FIAT Stilo Michael Schumacher Limited Edition 1.9JTD 140KM 6MT SB71693 10-2005

W przypadku Stilo wypadałoby powiedzieć „chciano dobrze, a wyszło jak zwykle”. Czy to naprawdę model wysokiego ryzyka? Poznajmy opinie właścicieli używanych Fiatów Stilo.

Fiat pokładał w Stilo duże nadzieje. Ten model miał zmienić postrzeganie marki jako produkującej wyłącznie budżetowe, a przez to mało atrakcyjne auta dla niewymagających klientów. W tym celu względy wizualne przestawiono na drugi plan, skupiając się na zaprojektowaniu dobrze wykonanego i przestronnego wnętrza. Kontynuowano koncepcję wersji nadwoziowych z poprzedników (Bravo/Brava), czyli sportowo stylizowanej odmiany 3-drzwiowej i typowo „rodzinnej” 5-drzwiowej z zupełnie inaczej biegnącą linią dachu w tylnej części pojazdu. Później ofertę uzupełniono o kombi z dopiskiem Multiwagon. Zwieńczeniem obszernej palety silników była jedyna 5-cylindrowa jednostka w ofercie Stilo, mianowicie 170-konna 2.4, stosowana głównie w odmianach Abarth (ale nie tylko). Kompaktowe Fiaty wyjeżdżały z fabryk z długą listą opcji będących na wyposażeniu seryjnym. Z tego powodu już pozornie „ubogie” wersje kosztowały dosyć dużo, a przynajmniej więcej od poziomu ustalonego wcześniej przez włoskiego producenta. Mimo lawiny pieniędzy przeznaczonych na kampanię reklamową, Stilo zwyczajnie „nie schodziło” w takim stopniu, jak oczekiwał Fiat. W 2004 r. zdecydowano się na niewielką modernizację samochodu, a już po 6 latach Fiat wprowadził nowy kompaktowy model o starej nazwie – Bravo II.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz
Fiat Stilo
Fiat Stilo Multiwagon w swoim czasie imponował rozmiarami (ponad 4,5 m długości), możliwościami transportowymi (bagażnik o pojemności 510 l) i wieloma pomysłowymi rozwiązaniami (m.in. przesuwaną kanapą i otwieraną tylną szybą).

Szeroka oferta wersji nadwoziowych, silnikowych i specjalnych nie pomogła Stilo przebić się przez silnie obstawioną konkurencję. Auto sporadycznie już widać na polskich drogach. W trzeciej dekadzie XXI wieku po stronie zalet główne miejsce zajmuje cena włoskiej propozycji wśród kompaktów. Czy budżet 5-8 tys. zł warto przeznaczyć na używanego Fiata Stilo? Sprawdźmy jego awaryjność i opinie użytkowników.

Fiat Stilo
5-drzwiowy Stilo jest o 7 cm dłuższy i o 5 cm wyższy, ale i o prawie 3 cm węższy od odmiany 3-drzwiowej. Wszystkie wersje nadwoziowe mają identyczny rozstaw osi (260 cm).

Używany Fiat Stilo – wnętrze

Kokpit Stilo kładzie nacisk na praktyczność i uporządkowanie instrumentów. Miewa co prawda wpadki ergonomiczne (np. sterowanie widocznym na poniższym zdjęciu wyświetlaczem w panelu klimatyzacji), ale na ogół jest intuicyjny w obsłudze i czytelny. Imponuje też użytecznym uchwytami na kubki oraz wieloma wnękami i schowkami (nawet pod siedzeniem kierowcy!). Wypada docenić zastosowane w Stilo materiały wykończeniowe. Tapicerowane wnętrza schowków i miękka górna część deski rozdzielczej uprzyjemniają codzienną eksploatację tego auta. Miejscami widać jednak przebieg (na przyciskach i elementach lakierowanych). Wszystkie Fiaty wyposażono w klimatyzację z nawiewami na tył, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby przednie i lusterka, klimatyzowany schowek przed pasażerem i dwupłaszczyznową regulację kierownicy.

Fiat Stilo
Wnętrze Stilo godnie znosi kilkunastoletnią eksploatację. Spośród opcji wyposażenia bogatszych wersji można wymienić automatyczną klimatyzację, aktywny tempomat, elektrycznie regulowane fotele, telefon, wielofunkcyjną kierownicę i panoramiczny dach.

Stilo w odmianach 5d i kombi w środku trochę przypomina minivana: to zasługa pokaźnej wysokości tych wersji (ponad 1,5 m). Dzięki temu zabiegowi w zasadzie nikomu nie brakuje miejsca na głowy, niezależnie od miejsca, jakie zajmie. Kłopoty pojawiają się dopiero przy konieczności przewozu kompletu wysokich osób: wtedy daje o sobie znać przeciętny rozstaw osi (ciasno w obrębie kolan). Odmianę 3d nie trzeba koniecznie traktować jako 2-osobowej, ale wypada zdawać sobie sprawę z jej ograniczonej funkcjonalności. Obite przyjemną w dotyku tapicerką fotele nieźle podpierają ciało i są regulowane w wielu płaszczyznach. Fiat zastosował w Stilo system przesuwania kanapy, pozwalającej w dowolny sposób konfigurować przestrzeń bagażową. Najmniej na pokład zabierze 3-drzwiowy hatchback (305 l), odmiana 5-drzwiowa zaś od 335 do 410 l (średnio: 370 l). Do Stilo Multiwagona zmieści się aż 510 l z możliwością powiększenia o kolejne niemal 1000 l. Hatchbacki maksymalnie oferują ok. 1000-1100 l.

Używany Fiat Stilo – silniki

Benzynową gamę jednostek napędowych oparto na czterech silnikach 4-cylindrowych i jednym 5-cylindrowym. Wszystkie mają wielopunktowy wtrysk paliwa (nieźle pracują na LPG) i paskowy napęd rozrządu, który wg producenta należy zmieniać do 120 tys. km (ale lepiej robić to np. co 80 tys. km). W każdym znajdziemy też po 4 zawory na każdy cylinder. Paletę otwiera 1.2 16V (80 KM), dalej mamy 1.4 16V (90/95 KM), 1.6 16V (103 KM) i 1.8 16V (133 KM). Uwaga: od 2005 r. montowano zupełnie inną konstrukcję 1.6 (105 KM) zapożyczoną od Opla. Topowe Stilo otrzymały napęd 5-cylindrowym 2.4 20V o mocy 170 KM, opcjonalnie łączonym ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Selespeed. O wiele łatwiej rozeznać się w turbodieslach, ponieważ Fiat przewidział tylko jedną wersję silnikową 1.9 JTD w aż 6 wariantach mocy, zależnych od stopnia zaawansowania osprzętu i zastosowanej głowicy. Odmiany 8-zaworowe rozwijają 80, 100, 115 i 120 KM, 16-zaworowe zaś 140 i 150 KM. Tylko najsłabsza otrzymała uproszczoną turbosprężarkę (ze stałą geometrią łopatek), wszystkie bez wyjątku mają dwumasowe koło zamachowe i pasek rozrządu. Nowsze wersje tych jednostek (od 2004 r.) otrzymały nazwę MultiJet. Fiaty Stilo nigdy nie łączyły się z napędem 4×4, z kolei „automaty” (Selespeed) montowano tylko jako opcja do benzynowych 2.4.

Fiat Stilo
1.9 JTD to świetna jednostka, którą można dopasować do swoich potrzeb (albo marne osiągi i tanie naprawy, albo w drugą stronę). Potrafi być też oszczędna i niezawodna.

Używany Fiat Stilo – opinie użytkowników

 Zalety 

„Funkcjonalna deska z wieloma schowkami, uchwytami na napoje i dużymi kieszeniami w drzwiach”

„Stilo zaskoczyło ilością miejsca w środku. Z przodu bez problemu zmieszczą się osoby po 1,9 m”

„Jak na Fiata, auto świetnie opiera się korozji. Zauważyłem jedynie niewiele znaczące ogniska”

„Miękki kokpit, maska podnoszona siłownikami, dobre wyciszenie – Stilo to nieźle wykonane i przemyślane auto”

 Wady 

„Żarówki z przodu przepalają się jedna za drugą. Wymiana nastręcza sporo problemów”

„Trzeba przywyknąć do grubych słupków i oddalonej od kierowcy przedniej szyby”

„Auto odwiedza warsztat nawet co miesiąc. Ma bardzo kapryśny układ sterowania silnikiem”

„Wybrałem benzynowe Stilo, by ograniczyć wydatki na części. Niestety, i do niego są one drogie”

