Fiaty 126p były produkowane w dwóch fabrykach – w Bielsku-Białej i Tychach. Dowiedz się, ile Maluchów zmontowano w poszczególnych latach.
Wskazanie dokładnej daty uruchomienia produkcji Fiata 126p w Polsce nie jest wcale takie proste. Według dostępnych informacji próbny montaż pierwszych Maluchów ruszył 6 czerwca 1973 roku i odbywał się w całości z wykorzystaniem części pochodzących z Włoch. Dopiero dwa miesiące później, pod koniec lipca, rozpoczęła się faktyczna produkcja seryjna. Ze względów propagandowych ówczesne media podały, że nastąpiło to dokładnie 22 lipca.
Początkowo Małe Fiaty były wytwarzane tylko w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, ale już w 1975 roku otwarto drugi, znacznie nowocześniejszy zakład w Tychach. Obie wytwórnie zajmowały się produkcją 126p równolegle aż do roku 1991, kiedy to linię produkcyjną w tyskiej fabryce przestawiono na montaż modelu Cinquecento. Z bram bielskiego zakładu Maluchy wyjeżdżały natomiast jeszcze do 22 września 2000 roku.
Przez lata właściciele Fiatów 126p prowadzili ożywione dyskusje na temat tego, które są lepsze – z Bielska czy z Tychów? Przyjęło się, że Małe Fiaty opuszczające ten drugi zakład miały dokładniejsze zabezpieczenie antykorozyjne, o czym świadczył tzw. baranek na progach. W praktyce dziś nie ma to już w zasadzie znaczenia, ponieważ spora część egzemplarzy i tak ma za sobą remont blacharski. Pochodzenie auta można ustalić też po VIN. Tyskie Maluchy mają cyfrę „0” na dziesiątym miejscu w numerze nadwozia, a bielskie – „1” lub „3”.
Rok | Bielsko-Biała | Tychy | Łącznie |
---|---|---|---|
1973 | 1500 szt. | – | 1500 szt. |
1974 | 10 007 szt. | – | 10 007 szt. |
1975 | 20 015 szt. | 11 512 szt. | 31 527 szt. |
1976 | 21 503 szt. | 60 126 szt. | 81 629 szt. |
1977 | 24 987 szt. | 120 027 szt. | 145 014 szt. |
1978 | 23 955 szt. | 162 681 szt. | 186 636 szt. |
1979 | 27 365 szt. | 177 699 szt. | 205 064 szt. |
1980 | 33 291 szt. | 181 141 szt. | 214 432 szt. |
1981 | 27 228 szt. | 122 269 szt. | 149 497 szt. |
1982 | 33 503 szt. | 122 879 szt. | 156 382 szt. |
1983 | 40 398 szt. | 145 150 szt. | 185 548 szt. |
1984 | 51 729 szt. | 143 296 szt. | 195 025 szt. |
1985 | 58 573 szt. | 138 416 szt. | 196 989 szt. |
1986 | 60 137 szt. | 140 503 szt. | 200 640 szt. |
1987 | 62 505 szt. | 117 805 szt. | 180 310 szt. |
1988 | 63 620 szt. | 82 409 szt. | 146 029 szt. |
1989 | 64 001 szt. | 85 759 szt. | 149 760 szt. |
1990 | 59 849 szt. | 94 228 szt. | 154 077 szt. |
1991 | 47 419 szt. | 70 088 szt. | 117 507 szt. |
1992 | 61 135 szt. | – | 61 135 szt. |
1993 | 69 549 szt. | – | 69 549 szt. |
1994 | 49 899 szt. | – | 49 899 szt. |
1995 | 54 947 szt. | – | 54 947 szt. |
1996 | 60 418 szt. | – | 60 418 szt. |
1997 | 47 392 szt. | – | 47 392 szt. |
1998 | 36 556 szt. | – | 36 556 szt. |
1999 | 28 444 szt. | – | 28 444 szt. |
2000 | 12 400 szt. | – | 12 400 szt. |
RAZEM | 1 152 325 szt. | 1 975 988 szt. | 3 128 313 szt. |
*bez Fiatów 126p BIS |
Źródło: Z. Podbielski, Polski Fiat 126p, czyli Maluch, Warszawa 2011