Spalanie

W drugiej części raportu sprawdzono SUV-y oraz pięć nieco niszowych już segmentów: auta luksusowe, sportowe, elektryczne, minivany, pick-upy. Także tutaj nie brakuje rezultatów spalania podawanych na wyrost.

Część I raportu (auta małe i miejskie, kompaktowe, klasy średniej i klasy wyższej)

Rosnąca ilość reprezentantów SUV-ów sprawiła, że ten segment był najliczniej obsadzony ze wszystkich. Jednak nie przełożyło się to na ogólną średnią różnicę, bo i tak znaczniejsze przekłamania występowały w klasie minivanów i pick-upów. Auta tej drugiej klasy jednak są szczególnie łakome na paliwo, bo wszystkie testowane zużywały go o minimum 1/3 więcej niż deklaruje producent. Rozczarowuje też zużycie prądu w autach elektrycznych, a szczególnie w dość popularnym BMW i3.

Auta luksusowe

W tej klasie wzięto pod uwagę tylko dwa samochody (Audi A8 i BMW serii 7) i chociaż w rzeczywistości sporo palą, to te dane nie odbiegają zbytnio od tych „na papierze”. Bardziej wiarygodne jest jednak BMW.

Marka, model, wersjaPaliwo  Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)    Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednieRóżnica (%)
BMW 750i xDrive 4.4B11,46,28,111,87,29,517,3
Audi S8 4.0B13,27,29,414,69,211,926,6

SUV-y i crossovery

Spośród 38 reprezentantów aż połowa zużywa o 1/3 więcej paliwa niż obiecuje producent. Co ciekawe, najbardziej przekłamują kompaktowe SUV-y (poza Lexusem RX), które obiektywnie i tak niewiele palą. Mitsubishi Outlander ma natomiast rekordowe odchylenie od rzeczywistości (sięgające 64%), tym samym nie zachwycając swoim 10,5 l/100 km. Jak można się było spodziewać, najbardziej paliwożerne są duże SUV-y, a konkretnie Porsche Cayenne i Toyota Land Cruiser V8. Ich prawdziwe spalanie jednak odbiega w małym stopniu od tego w katalogu.

Marka, model, wersjaPaliwo  Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)    Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednieRóżnica (%)
Porsche Cayenne Turbo SB15,98,911,516,69,813,214,8
Mazda CX-5 2.0B8,75,46,68,76,17,615,2
Toyota Land Cruiser 4.6 V8B1810,613,317,213,815,516,5
Opel Mokka X 1.4 Turbo 4×4 EliteB8,35,66,59,26,37,820
Hyundai Tucson 2.0 CRDiD7,15,25,98,65,67,120,3
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BJ 4×4 EleganceB6,65,25,67,85,86,821,4
Toyota C-HR 1.2 Turbo DynamicB6,74,85,57,65,86,721,8
Mazda CX-3 2.0B7,44,95,98,85,67,222
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4×4 DSGD6,65,35,786722,8
Jeep Cherokee 2.2D7,55,36,18,86,27,523
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T TeknaB6,65,15,67,95,96,923,2
Hyundai Tucson 1.6B7,95,46,38,96,77,823,8
Mitsubishi ASX 1.6D5,64,756,85,66,224
Jeep Grand Cherokee 3.0D9,36,57,510,48,29,324
Mazda CX-3 2.0B7,44,95,98,95,97,425,4
Mitsubishi ASX 1.6 InstyleB7,44,95,88,46,27,325,9
VW Tiguan 2.0 TFSI 4Motion DSG HighlineB9,16,47,411,37,59,427
Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WDB9,26,57,510,88,69,729,3
Toyota RAV4 2.0 D-4D PrestigeD5,54,34,77,24,96,129,8
Honda HR-V 1.6B74,85,69,25,47,330,4
Fiat 500X 1.4B7,8569,36,7833,3
Toyota RAV4 2.2D6,755,68,86,27,533,9
Jeep Renegade 1.4 Tmair 170B8,85,86,911,47,29,334,8
VW Touareg 3.0D7,766,6107,88,934,8
Jaguar F-Pace 3.0 TDV6D6,95,669,56,78,135
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 ShineB5,844,77,856,436,2
Land Rover Discovery SportD6,34,75,38,75,97,337,7
Mercedes GLC 250 2.0B8,56,37,111,38,29,838
Kia Sportage 1.7 CRDiD5,74,24,77,25,86,538,3
Volvo V60 AWD 2.4D6,85,15,78,877,938,6
Mini Countryman 2.0 D ALL4D5,24,54,88,25,26,739,6
Volvo V90 2.0 Cross Country D5 AWDD6,14,95,38,85,97,439,6
Peugeot 3008 1.6 THP AT6 AllureB7,65,169,87,28,541,7
Seat Ateca 1.4 TSI DSG XcellenceB6,44,95,59,46,27,841,8
BMW X4 3.0 dD6,75,56116,78,948,3
Peugeot 3008 1.6 THP EAT6 AllureB6,44,95,49,87,28,557,4
Lexus RX 450h 3.5B5,35,35,397,88,458,5
Mitsubishi Outlander 2.0B7,65,86,412,38,410,564,1

Pick-upy

Wszystkie z siedmiu badanych pick-upów mają teoretyczny zasięg przekraczający 1000 kilometrów. Jednak wynika to z potężnych baków montowanych w pick-upach. Toyota Hilux, mimo że przekłamuje najmniej ze wszystkich, to i tak potrzebuje o 1/3 więcej paliwa niż „na papierze”.

Marka, model, wersjaPaliwo  Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)    Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednieRóżnica (%)
Toyota Hilux 2.4 D-4D 150 A/TD8,56,57,211,37,79,531,9
Ford Ranger 2.2 TDCi 160 A6D9,86,77,812,48,210,332,1
VW Amarok 3.0 V6Db.d.b.d.7,811,88,810,332,1
Fiat Fullback 2.4 MJ 180 A/TD8,46,57,211,58,19,836,1
Mitsubishi L200 2.4 DID 181 A/TD8,46,57,211,48,49,937,5
Nissan Navara dCi 190 A/TD8,75,96,911,57,59,537,7
Nissan Navara 2.3D8,76711,191042,9

Minivany

Ze skrajności w skrajność – tutaj najmniej przekłamuje Ford S-Max (o 20%), a najwięcej… jego większy brat Galaxy. Już patrząc na jego 5,8 l/100 km trudno uwierzyć, żeby w rzeczywistości tyle palił. Tak naprawdę średnie spalanie zbliży się do 9 l/100 km. Dużo więcej spalają też Volkswageny, choć trudno nie zaakceptować ich prawdziwych wyników.

Marka, model, wersjaPaliwo  Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)    Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednieRóżnica (%)
Ford S-Max 1.5 EcoBoostB85,66,58,86,87,820
Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDiD5,144,47,65,35,627,3
Ford C-Max 1.5 EcoBoostB7,85,16,196,97,929,5
Ford S-Max 2.0 TDCiD6,14,95,48,85,47,131,5
VW Golf Sportsvan 1.4 TSIB7,14,85,68,56,27,432,1
Seat Alhambra 2.0 TDID6,74,55,39,54,77,134
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTiD8,24,86,19,17,38,234,4
VW Touran 2.0 TDID5,64,44,87,85,86,841,7
Ford Galaxy 2.0 TDCi AWDD6,45,45,810,37,48,953,4

Auta sportowe

Porsche zupełnie niepotrzebnie okłamuje swoich klientów w kwestii spalania – i tak mało kto zwraca na to uwagę. 911 Turbo realnie spali i tak dobre 12,5 litra, a słabsza Carrera nawet 10 litrów. Na uwagę zasługuje dość ekonomiczny Abarth 124 Spider, który też znacząco nie odbiega od danych w katalogu.

Marka, model, wersjaPaliwo  Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)    Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednieRóżnica (%)
Abarth 124 Spider 1.4B8,55,16,49,26,47,821,9
Porsche 911 Carrera S 3.0B10,16,47,711,98,510,232,5
Porsche 911 Turbo S 3.8B11,87,59,115,39,712,537,4

Auta elektryczne

W tym segmencie badano zużycie prądu w kWh/100 km. Droga Tesla zużywa go więcej niż deklaruje producent, ale i tak ma większy zasięg od Volkswagena e-Golfa i BMW i3. W „elektryku” z Bawarii rzeczywiste zużycie jest dwukrotnie wyższe, co skraca obiecywany zasięg o 120 kilometrów. Zobaczymy, jak się będą przedstawiać statystyki e-Golfa po przeprowadzonych zmianach.

Marka, model, wersjaPaliwoZużycie prądu wg producenta (kWh/100 km)Zasięg (km)Rzeczywiste zużycie prądu (kWh/100 km)Zasięg (km)Różnica (%)
Tesla Model SE224002733022,7
Volkswagen e-GolfE12,719016,115026,8
BMW i3 (94 Ah)E11,333023,4223107,1
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]