PoradyPoradyOdcinkowy pomiar prędkości (Warszawa). Gdzie jest OPP w stolicy?

Odcinkowy pomiar prędkości (Warszawa). Gdzie jest OPP w stolicy?

W Warszawie funkcjonuje kilka odcinkowych pomiarów prędkości. Oto miejsca rozlokowania żółtych kamer mierzących prędkość w stolicy.

Z roku na rok przybywa w Polsce odcinkowych pomiarów prędkości. Aktualnie polskie drogi monitoruje prawie 40 zestawów kamer mierzących prędkość. Coraz częściej ustawiane one są na trasach z wysoką dopuszczalną prędkością, czyli na drogach ekspresowych i autostradach. Przydają się zwłaszcza do monitorowania ruchu na fragmentach stanowiących obwodnice dużych miast, czego najlepszym przykładem jest Warszawa. W stolicy nie spotkamy bowiem odcinkowych pomiarów prędkości w obszarze miejskim (tam na kierowców czyha sporo tradycyjnych fotoradarów), a głównie na „ekspresówkach” okalających miasto. Sprawdźmy, gdzie one dokładnie są i ile można tam jechać.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości to metoda kontroli prędkości pojazdów polegająca na pomiarze czasu potrzebnego do pokonania określonej odległości. Zasada jego działania jest dość prosta:

  1. Policja lub inne organy odpowiedzialne za kontrolę ruchu drogowego ustalają dwa punkty na drodze, pomiędzy którymi będzie przeprowadzany pomiar prędkości.
  2. Pojazdy są rejestrowane w punkcie początkowym, a następnie czas jest mierzony do momentu, gdy pojazd pokonuje określoną odległość i przechodzi przez punkt końcowy.
  3. Prędkość pojazdu jest obliczana na podstawie czasu, jaki mu to zajęło, oraz znanej odległości między punktami pomiarowymi.
  4. Jeśli obliczona prędkość pojazdu przekracza dozwoloną prędkość na danej drodze, podejmowane są odpowiednie środki, takie jak nałożenie mandatu lub inne sankcje.

Ta metoda pomiaru prędkości jest stosunkowo dokładna i często wykorzystywana przez służby odpowiedzialne za egzekwowanie przestrzegania przepisów drogowych. Kamery najnowszej generacji sprawnie wychwytują szybko jadące auta na kilkupasmowych trasach, także w warunkach kiepskiej przejrzystości powietrza.

Odcinkowy pomiar prędkości. Jaki jest mandat za przekroczenie prędkości?

Nie trzeba się obawiać, że mandat za zbyt szybką jazdę na odcinkowym pomiarze będzie wyższy od tego, który wystawiłby nam zwykły fotoradar lub policjant. W przypadku OPP obowiązują takie same stawki mandatów za przekroczenie prędkości i prezentują się one następująco:

  • przekroczenie prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł;
  • przekroczenie prędkości o 11-15 km/h – mandat 100 zł;
  • przekroczenie prędkości o 16-20 km/h – mandat 200 zł;
  • przekroczenie prędkości o 21-25 km/h – mandat 300 zł;
  • przekroczenie prędkości o 26-30 km/h – mandat 400 zł;
  • przekroczenie prędkości o 31-40 km/h – mandat 800 zł (1600 zł przy ponownym popełnieniu tego wykroczenia w ciągu dwóch lat, czyli tzw. recydywy);
  • przekroczenie prędkości o 41-50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa – 2000 zł);
  • przekroczenie prędkości o 51-60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa – 3000 zł);
  • przekroczenie prędkości o 61-70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa – 4000 zł);
  • przekroczenie prędkości o ponad 70 km/h – mandat 2500 zł (recydywa – 5000 zł).

Odcinkowy pomiar prędkości (Warszawa). Gdzie jest OPP w Warszawie?

Na dobrą sprawę, w Warszawie i jej bliskich okolicach znajdują się łącznie trzy odcinkowe pomiary prędkości. Dwa z nich monitorują kierowców na obwodnicach w formie dróg ekspresowych, a trzeci weryfikuje prędkość na „wylotówce” ze stolicy w kierunku wschodnim (ta trasa ma postać drogi krajowej w obszarze zabudowanym). Poniżej podajemy dokładnie lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości w Warszawie.

Pierwszy OPP ustawiono na drodze ekspresowej S8 w zachodnich rejonach stolicy – dokładnie w pobliżu Bemowa, w miejscowościach Mory i Blizne Łaszczyńskiego. Odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tam między węzłami Warszawa Zachód (przecięcie S8 z DK92) i Bemowo (przecięcie S8 z DW580). Obowiązuje tam typowe dla dróg ekspresowych ograniczenie prędkości do 120 km/h.

Drugi OPP działa w tunelu wchodzącym w skład Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 (poza warszawskim odcinkiem droga ma postać autostrady A2). W obrębie całego tunelu (który ma ponad 2 kilometry długości) kierowcy muszą stosować się do zmniejszonego do 80 km/h limitu prędkości.

Trzeci OPP znajduje się w bliskim sąsiedztwie granic administracyjnych Warszawy i węzła Warszawa Wschód na drodze ekspresowej S17. Odcinkowy pomiar prędkości działa jednak na drodze krajowej nr 92 w Sulejówku, czyli dawnej DK2 w kierunku wschodnim (na Mińsk Mazowiecki, Siedlce i Terespol). Obecnie na tym odcinku panuje w dużej mierze ruch lokalny, gdyż tranzytowy przejęła biegnąca w okolicy autostrada A2. Kierowcy muszą tam dostosować się do ograniczenia prędkości do 50 km/h (odcinkowy pomiar prędkości działa wyłącznie w terenie zabudowanym).

przekroczenie prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł;przekroczenie prędkości o 11-15 km/h – mandat 100 zł; przekroczenie prędkości o 16-20 km/h – mandat 200 zł; przekroczenie prędkości o 21-25 km/h – mandat 300 zł; przekroczenie prędkości o 26-30 km/h – mandat 400 zł; przekroczenie prędkości o 31-40 km/h – mandat 800 zł (1600 zł przy ponownym popełnieniu tego wykroczenia w ciągu dwóch lat, czyli tzw. recydywy); przekroczenie prędkości o 41-50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa – 2000 zł); przekroczenie prędkości o 51-60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa – 3000 zł); przekroczenie prędkości o 61-70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa – 4000 zł); Odcinkowy pomiar prędkości Warszawa
Odcinkowe pomiary prędkości w okolicach Warszawy (zdjęcie ze strony canard.gitd.gov.pl; źródło: autorzy OpenStreetMap, dane dostępne na licencji Open Database License).
Redakcja poleca:

Odcinkowy pomiar prędkości – aktualna lista lokalizacji

Jakie są aplikacje ostrzegające o odcinkowym pomiarze prędkości?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji