By obliczyć średnie spalanie wystarczy znać przebieg między dwoma tankowaniami oraz ilość zużytego paliwa. Dla dokładności pomiaru kluczowe jest dwukrotne zatankowanie do pełna.
Znajdujące się na wyposażeniu wielu aut komputery pokładowe samochodów informują o chwilowym i średnim zużyciu paliwa. Przed laty takie udogodnienie było oferowane za słoną dopłatą, a obecnie wciąż nie musi być elementem standardowego najtańszych wersji aut. Zdarza się też, że komputer nie liczy w poprawny sposób średniego zużycia paliwa. Na szczęście nie jest to wielkim problemem, bo każdy kierowca może dowiedzieć się, ile paliwa faktycznie zużywa jego samochód albo sprawdzić dokładność, z jaką komputer pokładowy podaje wyniki.
Zobacz nasz kalkulator spalania online
Jak policzyć średnie zużycie paliwa?
![Jak sprawdzić średnie spalanie - tankowanie do pełna Jak sprawdzić średnie spalanie - tankowanie do pełna](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/08/Jak-sprawdzić-średnie-spalanie-tankowanie-do-pełna-1024x683.jpg)
Najdokładniejszą metodą policzenia średniego zużycia paliwa jest podzielenie ilości zużytego paliwa przez przebieg. Jak to zrobić? Pomiar średniego zużycia paliwa należy zacząć od wyzerowania dziennego licznika przebiegu i zatankowania auta do pełna. W samochodach z rozbudowanymi układami odpowietrzenia i odbioru oparów tankowanie pod korek jest trudne, a wręcz niezalecane w trosce o żywotność osprzętu układu paliwowego. Do dokładnego zmierzenia zużycia paliwa wystarczy jednak zatankowanie np. do pierwszego czy drugiego odbicia pistoletu dystrybutora. Precyzję pomiaru można zwiększyć, dbając o powtarzalność warunków – np. odczekanie 10 s pomiędzy odbiciem dystrybutora i ponownym naciśnięciem klamki pistoletu czy uzupełnienie paliwa na tej samej stacji (w różnych obiektach moment odbijania pistoletu może być nieco inaczej skalibrowany). To jednak kwestie, które nie będą miały znaczącego wpływu na wynik (są stosowane przez organizatorów tzw. rajdów o kropelce). Dla większości kierowców wystarczający będzie wynik obliczony z zachowaniem tej samej liczby odbić pistoletu.
![Test zasięgu na rezerwie Test zasięgu na rezerwie](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/08/Kontrolka-rezerwy-paliwa-e1533121890607-1024x757.jpg)
Po drugim tankowaniu do pełna pozostaje odczytanie licznika przebiegu i wykonanie prostych obliczeń. Jeżeli auto posiada tylko licznik całkowitego przebiegu, trzeba od wskazywanego przy drugim tankowaniu przebiegu odjąć przebieg zapisany przy poprzednim tankowaniu.
Jeżeli na wyposażeniu samochodu jest licznik przebiegu dziennego wystarczy odczytać wartość, a następnie w pamięci przesunąć przecinek o dwa miejsca – np. przy zarejestrowanych 654,3 km zamienić to w pamięci na 6,543 (drogomierz podaje wynik w kilometrach, a do obliczeń średniego potrzebny jest przebieg wyrażony w setkach kilometrów). Przez tak uzyskaną liczbę dzielimy ilość zatankowanego paliwa – czyli np. 52 / 6,543, co daje 7,947 l/100 km.
Obliczenie średniego zużycia paliwa – procedura
1. Na stacji wyzeruj licznik przebiegu dziennego (lub zapisz przebieg całkowity)
2. Zatankuj do pełna (do pierwszego lub drugiego odbicia pistoletu dystrybutora)
3. Po dowolnym przebiegu znów zatankuj do pełna (koniecznie do tej samej liczby odbić pistoletu, co poprzednio)
4. Ilość kupionego paliwa podziel przez przebieg wyrażony w setkach kilometrów (przesuń przecinek o dwa miejsca w lewo)
5. Uzyskasz wynik wyrażony w l/100 km
Elektroniczne sprawdzenie średniego spalania
Kto nie chce liczyć, a posiada samochód z gniazdem OBD II, może użyć czytnika Bluetooth (do kupienia za kilkanaście złotych przez internet) oraz smartfona z aplikacją analizującą zużycie paliwa (bezpłatna bądź kosztująca kilkanaście złotych). Tego typu pomiar może być jednak obarczony sporym marginesem błędu – podstawą do kalkulacji są informacje o ilości paliwa podawanego przez wtryskiwacze.
![Interfejs ELM 327 Interfejs ELM 327](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2017/10/interfejs-1024x768.jpg)
Nawet niewielki błąd po przemnożeniu przez liczbę cykli pracy na dystansie 100 km rośnie do znacznych rozmiarów. Szerzej na temat diagnostyki auta za pomocą modułów OBD II, smarfona i aplikacji pisaliśmy tutaj.
Data aktualizacji: 5.06.2024