Webasto

Z dobrodziejstw ogrzewania postojowego samochodu można korzystać niezależnie od pory roku. Jak włączyć tzw. webasto w aucie? Na jakiej zasadzie działa system ogrzewania postojowego?

Ogrzewanie postojowe było układem pierwotnie zarezerwowanym dla samochodów ciężarowych i kempingowych, lecz systematycznie zaczęło trafiać również do wielu aut osobowych. W dużej mierze spopularyzowała go firma Webasto – do tego stopnia, że system ogrzewania postojowego potocznie bywa nazywany właśnie webastem (albo błędnie: Dewasto). Oczywiście za jego produkcję odpowiadają także inne firmy, jak np. Eberspächer. Wytwarzają zarówno niedrogie układy do zamontowania w samochodzie we własnym zakresie, jak i montowane w nich jeszcze przed opuszczeniem murów fabryki.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz

Co to jest webasto? Jak działa ogrzewanie postojowe?

Webasto jest niezależnym układem w samochodzie, nie potrzebującym „wspomagania” jednostką napędową auta. Działa w oparciu o energię z akumulatora i paliwo, wykorzystując własne komponenty i układ wentylacji auta oraz chłodzenia silnika. Ogrzewanie postojowe składa się z agregatu grzewczego działającego na podobnej zasadzie jak tradycyjny silnik. Zasysa ze zbiornika paliwo, z zewnątrz zaś powietrze, doprowadzając do standardowego procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Nabiera tym samym temperatury potrzebnej do podgrzania pobieranego z układu chłodzenia płynu chłodniczego. Następnie ciecz trafia do nagrzewnicy, za pośrednictwem której ciepłe powietrze trafia do wnętrza samochodu. W kolejnym etapie przepływa przez silnik i ponownie wraca do agregatu, gdzie znów nabiera temperatury i kontynuuje proces aż do uzyskania optymalnego rozgrzania kabiny oraz silnika.

Ogrzewania postojowe konfiguruje się w taki sposób, by w ciągu kilkunastu minut nagrzały kabinę pasażerską do ok. 20-25ºC, a jednostkę napędową do 60ºC. Efektywność tego rozwiązania zależy oczywiście od wielu czynników, takich jak temperatura otoczenia, wielkość wnętrza auta i jego silnika, a także rodzaju samego webasto. Najczęściej można spotkać układy o mocy 4-5 kW, które powinny zdać egzamin w większych samochodach osobowych. Do dostawczych lepiej wybierać mocniejsze, do aut miejskich wystarczają nawet webasta o mocy 2 kW.

Najczęstsze przyczyny ubywania płynu chłodniczego

Rodzaje ogrzewania postojowego

Opisywany wyżej przykład tyczył się ogrzewania postojowego typu wodnego, czyli działającego w oparciu o układ chłodzenia silnika samochodu (a co za tym idzie – płyn chłodzący). Jego niekwestionowaną zaletą pozostaje możliwość jednoczesnego rozgrzania wnętrza i jednostki napędowej auta. Niektóre samochody (głównie użytkowe) wyposażone są w prostszy, ale i mniej funkcjonalny system ogrzewania postojowego powietrznego. Również posiada ono agregat (który pracuje zresztą podobnie, bo w oparciu o spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej), ale odpowiada on tylko za nagrzanie pobieranego z kabiny zimnego powietrza. Przepływa ono przez agregat, nabiera temperatury i wraca z powrotem do wnętrza, ogrzewając je. Ogrzewanie postojowe powietrzne nie współpracuje z układem chłodzenia silnika, stąd nie ma żadnego wpływu na jego temperaturę roboczą.

Ile „pali” ogrzewanie postojowe?

Webasto, jako niezależny układ, do pracy nie potrzebuje energii pochodzącej z silnika auta. Pobiera ją bezpośrednio z akumulatora, zużywając ok. 3A na typowy cykl pracy. Niestety, baterię dodatkowo rozładowują współpracujące z ogrzewaniem postojowym nawiewy wtłaczające ciepłe powietrze do wnętrza. Producenci tych systemów zalecają, by uruchamiać je jedynie w sytuacjach, gdy planowana podróż będzie dłuższa od czasu wcześniejszej pracy ogrzewania postojowego. Dzięki temu alternator uzyska możliwość naładowania akumulatora do stanu przed włączeniem webasta.

Na co zwrócić uwagę, kupując akumulator do samochodu?

Poza tym układ swoje „pali” – wszak pobiera ze zbiornika paliwo. Jednorazowe rozgrzanie auta skutkuje ubytkiem ok. 0,2 litra benzyny/oleju napędowego, z tym że akurat tą kwestią nie warto się zbytnio przejmować. Dlaczego? Webasto, przynajmniej typu wodnego, rozgrzewa także silnik, diametralnie skracając czas pełnego nagrzania jednostki napędowej po jej uruchomieniu. Jak wiadomo, proces nabierania temperatury oznacza też podwyższone spalanie. Ogrzewanie postojowe pozwala uzyskać optymalne warunki pracy niemal od razu po przekręceniu kluczyka, stąd rachunek za paliwo pobrane przez agregat się wyrównuje.

Jak włączyć ogrzewanie postojowe?

W zależności od rodzaju i zaawansowania technicznego systemu ogrzewania postojowego istnieje kilka opcji jego uruchomienia. Najprostsze webasta posiadają dedykowane panele obsługi we wnętrzu samochodu, np. po lewej stronie kierownicy, w dolnych partiach kokpitu. Nie są jednak zbyt wygodne, ponieważ dla jego włączenia trzeba najpierw pójść do samochodu, chyba że dostępny jest system zaplanowania godziny uruchomienia. Popularną i bez wątpienia bardziej komfortową opcję stanowi sterowanie zdalne, głównie pilotem lub, w przypadku najnowszych systemów, aplikacją w smartfonie. Zazwyczaj oferują rozmaite możliwości konfiguracji działania webasta, np. kontrolowania stopnia nawiewu lub zaplanowania cyklów jego pracy.

Webasto
Terminem „webasto” niektórzy określają nawet dodatkowe spalinowe nagrzewnice, mające szybciej nagrzać wnętrze po uruchomieniu silnika.

Ile kosztuje webasto?

Obecnie na rynku nie brakuje zestawów ogrzewania postojowego do samodzielnego montażu. Kuszą one ceną – oznaczają wydatek zaledwie 400-800 zł, ale zazwyczaj odpowiadają jedynie za skuteczniejsze nagrzewanie silnika. Układy grzejące kabinę i posiadające sterowanie zdalne kosztują już tysiące złotych, zazwyczaj ok. 2-4. Koszty rosną wraz ze wzrostem mocy konkretnego urządzenia.

Kilka ciekawostek na temat ogrzewania w samochodzie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here