Volkswagen Passat B6

Czas Passata B6 zdecydowanie minął, ale auta z końca produkcji jeszcze mogą trochę posłużyć. Jaki silnik wybrać w używanym Volkswagenie Passacie B6?

W przypadku wielu modeli aut można powiedzieć, że przeżywały swoje wzloty i upadki, jednak odnośnie Passata B6 trzeba przyznać, że w większości były to upadki. Auto od początku miało „pod górkę” z powodu coraz poważniejszych, nasilających się wraz z przebiegami awarii silników, a później także usterek elektroniki i postępującej korozji nadwozia. Nic dziwnego, że B6 uchodzi za najgorszą generację Volkswagena Passata, jaka kiedykolwiek powstała. Dzisiaj, bo długim czasie od debiutu, te przestronne i, bądź co bądź, dobrze wyposażone samochody potrafią kosztować nawet 4-cyfrowe kwoty. Jeśli ktoś ma w sobie pokłady cierpliwości, może spróbować zainwestować w naprawy taniego Passata B6 – być może wyjdzie na tym na dobre. Osobom ceniącym spokój eksploatacji rekomendujemy raczej najmłodsze egzemplarze z poprawionymi silnikami, z tym że będą kosztowały bliżej 30 tys. zł.

Jakich silników warto szukać w Passatach B6 z drugiej ręki? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych w tym aucie.

Używany Volkswagen Passat B6 – silniki benzynowe

Volkswagen za jednym zamachem wprowadził do Passata B6 kilka silników TSI, czyli benzynowych z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Paleta obejmowała jednostki 1.4 TSI (122/150 KM), 1.8 TSI (152/160 KM) oraz 2.0 TSI (200 KM). Każda z nich zasłynęła przynajmniej jedną poważną przypadłością zamieniającą eksploatację auta w udrękę. W 1.4 TSI nagminnie rozciągały się łańcuchy rozrządu: do tego stopnia, że wręcz podlegały wymianie tak samo jak paski. Na szczęście w dzisiejszych czasach naprawa nie kosztuje kroci. Ponadto zawodziły w nich turbosprężarki, a użytkownicy musieli zmagać się z ogromnym poborem oleju silnikowego. Te dwie ostatnie przypadłości szczególnie „zaszły za skórę” właścicielom Passatów z 1.8/2.0 TSI – do tego stopnia, że nieświadomi problemu doprowadzali do zatarcia silników. Na ich tle awaryjność odmian wolnossących jest wręcz znikoma. Mowa tu o silnikach 1.6 z wtryskiem wielopunktowym (MPI; 102 KM) oraz bezpośrednim (FSI; 115 KM), jak również 150-konnym 2.0 FSI. Trzeba w nich tylko pamiętać o czyszczeniu kolektora ssącego z zalegającego nagaru. Być może dobrym podejściem będzie poszukanie zadbanego Passata B6 z silnikiem V6. Montowano dwa – 3.2 V6 FSI (250 KM) oraz 3.6 V6 FSI (280/299 KM). Nie są złe pod kątem awaryjności, niemniej potrafią „wciągnąć” dużo paliwa.

Volkswagen Passat B6 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik1.6 MPI1.6 FSI2.0 FSI3.2 V6 FSI3.6 V6 FSI
Pojemność1595 cm³1598 cm³1984 cm³3168 cm³3597 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc102 KM115 KM150 KM250 KM300 KM
Maks. moment148 Nm155 Nm200 Nm330 Nm360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,4 s11,4 s9,9 s6,9 s5,4 s
Prędkość maks.190 km/h200 km/h209 km/h246 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,7 l/100 km7,2 l/100 km8,7 l/100 km10,1 l/100 km10,5 l/100 km
Volkswagen Passat B6 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoład.)
Silnik1.4 TSI1.4 TSI1.8 TSI2.0 TSI
Pojemność1390 cm³1390 cm³1798 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc122 KM150 KM160 KM200 KM
Maks. moment200 Nm220 Nm250 Nm280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s9,8 s8,6 s7,6 s
Prędkość maks.203 km/h211 km/h220 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa6,6 l/100 kmb.d.7,6 /100 km8,1 l/100 km
Volkswagen Passat B6 1.4 TSI
Obok wersji wolnossących 1.6 i 2.0, jedynie 1.4 TSI zapewni względnie niskie koszty eksploatacji.
Volkswagen Passat B6 2.0 FSI
150 KM z 2.0 bez turbo nie czyni z Passata nadzwyczaj dynamicznego auta. Ten silnik czasami sprawia problemy z nietrwałymi wałkami rozrządu.
Volkswagen Passat B6 1.8 TSI
1.8 TSI wraz z 2.0 TSI to wybory podwyższonego ryzyka. Warto się na nie zdecydować, gdy są już po remoncie i najlepiej po przeróbce tłoków.

Używany Volkswagen Passat B6 – silniki Diesla

Jeszcze niedawno w ogłoszeniach z używanymi Passatami B6 przeważały samochody z dieslami. Teraz role się odwróciły i ten trend nie dziwi, skoro dynamiczne odmiany 2.0 TDI są ponadprzeciętnie awaryjne, a względnie solidne 1.6/1.9 TDI – po prostu zbyt słabe. Ale od początku. Volkswagen stosował kilka odmian 1.9 TDI (wszystkie 105-konne), w tym te narażone na awarie panewek (BXE, BLS). Plusem od strony kosztów utrzymania jest brak filtra cząstek stałych. Znajdziemy go we wprowadzonym w 2009 r. 1.6 TDI (również 105 KM), jak i zupełnie nowy układ wtryskowy common rail z drogimi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi (niepodlegającymi regeneracji). Podobnej modyfikacji dokonano w silniku 2.0 TDI, do 2008 r. posiadającym pompowtryskiwacze (PD), później – układ common rail (CR). Zmiana wyszła nim na dobre, ponieważ starsze odmiany były jak tykająca bomba: zacierały się wskutek niewydolności pompy olejowej, pękały w nich głowice (efekt przegrzewania spowodowany ubywaniem płynu chłodniczego), psuły się turbosprężarki i pompowtryski oraz wycierały wałki rozrządu. W 2.0 TDI CR nadal jednak trzeba uważać na kłopoty ze smarowaniem czy niedomagania filtrów DPF. Te silniki występowały w bardzo szerokim spektrum mocy (110, 140, 170 KM), niektóre źródła mówią także o wersjach 120/136/143 KM. Zarówno w wysokoprężnych, jak i benzynowych Passatach B6 nie podchodźmy lekceważąco do stanu skrzyń biegów DSG, gdyż ich żywotność oszacowana jest na ok. 250 tys. km. Później mogą się domagać drogiego remontu (m.in. wymiany kompletu sprzęgieł i mechatroniki).

Volkswagen Passat B6 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 TDI1.9 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1598 cm³1896 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc105 KM105 KM110 KM140 KM170 KM
Maks. moment250 Nm250 Nm250 Nm320 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,4 s12,1 s11,8 s9,8 s8,6 s
Prędkość maks.193 km/h193 km/h192 km/h209 km/h223 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km5,1 l/100 km5,5 l/100 km5,8 l/100 km5,6 l/100 km
Volkswagen Passat B6 2.0 TDI
Lepiej się dwa razy zastanowić przed kupnem Passata B6 2.0 TDI z lat 2005-2008. Późniejsze wersje zostały poprawione, ale modyfikacje nie uczyniły z nich jednostek totalnie bezawaryjnych.

Używany Volkswagen Passat B6 – który silnik wybrać?

Względnie bezawaryjny Passat B6 na pewno nie będzie mocnym samochodem, chyba że rozejrzymy się za uszanowanym (i drogim) egzemplarzem z silnikiem V6. Bardziej „przyziemny” wybór stanowią jednostki bez turbo (1.6 MPI, 1.6/2.0 FSI) lub 1.4 TSI. Od biedy można poszukać turbodiesli 2.0 TDI CR z lat 2008-2010, ale i w nich najlepiej dokładnie prześwietlić historię napraw i zweryfikować przebieg.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Volkswagenie Passacie B6:

Używany Volkswagen Passat B6 (2005-2010) – opinie użytkowników

Używany Volkswagen Passat B6 i Passat B7 – którego wybrać?

Volkswagen Passat B6

4 KOMENTARZE

  1. 1.9 tdi śmiejcie się ale to jedyne rozsądne rozwiązanie. Prawdę mówiąc ten silnik jest doby nie mówię ze bardzo dobry bo nie ma bardzo dobrych silników ale wiem co mówię mimo ze nie jestem fanatykiem pasatow tylko użytkownikiem żeby wozić psa. Ma swoje wady ale jeżeli chodzi o silnik jest po prostu dobry mimo ze szału nie ma. Jest to samochód typowy dla człowieka który ma wszystko centralnie gdzieś. Takie są fakty. I weźcie pod uwagę ze nikt nie patrzy na porysowany zderzak i przepaloną żarówkę w halogenie. Jest typowym urządzeniem do przemieszczania się a nie dla lansu tym bardziej w combi biorąc pod uwagę zapędy nastolatków którzy chcą zrobić z niego jacht pełnomorski . Życzę wszystkim takiego pojazdu jak ja mam a bedziecie szczęśliwi z posiadania samochodu w pełni słowa tego znaczeniu

  2. W Passacie 2.0tdi silnik CR 110KM. ma bliźniacza pompę oleju jak w 1.9takze problem z imbusem pompy oleju nie występuje. W pozostałych silnikach też niema coś się zbytnio tym martwić gdyz jest to poprawione,co jednak nie oznacza że nie należy tego sprawdzić.
    Te Passaty to są bardzo dobre auta i śmiało można brać ale tylko z końca produkcji i z silnikiem Common Rail.

  3. Auto z oznaczeniem silnika 1.9 105kM, BLS z 2008 roku posiada filtr cząsteczek stałych! Proszę nie wprowadzać ludzi w błąd. Pozdrawiam

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj