Nissan Note oferuje wiele przestrzeni w małym nadwoziu, a przy tym kosztuje tyle co samochód miejski. Poznajmy opinie na temat używanego Nissana Note I.
Nissan Note pierwszej generacji dzieli płytę podłogową z Renault Grand Modusem, ale odniósł od niego znacznie większy sukces rynkowy. Z francuskiego „brata” przejął m.in. niektóre silniki, tj. superoszczędne, choć niekoniecznie niezawodne 1.5 dCi. Choć to na pierwszy rzut oka mało interesujący samochód, zdecydowanie zwraca na siebie uwagę po otwarciu drzwi. We wnętrzu nie brakuje bowiem naprawdę pomysłowych rozwiązań pozwalających na jak efektywniejsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni, a tej z pewnością w Nissanie Note nie brakuje. Auto jako nowe spotkało się z uznaniem klientów, wskutek czego producent zdecydował się w 2012 roku wprowadzić drugą generację. Dość szybko, bo w 2016 roku ustąpiła ona miejsca nowej wówczas Micrze K14, i tym samym zakończyła się kariera Nissana Note na europejskim rynku. A szkoda, bo z pewnością idealnie spełniał wymogi założenia „maksimum samochodu w jak najmniejszym nadwoziu”.
Używany Nissan Note I – wymiary, nadwozie
Nissan Note pierwszej generacji jest tylko o kilka centymetrów dłuższy od typowych reprezentantów klasy miejskiej (B). Ma zaledwie 4,09 m długości, lecz trochę nadrabia szerokością (1,69 m) i nieprzeciętną wysokością (1,55 m). Najbardziej jednak imponuje rozstawem osi na poziomie samochodów kompaktowych: 260 cm to więcej od np. Volkswagena Golfa V/VI czy Skody Octavii II. Pudełkowaty kształt nadwozia (choć z ładnym i smukłym przodem) dobitnie tym samym sugeruje, że to właśnie we wnętrzu tego auta najwięcej się „dzieje”. Jest to zatem idealna propozycja dla rodzin z maksymalnie dwójką dzieci w wieku najwyżej nastoletnim. Note przy okazji udowadnia, że codzienny komfort i przestronność nie wymaga od razu kupowania dużego samochodu: to auto optymalnie sprawdzi się w mieście i w okazjonalnych wyjazdach daleko od domu.
Używany Nissan Note I – wnętrze bagażnik
Podczas projektowania kokpitu Nissan utrzymał podobną powściągliwość jak przy nadwoziu. Deska jest uporządkowana i ergonomiczna, ale wykonana z twardych materiałów. Dobrze, że zadbano przynajmniej o ich przyzwoity montaż. Początkowo producent próbował ją czymś urozmaicić (np. efektownymi wskaźnikami), ale w późniejszych latach przestało to mieć znaczenie. Do plusów bez wątpienia należy zaliczyć liczbę schowków i wnęk (w tym na napoje), dobrą widoczność i intuicyjność obsługi. Nieco gorzej wypada poziom wyposażenia, ponieważ da się trafić np. Note’a bez klimatyzacji lub z uproszczonym panelem radia. Niektóre egzemplarze mogą jednak mieć Climatronic, wszystkie elektryczne szyby, wielofunkcyjną kierownicę i kolorowy wyświetlacz z nawigacją. Tej ostatniej nie warto szukać na siłę, bo i tak rzadko kiedy jest aktualna.
Biorąc pod uwagę skromne wymiary zewnętrzne, Nissan Note jest prawdziwym mistrzem zagospodarowania dostępnej przestrzeni. W obydwu rzędach siedzeń nie brakuje miejsca na głowy i nogi (włącznie ze stopami). Choć auto ma homologację 5-osobową, optimum komfortu będą tu miały zapewnione 4 osoby: w „piątkę” nieco brakuje centymetrów na szerokość, przydałaby się również płaska podłoga w drugim rzędzie. Nissan zastosował w tym modelu szereg rozwiązań podnoszących funkcjonalność. Można do nich zaliczyć schowek pod siedziskiem fotela pasażera (nie mają go bazowe wersje), dzieloną i przesuwaną kanapę oraz podwójną podłogę bagażnika (FlexiBoard), pozwalającą regulować jego głębokość lub podzielić dno na dwie sekcje. Pozwala to umiejętnie wykorzystać dosyć ograniczoną pojemnościowo przestrzeń (280 l). Po złożeniu kanapy i ustawieniu podłogi w górnym położeniu objętość bagażnika rośnie do budzących uznanie 1332 l.
Używany Nissan Note I – silniki
Nissan dał najwyżej wystarczający wybór, jeśli chodzi o silniki. Gama jednostek benzynowych obejmuje dwie wolnossące propozycje z łańcuchem rozrządu – 1.4 16V (88 KM) oraz 1.6 16V (110 KM). Obydwie opracował Nissan, czego efektem jest znikoma awaryjność. Łączono je z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi, natomiast 1.6 opcjonalnie oferowano z hydrokinetycznym „automatem” (4 biegi). Obydwa silniki są zaskakująco oszczędne (palą ok. 6-7 l/100 km w cyklu mieszanym), a słabszego bez problemu można przerobić na LPG: w 1.6 tą operację utrudnia bez hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego. Zużycie paliwa to bez wątpienia główna zaleta turbodiesli 1.5 dCi od Renault – średnio mieszczą się nawet w 5 l/100 km. Chętni na Note’a mieli do wyboru cztery wersje mocy (68, 86, 90, 103 KM), z których tylko najmocniejsza zapewnia w miarę dobre osiągi. Jest to zarazem jedyna odmiana z zaawansowanym osprzętem, tj. z kołem dwumasowym i turbosprężarką ze zmienną geometrią łopatek. Po 2010 roku w gamie pozostał już tylko wariant 90-konny. Diesli nie łączono z automatycznymi skrzyniami, a wyłącznie z ręcznymi o 5 (68/86/90 KM) lub 6 przełożeniach (103 KM).
Używany Nissan Note I – opinie użytkowników
Zalety
„Niezawodny i oszczędny, a z silnikiem 1.6 także zaskakująco dynamiczny”
„Jest to auto nietuzinkowe, ekonomiczne, duże w środku, o dużej ilości schowków i innych praktycznych rozwiązań”
„Widoczność do tyłu doskonała, nieosiągalna we współczesnych hatchbackach”
„Samochód jest dość twardy i świetnie trzyma w zakrętach”
Wady
„Układ jezdny działa lekko i precyzyjnie, ale nie zawsze idealnie wchodzi bieg wsteczny. Czasami trzeba dwukrotnie wcisnąć sprzęgło”
„Uwaga w trasie na boczne podmuchy wiatru – auto jest wąskie i wysokie. Potrafi nim bujać”
„Serwis jest drogi, dlatego warto poszukać prywatnego, ale dobrego serwisu do okresowych przeglądów”
Używany Nissan Note I – awaryjność, typowe usterki
Eksploatacja Nissana Note na ogół nie idzie w parze z poważnymi awariami, chyba że kupimy mocno wyeksploatowanego, starego diesla. W silnikach 1.5 dCi wyprodukowanych przed 2010 rokiem istnieje bowiem ryzyko awarii wtryskiwaczy i obrócenia panewek. Nowsze odmiany 90-konne mają z kolei filtr cząstek stałych, który również „nie jest wieczny”. W benzynowych 1.4 warto sprawdzić obecność wycieków spod dekla zaworów i historię wymian rozrządu: mimo że tam jest łańcuch (podobnie w 1.6), potrafi się on wyciągnąć wskutek usterki napinacza. Inne typowe problemy Note’a to stukające przekładnie kierownicze (wymieniano je na gwarancji, ale to już przecież było dawno temu…), zalane światła stopu na klapie bagażnika, usterki elektrycznego wspomagania kierownicy, nietrwałe łożyska kolumn McPhersona oraz przednie sprężyny i jednostkowe przypadki pęknięć przedniej szyby.
Używany Nissan Note I – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Nissanie Note I znajduje się na przegrodzie czołowej, za plastikową klapką (fot.). Odczytamy go również z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony.
Używany Nissan Note I – sytuacja rynkowa, ceny
W chwili pisania artykułu ceny używanych Note’ów z pierwszych lat produkcji (2006-2008) kształtowały się na poziomie 12-15 tys. zł. Za ok. 17-20 tys. zł można bez problemu kupić samochód po modernizacji, natomiast ostatnie roczniki wyceniane są na 25-32 tys. zł. W ogłoszeniach nie brakuje aut z akceptowalnymi przebiegami (150-200 tys. km). Przeważają benzynowe Nissany, głównie z silnikiem 1.4.
Używany Nissan Note I – podsumowanie
W dobie niezbyt pakownych crossoverów takie auta jak Nissan Note zyskują w oczach osób szukających funkcjonalnego i niedrogiego samochodu z drugiej ręki. Jest on tylko kilka centymetrów dłuższy od typowych aut miejskich, ale przestronnością przewyższa kompakty. Szkoda tylko, że nie wygospodarowano w nim większego bagażnika. To rozsądna propozycja dla rodzin z małymi dziećmi, chcących kupić swój pierwszy samochód rodzinny.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Nissanach:
Używany Nissan Note II (2012-2020) – opinie użytkowników
Używany Nissan Micra K12 (2003-2010) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 409/169/155 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Pojemność bagażnika | 280-1332 l |
Silnik | 1.4 16V | 1.6 16V | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1386 cm³ | 1598 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 88 KM | 110 KM | 68 KM | 86 KM | 90 KM | 103 KM |
Maks. moment | 128 Nm | 153 Nm | 160 Nm | 200 Nm | 200 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,1 s | 10,7 s | 16,5 s | 13,0 s | 12,8 s | 11,1 s |
Prędkość maks. | 165 km/h | 183 km/h | 155 km/h | 168 km/h | 168 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 6,6 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,1 l/100 km | 4,2 l/100 km | 5,1 l/100 km |