PoradyPoradyPrzycisk REST. Masz go w aucie? Nieużywanie go zimą bywa błędem

Przycisk REST. Masz go w aucie? Nieużywanie go zimą bywa błędem

Wielu kierowców nie czyta instrukcji obsługi aut. W efekcie nie zna wszystkich funkcji swojego pojazdu. Jednym z najbardziej zagadkowych przycisków jest ten z napisem REST. Przydaje się zimą!

Na panelu klimatyzacji znajduje się sporo przycisków. Część służby do sterowania siłą i kierunkiem nawiewu. Innymi regulujemy temperaturę albo włączamy czy wyłączamy „klimę”. Do czego służy przycisk REST, spotykany w wielu niemieckich samochodach czy autach marke należących do koncernu Volkswagena?

Wciśnięcie przycisku REST uruchamia proces tłoczenia do wnętrza auta tzw. ciepła resztkowego. Jest to ciepło zgromadzone w układzie chłodzenia zgaszonego silnika. Zwykle tryby pracy wentylacji nie pozwalają na jego odzyskanie. Jeżeli motor zostanie zgaszony, ustaje cyrkulacja płynu, a znajdujący się w nagrzewnicy zapewni najwyżej kilkadziesiąt sekund ciepłego podmuchu przy pracującym wentylatorze.

Czym jest przycisk REST

Do czego służy funkcja REST?

Funkcja REST przydaje się, jeżeli gasimy silnik, ale chcemy utrzymać ciepło w kabinie zamkniętego pojazdu – np. jeżeli wysiadamy na krótką chwilę i idziemy do sklepu albo zostawiamy w pojeździe pasażerów. By cieszyć się przyjemnym ciepłem aucie nie trzeba więc stać z pracującym silnikiem. Korzystając z funkcji REST można więc oszczędzić paliwo i ograniczyć niepotrzebną emisję dwutlenku węgla i innych gazów do atmosfery.

Redakcja poleca: Co to jest webasto? Jak działa ogrzewanie postojowe w aucie?

Sterownik zwykle automatycznie wyłącza funkcję REST po 30 minutach pracy. Z jednej strony chroni to akumulator przed rozładowaniem, z drugiej ciepła zgromadzonego w układzie chłodzenia może i tak nie wystarczyć na dłuższe podgrzewanie kabiny.

Dlaczego nie działa funkcja REST?

Ciepło resztkowe może być pobierane tylko w określonych sytuacjach. Niezbędna jest do tego niska temperatura otoczenia, odpowiednie nagrzanie silnika oraz właściwe naładowanie akumulatora. Na tym jednak nie koniec. W nowszych samochodach, np. grupy Volkswagena, problemy z działaniem trybu REST wywoływały błędy elektroniczne – ustały po aktualizacji sterowników. Niezwykle istotna jest także sprawność elektrycznej pompki cieczy odpowiadającej za odzysk ciepła resztkowego. Jeżeli jest spalona lub unieruchomiona z innych przyczyn (co wcale nie należy do rzadkości), po wciśnięciu przycisku REST nic się nie stanie.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji