W drugiej części raportu sprawdzono SUV-y oraz pięć nieco niszowych już segmentów: auta luksusowe, sportowe, elektryczne, minivany, pick-upy. Także tutaj nie brakuje rezultatów spalania podawanych na wyrost.
Zobacz również: Część I raportu (auta małe i miejskie, kompaktowe, klasy średniej i klasy wyższej)
Rosnąca ilość reprezentantów SUV-ów sprawiła, że ten segment był najliczniej obsadzony ze wszystkich. Jednak nie przełożyło się to na ogólną średnią różnicę, bo i tak znaczniejsze przekłamania występowały w klasie minivanów i pick-upów. Auta tej drugiej klasy jednak są szczególnie łakome na paliwo, bo wszystkie testowane zużywały go o minimum 1/3 więcej niż deklaruje producent. Rozczarowuje też zużycie prądu w autach elektrycznych, a szczególnie w dość popularnym BMW i3.
Auta luksusowe
W tej klasie wzięto pod uwagę tylko dwa samochody (Audi A8 i BMW serii 7) i chociaż w rzeczywistości sporo palą, to te dane nie odbiegają zbytnio od tych „na papierze”. Bardziej wiarygodne jest jednak BMW.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km) | Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km) | |||||
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | Różnica (%) | ||
BMW 750i xDrive 4.4 | B | 11,4 | 6,2 | 8,1 | 11,8 | 7,2 | 9,5 | 17,3 |
Audi S8 4.0 | B | 13,2 | 7,2 | 9,4 | 14,6 | 9,2 | 11,9 | 26,6 |
SUV-y i crossovery
Spośród 38 reprezentantów aż połowa zużywa o 1/3 więcej paliwa niż obiecuje producent. Co ciekawe, najbardziej przekłamują kompaktowe SUV-y (poza Lexusem RX), które obiektywnie i tak niewiele palą. Mitsubishi Outlander ma natomiast rekordowe odchylenie od rzeczywistości (sięgające 64%), tym samym nie zachwycając swoim 10,5 l/100 km. Jak można się było spodziewać, najbardziej paliwożerne są duże SUV-y, a konkretnie Porsche Cayenne i Toyota Land Cruiser V8. Ich prawdziwe spalanie jednak odbiega w małym stopniu od tego w katalogu.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km) | Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km) | |||||
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | Różnica (%) | ||
Porsche Cayenne Turbo S | B | 15,9 | 8,9 | 11,5 | 16,6 | 9,8 | 13,2 | 14,8 |
Mazda CX-5 2.0 | B | 8,7 | 5,4 | 6,6 | 8,7 | 6,1 | 7,6 | 15,2 |
Toyota Land Cruiser 4.6 V8 | B | 18 | 10,6 | 13,3 | 17,2 | 13,8 | 15,5 | 16,5 |
Opel Mokka X 1.4 Turbo 4×4 Elite | B | 8,3 | 5,6 | 6,5 | 9,2 | 6,3 | 7,8 | 20 |
Hyundai Tucson 2.0 CRDi | D | 7,1 | 5,2 | 5,9 | 8,6 | 5,6 | 7,1 | 20,3 |
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BJ 4×4 Elegance | B | 6,6 | 5,2 | 5,6 | 7,8 | 5,8 | 6,8 | 21,4 |
Toyota C-HR 1.2 Turbo Dynamic | B | 6,7 | 4,8 | 5,5 | 7,6 | 5,8 | 6,7 | 21,8 |
Mazda CX-3 2.0 | B | 7,4 | 4,9 | 5,9 | 8,8 | 5,6 | 7,2 | 22 |
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4×4 DSG | D | 6,6 | 5,3 | 5,7 | 8 | 6 | 7 | 22,8 |
Jeep Cherokee 2.2 | D | 7,5 | 5,3 | 6,1 | 8,8 | 6,2 | 7,5 | 23 |
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Tekna | B | 6,6 | 5,1 | 5,6 | 7,9 | 5,9 | 6,9 | 23,2 |
Hyundai Tucson 1.6 | B | 7,9 | 5,4 | 6,3 | 8,9 | 6,7 | 7,8 | 23,8 |
Mitsubishi ASX 1.6 | D | 5,6 | 4,7 | 5 | 6,8 | 5,6 | 6,2 | 24 |
Jeep Grand Cherokee 3.0 | D | 9,3 | 6,5 | 7,5 | 10,4 | 8,2 | 9,3 | 24 |
Mazda CX-3 2.0 | B | 7,4 | 4,9 | 5,9 | 8,9 | 5,9 | 7,4 | 25,4 |
Mitsubishi ASX 1.6 Instyle | B | 7,4 | 4,9 | 5,8 | 8,4 | 6,2 | 7,3 | 25,9 |
VW Tiguan 2.0 TFSI 4Motion DSG Highline | B | 9,1 | 6,4 | 7,4 | 11,3 | 7,5 | 9,4 | 27 |
Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD | B | 9,2 | 6,5 | 7,5 | 10,8 | 8,6 | 9,7 | 29,3 |
Toyota RAV4 2.0 D-4D Prestige | D | 5,5 | 4,3 | 4,7 | 7,2 | 4,9 | 6,1 | 29,8 |
Honda HR-V 1.6 | B | 7 | 4,8 | 5,6 | 9,2 | 5,4 | 7,3 | 30,4 |
Fiat 500X 1.4 | B | 7,8 | 5 | 6 | 9,3 | 6,7 | 8 | 33,3 |
Toyota RAV4 2.2 | D | 6,7 | 5 | 5,6 | 8,8 | 6,2 | 7,5 | 33,9 |
Jeep Renegade 1.4 Tmair 170 | B | 8,8 | 5,8 | 6,9 | 11,4 | 7,2 | 9,3 | 34,8 |
VW Touareg 3.0 | D | 7,7 | 6 | 6,6 | 10 | 7,8 | 8,9 | 34,8 |
Jaguar F-Pace 3.0 TDV6 | D | 6,9 | 5,6 | 6 | 9,5 | 6,7 | 8,1 | 35 |
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Shine | B | 5,8 | 4 | 4,7 | 7,8 | 5 | 6,4 | 36,2 |
Land Rover Discovery Sport | D | 6,3 | 4,7 | 5,3 | 8,7 | 5,9 | 7,3 | 37,7 |
Mercedes GLC 250 2.0 | B | 8,5 | 6,3 | 7,1 | 11,3 | 8,2 | 9,8 | 38 |
Kia Sportage 1.7 CRDi | D | 5,7 | 4,2 | 4,7 | 7,2 | 5,8 | 6,5 | 38,3 |
Volvo V60 AWD 2.4 | D | 6,8 | 5,1 | 5,7 | 8,8 | 7 | 7,9 | 38,6 |
Mini Countryman 2.0 D ALL4 | D | 5,2 | 4,5 | 4,8 | 8,2 | 5,2 | 6,7 | 39,6 |
Volvo V90 2.0 Cross Country D5 AWD | D | 6,1 | 4,9 | 5,3 | 8,8 | 5,9 | 7,4 | 39,6 |
Peugeot 3008 1.6 THP AT6 Allure | B | 7,6 | 5,1 | 6 | 9,8 | 7,2 | 8,5 | 41,7 |
Seat Ateca 1.4 TSI DSG Xcellence | B | 6,4 | 4,9 | 5,5 | 9,4 | 6,2 | 7,8 | 41,8 |
BMW X4 3.0 d | D | 6,7 | 5,5 | 6 | 11 | 6,7 | 8,9 | 48,3 |
Peugeot 3008 1.6 THP EAT6 Allure | B | 6,4 | 4,9 | 5,4 | 9,8 | 7,2 | 8,5 | 57,4 |
Lexus RX 450h 3.5 | B | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 9 | 7,8 | 8,4 | 58,5 |
Mitsubishi Outlander 2.0 | B | 7,6 | 5,8 | 6,4 | 12,3 | 8,4 | 10,5 | 64,1 |
Pick-upy
Wszystkie z siedmiu badanych pick-upów mają teoretyczny zasięg przekraczający 1000 kilometrów. Jednak wynika to z potężnych baków montowanych w pick-upach. Toyota Hilux, mimo że przekłamuje najmniej ze wszystkich, to i tak potrzebuje o 1/3 więcej paliwa niż „na papierze”.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km) | Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km) | |||||
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | Różnica (%) | ||
Toyota Hilux 2.4 D-4D 150 A/T | D | 8,5 | 6,5 | 7,2 | 11,3 | 7,7 | 9,5 | 31,9 |
Ford Ranger 2.2 TDCi 160 A6 | D | 9,8 | 6,7 | 7,8 | 12,4 | 8,2 | 10,3 | 32,1 |
VW Amarok 3.0 V6 | D | b.d. | b.d. | 7,8 | 11,8 | 8,8 | 10,3 | 32,1 |
Fiat Fullback 2.4 MJ 180 A/T | D | 8,4 | 6,5 | 7,2 | 11,5 | 8,1 | 9,8 | 36,1 |
