Volkswagen Passat B8

Najnowszy Passat dał się poznać jako auto dopracowane i niezawodne. Jaki silnik wybrać, rozważając zakup używanego Volkswagena Passata B8?

Volkswagen potrzebował prawie 10 lat, by po świetnym B5 znów stworzyć doskonałego Passata. O sukcesie nie można było bowiem mówić w przypadku kapryśnego Passata B6, jak i o wiele lepszego Passata B7, który był w zasadzie liftingiem poprzednika. Produkowany od 2014 roku model (od 2021 r. wyłącznie jako kombi) bazuje na zupełnie innej płycie podłogowej (MQB) i umiejętnie łączy stonowaną elegancję z nowoczesnym charakterem. Najlepiej widać to po wnętrzu, w którym nie skupiono całej uwagi kierowcy na dotykowym ekranie, a rozmieszczono sporo fizycznych przycisków. Passat B8 nie miał swojego odpowiednika w stylu coupe, ale zachowano wariant Alltrack i dodano hybrydę, którą nazwano GTE. Samochód imponuje ilością miejsca w środku, a także obszernymi bagażnikami o pojemności 596 l (sedan) i 650 l w kombi.

Z jakim silnikiem najlepiej rozważyć udanego Volkswagena Passata B8? Było ich mnóstwo i nie wszystkie pasują do tego modelu. A jak z awaryjnością dotychczas niezbyt dopracowanych jednostek TSI i 2.0 TDI? Czy producent odrobił pracę domową?

Używany Volkswagen Passat B8 – silniki benzynowe

Z gamy silnikowej Passata B8 definitywnie wycofano jednostki V6, stawiając wyłącznie na konstrukcje 4-cylindrowe z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim (TSI), czasami miksem wtrysku bezpośredniego z wielopunktowym. Bazowy napęd stanowi 1.4 TSI o mocy 125 KM lub 150 KM. To jednostka z rodziny EA211, w której awaryjny łańcuch rozrządu ze starszych EA111 zastąpiono paskiem rozrządu o dużej żywotności – ponad 200 tys. km. Podobny rozrząd zastosowano w następcy 1.4 TSI, czyli wprowadzonym w 2018 r. 1.5 TSI (150 KM). Łańcuch rozrządu pozostał jednak w mocniejszych silnikach z rodziny EA888 – 1.8 TSI (180 KM) oraz 2.0 TSI (190/220/272/280 KM). W Passacie B8 jak na razie nie słychać jednak o przypadkach rozciągania się łańcuchów lub awariach napinaczy, jakie miały miejsce w starszych wersjach tych silników. Niektórzy jednak spotkali się z pobieraniem oleju – na szczęście minimalnym, nie wymagającym ciągłych dolewek. Bardziej niż na silniki, użytkownicy Passatów B8 narzekają na skrzynie biegów DSG: raz że pracują one wolniej niż w starszych wcieleniach i wręcz ograniczają osiągi, dwa – powoli wymagają remontów, wynikających z zużycia mechatroniki wskutek dużego przebiegu. Sporo Passatów służyło jako narzędzia pracy przedstawicieli handlowych, stąd wcale nietrudno już o samochód wymagający remontu tej skrzyni.

Volkswagen Passat B8 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. do 200 KM)
Silnik1.4 TSI1.4 TSI1.5 TSI1.8 TSI2.0 TSI
Pojemność1395 cm³1395 cm³1498 cm³1798 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc125 KM150 KM150 KM180 KM190 KM
Maks. moment200 Nm250 Nm250 Nm320 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,7 s8,4 s8,6 s7,9 s7,5 s
Prędkość maks.208 km/h220 km/h215 km/h232 km/h238 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km5,0 l/100 km5,4 l/100 km5,7 l/100 km6,3 l/100 km
Volkswagen Passat B8 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. od 200 KM)
Silnik1.4 TSI (GTE)2.0 TSI2.0 TSI2.0 TSI
Pojemność1395 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbo + elektr.benz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc156 + 115 KM (218 KM*)220 KM272 KM280 KM
Maks. moment250 + 330 Nm (400 Nm*)350 Nm350 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,4 s6,7 s5,6 s5,5 s
Prędkość maks.225 km/h246 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa1,7 l/100 km6,2 l/100 km7,0 l/100 km7,1 l/100 km

*wartość łączna

Volkswagen Passat B8 1.8 TSI
Silnik 1.8 TSI wypadł z oferty w 2018 roku. Akurat w Passacie B8 nie stanowi on propozycji wysokiego ryzyka.
Volkswagen Passat B8 2.0 TSI
Passat 2.0 TSI w topowej wersji rozwija aż 280 KM.
Volkswagen Passat B8 GTE
Na bazie silnika 1.4 TSI Volkswagen opracował hybrydę plug-in, czyli Passata GTE o łącznej mocy 218 KM. To bardzo rzadka propozycja na rynku wtórnym.

Używany Volkswagen Passat B8 – silniki Diesla

Jak można się domyślać, niemal całą paletę diesli oparto na jednostce 2.0 TDI, oczywiście z zasilaniem common rail (CR). W Passacie B8 rozwija 122 KM, 150 KM, 190 KM, 200 KM lub nawet 240 KM w odmianie z podwójnym turbodoładowaniem. Względem wersji z pompowtryskiwaczami z Passata B6, diesle 2.0 TDI w tym modelu uchodzą za niemal bezawaryjne. Niemal, bo odnotowywano przypadki ubywania płynu chłodniczego, za co winę ponosiła pompa wody lub chłodnica EGR. Wszystkie wersje bez wyjątku mają też skomplikowany osprzęt, który nie jest wieczny. Kupując wysokoprężnego Passata z dużym przebiegiem warto negocjować cenę, by mieć środki m.in. na czyszczenie DPF, naprawę turbosprężarki czy wymianę wtryskiwaczy (to elementy piezoelektryczne, czyli nieregenerowalne). Na prostszą budowę nie ma co liczyć w przypadku podstawowego diesla 1.6 TDI (120 KM), który w Passacie zapewnia najwyżej przeciętne osiągi, niekoniecznie idące w parze z mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo. W obydwu turbodieslach pracuje układ paskowego rozrządu, którego napęd podlega wymianie co 210 tys. km. Warto go jednak profilaktycznie skrócić o 20-40 tys. km.

Volkswagen Passat B8 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1598 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbo
Maks. moc120 KM122 KM150 KM190 KM200 KM240 KM
Maks. moment250 Nm250 Nm340 Nm400 Nm400 Nm500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 sb.d.8,7 s7,5 s7,0 s6,0 s
Prędkość maks.206 km/h204 km/h220 km/h235 km/h237 km/h245 km/h
Śr. zużycie paliwa4,2 l/100 km4,2 l/100 km4,6 l/100 km5,1 l/100 km4,9 l/100 km5,7 l/100 km
Volkswgen Passat B8 2.0 TDI
2.0 TDI (fot.) to niemal oczywisty wybór do Passata. 1.6 TDI wystarczy dla kierowcy o spokojnym stylu jazdy, często jeżdżącym w pojedynkę.

Używany Volkswagen Passat B8 – który silnik wybrać?

Volkswagen na tyle poprawił swoje silniki, że w Passacie B8 sprawują się one bez zarzutu. Rekomendujemy wobec tego unikać samochodów z przebiegami przekraczającymi 200 tys. km oraz egzemplarzy z silnikami o mocy poniżej 150 KM. Najlepszą konfigurację stanowią Passat B8 z 2.0 TSI lub 2.0 TDI, niekoniecznie z nieco ospałą skrzynią DSG (a niestety one przeważają w ogłoszeniach).

Przeczytaj także:

Używany Volkswagen Passat B8 (od 2014 r.) – opinie użytkowników

Volkswagen Passat B8

3 KOMENTARZE

  1. I to jest to, 200 tyś to raczej złom i ludzie szukają 10 letniego ropniaka z przebiegiem 150 tyś. Z Niemiec, dlatego osoby sprowadzające auta skręcają je na tyle by Polak kupił wymarzone autko a później płacz lament bo to się popsuło tamto padło, Ja wolę pewne 300tyś

  2. spalanie jednostek 272KM to czysta ściema.Średnio to ok 10l/100 mojej Żony.Spalanie w granicach 7l to wysiłek raczej niemożliwy nawt na trasie jadąc 80km/h

  3. użytkownicy Passatów B8 narzekają na skrzynie biegów DSG: raz że pracują one wolniej niż w starszych wcieleniach i wręcz ograniczają osiągi,

    to jest ustawienie ukryte pod nazwą reakcja na pedał przyspieszenia: domyślnie jest skoda/VW ale wystarczy przestawić na Audi i auto dostaje kopa. miałem wcześniej B7 z DSG i ta leniwa reakcja od razu mi podpadła więc poszukałem na forach i sukces

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj