toyota yaris cross 2021 01

Toyota długo zwlekała z premierą miejskiego SUV-a/crossovera, ale wreszcie jest. Nazywa się Yaris Cross i, oczywiście, będzie dostępny z napędem hybrydowym. Niestety, na debiut modelu w salonach trzeba będzie trochę poczekać.

Toyota ma długie tradycje w produkcji małych samochodów uterenowionych. Dość wspomnieć pierwszą generację RAV4 (debiut w 1994 r.), która jest przez niektórych uważana za pierwszego współczesnego SUV-a. Według dzisiejszych standardów byłby to zresztą miejski SUV – 5-drzwiowa wersja mierzyła ok. 415 cm długości.

Już wcześniej Toyota miała w ofercie uterenowione kombi (Tercel i Corollę 4WD), a w latach 2008-2014 oferowała miejskiego crossovera o nazwie Urban Crusier, zbudowanego na ówczesnym Yarisie. Najwyraźniej nie trafił on jednak w swój czas – był nieco za mało „terenowy” i za drogi, a małe crossovery stanowiły wówczas zaledwie niszę.

Dziś sytuacja wygląda zgoła inaczej – klasa miejskich SUV-ów/crossoverów należy do najszybciej rosnących segmentów rynku motoryzacyjnego, skutecznie odbierając nabywców tradycyjnym hatchbackom. Toyoty po prostu nie może tu zabraknąć.

Nowy miejski SUV/crossover – Toyota Yaris Cross – technicznie bazuje na nowym Yarisie. Oznacza to, że również korzysta z modułowej platformy GA-B z rodziny TNGA, której wykorzystanie zapewnia nisko osadzony środek ciężkości i wysoką sztywność konstrukcji.

toyota yaris cross 2021 03
Design Toyoty Yaris Cross nawiązuje do większej RAV4.

Toyota Yaris Cross – nadwozie i wnętrze, wymiary

Oczywiście Toyota Yaris Cross wyróżnia się zwiększonym prześwitem i wyższą pozycją za kierownicą. Z zewnątrz jej design reprezentuje mieszankę „yarisowych” obłości i praktycznych elementów przywodzących na myśl obecną generację RAV4. Mocno zaakcentowane nadkola mają zbliżony do prostokątnego kształt, a dookoła całego nadwozia przebiegają nielakierowane osłony z tworzywa.

toyota yaris cross 2021 02
Rozstaw osi Toyoty Yaris Cross – 256 cm – jest taki sam jak w „zwykłym” Yarisie.

Toyota Yaris Cross ma 418 cm długości, 176,5 cm szerokości oraz 156 cm wysokości. Oznacza to, że w porównaniu z Yarisem jest o 24 cm dłuższa (z czego 6 cm przypada na przedni zwis, a 18 cm na tylny), o 2 cm szersza i o 9 cm wyższa. Rozstaw osi obu modeli wynosi tyle samo, czyli 256 cm. Toyota podaje, że prześwit wzrósł o 3 cm, czyli powinien wynosić około 16-17 cm.

Jak Toyota Yaris Cross wypada na tle rywali z segmentu miejskich SUV-ów/crossoverów? Okazuje się jednym z większych aut, przynajmniej na długość. Oto wymiary kilku głównych konkurentów:

  • Kia Stonic: 414 cm dł./176 cm szer./152 cm wys./rozstaw osi 258 cm
  • Renault Captur: 422 cm dł./179,7 cm szer./157,6 cm wys./rozstaw osi 263,9 cm
  • Seat Arona: 414 cm dł./178 cm szer./154,3 cm wys./rozstaw osi 256,6 cm
  • Skoda Kamiq: 424,1 cm dł./179,3 cm szer./155,3 cm wys./rozstaw osi 263,9 cm
  • Volkswagen T-Cross: 411 cm dł./176 cm szer./158,4 cm wys./rozstaw osi 255,1 cm

Toyota podkreśla, że Yaris Cross wyróżnia się wysoką funkcjonalnością – będzie oferowany m.in. z podwójną podłogą oraz systemem taśm do mocowania bagażu. Oparcie – dzielone w proporcjach 40:20:40.

toyota yaris cross 2021 04 deska rozdzielcza
Kokpit zbliżony do Yarisa, z ergonomicznie umieszczonym dotykowym ekranem.

Deska rozdzielcza Toyoty Yaris Cross jest zbliżona do tej w Yarisie. Naczelne miejsce zajmuje tu dotykowy ekran systemu operacyjnego. Na szczęście nie zabrakło tradycyjnych przycisków skrótów i pokręteł:

Toyota Yaris Cross – silnik, dane techniczne, napęd hybrydowy

Nowa Toyota Yaris Cross będzie dostępna z hybrydowym napędem czwartej generacji, z którego korzysta też Yaris. Połączenie 3-cylindrowego silnika benzynowego 1.5 oraz jednostki elektrycznej daje łącznie moc 116 KM; energia magazynowa jest w akumulatorze litowo-jonowym. Spalinowy motor wyróżnia się bardzo wysoką sprawnością cieplną (40%), a napęd – podobnie jak w nowej Corolli – ma oferować funkcję toczenia się „na prądzie” nawet z prędkością przekraczającą 100 km/h.

Toyota obiecuje zużycie paliwa (cykl WLTP) wersji przednionapędowej poniżej 5,2 l/100 km, a wersji z napędem obu osi AWD-i – poniżej 5,8 l/100 km.

toyota yaris cross 2021 07
Atut Yarisa Crossa – opcjonalny napęd 4×4.

Tak jest – Yaris Cross będzie dostępny nie tylko z napędem na przednie koła, ale także z dołączanym napędem tylnej osi z dodatkowym silnikiem elektrycznym (i-AWD), który – według zapewnień producenta – „zapewnia wyjątkową przyczepność i stabilność w trudnych warunkach, na śliskiej nawierzchni bądź na luźnym podłożu. Elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4×4, dzięki czemu Yaris Cross Hybrid AWD-i zużywa mniej paliwa i emituje mniej CO2 niż jakikolwiek inny B-SUV z napędem na wszystkie koła. Układ AWD-i napędza tylną oś podczas ruszania i przyspieszania. Standardowo podczas jazdy Yaris Cross jest napędzany na przednią oś, jednak na śliskiej lub miękkiej nawierzchni automatycznie włącza się dodatkowy silnik z tyłu. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie czy też na piaszczystych drogach”.

Toyota Yaris Cross – premiera w Polsce, ceny, wyposażenie

Podobnie jak najnowszy Yaris, nowy Yaris Cross otrzyma szereg zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy, w tym automatyczne ingerencje układu hamulcowego i kierowniczego w razie ryzyka wypadku.

Rynkowa premiera modelu odbędzie się w 2021 r.; Toyota Yaris Cross pojawi się w polskich salonach we wrześniu 2021 roku. Ceny na razie nie są znane (tutaj znajdziecie ceny nowej Toyoty Yaris).

toyota yaris cross 2021 09
W polskich salonach Toyota Yaris Cross zadebiutuje we wrześniu 2021 roku.

Nowa Toyota Yaris Cross będzie wytwarzana we Francji. Docelowy wolumen produkcyjny to ponad 150 000 egzemplarzy rocznie. Producent celuje w uzyskanie 8-proc. udział w segmencie subkompaktowych SUV-ów.

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here