Używany do 15 000 zł

Jeśli chcemy kupić dobry używany samochód do 15 tys. zł, emocje i osiągi muszą ustąpić trwałości i rozsądnym kosztom eksploatacji. Oto 10 propozycji aut z trzech segmentów.

Rynek samochodów używanych wręcz rozpieszcza poszukiwaczy aut, oferując tysiące rozmaitych ofert w różnych wersjach silnikowych, nadwoziowych i wyposażeniowych.Citroen C3 przeglad prasy Spośród nich znajdą się również auta, które w niezawodny i oszczędny sposób przewiozą z punktu A do punktu B. Takie samochody wybierają kierowcy niekoniecznie interesujący się motoryzacją, oczekujący od samochodu jak najmniejszych wydatków i tego, by ich eksploatacja nie pochłaniała dużo nerwów. Co prawda inwestycja wymaga wtedy podjęcia wielu wyrzeczeń, np. ograniczenia pojemności silnika, osiągów lub wybrania mniej ciekawej wersji wyposażeniowej lub kolorystycznej, ale użytkowanie „zwykłego” i pewnego samochodu znajdzie swoje plusy w późniejszej eksploatacji.

Jakie auto jest pewniakiem?

Szukając dla siebie solidnego i niedrogiego samochodu należy zwrócić uwagę na pięć istotnych kwestii. Pierwszą jest stan nadwozia. Powierzchowne naloty rdzy można zaakceptować (niektóre elementy można kupić używane, nawet pod kolor), jednak przegniłe podłużnice lub progi zwykle dyskwalifikują auto lub oznaczają duże wydatki u blacharza. Nie warto szukać samochodów z nietypowo wykonanym nadwoziem, np. z aluminium w Audi A2 i A8 – co prawda nie rdzewieje, ale każde stuknięcie nie będzie przyjazne dla portfela. Podobnie z zawieszeniem. Zyskują jak najprostsze, czyli kolumny McPhersona z przodu i belka z tyłu. Ich remont kosztuje ok. 200-300 złotych, podczas gdy skomplikowanych zawieszeń wielowahaczowych już oscyluje w tysiącach złotych. Nie warto tyle ryzykować dla odrobinę lepszego komfortu.

Poszukaj odpowiedniego silnika

Trzecim elementem pewnego auta powinien być niewyżyłowany silnik, najlepiej bez doładowania i o jak najprostszej konstrukcji. I najlepiej benzynowy. Stare, dobre jednostki 8- lub 16-zaworowe nie zaskoczą żadnego mechanika, a naprawy zostaną rozsądnie wycenione. Bardziej skomplikowana jednostka może już być „tykającą bombą”, mogącą się uruchomić w każdej chwili. W dzisiejszych czasach ciężko polecić Diesla, bo coraz więcej tego typu silników ma filtr cząstek stałych, doładowanie i dwumasowe koło zamachowe. Te elementy też kiedyś się zużyją, a do tanich nie należą. Weryfikując silniki warto jeszcze sprawdzić, ile będzie do nich kosztował koszyk podstawowych części – zwykle kwota powinna się zmieścić w 500-1500 złotych. Im droższe i większe auto, tym ta wartość będzie większa.

Wybieraj spośród młodych i popularnych

Na koniec trzeba zaznaczyć, że poszukiwane pewne auto w tym budżecie wcale nie musi by stare – część uwzględnionych tutaj aut nie przekroczyła 10 lat. Jeśli nie chcemy nieprzyjemnych niespodzianek podczas eksploatacji, warto rozejrzeć się za popularnymi modelami z najczęściej wybieranymi silnikami. Może nie są to auta wywołujące emocje, ale duży wybór i łatwiejsza odsprzedaż powinny przekonać kierowców. Przedstawiamy 10 propozycji, które idealnie spełniają wszystkie wymienione tutaj kryteria.

 

1 Audi A3

Kompakt Audi to najstarsze auto w zestawieniu, bo 15 tys. złotych pozwoli na zakup 3-drzwiowego samochodu z 2003 roku i z bazowym silnikiem 1.6. Jednostka ma paskowy rozrząd i uchodzi za trwałą, do tego idealnie nadaje się do LPG i nie ma przesadnie drogich części. Audi A3 kosztuje więcej od bliźniaczego konstrukcyjnie VW Golfa V i Skody Octavii II, ale cechuje je wyższa jakość wykonania i lepsze prowadzenie. Do tego jest solidnie zabezpieczone pod względem korozji.

Marka/ModelAudi A3
Główne zaletyWysoka jakość,  niezły komfort
Czy nadaje się do LPG?Tak
Za 15 tys. zł kupisz rocznik…2003
To najstarszy model w zestawieniu
SilnikBenzynowy 1.6 8V
Zalety silnikaProsta, 8-zaworowa konstrukcja  z paskiem rozrządu
Pojemność1595 cm3
Moc102 KM
0-100 km/h11,9 s
zużycie paliwa7,0 l/100 km
Cena koszyka części (Klocki hamulcowe, Amortyzatory przednie (kpl.), Sprzęgło,
Tłumik końcowy)
1210 zł

2 Fiat Panda

Miejski Fiat jest najmniejszym, ale i najmłodszym tutaj opisywanym autem. Ze względu na ogromną popularność w ogłoszeniach można znaleźć egzemplarze z faktycznym przebiegiem nieprzekraczającym 100 tys. km. To idealna propozycja do miasta, choć rozczarowuje wyposażeniem niektórych wersji. 60-konny silnik 1.2 można przerobić na LPG, ale jego osiągi są niewystarczające w trasie. Warto się rozejrzeć za odrobinę starszym autem, ale zachowanym w idealnym stanie. A takich nie brakuje.

Marka/ModelFiat Panda
Główne zaletyIdealny do miasta
Czy nadaje się do LPG?Tak
Za 15 tys. zł kupisz rocznik…2010
Najmłodsze auto w zestawieniu
SilnikBenzynowy 1.2 8V
Zalety silnikaProsta, 8-zaworowa konstrukcja  z paskiem rozrządu
Pojemność1242 cm3
Moc60 KM
0-100 km/h14,0 s
zużycie paliwa5,6 l/100 km
Cena koszyka części (Klocki hamulcowe, Amortyzatory przednie (kpl.), Sprzęgło,
Tłumik końcowy)
670

3 Fiat Grande Punto

Auto segmentu B o pakowności kompaktu – tak pokrótce można opisać Fiata Grande Punto. Do tego z bardzo komfortowym zawieszeniem i prostym, ekonomicznym silnikiem 1.4. Podobnie jak w przypadku Pandy na rynku znajdziemy sporo krajowych aut, ale bywają słabo wyposażone. Średnie przebiegi: 80-120 tys. km w autach z 2008 roku. Grande Punto można polecić przede wszystkim rodzinom z małymi dziećmi.

Marka/ModelFiat Grande Punto
Główne zaletyPakowny i ekonomiczny
Czy nadaje się do LPG?Tak
Za 15 tys. zł kupisz rocznik…2008
Przebiegi od 80 do 120 tys. km
SilnikBenzynowy 1.4 8V
Zalety silnikaProsta, 8-zaworowa konstrukcja  z paskiem rozrządu
Pojemność1368 cm3
Moc77 KM
0-100 km/h13,2 s
zużycie paliwa6,4 l/100 km
Cena koszyka części (Klocki hamulcowe, Amortyzatory przednie (kpl.), Sprzęgło,
Tłumik końcowy)
1060

 

4 Ford Fiesta

Wygląda nowocześniej od Punto i ma lepsze silniki. Godny polecenia jest diesel 1.4 TDCI, ale jeśli komuś zależy na mało kosztownych naprawach, powinien wybierać między 1.25, 1.4 16V i 1.6 16V – wszystkie należą do jednej rodziny i… nie mają hydrauliki zaworowej, przez co niemożliwe jest założenie instalacji gazowej. Szukając Fiesty warto zweryfikować, czy nie ma flotowej przeszłości.

Marka/ModelFord Fiesta
Główne zaletyNowocześnie wygląda
Czy nadaje się do LPG?Nie
Za 15 tys. zł kupisz rocznik…2008
Uwaga – sporo aut po flotach!
SilnikBenzynowy 1.25 16V
Zalety silnikaBardzo nowoczesny,  ale zaskakująco trwały silnik
Pojemność1242 cm3
Moc82 KM
0-100 km/h13,3 s
zużycie paliwa5,6 l/100 km
Cena koszyka części (Klocki hamulcowe, Amortyzatory przednie (kpl.), Sprzęgło,
Tłumik końcowy)
1150

5 Ford Focus

Lata rynkowej kariery wyraźnie zniwelowały różnice w wartości, bo Focus z 2008 roku kosztuje już tyle samo co Fiesta, czyli 15 tys. złotych. Podobnie jak mniejsza siostra, sporo aut jeździło we flotach, a były to głównie kombi z dieslami. Nasz typ to hatchback z jednostką 1.6 16V (również nie nadaje się do LPG). Focus zaskakuje nie tylko solidnością, ale też precyzyjnym prowadzeniem i niewiele droższymi częściami.

Marka/ModelFord Focus
Główne zaletyŚwietnie się prowadzi
Czy nadaje się do LPG?Nie
Za 15 tys. zł kupisz rocznik…2008
Ceny bardzo podobne do cen Fiesty
SilnikBenzynowy 1.6 16V
Zalety silnikaBardzo nowoczesny  ale zaskakująco trwały silnik
Pojemność1596 cm3
Moc101 KM
0-100 km/h11,9 s
zużycie paliwa6,7 l/100 km
Cena koszyka części (Klocki hamulcowe, Amortyzatory przednie (kpl.), Sprzęgło,
Tłumik końcowy)
1190

6 Honda Civic

Ten model wyjątkowo wolno traci na wartości, bo za 15 tys. złotych kupimy Civica z 2005 roku. Główną tego przyczyną jest ponadprzeciętna niezawodność, którą doceniają użytkownicy i często „trzymają” długie lata, co skutkuje ofertami od pierwszych właścicieli. Odmiana pięciodrzwiowa ma sporo miejsca w środku i pojemny bagażnik, trzydrzwiowa natomiast ciekawie wygląda. Z polecanych silników: bazowy 1.4 lub 110-konny 1.6, ale raczej nie do LPG.

Marka/ModelHonda Civic
Główne zaletyNiezawodny
Czy nadaje się do LPG?Warunkowo
Za 15 tys. zł kupisz rocznik…2005
Bardzo niski spadek wartości
SilnikBenzynowy 1.6 16V
Zalety silnikaOszczędny, trwały  i dynamiczny silnik
Pojemność1590 cm3
Moc110 KM
0-100 km/h9,9 s
zużycie paliwa7,3 l/100 km
Cena koszyka części (Klocki hamulcowe, Amortyzatory przednie (kpl.), Sprzęgło,
Tłumik końcowy)
1460

 

7 Opel Astra

Astra jeździ trochę gorzej od Focusa, ale przejmuje całą resztę jego zalet. Ma tańsze części, dobrze wyciszone wnętrze i nie męczy nawet w długich trasach. Na portalach jest mnóstwo ofert, ale można to uznać za wadę, bo uczciwe auta z prywatnych rąk mieszają się z masą sprowadzonych i poflotowych. Jeśli gaz, to tylko do starszych silników mających hydraulikę zaworową (w celu weryfikacji trzeba udać się do ASO i podać kod).

Marka/ModelOpel Astra
Główne zaletyNa wszystkie okazje
Czy nadaje się do LPG?Tak
Za 15 tys. zł kupisz rocznik…2006
Trafiają się też auta z 2007 r.
SilnikBenzynowy 1.6 16V
Zalety silnikaSprawdzona jednostka, świetnie zaopatrzona w części
Pojemność1598 cm3
Moc105 KM
0-100 km/h13,3 s
zużycie paliwa6,6 l/100 km
Cena koszyka części (Klocki hamulcowe, Amortyzatory przednie (kpl.), Sprzęgło,
Tłumik końcowy)
980

8 Peugeot 207

Jako reprezentant „francuzów” Peugeot 207 sporo traci na wartości, ale nie ma to odzwierciedlenia w rzeczywistości. To porządnie zbudowane, ładne i dobrze prowadzące się auto, głównie chwalone przez właścicieli. Mogłoby mieć tylko solidniejsze silniki, bo bezawaryjną eksploatację zapewni głównie podstawowy 1.4 /73 KM. W małym Peugeocie siedzi się wygodnie, jednak przestronnością znacznie ustępuje Grande Punto.

Marka/ModelPeugeot 207
Główne zaletyMłody rocznik
Czy nadaje się do LPG?Tak
Za 15 tys. zł kupisz rocznik…2009
Większość aut od prywatnych osób
SilnikBenzynowy 1.4
Zalety silnikaChodzi o tańszą wersję z paskiem rozrządu a nie tę z łańcuchem
Pojemność1361 cm3
Moc73 KM
0-100 km/h14,5 s
zużycie paliwa6,3 l/100 km
Cena koszyka części (Klocki hamulcowe, Amortyzatory przednie (kpl.), Sprzęgło,
Tłumik końcowy)
1080

9 Suzuki Swift

Ze względu na niewielkie rozmiary i atrakcyjną stylizację Swifta często wybierały kobiety, a polski importer dodatkowo wypromował to auto na kobiece, wypuszczając limitowaną serię „Joanna Brodzik Edition” z bogatym wyposażeniem. Samochód jednak spodoba się także mężczyznom, zwłaszcza jak się nim przejadą – wrażenia są podobne jak w Mini, a już podstawowa jednostka 1.3 zapewni przyzwoite osiągi. Główna wada Swifta? Malutki bagażnik.

Marka/ModelSuzuki Swift
Główne zaletyBardzo trwały
Czy nadaje się do LPG?Nie
Za 15 tys. zł kupisz rocznik…2006
Realny przebieg – ok. 160 000 km
SilnikBenzynowy 1.3 16V
Zalety silnikaJuż podstawowa jednostka  jest wystarczająco mocna
Pojemność1328 cm3
Moc92 KM
0-100 km/h11,0 s
zużycie paliwa6,1 l/100 km
Cena koszyka części (Klocki hamulcowe, Amortyzatory przednie (kpl.), Sprzęgło,
Tłumik końcowy)
1160

10 Toyota Yaris

Wyjątkowa niezawodność Yarisa jest znana nie od dziś, dlatego ich ceny wolno idą w dół, a auta z prywatnych rąk sprzedają się bardzo szybko. Niestety, większość rynku stanową poflotowe egzemplarze z dużymi przebiegami. Podstawowy silnik 1.0 jest dość słaby, ale to jedna z najwytrzymalszych konstrukcji na rynku. Do tego niedużo pali i ma łańcuch rozrządu. Szkoda, że ten pozytywny obraz psuje słabo wykonane , choć ciekawie stylizowane wnętrze.

Marka/ModelToyota Yaris
Główne zaletyNiska utrata wartości
Czy nadaje się do LPG?Nie
Za 15 tys. zł kupisz rocznik…2006
Przebiegi nawet 200 tys. km
SilnikBenzynowy 1.0 12V
Zalety silnikaMożna polować na odmianę 1.3,  ale 1.0 też wystarcza
Pojemność998 cm3
Moc63 KM
0-100 km/h15,7 s
zużycie paliwa5,4 l/100 km
Cena koszyka części (Klocki hamulcowe, Amortyzatory przednie (kpl.), Sprzęgło,
Tłumik końcowy)
1300
Oceny czytelników
[Głosów: 13 Średnia: 2.7]

4 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here