Mitsubishi L200 2.4 DID 181 A/T | D | 8,4 | 6,5 | 7,2 | 11,4 | 8,4 | 9,9 | 37,5 |
Nissan Navara dCi 190 A/T | D | 8,7 | 5,9 | 6,9 | 11,5 | 7,5 | 9,5 | 37,7 |
Nissan Navara 2.3 | D | 8,7 | 6 | 7 | 11,1 | 9 | 10 | 42,9 |
Minivany
Ze skrajności w skrajność – tutaj najmniej przekłamuje Ford S-Max (o 20%), a najwięcej… jego większy brat Galaxy. Już patrząc na jego 5,8 l/100 km trudno uwierzyć, żeby w rzeczywistości tyle palił. Tak naprawdę średnie spalanie zbliży się do 9 l/100 km. Dużo więcej spalają też Volkswageny, choć trudno nie zaakceptować ich prawdziwych wyników.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km) | Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km) | |||||
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | Różnica (%) | ||
Ford S-Max 1.5 EcoBoost | B | 8 | 5,6 | 6,5 | 8,8 | 6,8 | 7,8 | 20 |
Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi | D | 5,1 | 4 | 4,4 | 7,6 | 5,3 | 5,6 | 27,3 |
Ford C-Max 1.5 EcoBoost | B | 7,8 | 5,1 | 6,1 | 9 | 6,9 | 7,9 | 29,5 |
Ford S-Max 2.0 TDCi | D | 6,1 | 4,9 | 5,4 | 8,8 | 5,4 | 7,1 | 31,5 |
VW Golf Sportsvan 1.4 TSI | B | 7,1 | 4,8 | 5,6 | 8,5 | 6,2 | 7,4 | 32,1 |
Seat Alhambra 2.0 TDI | D | 6,7 | 4,5 | 5,3 | 9,5 | 4,7 | 7,1 | 34 |
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi | D | 8,2 | 4,8 | 6,1 | 9,1 | 7,3 | 8,2 | 34,4 |
VW Touran 2.0 TDI | D | 5,6 | 4,4 | 4,8 | 7,8 | 5,8 | 6,8 | 41,7 |
Ford Galaxy 2.0 TDCi AWD | D | 6,4 | 5,4 | 5,8 | 10,3 | 7,4 | 8,9 | 53,4 |
Auta sportowe
Porsche zupełnie niepotrzebnie okłamuje swoich klientów w kwestii spalania – i tak mało kto zwraca na to uwagę. 911 Turbo realnie spali i tak dobre 12,5 litra, a słabsza Carrera nawet 10 litrów. Na uwagę zasługuje dość ekonomiczny Abarth 124 Spider, który też znacząco nie odbiega od danych w katalogu.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km) | Rzeczywiste zużycie paliwa (l/100 km) | |||||
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | Różnica (%) | ||
Abarth 124 Spider 1.4 | B | 8,5 | 5,1 | 6,4 | 9,2 | 6,4 | 7,8 | 21,9 |
Porsche 911 Carrera S 3.0 | B | 10,1 | 6,4 | 7,7 | 11,9 | 8,5 | 10,2 | 32,5 |
Porsche 911 Turbo S 3.8 | B | 11,8 | 7,5 | 9,1 | 15,3 | 9,7 | 12,5 | 37,4 |
Auta elektryczne
W tym segmencie badano zużycie prądu w kWh/100 km. Droga Tesla zużywa go więcej niż deklaruje producent, ale i tak ma większy zasięg od Volkswagena e-Golfa i BMW i3. W „elektryku” z Bawarii rzeczywiste zużycie jest dwukrotnie wyższe, co skraca obiecywany zasięg o 120 kilometrów. Zobaczymy, jak się będą przedstawiać statystyki e-Golfa po przeprowadzonych zmianach.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zużycie prądu wg producenta (kWh/100 km) | Zasięg (km) | Rzeczywiste zużycie prądu (kWh/100 km) | Zasięg (km) | Różnica (%) |
Tesla Model S | E | 22 | 400 | 27 | 330 | 22,7 |
Volkswagen e-Golf | E | 12,7 | 190 | 16,1 | 150 | 26,8 |
BMW i3 (94 Ah) | E | 11,3 | 330 | 23,4 | 223 | 107,1 |