NowościRozrywka20 pięknych 20-letnich: produkcja tych aut ruszyła w 2000 roku!

20 pięknych 20-letnich: produkcja tych aut ruszyła w 2000 roku!

Z początkiem stycznia rolę samochodowych „20-latków” przejęły modele, których produkcja rozpoczęła się w 2000 roku. Wciąż daleko im do stereotypu starego „grata”!

Mając na myśli „20-letni samochód” jeszcze niedawno od razu przychodziły na myśl skojarzenia z zardzewiałym Maluchem albo wysłużonym autem zachodnim, które przejechało blisko milion kilometrów. Lata 90. przyniosły odbiorcom (przede wszystkim polskim) wiele nowych modeli, które po latach okazały się wyjątkowo odporne na trudy eksploatacji: do dzisiaj na naszych ulicach jeździ mnóstwo Opli Astr F czy Volkswagenów Golfów III. Z dzisiejszej perspektywy osoba pragnąca czegoś ambitniejszego będzie kręcić nosem, bowiem próżno w takich autach szukać jakiegokolwiek wyposażenia.

I wtedy nadeszły lata dwutysięczne, a wraz z nimi wysyp kolejnych generacji popularnych aut lub zupełnie nowych modeli. Wciąż projektowane wg „starej szkoły” samochody zaczęły śmielej wyglądać, stopniowo wkraczały w nowe segmenty i wprowadziły na rynku odrobinę finezji. Co istotne, w większości z nich znacznie poprawiła się ich jakość wykonania oraz zabezpieczenie nadwozia przed korozją, stąd wiele sprzedanych 20 lat temu aut jeździ do dzisiaj i cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Zyskują uznanie jako materiał na pierwszy samochód albo tani środek transportu do pracy.

Zobaczmy, jakie auta w tym roku weszły w erę motoryzacyjnych „20-latków”. Dla niektórych czas jest wyjątkowo łaskawy!

Alfa Romeo 147 (2000-2010)

Premiera kompaktowego hatchbacka Alfy Romeo przypadła aż 3 lata po debiucie „dawcy” płyty podłogowej (skróconej), czyli Alfy Romeo 156. Samochód z innowacyjnymi wówczas klamkami tylnych drzwi ukrytymi w okolicach słupka (w wersji 5-drzwiowej) sprzedawano m.in. w 250-konnej odmianie GTA. Alfa 147 zdobyła tytuł europejskiego Samochodu Roku 2001.

10 używanych Alf Romeo: awaryjne „skarbonki” czy obiekty pożądania?

Alfa Romeo 147

Audi A4 B6 (2000-2004)

Kontynuator klasycznej linii nadwozia znanej z poprzednika. W generacji B6 Audi postawiło na zwiększenie przestrzeni we wnętrzu, rozwinęło gamę wersji o odmianę kabriolet (w 2002 roku) i wprowadziło silnik V8 (4.2) w topowym Audi S4. To także pierwsza generacja A4 z dostępną bezstopniową skrzynią biegów Multitronic.

Przeczytaj, co użytkownicy sądzą o używanym następcy – Audi A4 B7

Audi A4 B6

BMW Z8 (2000-2003)

Dwuosobowy roadster z 5-litrowym V8 o mocy 400 KM. Stylistycznie nawiązywał do BMW 507 z lat 50. Charakterystyczne nadwozie z długą maską ulokowano na aluminiowej ramie. Przez 3 lata wyprodukowano tylko ok. 5700 sztuk Z8, dość szybko czyniąc z niego pojazd kolekcjonerski.

BMW Z8

Chrysler PT Cruiser (2000-2010)

Minivan w stylu retro, który otrzymał tytuł amerykańskiego Samochodu Roku 2001. W nadwoziu o kompaktowych wymiarach udało się wygospodarować przestronne, choć wyłącznie 5-miejscowe wnętrze. Cztery lata po debiucie zaprezentowano PT Cruisera Cabrio. Po 10 latach wycofano go z produkcji bez przedstawienia następcy.

Chrysler PT Cruiser

Chrysler Voyager IV (2000-2007)

Ten duży van wyjątkowo ciepło przyjął się w Europie. Do 2004 roku sprzedawano go w podstawowym wariancie jako Voyager oraz jako przedłużony do 5,1 m Grand Voyager. Samochód punktował stosunkowo dobrym wyposażeniem i przemyślanym systemem składania foteli i aranżacji wnętrza.

Opinie o używanym Chryslerze Grand Voyagerze V (2008-2016)

Chrysler Voyager

Fiat Doblo I (2000-2010)

Fiat nie był pierwszy segmencie kombivanów: zaprezentował Doblo dopiero 4 lata po debiucie bliźniaków Citroen Berlingo/Peugeot Partner. Włoski samochód przewyższał ich objętością przestrzeni bagażowej, maksymalnie mieszczącej aż 3000 litrów. Poza tym w limitowanej wersji Family mógł zabrać na pokład aż 7 osób.

Fiat Doblo

Ford Mondeo MK3 (2000-2007)

Nowocześnie stylizowany model urósł aż o 20 cm względem schodzącego Mondeo MK2. Posłużył jako „dawca” płyty podłogowej do Jaguara X-Type. Obecnie uznawany za auto wysokiego ryzyka z uwagi na nieudane silniki wysokoprężne i poważne problemy z korozją. Uznaniem cieszą się natomiast Mondeo ST220 (3.0 V6/226 KM).

Przeczytaj, co użytkownicy sądzą o używanym następcy – Fordzie Mondeo MK4 (2007-2014)

Ford Mondeo MK3

Honda Civic VII (2000-2005)

Pierwszy Civic z silnikiem wysokoprężnym (1.7 CTDi) i odmianą hybrydową (1.3 IMA, tylko jako sedan). Siódma generacja stała się wyższa i węższa, wręcz rodzinna (w wersji 5-drzwiowej). Z kolei Type-R dotarł do „magicznej” granicy 200 KM (2.0 i-VTEC). Ponownie na rynek amerykański zaprezentowano oddzielnie stylizowanego sedana (także w Europie) i coupe.

Opinie o używanej Hondzie Civic VIII (2005-2011)

Honda Civic VII

Hyundai Santa Fe I (2000-2006)

Atak Hyundaia na „raczkujący” jeszcze wówczas segment SUV-ów. Santa Fe można było zamówić m.in. z 2,7-litrowym V6 oraz z wydajnym napędem 4×4 (opcjonalny w słabszych wersjach). Pomimo ograniczonej popularności w Europie model doczekał się już czwartej generacji, uzupełniając bogatą współczesną gamę SUV-ów marki.

Hyundai Santa Fe

Lotus Exige (2000-2002)

Exige to nic innego jak mocniejsza odmiana Lotusa Elise, wyposażona w sztywny dach, wydatniejszy tylny spojler i szerszy rozstaw tylnych kół. Do napędu tego lekkiego (780 kg) roadstera posłużyła 177-konna jednostka Rovera o pojemności 1,8 l. Przez niecałe 2 lata wytworzono zaledwie 604 sztuki. Na następcę Lotus kazał czekać do 2004 roku.

Lotus Exige

Mercedes klasy C (W203; 2000-2007)

Kolejny Mercedes nawiązujący stylistycznie do rodziny potocznie zwanych „okularników”. Producent już po roku przedstawił odmianę AMG. Początkowo generowała 354 KM (C 32 AMG), a po liftingu 367 KM (C 55 AMG). Mercedes postanowił tym przedstawić bazującego na klasie C hatchbacka: wersję SportCoupe, bezpośredniego konkurenta BMW serii 3 Compact.

Przeczytaj, co użytkownicy sądzą o używanym następcy – Mercedesie klasy C (W204; 2007-2014)

Mercedes klasy C (W203)

Nissan Almera N16/Almera Tino (2000-2006)

Wraz z premierą drugiej generacji Almery Nissan zawalczył o klientów minivanem Tino. Okrągłymi kształtami przypominał ówczesnych konkurentów – Citroena Xsarę Picasso i Renault Scenica I. We wnętrzu Almery Tino umieszczono pięć osobnych foteli, z czego środkowy z tyłu można złożyć, tworząc podłokietnik z miejscami na napoje. Nieoficjalnym następcą został mikrovan Note.

