Nowa metoda czyszczenia DPF - otwierające

Nagromadzoną w filtrze cząstek stałych (DPF) sadzę można usunąć tanio i bezpiecznie dla silnika, a co najważniejsze – w legalny sposób. Na czym polegają poszczególne metody czyszczenia filtrów DPF?

Filtr cząstek stałych (DPF) jest obowiązkowo montowany we wszystkich silnikach diesla wyprodukowanych po 2010 roku, ale w niektórych modelach pojawił się już wcześniej. Swoje zadanie spełnia w nowoczesnych autach znakomicie – blokuje uwalnianie aż 90% cząstek sadzy ze spalin, tym samym ograniczając rakotwórcze działanie diesli. Filtr DPF z czasem jednak się zapycha, zwłaszcza jeśli auto użytkuje się na krótkich dystansach z niewielką prędkością – nie zachodzą wtedy warunki, w których może się automatycznie oczyścić. Rozwiązaniem problemu z DPF jest kilkunastominutowa jazda z prędkością powyżej 100 km/h, ale niekiedy może wtedy być już na to za późno.

Popularność filtrów cząstek stałych sprawiła, że jego awaria nie wymaga już kupowania nowego, kosztującego tysiące złotych elementu. Obecnie znanych jest kilka metod jego regeneracji: od długotrwałej jazdy z większą prędkością zaczynając, poprzez wypalanie w warsztacie i kończąc na wymyciu jego wkładu specjalną chemią. Poniżej wyjaśniamy poszczególne metody czyszczenia filtrów DPF.

Przeczytaj także: jak dbać o filtr DPF?

Warsztatowe wypalenie sadzy

Jeśli filtr nie oczyścił się po okresowej jeździe z większą prędkością, można udać się do warsztatu na wymuszone wypalanie sadzy. Silnik przełącza się wtedy w tryb wypalania filtra i utrzymuje na obrotach (ok. 3000) przez ok. pół godziny. Układ wydechowy nabiera wysokiej temperatury i wypala zalegającą w nim sadzę. Procedurę monitoruje się na ekranie komputera diagnostycznego. Nie jest ona szczególnie przyjazna dla silnika, dlatego po serwisowym wypaleniu DPF-u trzeba w nim wymienić olej.

Wypalanie w warsztacie
Po wypaleniu filtra w warunkach serwisowych konieczna jest wymiana oleju.

Płukanie filtra DPF

Wypalanie sadzy nie jest jedynym sposobem na regenerację filtra cząstek stałych. Stosuje się również metodę płukania go w gorącej wodzie z detergentami. Po wyjęciu z samochodu filtr jest poddawany piaskowaniu, mającego na celu usunięcie powierzchownej rdzy. Następnie element trafia do komory maszyny czyszczącej i tam „kąpie” się przez kilkadziesiąt minut w wodzie o temperaturze 70-80*C, uzupełnionej o odpowiedni detergent rozpuszczający sadzę. Filtr początkowo płucze się w kierunku odwrotnym od przebiegu spalin, później zgodnie z nim. Zanieczyszczoną wodę kieruje się do separatorów, gdzie odfiltrowywane są szkodliwe substancje. Można również zastosować regenerację termiczną filtra: wtedy jego wkład poddaje się działaniu temperatury 700*C.

Wspomożenie pracy filtra dodatkami lub silną chemią

Dokładne oczyszczenie DPF-u z zalegającej sadzy może wspomóc zaaplikowanie bezpośrednio do niego silnej chemii o agresywnym działaniu i o wąskim spektrum działania: daje to pewność prawidłowo przeprowadzonej procedury oczyszczania. Płyny podaje się do filtra przez otwór powstały po wykręceniu sondy ciśnienia lub czujnika temperatury. Żywotność filtrów cząstek stałych wspomagają także mniej agresywne dodatki obniżające temperaturę, w jakiej następuje wypalanie sadzy. Stosuje się je w taki sam sposób jak opisany powyżej lub poprzez proste zaaplikowanie preparatu do zbiornika paliwa.

Nie wycinaj!

Jeśli nasz filtr cząstek stałych DPF jest jedynie zapchany (nie uszkodzony), jego płukanie powinno przywrócić mu pełną sprawność. Koszt tej operacji oscyluje w granicach 700 zł, co w skrajnych przypadkach pozwoli zaoszczędzić kilka tysięcy złotych lub uniknąć problemów związanych z usunięciem DPF-u. Zapchaniu DPF-u można tanio zapobiec, stosując chemię wspomagającą jego oczyszczanie. Warto robić to profilaktycznie.

Aktualizacja: 6.12.2018

Oceny czytelników
[Głosów: 20 Średnia: 3.2]