BMW serii 3 to jeden z królów polskiego rynku samochodów używanych. Którą generację lepiej wybrać – starszą E90 czy całkiem „świeżą” F30?
Ten samochód od lat toczy zacięty bój z Audi A4 o tytuł najbardziej rozchwytywanego auta używanego w polskich ogłoszeniach – tak wynika m.in. z corocznych zestawień serwisu Otomoto.pl. O BMW serii 3 marzy wielu kierowców i z pewnością cieszą się z faktu, że wciąż nowoczesne modele E90 dostępne są w coraz atrakcyjniejszych cenach. Z drugiej strony zdążyły już bardzo dużo przejechać, mimo iż nie wskazuje na to stan licznika wielu bawarskich samochodów. Tych przebiegów nie widać po wzorowo wykonanym wnętrzu, tylko po długiej liście wyeliminowanych usterek i napraw w książce serwisowej. Niestety, niejednokrotnie wiązały się z przeprowadzeniem remontu silnika, choć, rzecz jasna, zależy to od zamontowanej w serii 3 jednostce napędowej. Jak na segment premium, BMW oferuje bardzo szeroki wachlarz wersji nadwoziowych (w tym coupe, cabrio i liftbacki). Z uwagi na ograniczoną przestronność na kanapie, właściwie wszystkie przeciętnie sprawdzają się w roli auta rodzinnego.
Seria 3 E90 i F30 mają bardzo podobną budowę, opierającą się na wzdłużnym umieszczeniu silników, które cofnięto wgłąb kabiny w celu uzyskania korzystnego rozkładu mas. Obydwa auta nie imponują rozmiarami zewnętrznymi (ok. 4,5-4,7 m) i możliwościami przewozowymi (do bagażników nie wejdzie nawet 500 l). Jak można się spodziewać, do nowszego modelu aplikowano nowocześniejszą (a przez to bardziej skomplikowaną) elektronikę pokładową i systematycznie zmniejszano pojemności skokowe silników, niemal całkowicie stawiając na wspomaganie turbosprężarkami. Jak te zabiegi wpłynęły na usterkowość BMW F30? Czy to lepsza propozycja z drugiej ręki niż poprzednik, E90? Porównajmy obydwie generacje „Trójki”.
Używane BMW serii 3 (E90) i BMW serii 3 (F30) – deska rozdzielcza
Kokpity „Trójek” powstały w zgodzie z zasadami tej samej szkoły, zatem mamy do czynienia ze zwróconą ku kierowcy, szeroką konsolą środkową. O ile w bazowych wersjach E90 na jej szczycie nie spoczywa kolorowy ekran multimediów, w F30 stanowił już wyposażenie standardowe (ale nie wszystkie mają identyczne rozmiary). Za sterowanie odpowiada pokrętło iDrive pomiędzy lewarkiem skrzyni biegów a podłokietnikiem (w przedliftowych E90 był to dość skromny przyrząd z ograniczoną liczbą funkcji). Kolorystyka i materiały wykończeniowe odpowiadają aspiracjom konkretnego egzemplarza: pakiety M charakteryzują ciemne barwy, zaś w tych nastawionych na luksus – drewno i jaśniejsze kolory. Trudno nie oprzeć się wrażeniu, że w F30 BMW odsunęło na drugi plan jedną z najistotniejszych dla siebie kwestii, czyli jakość wykonania wnętrza. Niektórzy właściciele skarżą się na skrzypiącą konsolę środkową, co bardzo rzadko ma miejsce w poprzednim modelu. Dokładność i precyzja montażu w E90 zasługuje na najwyższą ocenę.
Używane BMW serii 3 (E90) i BMW serii 3 (F30) – przestrzeń w środku
Ok. 4,6 metra długości to stosunkowo mało jak na klasę średnią: tyle mierzą niektóre kompaktowe sedany. Seria 3 zawsze zresztą była i nadal jest umiarkowanie przestronnym samochodem, jeśli nie powiedzieć – ciasnym. Niezbyt pomogło nawet wydłużenie rozstawu osi o 5 cm w F30 (do niezłych 281 cm), a w liftbacku o nazwie Gran Turismo – do pokaźnych 292 cm. Ta wersja jako jedyna nadaje się do pełnoprawnego wykorzystywania z czwórką dorosłych, wysokich osób. W pozostałych na kanapie lepiej sadzać dzieci lub pasażerów o filigranowej budowie. Pośrodku podłogi biegnie wielki tunel centralny, którego rozmiary wynikają z poprowadzenia pod nim wału napędowego. Z przodu jest lepiej, choć bez rewelacji. Z drugiej strony, „przytulne” wnętrze serii 3 doceniają kierowcy oczekujący bliskiej integracji z samochodem. BMW proponowało kilka rodzajów foteli (z lepszym wyprofilowaniem, wysuwaną częścią siedziska), ale już bazowe nie dają powodów do narzekań. Wbrew pozorom wcale nie tak łatwo o elektryczną regulację.
Używane BMW serii 3 (E90) i BMW serii 3 (F30) – bagażniki
Najkrótsze podsumowanie bagażników „Trójek”? Pierwszorzędne wykończenie, niezbyt regularny kształt, przeciętna pojemność, optymalny otwór załadunkowy. W najpopularniejszych sedanach i kombi można liczyć na ok. 460-495 l, w coupe – ok. 440 l, natomiast najwięcej zabierze seria 3 Gran Turismo, bo od 520 do 1600 l pakunków (Touringi: 1385 l w E90 lub 1500 l w F30). Bagażniki nadrabiają funkcjonalnością, ponieważ wyposażono je w wiele udogodnień przydających się na co dzień (przegródki, haki, kieszenie na drobiazgi).
Używane BMW serii 3 (E90) i BMW serii 3 (F30) – silniki
Jedno jest pewne: już w E90 oznaczenie modelu rzadko pokrywa się z rzeczywistą pojemnością silnika. Pośród odmian benzynowych w starszym modelu prym wiodą 6-cylindrowe w układzie rzędowym: 2.5 (177-218 KM) i 3.0 (218-306 KM), ale o dwóch pojemnościach (2996 i 2979 cm³). Druga w topowej wersji 335i znalazła też zastosowanie w F30 (także 306 KM). Konstrukcje 4-cylindrowe w E90 to głównie „2-litrówki” (129-173 KM) oraz otwierający gamę 1.6 (122 KM, 316i). Od 2007 r. wszystkie benzynowe E90 wyposażano w bezpośredni wtrysk paliwa, który „z automatu” trafił również do jednostek napędowych F30 (w połączeniu z turbodoładowaniem). Do liftingu stosowano silniki o nazewnictwie rozpoczynającym się literą N (1.6 N13, 2.0 N20 i 3.0 N55), potem – odmiany z serii B (1.5 B38, 2.0 B48, 3.0 B58). Chętni na 8-cylindrowego M3 muszą postawić na starsze wcielenie (4.0/420 KM), bo w nowszym rolę przejął 3.0 biturbo (431-460 KM).
Z turbodieslami jest prościej: są to 4-cylindrowe 2.0 lub 6-cylindrowe 3.0. Przedliftowe BMW E90 otrzymały jednostki starszych generacji (2.0 M47 i 3.0 M57), które potem ustąpiły miejsca nowszym 2.0 N47 i 3.0 N57. Przejęto je również do serii 3 F30, ale do końca produkcji przetrwały tylko 3-litrowe: rodzinę N47 w 2015 r. zastąpiła B47 o takiej samej pojemności (1995 cm³). Odmiany 325d i 335d w F30 wyposażono w system doładowania dwiema turbosprężarkami.
Używane BMW serii 3 (E90) i BMW serii 3 (F30) – co się w nich psuje?
BMW serii 3 z 2-litrowymi turbodieslami N47 zmagają się z rozciągającym łańcuchem rozrządu: tego defektu nie poprawiono przy okazji „przerzucenia” tego silnika do F30. Objawia się w samochodach z rzadko wymienianym olejem silnikowym. Łańcuch rozrządu „dokucza” też właścicielom wersji M47 i diesli 3.0, ale raz że w mniejszym stopniu, dwa – wymiana kosztuje mniej dzięki korzystniejszej lokalizacji rozrządu. W wielu silnikach BMW luzują się lub całkowicie urywają klapy sterujące przepływem powietrza w kolektorze ssącym, a w tych z bezpośrednim wtryskiem dodatkowo na zaworach osadza się nagar. Przeciętną trwałość reprezentują pompy wtryskowe i olejowe. Trwałość zawieszenia i zabezpieczenie antykorozyjne oceniamy wysoko, nie radzimy natomiast podejmować ryzyka zakupu auta z napędem na 4 koła xDrive (jest bardzo wrażliwy na zaniedbania serwisowe, a nawet jazdę z niedopompowanymi kołami). W F30 częściej szwankuje elektronika pokładowa, ale bardziej na zasadzie nieustannie wyskakujących błędów (w E90 nie zawsze w pełni działa wyposażenie).
Używane BMW serii 3 (E90) i BMW serii 3 (F30) – za ile można je kupić?
Budżet na BMW E90 otwiera kwota 14 tys. zł, ale propozycje za mniej niż 20 tys. zł lepiej dokładnie prześwietlić, by nie wpaść na „minę”. Ten model średnio kosztuje 22-27 tys. zł: tyle wystarczy na zadbanego „przedlifta” lub auto odświeżone wizualnie, w wersji wysokoprężnej lub benzynowej. Seria 3 F30 startuje od 35 tys. zł, z tym że kwoty szybko rosną do poziomu 50-60 tys. zł. Pośród tańszych aut trudno znaleźć cokolwiek innego niż 2-litrowy diesel. E90 za 30-40 tys. zł będzie z ostatnich roczników, nierzadko z „rzędową szóstką” pod maską. W takich kwotach można swobodnie przebierać pośród coupe i kabrioletów.
Używane BMW serii 3 (E90) i BMW serii 3 (F30) – którą generację wybrać?
Najlepsze połączenie w BMW to tylny napęd i 6-cylindrowy silnik. W budżecie otwierającym furtkę do F30 można kupić właśnie tak skonfigurowanego poprzednika, w dodatku ładnie utrzymanego, dlatego skłanialibyśmy się ku starszemu wcieleniu. Na F30 trzeba przeznaczyć dwukrotnie więcej, a i tak nie mamy gwarancji, że będzie jeździł bezawaryjnie. Niepokoją doniesienia o kapryśnej elektronice pokładowej i skrzypiącym wnętrzu (w BMW!).
BMW serii 3 (E90) | BMW serii 3 (F30) | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2005-2012 | 2012-2019 |
Dł./szer./wys. | 453-462/178-182/142-146 cm | 462-482/181-188/138-151 cm |
Rozstaw osi | 276 cm | 281-292 cm |
Pojemność bagażnika | sed 460 l, kmb 460-1385 l, cpe 440 l, cab 210-350 l | sed 480 l, kmb 495-1500 l, Active Hybrid 390 l, GT 520-1600 l, GC 480-1300 l, cpe 445 l, cab b.d. |
Silniki benzynowe | 1.6-4.0 (122-420 KM) | 1.5-3.0 (136-460 KM) |
Silniki Diesla | 2.0-3.0 (115-286 KM) | 2.0-3.0 (116-313 KM) |
Silnik | 2.0 (318i) | 2.0 (320i) | 2.5 (325i) | 2.0 (318d) | 2.0 (320d) | 3.0 (325d) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2497 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 129 KM | 170 KM | 218 KM | 143 KM | 177 KM | 204 KM |
Maks. moment | 180 Nm | 210 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 430 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 8,2 s | 7,0 s | 9,1 s | 7,9 s | 7,0 s |
Prędkość maks. | 208 km/h | 228 km/h | 245 km/h | 210 km/h | 230 km/h | 242 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 6,4 l/100 km | 8,4 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Silnik | 1.5 (318i) | 2.0 (320i) | 2.0 (330i) | 2.0 (318d) | 2.0 (320d) | 2.0 (325d) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 1997 cm³ | 1998 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 136 KM | 184 KM | 252 KM | 143 KM | 163 KM | 218 KM |
Maks. moment | 220 Nm | 270 Nm | 350 Nm | 320 Nm | 380 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s | 7,3 s | 5,9 s | 9,0 s | 8,0 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 235 km/h | 250 km/h | 212 km/h | 230 km/h | 245 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,1 l/100 km | 5,0 l/100 km |
BMW serii 3 (E90) – plusy i minusy
+ duży wybór udanych odmian 6-cylindrowych, świetna jakość wykończenia kokpitu, doskonałe właściwości jezdne
– mało miejsca na kanapie, skromne bagażniki, brak wersji polecanej do LPG
BMW serii 3 (F30) – plusy i minusy
+ rekordowa paleta wersji nadwoziowych, zazwyczaj bogate wyposażenie, doskonała pozycja za kierownicą
– przewaga turbodoładowanych odmian R4, wpadki w montażu materiałów wykończeniowych, dość wysoka awaryjność