Nissan Almera Tino

Opel Agila A (2000-2007)

Agilę wytwarzano jednocześnie z drugą generacją europejskiej wersji Suzuki Wagon R+, z tym że produkcję mikrovana Opla ulokowano w Gliwicach, z Suzuki – na Węgrzech. Nieproporcjonalnie wysoki względem szerokości samochód cechowała wyjątkowa pakowność, choć bardziej przy złożonej kanapie (1250 l bagażnika). Poważnie ucierpiały na tym właściwości jezdne.

Opel Agila

Opel Corsa C (2000-2006)

Przeskok z generacji B na C nie był tak radykalny jak przejście z kanciastej Corsy A na B z dominującymi krągłościami. Na platformie Corsy C Opel zbudował również Merivę i kolejne wcielenia Tigry oraz Combo. Moc wersji GSi wzrosła do 125 KM. Produkcja auta trwała na wybranych rynkach pozaeuropejskich do 2009 r. Corsę sprzedawano m.in. pod nazwami Holden Barina czy Chevrolet Montana (pick-up w Ameryce Południowej).

Opinie o używanym Oplu Corsa D (2006-2014)

Opel Corsa C

Subaru Impreza II (GD; 2000-2007)

Auto oficjalnie zadebiutowało 20 lat temu, ale sprzedaż w Europie rozpoczęła się w 2001 roku. Już rok później Impreza doczekała się liftingu, który dał jej większe przednie światła. Dla odmiany WRX (od 2001) zarezerwowano 2-litrową jednostkę z turbo o mocy 218 KM lub 265 KM w Imprezie WRX STi. Ciekawostka: jedynym wspólnym elementem blacharskim Imprezy sedan i kombi jest… przednia maska.

Subaru Impreza II

Suzuki Ignis I (2000-2003)

Na naszych ulicach przewijała się głównie następna generacja Ignisa z lat 2003-2007, ale sporadycznie trafiają się również sprowadzone Ignisy I. Ten prekursor miejskich crossoverów występował w wersji 3- lub 5-drzwiowej, także z napędem na 4 koła. Europejczycy mieli do dyspozycji także wersję Sport (110 KM).

Suzuki Ignis

Toyota RAV4 II (2000-2005)

RAV4 II wyróżniała stylizacja jeszcze nawiązująca bardziej do terenówek niż typowych SUV-ów. W drugiej generacji zachowano dwie wersje rozstawu osi (229/250 cm), dodano silnik wysokoprężny i wprowadzono odmianę z napędem przednim (silnik 1.8).

Toyota RAV4 II

Volkswagen Passat B5 FL (2000-2005)

Sam Passat B5 niebawem skończy… 25 lat, zaś jego wersja po liftingu już wkroczyła do grona 20-latków. Auto jest tak popularne, że niektóre portale ogłoszeniowe traktują poliftowy model jako osobną generację. Modernizacja przyniosła prawdziwą ciekawostkę w gamie silnikowej – odmianę W8 o mocy 275 KM (4.0). Pod koniec produkcji ofertę diesli zasiliła jednostka 2.0 TDI.

Historia Volkswagena Passata

Volkswagen Passat B5 FL

Volvo S60 I (2000-2009)

Następca Volvo S70 był tradycyjnym sedanem, choć linia nadwozia nawiązywała trochę do liftbacków. Pod maską montowano wyłącznie silniki 5-cylindrowe w układzie rzędowym. Topowy wariant R generował aż 300 KM (2.5 turbo). Volvo wzbogaciło ofertę o wersje zasilane LPG i CNG (na bazie benzynowego 2.4).

Polecamy opinie o używanym Volvo S60/V60 (2010-2018)

Volvo S60

Volvo V70 XC (2000-2007)

Zanim uterenowione kombi klasy wyższej Volvo nazwano XC70, nosiło ono nazwę V70 Cross Country (1997-2000) i V70 XC (na zdjęciu poniżej), bazujące na Volvo V70 II będącym odmianą kombi modelu S60 I. Dopiero w 2003 roku samochód przemianowano na XC70, jednocześnie wprowadzając poprawki w układzie napędowym.

Opinie o używanym Volvo V70 III (2007-2016)

Volvo V70 XC

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji