Nawiązująca do aut terenowych stylistyka Hondy CR-V nie powinna nikogo zwieść: to raczej pełnoprawny SUV na gładką szosę. Czy jest niezawodny, jak przystało na japońskie auto? Oto opinie o używanej Hondzie CR-V II.
Hondę CR-V bez wątpienia można zaliczyć do grona najdłużej produkowanych SUV-ów. Pierwsze wcielenie zadebiutowało w 1995 r., drugie, opisywane – w 2001 r. i pozostało w produkcji przez 6 lat, w 2004 r. zaliczają całkiem poważną, przynajmniej od strony mechanicznej, modernizację. W zamyśle konstruktorów CR-V miała być SUV-em spełniającym wymagania stawiane również minivanom. W tym celu postawili na wygładzenie podłogi drugiego rzędu (tak, by wygodnie usiadły tam trzy osoby) i wygospodarowali obszerny bagażnik o pojemności 527 l, z możliwością powiększenia przez złożenie lub przesunięcie kanapy. Koło zapasowe, wzorem poprzednika, powędrowało na otwieraną w bok klapę – to ostatnie wcielenie CR-V z tym rozwiązaniem. Samochody sprzedawane w Europie otrzymywały benzynowe silniki 2-litrowe, a po liftingu również 2,2-litrowe turbodiesle, obydwa standardowo łączone z napędem 4×4 dołączającym tylną oś w razie wykrycia uślizgu pierwszej. Amerykańskie Hondy zestawiano głównie z przednim napędem oraz 2,4-litrową jednostką sparowaną ze skrzynią automatyczną.
Porównanie najnowszej Hondy CR-V z Subaru Foresterem i Toyotą RAV4
Właściciele uterenowionych Hond nie szczędzą słów uznania w kierunku ich samochodów. Świetna opinia o tym modelu skutecznie blokowała spadek cen używanych egzemplarzy, ale przy nieuchronnym zbliżaniu się do grona rynkowych 20-latków w końcu musiały one spaść do rozsądnego poziomu. Lata doświadczeń pokazują jednak, że po kilkunastoletnich samochodach nie należy spodziewać się absolutnej niezawodności. Jak jest w przypadku Hondy CR-V? O tym w dalszej części artykułu.
Używana Honda CR-V II – wnętrze
Kokpit Hondy CR-V wykonano w dużej mierze z twardych tworzyw. Niektóre, jak np. kolorowe na konsoli środkowej, mają tendencję do rysowania się, ale na ogół rzadko coś tu skrzypi podczas jazdy. Obsługa, poza dyskusyjnie umieszczonymi niektórymi elementami (np. radia w górnej i pokręteł klimatyzacji w dolnej części konsoli) nie nastręcza problemów. Ciekawy detal stanowi niewielki uchwyt pośrodku od strony pasażera – rozwiązanie inspirowane prawdziwymi autami terenowymi. Drugi „uchwyt” to nic innego jak nietypowo obsługiwany hamulec pomocniczy. Wyposażenie? Jak na ten wiek auta, całkiem sensowne, obejmujące w standardzie klimatyzację, elektryczne szyby, radio i 4 poduszki powietrzne.
Do wysoko zawieszonej CR-V II (20 cm prześwitu) wsiada się naprawdę komfortowo. Fotele przednie trudno zaliczyć do grona „królewskich”, ale na co dzień w zupełności wystarczają, także z zakresu topornego systemu regulacji. Pomiędzy nimi zainstalowano funkcjonalny stolik z dwoma uchwytami na napoje. Równie dobre warunki panują na kanapie, gdzie – przynajmniej biorąc pod uwagę nogi i głowy – optymalnie usadowią się trzy osoby. Może im jedynie brakować miejsca w okolicach łokci (skromna szerokość wnętrza). Kanapa posiada opcję przesuwania, pozwalającą zwiększyć bagażnik z podstawowych 527 l do aż 620 l. Składa się z kolei jak w minivanach, czyli „przewracając” całość do przodu. Do bagażnika prowadzi ogromna, otwierana na bok klapa. Pomimo umieszczenia na niej koła zapasowego, pod podłogą znajduje się duża wnęka, jakby wprost pod nie. To idealne rozwiązanie dla osób chcących przerobić CR-V na LPG.
Używana Honda CR-V II – silniki
Honda nigdy nie słynęła z „rozpieszczania” swoich klientów różnorodnością wersji napędowych. Przez pierwsze 3 lata europejscy odbiorcy musieli zadowolić się wyłącznie benzynowym 2.0 z systemem zmiennych faz rozrządu VTEC. Rozwija przyzwoite 150 KM, ale by w pełni z nich korzystać, trzeba utrzymywać silnik na wysokich obrotach: tylko wtedy CR-V potrafi sprawnie przyspieszać. Planując montaż LPG należy pamiętać o częstej (co 20-30 tys. km) regulacji luzu zaworowego. Propozycję drugoplanową stanowi odmiana 2.4 (160 KM) przewidywana do Hond z rynku amerykańskiego. Zapas mocy i momentu obrotowego tłumi w niej obligatoryjna konfiguracja z „automatem”. W 2004 r. pojawił się wyczekiwany przez wielu turbodiesel. Honda zaproponowała odmianę 2.2 i-CTDi (140 KM), którą standardowo łączono z ręczną przekładnią o 6 przełożeniach. Niezawodnością równa się z wysokim poziomem ustanowionym przez odmiany benzynowe, ale jego osprzęt bywa drogi. A w tak starym aucie najprawdopodobniej nadszedł czas, by coś wymienić.
Używana Honda CR-V II – opinie użytkowników
Zalety
„Benzynowy 2.0 – trwały i bezawaryjny, a jeśli potrzeba, potrafi być wystarczająco dynamiczny”
„Ogrom miejsca w środku. Przesuwając kanapę można znacząco powiększyć bagażnik”
„Doskonałe auto na drogi szutrowe i niewielki teren, w tym górzysty”
„Dzięki krótkiej desce rozdzielczej i wielkim lusterkom manewrowanie Hondą nie sprawia kłopotów”
Wady
„Od jakiegoś czasu walczę z rdzą trawiącą nadkola. Niedługo pewnie pojawią się nowe ogniska”
„2. bieg haczy, a 4. jest zbyt krótki. Szkoda, że zabrakło szóstego”
„Wciąż słychać szum powietrza opływającego karoserię i pracujący na wysokich obrotach silnik”
„Hondy z tych miały kiepsko wykończone wnętrza. To trzeba przyznać”
Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – którą generację wybrać?
Używana Honda CR-V II – awaryjność, typowe usterki
Wszelkie awarie silników wynikają wyłącznie z dystansów, jakie zdołały do dzisiaj pokonać: to normalne, że z czasem trzeba wymienić/zregenerować np. koło dwumasowe/turbosprężarkę w turbodieslu albo zaakceptować podwyższone zapotrzebowanie na olej silnikowy w odmianie benzynowej. Forsownie eksploatowane Hondy mogą mieć „dojechane” sprzęgła (wymiana ok. 800 zł) lub uszkodzony napęd 4×4 – tu klucz do bezawaryjności stanowi regularny serwis olejowy. Czasami zawodzą skrzynie biegów, a dokładnie ich łożyska i/lub synchronizatory. Kupując CR-V jeżdżoną poza dobrymi jakościowo drogami odłóżmy ok. kilkaset złotych na przywrócenie do porządku zawieszenia, tj. wymianę sworzni wahaczy, łączników stabilizatora i końcówek drążków kierowniczych. Sporadycznie psują się kompresory klimatyzacji (seryjna w każdym aucie), a najstarsze samochody coraz poważniej atakuje korozja (głównie podwozie, punktowo na nadwoziu).
Używana Honda CR-V II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajdziemy w aż trzech miejscach przedniej części auta. Wybito go pośrodku przegrody czołowej, umieszczono też na tabliczce przy zbiorniczku płynu do spryskiwaczy. Nie trzeba nawet otwierać maski, by odczytać numer identyfikacyjny: widnieje w oszklonej wnęce w obudowie deski rozdzielczej, przy wycieraczce kierowcy.
Używana Honda CR-V II – sytuacja rynkowa
Ceny używanych Hond CR-V II powoli przestaje określać rocznik, a bardziej stan utrzymania konkretnego auta. W dolnych przedziałach (10-15 tys. zł) trafiają się nawet auta poliftowe. Za 15-25 tys. zł mamy pełen wybór pośród Hond z ostatnich roczników, jak i zadbanych samochodów krajowych z początku produkcji. Kwoty 25-30 tys. zł za 14/15-letnie samochody to bardziej marzenia sprzedających niż realna wartość najlepszych Hond. Diesle stanowią margines ofert, podobnie jak benzynowe wersje z LPG.
Używana Honda CR-V II – podsumowanie
Świetny samochód do pracy i komfortowego podróżowania z całą rodziną. Kupując CR-V II najprawdopodobniej nie ustrzeżemy się dodatkowych inwestycji, ale powinny one zaprocentować „spokojem” w przyszłości. Mimo lepszych parametrów i niższego spalania turbodiesla, lepiej rozejrzeć się za dobrze utrzymanym 2.0 VTEC. Wersje amerykańskie (2.4 + „automat” + napęd na przód) nie dają tyle frajdy z jazdy.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Hondach:
Używana Honda Jazz III (2008-2015) – opinie użytkowników
Używana Honda Civic VIII (2006-2011) – opinie użytkowników
Używana Honda Civic IX (2011-2017) – opinie użytkowników
Używana Honda Accord VIII (2008-2015) – opinie użytkowników
Używana Honda CR-V III (2006-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 464/179/171 cm |
Rozstaw osi | 263 cm |
Pojemność bagażnika | 527-1568 l |
Silnik | 2.0 16V | 2.4 16V | 2.2 i-CTDi |
---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 2354 cm³ | 2204 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 150 KM | 160 KM | 140 KM |
Maks. moment | 192 Nm | 220 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 10,9 s | 10,6 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 174 km/h | 183 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,0 l/100 km | 9,1 l/100 km | 6,7 l/100 km |