PoradyPoradyPrzycisk Idle up w aucie. Do czego służy, jak i kiedy z...

Przycisk Idle up w aucie. Do czego służy, jak i kiedy z niego korzystać?

W niektórych modelach Toyoty znajduje się przycisk z napisem Idle up. Warto wiedzieć, do czego służy oraz jak i kiedy z niego korzystać.

Do każdego samochodu dołączana jest instrukcja obsługi. Wielu kierowców nie zadaje sobie jednak trudu jej przeczytania. Jeżeli nie zna sposobu działania danego elementu wyposażenia, stara się znaleźć odpowiedź w internecie, wpisując np. frazę do czego służy przycisk Idle up.

Przed osiągnięciem temperatury roboczej silnik spalinowy może mieć problemy z kulturą pracy i dogrzaniem wnętrza. Do tego nie jest optymalnie smarowany, a zimny i gęsty olej stawia znaczne opory – wszystko to przyspiesza zużycie czy daje się we znaki uszczelnieniom. Wskazane jest więc, by proces osiągania temperatury roboczej przebiegał jak najsprawniej. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Problem dotyczy zwłaszcza diesli – ich wysoka wydajność oznacza, że przy ich pracy powstaje relatywnie mało energii cieplnej.

W efekcie diesel długo osiąga temperaturę roboczą i miewa problemy z nagrzaniem wnętrza. Aby temu przeciwdziałać niektóre firmy montują w układzie wentylacji diesli dodatkowe, elektryczne nagrzewnice. Są też inne rozwiązania. Toyota opracowała funkcję Idle up, którą aktywuje się przyciskiem znajdującym się na desce rozdzielczej czy konsoli środkowej.

Po wciśnięciu przycisku silnik zaczyna pracować na zwiększonych obrotach – np. 1200 obr./min. Zwiększa to kulturę pracy zimnego silnika i przyspiesza osiągniecie temperatury roboczej. Jednocześnie obroty są na tyle niskie, że nie spowodują uszkodzenia jednostki napędowej. Funkcji Idle up nie trzeba wyłączać – nastąpi to samoczynnie w chwili zgaszenia silnika.

Redakcja poleca: Przycisk Scan w aucie. Do czego służy, jak i kiedy z niego korzystać?

W sieci nie brakuje wpisów kierowców, którzy na forach dyskusyjnych zgłaszają, że w ich aucie funkcja Idle up nie działa. Powody mogą być dwa. Pierwszym jest temperatura otoczenia – może być zbyt wysoka, by system został aktywowany. W grę wchodzi także usterka systemu, który jest całkiem złożony – w jego skład mogą wchodzić przewody podciśnieniowe, solenoid oraz montowane przy układzie dolotowym elementy wykonawcze, które odpowiadają za dostarczenie do silnika zwiększonej porcji powietrza w celu podbicia obrotów.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji