Tesla Model S

Według przeprowadzonych w USA analiz rynku wtórnego, największą utratą wartości objęte są samochody elektryczne. Które marki najlepiej trzymają cenę w Stanach Zjednoczonych?

Przed utratą wartości nie da się uciec. Kupując nowy samochód w salonie trzeba się liczyć z tym, że w ciągu kilku lat jego wartość drastycznie spadnie. Krzywa aktualnej ceny wyhamuje dopiero po upływie kilku lat. To nie najlepsze wieści dla użytkowników młodych samochodów, którzy „w cenie” mają jednak spokojną eksploatację i radość z jazdy samochodem posiadającym najnowsze nowinki techniczne. Szybko taniejące „kilkulatki” to z drugiej strony idealna okazja dla poszukujących samochodu wyższej klasy w korzystnej cenie, a jednocześnie dla osób nie bojących się poniesienia dodatkowych wydatków na ewentualne drobne naprawy.

Portal Wybór Kierowców od kilku lat przeprowadza własne rankingi utraty wartości, opracowane na podstawie ocen pochodzących bezpośrednio od Czytelników. Polscy kierowcy uznali, że na wartości najmniej tracą marki japońskie: to oczywiście zasługa wciąż aktualnej opinii o niezawodności samochodów pochodzących z Kraju Kwitnącej Wiśni. Wysoko oceniono również producentów niemieckich i, co zaskakujące, francuskich (np. Renault w połowie stawki). Według Polaków najbardziej uznani producenci przez pierwsze 3 lata stracą mniej niż połowę wartości, najgorsi z kolei ok. 50-60%.

Odsyłamy do naszego rankingu utraty wartości 29 najpopularniejszych marek w Polsce

Podobny ranking przeprowadzili eksperci z amerykańskiego portalu badawczego z branży motoryzacyjnej iseecars.com. Sprawdzili, w jakim tempie tanieją 5-letnie samochody. Wzięli „na warsztat” aż 7,7 mln pojazdów, w tym 6,9 mln nowych aut, zakupionych w 2014 r. oraz 800 tysięcy używanych z tego samego roku modelowego (2014), ale sprzedanych w okresie od stycznia do października 2019 r.

Jakie marki najlepiej trzymają ceny w Stanach Zjednoczonych?

Jak się okazało, wysokie notowania marek japońskich nie biorą się znikąd. Także w USA bardzo wolno tanieją tacy producenci jak Toyota, Honda, Subaru czy Mitsubishi. W pierwszej 10. znajdziemy także typowo amerykańskie marki, czyli Rama, Jeepa, Chevroleta, Dodge’a i GMC. Wg raportu iSeeCars 8. najlepszych producentów po pięciu latach straci na wartości mniej niż połowę, a jednocześnie mniej od wyliczonej dla wszystkich średniej, wynoszącej 49,6%. Najgorsi z kolei stanieją o ponad 60%. Do tego niechlubnego grona zakwalifikował się m.in. Mercedes, Audi, Jaguar, Volvo, BMW i na samym końcu Maserati.

utrata-wartosci-marki

Toyota 4Runner
Toyota cieszy się dobrą opinią w Stanach m.in. dzięki solidnym terenówkom – modelom 4Runner, Tundra i Tahoma.

Jakie modele najmniej tracą na wartości w Ameryce?

Raport iSeeCars wytypował 10 samochodów najlepiej i najgorzej trzymających wartość. Bezwzględnym liderem został Jeep Wrangler, który po 5 latach stanieje zaledwie o ok. 30%. Świetnie wypadły popularne w USA japońskie pick-upy, np. Toyota Tacoma, Honda Ridgeline, Nissan Frontier. Doskonałą opinią za Oceanem cieszą się również samochody Porsche.

Drugi koniec tabeli okupują auta doskonale znane na europejskim rynku. Utratę wartości wynoszącą blisko 70% reprezentuje m.in. Jaguar XJ, BMW serii 5/6/7 i Maserati Quattroporte. Co ciekawe, w ostatniej 10. znalazły się aż 4 auta elektryczne – Chevrolet Volt, BMW i3, Nissan Leaf i Ford Fusion Energi, czyli elektryczny odpowiednik europejskiego Forda Mondeo.

utrata-wartosci-modele

Jeep Wrangler
Legendarny Jeep Wrangler trzyma wartość w obydwu odmianach nadwoziowych – krótkiej i przedłużonej (Unlimited, fot.).

Jak jest z tymi „elektrykami”?

Nie najlepiej, żeby nie rzec – źle. Pomimo rosnącej w Stanach popularności samochodów z alternatywnym źródłem napędu, to właśnie hybrydy i auta elektryczne należą do grup pojazdów objętych największą utratą wartości po 5 latach. Samochody hybrydowe średnio tanieją o 56,7% (wszystkie rodzaje napędu, przypominamy, średnio o 49,6%), a elektryczne – aż o 67,1%. Ze spadającymi cenami najlepiej „radzą” sobie hybrydy Toyoty oraz będący najdłużej na rynku model Tesli, Model S. W przypadku pozostałych aut elektrycznych trzeba nastawić się na utratę wartości rzędu 70% (hybryd: ok. 60%). Wynika to najprawdopodobniej z obaw amerykańskich kierowców o kondycję elektrycznego zespołu napędowego po kilku latach eksploatacji. Dobry wynik Tesli to najprawdopodobniej zasługa sporego na tle rywali zasięgu.

utrata-wartosci-elektryki

Nissan LEAF
Popularny także w Europie „elektryk” Nissana za Oceanem tanieje szybciej od rywali.

Jaki z tego wniosek?

Drogie jako nowe, tanie jako „kilkulatki”. Pomimo licznych działań mających zachęcić kierowców do przesiadek do samochodów elektrycznych, wiele osób wciąż podchodzi do nich z rezerwą. Korzystają na tym zwolennicy kupowania aut z drugiej ręki, którzy są w stanie zepchnąć na drugi plan ograniczenia wynikające z użytkowania samochodu elektrycznego.

Przeczytaj również pełną wersję rankingu iSeeCars (w języku angielskim) oraz inne nasze artykuły na temat samochodów elektrycznych:

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here