PoradyPoradyUpały niszczą samochód. Co się dzieje z autem przy wysokich temperaturach?

Upały niszczą samochód. Co się dzieje z autem przy wysokich temperaturach?

Podczas wysokich temperatur w aucie następują pewne zmiany, które wcale nie muszą oznaczać jego awarii. Co się może dziać z samochodem w czasie upałów? Jak zmierzyć się z problemami?

Samochód wymaga specjalnej troski nie tylko w okresie zimowym, gdy w znaki dają się niskie temperatury otoczenia i wynikające z tego niedomagania w pracy auta. Pojazdowi w równym stopniu szkodzą także wysokie temperatury w porze letniej. Jak na ironię, właśnie wtedy oczekujemy od niego pełnej gotowości do dalekich, wakacyjnych wyjazdów – nie szczędzimy wobec tego pieniędzy na skontrolowanie go przez mechanika i profilaktyczną wymianę części, których użyteczność zaczęła osiągać punkt krytyczny. Niektóre problemy wcale nie muszą jednak oznaczać usterki któregoś z podzespołów, a są efektem oddziaływania podwyższonych temperatur. Kłopoty z „elektryką”, utrudniony rozruch czy słaba wydajność klimatyzacji to tylko wybrane z możliwych awarii. Jeśli z autem jest wszystko w porządku, przy pierwszym ochłodzeniu defekty powinny ustąpić. Jeśli nie, dopiero wtedy odstawmy go do warsztatu.

Zobaczmy, co może się dziać z samochodem w trakcie długotrwałych upałów.

1. Słabo działająca klimatyzacja

Klimatyzacja w ciepłe dni ma za zadanie nas schłodzić, ale normalnym zjawiskiem jest, że w upał będzie mniej wydajna. Działanie układu zależy od wielu czynników (temperatury, wilgotności i ciśnienia powietrza), dlatego nie można od razu stwierdzić, że uległ uszkodzeniu. Jeśli jednak przy włączonym układzie z nawiewów leci „letnie”, a nie zimne powietrze, klimatyzację trzeba skontrolować i ewentualnie uzupełnić poziom czynnika.

Jak używać klimatyzacji, by szybko schłodzić wnętrze auta?

Mało wydajna klimatyzacja

2. Zmniejszona sprawność akumulatora

Nie zimą, a właśnie latem przy wysokich temperaturach szybciej spada poziom naładowania akumulatora. Bateria może rozładować się nawet po kilkudniowym postoju przy 30°C, a szczególnie na to narażone są starsze akumulatory. Pamiętajmy o tym podczas urlopowych wyjazdów i przynajmniej raz w tygodniu przejedźmy się autem, by go podładować. Ewentualnie zabierzmy ze sobą prostownik lub inne urządzenie rozruchowe: booster, powerbank albo kable.

Co ile wymieniać akumulator w samochodzie? Jaką baterię wybrać?

Rozładowany akumulator

3. Piszczenie opon przy zmianie kierunku jazdy

Jeśli w trakcie upałów opony samochodu piszczą na rondzie lub podczas wjazdu na skrzyżowanie, a przestaną wraz z ochłodzeniem, może to być oznaka nieprawidłowego ustawienia kół. Warto wtedy udać się na ustawienie geometrii. Nie zapominajmy o okresowym kontrolowaniu poziomu ciśnienia w ogumieniu.

Jak często ustawiać zbieżność w aucie? Ile kosztuje ustawienie geometrii kół?

Pisk opon w zakrętach

4. Niedziałający centralny zamek

Mocno nagrzane wnętrze auta może wywołać wiele usterek układu elektrycznego. Najbardziej irytujące okazują się problemy z nieprawidłowym działaniem centralnego zamka: auta przeważnie nie można otworzyć pilotem, celując nim od nagrzanej strony samochodu. Nawet jeśli kłopot ustanie wraz z ochłodzeniem, lepiej to sprawdzić w warsztacie, by przez przypadek nie zostawić czegoś w zamkniętym aucie i nie mieć później do niego dostępu.

Jak otworzyć samochód bez kluczyków? Co zrobić, czy zatrzaśniemy kluczyki w środku?

Awaria centralnego zamka

5. Większa temperatura cieczy chłodzącej

Jeśli podczas upałów temperatura cieczy chłodzącej zaczyna rosnąć, a utrzymuje się na stałym poziomie w umiarkowanych warunkach, może to oznaczać awarię chłodnicy. Jeśli odkryjemy, że nasz samochód się przegrzewa, nie panikujmy i ustawmy nawiew na maksymalną temperaturę i maksymalną siłę – powinno to trochę ostudzić silnik. Oczywiście wtedy możemy się pożegnać z komfortem, jaki daje włączona klimatyzacja.

Dlaczego silnik się przegrzewa? Co wtedy robić?

Temperatura cieczy chłodzącej

6. Zapach paliwa w środku auta

Wraz z wzrostem temperatury paliwo staje się bardziej lotne, dlatego przy niedrożności układu odpowietrzania baku istnieje ryzyko, że poczujemy je we wnętrzu. Dopóki problem utrzymuje się tylko przy wysokich temperaturach, nie musimy mieć powodów do większych obaw.

Co zrobić, gdy w trasie skończy się paliwo?

Zapach paliwa

7. Kałuża wody pod samochodem

To zjawisko zupełnie normalne po jeździe samochodem z włączoną klimatyzacją. Cieknąca woda pochodzi od skroplenia się pary wodnej na parowniku układu klimatyzacji, a przy dużej wilgotności może jej wyciec naprawdę sporo. Po chwili powinna odparować.

Rozpoznaj po plamie, co wycieka z samochodu!

Kałuża wody

Zobacz także:

Jak sobie radzić z drobnymi awariami w trasie?

Jak kierowcy powinni sobie radzić z upałami?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji