UżywaneUżywana Toyota Avensis III (2008-2018) - który silnik wybrać?

Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – który silnik wybrać?

W gamie silnikowej Avensisa III nie uświadczymy jednostek przyspieszających bicie serca, ale w przypadku niektórych można już liczyć na niezawodność. Z jakim silnikiem najlepiej wybrać Avensisa III?

Po 10 latach produkcji Avensis ustąpił miejsca większemu modelowi Camry, który w całości, przynajmniej jeśli chodzi o europejski rynek, stawia na napęd hybrydowy. Avensis nigdy go nie uświadczył, co może trochę dziwić, zważywszy na doświadczenie Toyoty w opracowywaniu hybryd. Zamiast tego postawiono na nieskomplikowane, ale i niezbyt mocne benzynowe jednostki wolnossące oraz przejęto od poprzednika część turbodiesli, w międzyczasie „pożyczając” silniki od BMW. Z jakim napędem najlepiej wybrać Avensisa III, by cieszyć się z niezawodności, do której przyzwyczaiła wcześniej Toyota? I czy jest to możliwe, biorąc pod uwagę młody wiek modelu (a więc i jego zaawansowanie konstrukcyjne)?

Używana Toyota Avensis III – silniki benzynowe

Toyota zainstalowała pod maskami Avensisów trzy benzynowe jednostki o bardzo podobnej budowie – pochodziły bowiem z jednej rodziny ZR. Oznaczała je jako Valvematic. Jest to nazwa kolejnej ewolucji systemu zmiennych wzniosów zaworów, znany w starszych modelach jako VVT-i. Zastosowane zmiany miały przynieść większe korzyści na zużyciu paliwa, w rzeczywistości jednak wszystkie silniki Valvematic niespecjalnie zachwycają spalaniem. A są to: 1.6/132 KM, 1.8/147 KM i 2.0/152 KM. Rozwijają akceptowalne poziomy mocy maksymalnej, niemniej przez brak turbodoładowania nie są w stanie wygenerować pokaźnego momentu obrotowego (poniżej 200 Nm), przez co ich dynamika pozostaje najwyżej przeciętna. Z drugiej jednak strony zastosowane w nich rozwiązania techniczne sprzyjają montażowi instalacji gazowej (pośredni wtrysk paliwa, hydrauliczna regulacja luzu zaworowego). Wtedy znacznie redukujemy koszty paliwa, a w przypadku tych silników zazwyczaj stanowi ono jedyny wydatek eksploatacyjny, oczywiście poza olejem i innymi płynami. Na potencjalne koszty może ewentualnie narazić opcjonalnie zestawiana z 1.8 i 2.0 bezstopniowa skrzynia biegów Multidrive-S, która nie przepada za agresywnym stylem jazdy. Sporadycznie zachodzi konieczność wymiany łańcucha rozrządu w samochodach z przebiegami powyżej 200 tys. km.

Toyota Avensis III 06
Konstrukcje Valvematic, na tle dowsizingowych jednostek u rywali, nie zachwycają dynamiką i ekonomicznym charakterem. Są od nich jednak bezsprzecznie trwalsze.

Używana Toyota Avensis III – silniki Diesla

Turbodiesle w Avensisie III pochodzą ze znanej już w poprzedniczce rodziny AD, wykorzystującej zasilanie common rail, łańcuchowy rozrząd oraz turbosprężarki ze zmienną geometrią. Na początku montowano 126-konnego 2.0 D-4D oraz dwie odmiany 2.2: D-4D o mocy 150 KM i D-CAT/177 KM. Drugiego z nich wyposażono w skomplikowany układ oczyszczania filtra cząstek stałych za pomocą dodatkowego wtryskiwacza. W Avensisie problemy z wadą materiałową bloku silnika (pojawiały się na nim mikropęknięcia) występuje na mniejszą skalę niż w poprzednim modelu, ale wciąż jest realny. Na tą samą przypadłość cierpiały również wczesne wersje 2.0 D-4D/126 KM: zupełnie wolne od tej przypadłości są dopiero warianty 124-konne (2011-2015). Na pocieszenie: 2-litrowe turbodiesle do 2010 r. nie posiadały filtrów cząstek stałych. W 2015 r. Toyota gruntownie przemodelowała wysokoprężną gamę, usuwając wszystkie swoje silniki i zastępując je dwoma od BMW (seria N47)1.6/112 KM i 2.0/143 KM. To jednostki znane m.in. z Mini i mniejszych modeli bawarskiej marki. Optimum dla Avensisa to dopiero „2-litrówka”: 1.6 D-4D często wybierano do flot. W Toyotach montowano już zmodernizowane konstrukcje niemieckich silników, stąd rzadko pojawiają się problemy z rozciągającymi łańcuchami rozrządu. Każdego turbodiesla zestawiano z 6-biegową skrzynią ręczną, zaś „automat” z przetwornikiem momentu zarezerwowano wyłącznie dla 150-konnego 2.2 D-4D.

Toyota Avensis III 02
Już 2-litrowy turbodiesel zaskakująco dobrze radzi sobie z ciężkim Avensisem. Ponadto punktuje cichą pracą i realnie niskim zużyciem paliwa.
Toyota Avensis III 01
177-konny 2.2 D-CAT to na dobrą sprawę jedyny, naprawdę mocny silnik w Avensisie. I jednocześnie najbardziej problematyczny.

Używana Toyota Avensis III – który silnik wybrać?

Niskie rachunki na paliwo przyniosą tylko bazowe diesle 1.6/2.0 D-4D, z tym że ten drugi nie jest do końca niezawodny, a pierwszy – słabowity. Topowe wersje 2.2 nie tylko są paliwożerne, ale i najdroższe w naprawach i diagnostyce. Najmniej angażującą eksploatację bezsprzecznie zapewnią benzynowe Avensisy, choć zdajemy sobie sprawę, że nie każdemu przypadnie do gustu ich zachowawcza charakterystyka. Mimo wszystko to je polecamy z całego grona.

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanej Toyoty Avensis III, odsyłamy do poniższego materiału:

Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie

Toyota Avensis III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 Valvematic 1.8 Valvematic 2.0 Valvematic
Pojemność 1598 cm³ 1798 cm³ 1987 cm³
Paliwo benz. benz. benz.
Maks. moc 132 KM 147 KM 152 KM
Maks. moment 160 Nm 180 Nm 196 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s 9,4 s 9,0 s
Prędkość maks. 200 km/h 200 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,5 l/100 km 6,5 l/100 km 6,9 l/100 km
Toyota Avensis III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 D-4D 2.0 D-4D 2.0 D-4D 2.0 D-4D 2.2 D-4D 2.2 D-CAT
Pojemność 1598 cm³ 1995 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 2231 cm³ 2231 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 112 KM 143 KM 124 KM 126 KM 150 KM 177 KM
Maks. moment 270 Nm 320 Nm 310 Nm 310 Nm 340 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s 9,5 s 9,8 s 9,7 s 8,9 s 8,5 s
Prędkość maks. 180 km/h 200 km/h 200 km/h 200 km/h 210 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,1 l/100 km 4,5 l/100 km 4,6 l/100 km 5,4 l/100 km 5,4 l/100 km 5,8 l/100 km

Toyota Avensis III 05

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji