BMW 335d F30 FL M-Sport 3.0d R6 313KM 8AT xDrive WY1281W 10-2015

W pogoni za doskonałością seria 3 (F30) trochę utraciła ducha prawdziwego BMW. Jak spisują się te samochody po blisko 10 latach od debiutu? Oto opinie o używanym BMW serii 3 (F30).

Jak przystało na kolejną, już szóstą generację BMW serii 3, samochód względem poprzednika (E90) sporo urósł (popularny sedan o 9 cm), wydłużeniu uległ również rozstaw osi, który w F30 wynosi minimum 281 cm. BMW na tym nie poprzestało, bo w niektórych wersjach nadwoziowych zwiększyło go o dodatkowe 11 cm, czyniąc z „trójki” niemalże rodzinne auto. Na takie przywileje nie mogą liczyć wszyscy właściciele BMW serii 3, a tylko odbiorcy wybranych wersji nadwoziowych z wyjątkowo pokaźnej gamy. Opisywany model oferowano bowiem jako klasycznego sedana i kombi (Touring) oraz podwyższonego liftbacka, określonego mianem Gran Turismo: jego rozstaw osi (292 cm) i 520-litrowy bagażnik prezentują się naprawdę obiecująco. Ale to nie wszystko, bowiem tym razem BMW wyodrębniło odmiany coupe i cabrio jako osobną serię 4, w dodatku stworzyło coś w rodzaju liftbacka z gwałtownie schodzącą linią dachu, czyli serię 4 Gran Coupe. Tym samym wariant F30 oferuje dotychczas najszerszy wybór wersji nadwoziowych w całej historii BMW serii 3. Auto zachowało koncepcję napędu na tylną oś, niemniej układ kierowniczy tym razem zestrojono bardziej z nastawieniem na komfort niż sportowe doznania. O to jednak nie należy się martwić, bowiem BMW proponowało kilka rodzajów trybów pracy zawieszenia i skrzyni biegów (przewaga automatycznych z 8 przełożeniami).

BMW 320d F31 Touring Modern Line 2.0d 184KM 8AT xDrive WY5729V 06-2013
Kombi ma tylko niewiele większy bagażnik od sedana, nie punktuje również ilością miejsca na kanapie. Zwolennicy serii 3 nie muszą z niej rezygnować, jeśli potrzebują auta rodzinnego – wystarczy poszukać przestronnej odmiany Gran Turismo.

Generacją F30 BMW otworzyło się na montaż wysilonych, turbodoładowanych jednostek napędowych z jak najmniejszą liczbą cylindrów. Nie oznacza to, że nie uświadczymy w niej słynnych bawarskich R6, ale coś musi być na rzeczy, skoro po liftingu do serii 3 trafił silnik… 3-cylindrowy (1.5). Oczekujący prawdziwego ducha BMW powinni zatem uzbroić się w cierpliwość, bo niełatwo znaleźć 6-cylindrowe F30. Z drugiej strony, nie zawsze warto to robić, ponieważ i wersjom R4 nie brakuje mocy, a przy tym zauważalnie mniej palą. A jak z awaryjnością downsizingowych jednostek BMW? Zobaczmy, co o tych samochodach sądzą właściciele często posiadający je od nowości.

BMW serii 3 F30
BMW proponowało użytkownikom wybór 4 trybów jazdy: Eco Pro, Comfort, Sport i Sport+. Zmienia się je niewielkim przełącznikiem przy dźwigni zmiany biegów. W tym modelu znacznie częściej decydowano się na „automat”.

Używane BMW serii 3 (F30) – wnętrze

Na pierwszy rzut oka ciężko dostrzec większą różnicę względem kokpitu z poprzedniej serii 3 (E90). O to też chodziło BMW – nie trzeba zmieniać czegoś, co się sprawdza. Nie uciekano się nawet do zastępowania fizycznych przycisków dotykowymi panelami: powiew aktualnych trendów widać dopiero po częściowo cyfrowych zegarach i niezłej grafice systemu multimedialnego. Pokaźny ekran pośrodku deski (na górze) należał do wyposażenia standardowego, choć nie zawsze ma identyczną przekątną (zależna od tego, czy mamy do czynienia z systemem Business czy bardziej rozbudowanym Professional). Obsługę, jak to w BMW, powierzono kontrolerem niedaleko dźwigni zmiany biegów. Intuicyjność obsługi tego urządzenia od lat stanowi wzór dla konkurencji. Kiedyś to samo można było powiedzieć o materiałach i ich spasowaniu we wnętrzu samochodów bawarskiej marki. W F30 odczuwa się pewien niedosyt, słysząc trzeszczenie plastików na nierównościach lub pod naciskiem palca. Na szczęście pieczołowitość wykończenia jest już godna BMW (miękkim tworzywem wyłożono nawet mało widoczne wnęki).

BMW 320d F31 Touring Modern Line 2.0d 184KM 8AT xDrive WY5729V 06-2013
Kokpit F30 to ergonomiczny wzorzec w klasie średniej. Trudno się nie oprzeć wrażeniu, że „wpakowanie” tu nowoczesnej elektroniki pociągnęło w dół nieskazitelną dotąd jakość wykonania.

Niech nikogo nie zwodzi znaczne zwiększenie długości nadwozia względem serii 3 (E90) – „trójka” F30 to wciąż krótki samochód jak na klasę średnią, bowiem okolice 4,6-4,7 m nie robią wrażenia na tańszych i przestronniejszych rywalach. Wystarczająco miejsca wygospodarowano tylko na przednich fotelach i w serii 3 Gran Turismo z wydłużonym rozstawem osi (292 cm) – w niej także punktuje podwyższona względem innych wersji linia dachu. Podobna z zewnątrz seria 4 Gran Coupe jest już znacznie ciaśniejsza, bowiem dysponuje takim samym rozstawem osi jak pozostałe wersje (281 cm). Komfortowo poczują się w nich osoby maksymalnie średniego wzrostu, i to jeśli jadą „we dwójkę”: tunel pośrodku podłogi skutecznie zabiera miejsce na nogi. Słowo o bagażnikach: wszystkie nie są szczególnie pojemne (od 445 l w coupe do przyzwoitych 520 l w Gran Turismo), ale za to świetnie wykończone i bogate w udogodnienia ułatwiające przewóz mniejszych/większych gabarytów. Jeśli komuś zależy na przyzwoitych możliwościach transportowych, powinien wybrać kombi lub któregoś z liftbacków, ze wskazaniem na GT.

Używane BMW serii 3 (F30) – silniki

Do „trójki” F30 trafiły wyłącznie turbodoładowane silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Do liftingu (2015 r.) BMW stosowało jednostki o kodach rozpoczynających się literą N: N13 (1.6, opracowany z PSA, znany tam jako THP; 136/170 KM), N20 (2.0 o pojemności 1997 cm³; 184/245 KM) i N55 (3.0 R6/306 KM), który posłużył też jako wzorzec do opracowania topowego BMW M3 (dzięki układowi biturbo rozwijał tam 431/450/460 KM). Co ciekawe, pozostawiono je do końca produkcji modelu. „Zwyczajne” silniki w 2015 r. zastąpiono z kolei konstrukcjami z serii B, czyli 4-cylindrowym 2.0 (B48, 1998 cm³; 184-252 KM), 6-cylindrowym 3.0 (B58; 326 KM) i sensacyjnym, bo 3-cylindrowym 1.5 o mocy 136 KM. Z turbodieslami jest łatwiej, bo prawie wszystkie to „2-litrówki”, tyle że również z dwóch rodzin: N47 (116-218 KM) i wprowadzonej po modernizacji B47 (116-224 KM). Gamę wieńczy 3-litrowy R6 rozwijający 258 lub 313 KM. Tylko one, wraz z najmocniejszym M3 CS, seryjnie łączyły się z automatycznymi skrzyniami biegów. W pozostałych BMW oferowało wybór pomiędzy 6-stopniową przekładnią manualną albo 8-biegową automatyczną (7-biegową w pozostałych M3). Na temat oznaczeń poszczególnych wersji nie ma się co rozpisywać: już dawno nie określają one pojemności silników. Dokładnie obrazują to nasze tabele z danymi technicznymi na końcu materiału.

BMW 328i F30 Sport Line 2.0T 245KM 8AT WY3289V 02-2012
Oznaczenia „Twin Power Turbo” posiadają wszystkie silniki w BMW F30. Określa ono nie tyle obecność dwóch turbosprężarek (choć może), co współpracę turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
BMW 320d F31 Touring 2.0d 184KM 8AT WY4285V 09-2012
Popularne diesle 2.0 (N47) były często wybierane już w poprzedniczce (E90). Patrząc na koszty utrzymania innych wersji silnikowych, to dość rozsądny wybór.

Używane BMW serii 3 (F30) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Mam 186 cm i spory zapas miejsca nad głową. Także z tyłu pasażerowie mają gdzie ulokować kolana”

„8 przełożeń przydaje się w trasie. Skrzynia niewyczuwalnie i płynnie zmienia biegi”

„6-cylindrowemu silnikowi nigdy nie brakuje mocy. Brzmi rasowo i realnie spala ok. 8-9 l benzyny”

Polecam wersję z szyberdachem. Bardzo efektownie chłodzi i uprzyjemnia jazdę w korkach

 Wady 

„Jak na silnik R6, da się wyczuć wyraźne wibracje. Brakuje mu aksamitości pracy”

„Zaskakująco mały bagażnik jak na kombi klasy średniej. W pojemność wliczone są również wnęki”

„By cokolwiek odczytać z ustawień, trzeba głęboko zagłębić się w menu. To dość uciążliwe podczas jazdy”

Plastiki w środku skrzypią podczas jazdy. Nie takiego premium oczekiwałem

Używane BMW serii 3 (F30) – awaryjność, typowe usterki

Nie mamy dobrych wieści: właściwie każdy silnik montowany w BMW serii 3 (F30) ma swoje typowe dolegliwości. Głównie tyczą się one nietrwałego napędu rozrządu realizowanego za pomocą łańcucha: tyczy się to benzynowych 1.6/2.0 oraz 2-litrowych turbodiesli N47. Pierwsze symptomy jego zużycia zwiastuje postukiwanie przez kilka sekund od uruchomienia silnika. Jeśli utrzymuje się dłużej lub, co gorsza, bez przerwy, łańcuch trzeba natychmiast wymienić. Kosztuje to w okolicach 2-3 tys. zł lub nawet 4 tys. zł w przypadku turbodiesla (rozrząd umieszczono od strony skrzyni biegów). Ponadto w jednostkach 1.6 osadza się nagar na zaworach ssących, wersje 2.0 z kolei potrafią się zacierać wskutek niedomagania pompy olejowej. Właścicielom BMW nie obce są również kłopoty z kolektorami ssącymi, a dokładniej z urywającymi się klapami sterującymi przepływem powietrza. W nowszych jednostkach zdarzają się już pierwsze problemy z pompami paliwowymi. Za najtrwalsze ze wszystkich uchodzą odmiany 3.0, niezależnie od rodzaju stosowanego paliwa (co nie oznacza, że ich utrzymanie będzie mniej kosztować). Przed zakupem upewnijmy się, że poprzedni właściciel wymieniał olej w skrzyni rozdzielczej napędu 4×4 (xDrive). Częste serwisy oleju silnikowego (co 10-15 tys. km zamiast zalecanych 30 tys. km) należy potraktować jako zaletę.

BMW 320d F31 Touring Modern Line 2.0d 184KM 8AT xDrive WY5729V 06-2013
Automatyczne skrzynie w BMW dostarczała firma ZF. Do tej pory rzadko zawiodły one użytkowników, łącząc sprawną pracę z długowiecznością.

Używane BMW serii 3 (F30) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito w okolicy prawego przedniego amortyzatora oraz w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (widok z zewnątrz, fot.).

BMW 335d F30 FL M-Sport 3.0d R6 313KM 8AT xDrive WY1281W 10-2015

Używane BMW serii 3 (F30) – sytuacja rynkowa

Marzenia o BMW F30 otwiera kwota 35 tys. zł. W najniższych pułapach cenowych znajdziemy głównie 2-litrowe diesle, czasami po przeprowadzonej wymianie rozrządu. Ciekawsze auta, w tym benzynowe, wystawiane są w okolicach 50 tys. zł. Optymalny budżet na serię 3 (F30) to nadal 55-65 tys. zł., z czego za tyle powinniśmy trafić nawet samochód poliftowy. Prawie nowe kilkuletnie BMW wciąż kosztują krocie (100-150 tys. zł). Wersje wysokoprężne zajmują blisko 3/4 ofert, 6-cylindrowych F30 jest zaledwie garstka. Największą popularnością cieszą się odmiany kombi.

Używane BMW serii 3 (F30) – podsumowanie

Do ideału sporo brakuje, niemniej trzeba przyznać, że kupno BMW zawsze wiązało się z pewnymi wyrzeczeniami (np. osiągi i prowadzenie kosztem miejsca w środku). W F30 wciąż nie udało się znaleźć właściwego kompromisu i nie pozbyto się sporej części wad trapiących poprzednika (głównie z dieslami N47), w dodatku obniżył się poziom wykończenia w środku. Dlatego nie ma co oczekiwać, że dołożeniem do nowszej generacji „kupujemy” niezawodność: nawet lepiej kupić zadbanego poprzednika niż F30 z dolnych partii cenowych.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych BMW:

Używane BMW serii 1 (E81; 2004-2011) – opinie

Używane BMW serii 3 (E46; 1998-2007) – opinie

Używane BMW serii 3 (E90; 2005-2012) – opinie

Używane BMW serii 5 (E60; 2003-2010) – opinie

Używane BMW serii 5 (F10; 2010-2017) – opinie

Używane BMW X1 I (E84; 2008-2015) – opinie

Używane BMW X3 I (E83; 2003-2010) – opinie

Używane BMW X3 II (F25; 2010-2017) – opinie

Używane BMW X5 II (E70; 2006-2013) – opinie

Używane BMW X6 I (E71; 2008-2014) – opinie

BMW serii 3 (F30) 24

BMW serii 3 (F30) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.462-482/181-188/138-151 cm
Rozstaw osi281-292 cm
Pojemność bagażnikased 480 l, kmb 495-1500 l, Active Hybrid 390 l, GT 520-1600 l, GC 480-1300 l, cpe 445 l, cab b.d.
BMW serii 3 (F30) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz.)
Silnik1.5 (318i)1.6 (320i)2.0 (320i)2.0 (328i)2.0 (330i)3.0 (335i)
Pojemność1499 cm³1598 cm³1997 cm³1997 cm³1998 cm³2979 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc136 KM170 KM184 KM245 KM252 KM306 KM
Maks. moment220 Nm250 Nm270 Nm350 Nm350 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s7,6 s7,3 s5,9 s5,9 s5,5 s
Prędkość maks.210 km/h230 km/h235 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km5,4 l/100 km6,3 l/100 km6,4 l/100 km6,5 l/100 km7,9 l/100 km
BMW serii 3 (F30) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik2.0 (316d)2.0 (318d)2.0 (320d)2.0 (325d)3.0 (330d)3.0 (335d)
Pojemność1995 cm³1995 cm³1995 cm³1995 cm³2993 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc116 KM143 KM163 KM218 KM258 KM313 KM
Maks. moment260 Nm320 Nm380 Nm450 Nm560 Nm630 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s9,0 s8,0 s6,8 s5,6 s4,8 s
Prędkość maks.202 km/h212 km/h230 km/h245 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km4,5 l/100 km4,1 l/100 km5,0 l/100 km4,9 l/100 km5,4 l/100 km
BMW serii 3 (F30) – dane techniczne, osiągi, spalanie (pozostałe wersje)
SilnikActive Hybrid 3M3M3 Competition
Pojemność2979 cm³2979 cm³2979 cm³
Paliwobenz. + elektr.benz., biturbobenz., biturbo
Maks. moc340 KM431 KM450 KM
Maks. moment450 Nm550 Nm550 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h5,3 s4,3 s4,2 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km9,1 l/100 km9,1 l/100 km

Używane BMW serii 3 (F30) – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here