Używany Fiat Stilo – awaryjność, typowe usterki

Nawet polecane wersje silnikowe Stilo coraz częściej trapią problemy związane z zaawansowanym wiekiem i wyeksploatowaniem. Najwięcej spokoju zapewnią benzynowe 1.2 i 1.4, w których co najwyżej zawodzą cewki zapłonowe, przepustnice i alternatory (wydatki na wymianę lub regenerację nie przekraczają kilkuset złotych). W większych 1.6 (od Fiata; 103 KM) trzeba się nastawić na awarie układu rozrządu (pasek zsuwa się z górnego koła), w 1.8 zaś „dokucza” felerny wariator faz zaworowych (problem znany m.in. z Fiata Coupe czy Barchetta). Poza tym nierzadko spalają one olej. Turbodiesle pod względem trwałości pozytywnie zaskakują: sporadycznie wymagają wyczyszczenia zaworu EGR lub przepływomierza albo wymiany czegoś z osprzętu (w wyniku naturalnego zużycia). Stilo często bywa odstawiane do warsztatu z powodu postukującego zawieszenia, zazwyczaj z powodu wytłuczonych tulei belki skrętnej lub wybitych sworzni wahaczy/łączników stabilizatora. Najwięcej problemów wynika jednak z żyjącej własnym życiem elektroniki. Właściciele Stilo niemal przywykli do zapalanych bez powodu kontrolek i niedziałającego wyposażenia (lub raz działającego, raz nie). Elektrycy sprawnie usuwają te dolegliwości, ale zazwyczaj po jednych następują kolejne.

Fiat Stilo
Komplet tulei tylnej belki do Fiata Stilo kosztuje ok. 150 zł. Hałasy dochodzące z zawieszenia są dobrym pretekstem do negocjacji i tak atrakcyjnych cen tego auta.

Używany Fiat Stilo – gdzie jest VIN?

Numer VIN znajduje się na tabliczce na pasie przednim, tuż przy atrapie chłodnicy.

Fiat Stilo

Używany Fiat Stilo – sytuacja rynkowa

Fiaty Stilo kosztują od 3 do 11 tys. zł, z czego już za 5-8 tys. zł da się kupić względnie rokujący egzemplarz nie wymagający poważnych i drogich napraw. Droższe są tylko wersje specjalne (Abarth, Schumacher). Co trzeci samochód ma pod maską diesla, pośród benzynowych zaś przeważają 1.6/1.8. Najłatwiej o 5-drzwiowego hatchbacka i Multiwagona.

Używany Fiat Stilo – podsumowanie

Choć Fiat Stilo w topowych wersjach kusi parametrami silników i wyposażeniem, względną niezawodność zapewnią jedynie bazowe wersje, które już tak „nie chwytają za serce”. Biorąc pod uwagę ceny Stilo, trudno spodziewać się cudów. Model punktuje przestronnym wnętrzem, dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym i solidnym wykonaniem środka. Niewykluczone jednak, że będzie musiał regularnie odwiedzać elektryka.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Fiatach:

Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie

Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie

Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo (2005-2018) – opinie

Używany Fiat Bravo II (2007-2014) – opinie

Używany Fiat Tipo II (od 2016 r.) – opinie

Fiat Stilo

Fiat Stilo – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.418-452/176-178/146-157 cm
Rozstaw osi260 cm
Pojemność bagażnikahtb 3d 305-1002 l, htb 5d 370-1120 l, kmb 510-1480 l
Fiat Stilo – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 16V1.4 16V1.6 16V1.8 16V2.4 R5 20V
Pojemność1242 cm³1368 cm³1596 cm³1747 cm³2446 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc80 KM95 KM103 KM133 KM170 KM
Maks. moment114 Nm128 Nm155 Nm162 Nm221 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,4 s12,0 s10,5 s9,9 s8,5 s
Prędkość maks.172 km/h180 km/h185 km/h202 km/h217 km/h
Śr. zużycie paliwa6,5 l/100 km6,5 l/100 km7,4 l/100 km8,0 l/100 km9,8 l/100 km
Fiat Stilo – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.9 JTD1.9 JTD1.9 JTD1.9 JTD1.9 JTD1.9 JTD
Pojemność1910 cm1910 cm1910 cm1910 cm1910 cm1910 cm
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc80 KM100 KM115 KM120 KM140 KM150 KM
Maks. moment196 Nm200 Nm255 Nm255 Nm305 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s11,6 s11,2 s10,7 s9,7 s8,8 s
Prędkość maks.172 km/h183 km/h192 km/h194 km/h203 km/h209 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km5,4 l/100 km5,3 l/100 km5,4 l/100 km5,4 l/100 km5,6 l/100 km

Używany Fiat Stilo – galeria

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here