Toyota długo zwlekała z premierą miejskiego SUV-a/crossovera, ale wreszcie jest. Nazywa się Yaris Cross i, oczywiście, będzie dostępny z napędem hybrydowym. Niestety, na debiut modelu w salonach trzeba będzie trochę poczekać.
Toyota ma długie tradycje w produkcji małych samochodów uterenowionych. Dość wspomnieć pierwszą generację RAV4 (debiut w 1994 r.), która jest przez niektórych uważana za pierwszego współczesnego SUV-a. Według dzisiejszych standardów byłby to zresztą miejski SUV – 5-drzwiowa wersja mierzyła ok. 415 cm długości.
Już wcześniej Toyota miała w ofercie uterenowione kombi (Tercel i Corollę 4WD), a w latach 2008-2014 oferowała miejskiego crossovera o nazwie Urban Crusier, zbudowanego na ówczesnym Yarisie. Najwyraźniej nie trafił on jednak w swój czas – był nieco za mało „terenowy” i za drogi, a małe crossovery stanowiły wówczas zaledwie niszę.
Dziś sytuacja wygląda zgoła inaczej – klasa miejskich SUV-ów/crossoverów należy do najszybciej rosnących segmentów rynku motoryzacyjnego, skutecznie odbierając nabywców tradycyjnym hatchbackom. Toyoty po prostu nie może tu zabraknąć.
Nowy miejski SUV/crossover – Toyota Yaris Cross – technicznie bazuje na nowym Yarisie. Oznacza to, że również korzysta z modułowej platformy GA-B z rodziny TNGA, której wykorzystanie zapewnia nisko osadzony środek ciężkości i wysoką sztywność konstrukcji.
Toyota Yaris Cross – nadwozie i wnętrze, wymiary
Oczywiście Toyota Yaris Cross wyróżnia się zwiększonym prześwitem i wyższą pozycją za kierownicą. Z zewnątrz jej design reprezentuje mieszankę „yarisowych” obłości i praktycznych elementów przywodzących na myśl obecną generację RAV4. Mocno zaakcentowane nadkola mają zbliżony do prostokątnego kształt, a dookoła całego nadwozia przebiegają nielakierowane osłony z tworzywa.
Toyota Yaris Cross ma 418 cm długości, 176,5 cm szerokości oraz 156 cm wysokości. Oznacza to, że w porównaniu z Yarisem jest o 24 cm dłuższa (z czego 6 cm przypada na przedni zwis, a 18 cm na tylny), o 2 cm szersza i o 9 cm wyższa. Rozstaw osi obu modeli wynosi tyle samo, czyli 256 cm. Toyota podaje, że prześwit wzrósł o 3 cm, czyli powinien wynosić około 16-17 cm.
Jak Toyota Yaris Cross wypada na tle rywali z segmentu miejskich SUV-ów/crossoverów? Okazuje się jednym z większych aut, przynajmniej na długość. Oto wymiary kilku głównych konkurentów:
- Kia Stonic: 414 cm dł./176 cm szer./152 cm wys./rozstaw osi 258 cm
- Renault Captur: 422 cm dł./179,7 cm szer./157,6 cm wys./rozstaw osi 263,9 cm
- Seat Arona: 414 cm dł./178 cm szer./154,3 cm wys./rozstaw osi 256,6 cm
- Skoda Kamiq: 424,1 cm dł./179,3 cm szer./155,3 cm wys./rozstaw osi 263,9 cm
- Volkswagen T-Cross: 411 cm dł./176 cm szer./158,4 cm wys./rozstaw osi 255,1 cm
Toyota podkreśla, że Yaris Cross wyróżnia się wysoką funkcjonalnością – będzie oferowany m.in. z podwójną podłogą oraz systemem taśm do mocowania bagażu. Oparcie – dzielone w proporcjach 40:20:40.
Deska rozdzielcza Toyoty Yaris Cross jest zbliżona do tej w Yarisie. Naczelne miejsce zajmuje tu dotykowy ekran systemu operacyjnego. Na szczęście nie zabrakło tradycyjnych przycisków skrótów i pokręteł:
Toyota Yaris Cross – silnik, dane techniczne, napęd hybrydowy
Nowa Toyota Yaris Cross będzie dostępna z hybrydowym napędem czwartej generacji, z którego korzysta też Yaris. Połączenie 3-cylindrowego silnika benzynowego 1.5 oraz jednostki elektrycznej daje łącznie moc 116 KM; energia magazynowa jest w akumulatorze litowo-jonowym. Spalinowy motor wyróżnia się bardzo wysoką sprawnością cieplną (40%), a napęd – podobnie jak w nowej Corolli – ma oferować funkcję toczenia się „na prądzie” nawet z prędkością przekraczającą 100 km/h.
Toyota obiecuje zużycie paliwa (cykl WLTP) wersji przednionapędowej poniżej 5,2 l/100 km, a wersji z napędem obu osi AWD-i – poniżej 5,8 l/100 km.
Tak jest – Yaris Cross będzie dostępny nie tylko z napędem na przednie koła, ale także z dołączanym napędem tylnej osi z dodatkowym silnikiem elektrycznym (i-AWD), który – według zapewnień producenta – „zapewnia wyjątkową przyczepność i stabilność w trudnych warunkach, na śliskiej nawierzchni bądź na luźnym podłożu. Elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4×4, dzięki czemu Yaris Cross Hybrid AWD-i zużywa mniej paliwa i emituje mniej CO2 niż jakikolwiek inny B-SUV z napędem na wszystkie koła. Układ AWD-i napędza tylną oś podczas ruszania i przyspieszania. Standardowo podczas jazdy Yaris Cross jest napędzany na przednią oś, jednak na śliskiej lub miękkiej nawierzchni automatycznie włącza się dodatkowy silnik z tyłu. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie czy też na piaszczystych drogach”.
Toyota Yaris Cross – premiera w Polsce, ceny, wyposażenie
Podobnie jak najnowszy Yaris, nowy Yaris Cross otrzyma szereg zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy, w tym automatyczne ingerencje układu hamulcowego i kierowniczego w razie ryzyka wypadku.
Rynkowa premiera modelu odbędzie się w 2021 r.; Toyota Yaris Cross pojawi się w polskich salonach we wrześniu 2021 roku. Ceny na razie nie są znane (tutaj znajdziecie ceny nowej Toyoty Yaris).
Nowa Toyota Yaris Cross będzie wytwarzana we Francji. Docelowy wolumen produkcyjny to ponad 150 000 egzemplarzy rocznie. Producent celuje w uzyskanie 8-proc. udział w segmencie subkompaktowych SUV-ów.