PoradyCzyszczenie filtra DPF. Sposoby regeneracji filtra cząstek stałych

Czyszczenie filtra DPF. Sposoby regeneracji filtra cząstek stałych

Nagromadzoną w filtrze cząstek stałych sadzę można usunąć tanio, bezpiecznie i w legalny sposób. Na czym polegają metody czyszczenia filtra DPF? Jak wygląda usługa regeneracji FAP? Jaki preparat można wlać do diesla?

Filtr cząstek stałych jest obowiązkowo montowany we wszystkich silnikach diesla wyprodukowanych po 2010 roku, ale w niektórych modelach pojawił się dużo wcześniej. Swoje zadanie spełnia w nowoczesnych autach znakomicie – blokuje uwalnianie aż 90% cząstek sadzy ze spalin, tym samym ograniczając rakotwórcze działanie diesli, a emisja spalin spełnia wymagany poziom. W założeniach filtr DPF jest bezobsługowy – spalanie nagromadzonych cząstek węgla powinno następować podczas jazdy autostradą czy sterowanej przez komputer procedury wypalania filtra.  Mimo tego filtr z czasem jednak się zapycha, zwłaszcza jeśli posiadacz diesla użytkuje samochód na krótkich dystansach z niewielką prędkością – nie zachodzą wtedy warunki, w których może się automatycznie oczyścić. Rozwiązaniem problemu z DPF jest kilkunastominutowa jazda z prędkością powyżej 100 km/h, ale niekiedy może wtedy być już na to za późno. Efektem jest spadek osiągów, utrata mocy i pojawienie się kontrolek ostrzegawczych na panelu wskaźników samochodu.

Popularność filtrów cząstek stałych sprawiła, że jego usterka nie wymaga już kupowania nowego, kosztującego tysiące złotych elementu. Obecnie znanych jest kilka metod jego regeneracji: od długotrwałej jazdy z większą prędkością zaczynając, poprzez czyszczenie w warsztacie i kończąc na wymyciu jego wkładu specjalną chemią. Poniżej wyjaśniamy jak można czyścić DPF, nierzadko bez wyjmowania go z pojazdu.

 

Warsztatowe automatyczne wypalanie filtra DPF

Jeśli filtr nie oczyścił się po okresowej jeździe z większą prędkością, można udać się do warsztatu na wymuszone wypalanie osadów. Silnik pracuje wtedy na wysokich obrotach (ok. 3000) przez ok. pół godziny. Układ wydechowy nabiera wysokiej temperatury, co wraz z energią dużej ilości gazów wylotowych usuwa zalegające zapchanym filtrze cząstki węgla. Procedurę monitoruje się na ekranie komputera diagnostycznego. Nie jest ona szczególnie przyjazna dla silnika, dlatego po serwisowym wypaleniu DPF bez demontażu trzeba w nim wymienić olej. Po wypaleniu filtra w warunkach serwisowych konieczna jest wymiana oleju, który nie tylko zbiera różne zabrudzenia, ale może być rozrzedzony zwiększonymi dawkami oleju napędowego, które są niezbędne, by podnieść temperaturę spalin do poziomu, który jest w stanie wyczyścić DPF. Usługa kosztuje zwykle 80-250 zł, ale trzeba doliczyć do niej wymianę oleju.

Wypalanie w warsztacie
Po wypaleniu filtra w warunkach serwisowych konieczna jest wymiana oleju.

Płukanie, czyli regeneracja filtra cząstek stałych

Wypalanie sadzy nie jest jedynym sposobem na regenerację DPF. Można również wyczyścić filtr DPF, metodą płukania go w gorącej wodzie z detergentami. Po wyjęciu z samochodu filtr jest poddawany piaskowaniu, mającego na celu usunięcie powierzchownej rdzy. Następnie element trafia do komory maszyny czyszczącej i tam „kąpie” się przez kilkadziesiąt minut w wodzie o temperaturze 70-80*C, uzupełnionej o odpowiedni detergent rozpuszczający węgiel, a czasem także popiół. Filtr początkowo płucze się w kierunku odwrotnym od przebiegu spalin, później zgodnie z nim. Zanieczyszczoną wodę kieruje się do separatorów, gdzie odfiltrowywane są szkodliwe substancje. Można również zastosować regenerację termiczną filtra: wtedy jego wkład poddaje się działaniu temperatury 700 stopniu Celsjusza. W obu przypadkach problem jest taki, że nie obejdzie się bez ściągania filtra. Jeżeli DPF znajduje się w trudno dostępnym miejscu, demontaż w celu wypłukania nagromadzonej sadzy i popiołu wygeneruje znaczne koszty. Wiele punktów zachęca nawet klientów to dostarczenia wymontowanego filtra DFP. Wówczas usługa kosztuje 350-600 zł.

Czyszczenie filtra dodatkami chemicznymi

Dokładne oczyszczenie DPF-u z osadów może wspomóc zaaplikowanie bezpośrednio do niego silnej chemii o agresywnym działaniu i o wąskim spektrum działania: daje to pewność prawidłowo przeprowadzonej procedury oczyszczania. Płyny podaje się do filtra przez otwór powstały po wykręceniu sondy ciśnienia lub czujnika temperatury. Żywotność filtrów cząstek stałych wspomagają także mniej agresywne dodatki obniżające temperaturę, w jakiej następuje wyczyszczenie sadzy. Stosuje się je w taki sam sposób jak opisany powyżej lub poprzez proste zaaplikowanie preparatu do zbiornika paliwa. Warto kierować się zaleceniami instrukcji. Dawkowanie może być wskazane przynajmniej raz w miesiącu. Prosta i tania czynność może uwolnić nas od kosztownych napraw ważnego elementu układu wydechowego samochodu z silnikiem Diesla. Za dodatki trzeba zapłacić od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Lepiej czyścić niż wycinać filtr DPF

Jeśli nasz filtr cząstek stałych DPF jest jedynie zapchany (nie uszkodzony), jego płukanie powinno przywrócić mu pełną sprawność. Koszt tej operacji oscyluje w granicach 700 zł, co w skrajnych przypadkach pozwoli zaoszczędzić kilka tysięcy złotych lub uniknąć problemów związanych z usunięciem DPF-u. Zapchaniu DPF-u można tanio zapobiec, stosując chemię wspomagającą jego oczyszczanie. Do baku wlewa się m.in. K2 DPF Cleaner. Warto robić to profilaktycznie. Innym rozwiązaniem jest zamontowanie kontrolki DPF, która informuje kierowcę o trwającej samoczynnej regeneracji filtra DPF podczas jazdy. W jej trakcie nie należy wyłączać silnika wysokoprężnego. Wręcz przeciwnie. Wskazane jest wybranie się na drogę ekspresową czy autostradę. Szybsza jazda usprawni oczyszczanie DPF.

Warto wiedzieć: Jak dbać o filtr DPF?

Usunięcie filtra nie ma sensu. Można go zregenerować. Wymiana filtra DPF również jest możliwa – na rynku nie brakuje zamienników. Wykrycie braku DPF jest możliwe (nie tylko za sprawą czarnego dymu za autem, ale również elektronicznie), a sprawny filtr w żaden sposób nie pogarsza osiągów. Kontrole obecności filtra DPF nie należą do rzadkości, a za to szkodliwe dla środowiska działanie można dostać wysoki mandat. Jest też spore prawdopodobieństwo, że wycięcie filtra zacznie być ścigane w Polsce, gdy w życie wejdą strefy czystego transportu w miastach, do których przepustką będą odpowiednie normy emisji spalin (np. euro 5).

Aktualizacja: 14.02.2024

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji