna kierownica, duży, kolorowy ekran i dwustrefowa klimatyzacja. W opcji można było nabyć aktywne zawieszenie (sterowanie przyciskami pod radiem 5) lub nawet 20-calowe felgi.

Na następnej stronie: 
Peugeot 208, Renault Megane, Renault Laguna, Skoda Octavia, Toyota Avensis, Volvo V50, Volkswagen Passat

1
2

2 KOMENTARZE

  1. Ja jak teraz kupowałem CRV-kę nową, też brałem od razu w wersji elegance. Bardzo fajnie jest zresztą to wnętrze zaprojektowane, choć i tak kupowałem głównie z uwagi na ekonomiczną jazdę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj