BMW serii 5 to odzwierciedlenie motoryzacyjnych marzeń wielu kierowców. Jej zakup wymaga jednak pewnych wyrzeczeń i… cierpliwości. Którą generację BMW serii 5 wybrać za 40-50 tys. zł?
Pomimo luksusowego (i dalekiego od oszczędnego) charakteru, BMW serii 5 znajduje się w czołówce najczęściej wyszukiwanych samochodów w serwisach ogłoszeniowych, m.in. Otomoto.pl. Jej zakup wiele osób traktuje jak spełnienie motoryzacyjnych marzeń. Każdy chce bowiem poczuć precyzję prowadzenia (idealny rozkład mas) i wykończenie na poziomie premium, jakie oferuje samochód bawarskiej marki. Stopniowo spadające ceny, zwłaszcza generacji E60, napędzają popyt i zwiększają popularność serii 5 na rynku wtórnym.
Z drugiej strony BMW serii 5 zalicza się do aut, których zakup wiąże się z wieloma obawami. Opisywane generacje E60 i F10 pochodzą już z epoki zaawansowanego naszpikowania elektroniką obsługującą długą listę wyposażenia seryjnego. Diagnostyki i bieżących napraw, zwłaszcza F10, nie podejmie się każdy warsztat, a jeśli już, to za odpowiednią opłatą. Poza tym tylko niektóre z rozbudowanej gamy silników zaliczają się do grona polecanych jednostek. Czasami wybór polega na postawieniu samemu sobie ultimatum: albo niezawodność, albo osiągi godne BMW serii 5.

Załóżmy, że chcemy kupić „Piątkę” i mamy do wydania 40-50 tys. zł. Co wybrać: mocną E60 z ostatnich lat produkcji czy młodszą, ale dającą mniej słynnej „radości z jazdy” F10? Wybór nie jest łatwy, ponieważ obie generacje wciąż doskonale wyglądają, podobnie jeżdżą (czyli doskonale) i w zasadzie można liczyć na kompletne wyposażenie (a przynajmniej powyżej oczekiwań). Awaryjności tym razem nie wyznacza rocznik czy przebieg: elektronika lubi płatać figle nawet w stosunkowo młodym BMW F10. Obie generacje spotykają się w przedziale cenowym 40-50 tys. zł. W dalszej części postaramy się wytypować optymalny wybór w tym budżecie.

Używane BMW serii 5 (E60) i BMW serii 5 (F10) – deska rozdzielcza
Oba wcielenia serii 5 oferują to, co najlepsze w BMW, czyli szeroką konsolę środkową z wieńczącym ją dużym ekranem multimediów, sterowanym kontrolerem iDrive umieszczonym przy dźwigni lub przełączniku skrzyni biegów. Najwyższa jakość montażu to jedno, mnogość wersji kolorystycznych tapicerek czy paneli na kokpicie (szare lub drewniane) – drugie. Niestety, nie jest idealnie. Użytkownicy F10 skarżą się na przeciętną trwałość niektórych tapicerek, a E60 na niedziałające elementy wyposażenia z zakresu komfortu lub ich archaiczny w dzisiejszych czasach charakter: tyczy się to głównie nawigacji. Trzeba przyznać, że nawet po kilkunastoletniej serii 5 E60 zwykle nie widać ogromnego przebiegu, który zazwyczaj zdołała już pokonać.


Używane BMW serii 5 (E60) i BMW serii 5 (F10) – przestrzeń w środku
Kupujący BMW serii 5 w salonach rzadko oszczędzali na opcjach, a użytkownicy preferujący auta z rynku wtórnego tylko na tym korzystają. Rzadko spotyka się „Piątki” bez elektrycznej regulacji i podgrzewania foteli, a także skórzanej tapicerki. Mało komu przeszkadza tutaj dosyć niska pozycja za kierownicą. Osoby preferujące sportowe nastawienie z pewnością poszukają BMW z lepiej wyprofilowanymi fotelami (np. w M-pakiecie), nastawieni na komfort wybiorą „kapitańskie” fotele z rozsuwanym siedziskiem. Tylny rząd teoretycznie zmieści 3 osoby, ale na warunki godne BMW mogą liczyć tylko dwie. Także dla nich BMW przewidziało możliwość podgrzania siedziska i indywidualnego ustawiania nawiewu klimatyzacji.
Używane BMW serii 5 (E60) i BMW serii 5 (F10) – bagażniki
Zarówno serię 5 E60, jak i F10 cechuje identyczna pojemność bagażnika w wersji sedan – 520 l. Bagażniki różnią się kształtem i wielkością otworu załadunkowego, ale oba wykończono na najwyższym poziomie. Jako kombi pojemniejsze okazuje się natomiast BMW F10 (560-1670 l względem 500-1560 l w serii 5 E60). Samochód rzadko zawodzi w kwestii zapakowania 4-osobowej rodziny na wakacje.


Używane BMW serii 5 (E60) i BMW serii 5 (F10) – silniki
Palety jednostek napędowych obu generacji otwiera 4-cylindrowy 2.0 (w F10 – także z turbodoładowaniem). Mocniejsze silniki to już konstrukcje 6-cylindrowe w układzie rzędowym. Pojemności: 2.2, 2.5, 3.0 (E60) lub samo 3.0 w F10. Pojawiły się także jednostki V8. Wspólna dla obu modeli jest tylko jedna pojemność – 4.4, w starszej „Piątce” montowano także 4.0 i 4.8. Litera „x” przed oznaczeniem wersji oznacza obecność napędu 4×4 xDrive. Uwaga: w opisywanych wcieleniach serii 5 pojemności silnika nie można utożsamiać z nazewnictwem, np. 530i nie zawsze oznacza obecność jednostki 3.0 R6.

Z dieslami jest zresztą bardzo podobnie. W E60 stosowano przedział od 520d do 535d, F10 – 518d do 535d (poza odmianami M). Niezależnie od generacji zachowano podział na silniki R4 i R6. Seria 5 F10 otrzymała jednostki oznaczone N47/B47 i N57, jej poprzednik – M47 (później N47) i M57. W przypadku odmian 4-cylindrowych za najtrwalsze uchodzą najstarsze wersje montowane w serii 5 E60, czyli M47. Turbodiesle R6 to z kolei jedne z najlepszych współczesnych silników wysokoprężnych, i to nie tylko w kwestii kultury pracy i osiągów. Popularnością nie doganiają jednak słabszych jednostek.
Zobacz nasz przewodnik po silnikach Diesla BMW

Używane BMW serii 5 (E60) i BMW serii 5 (F10) – co się w nich psuje?
W skomplikowanej serii 5 jest się co zepsuć. Przy przebiegach, jakie pokonują te samochody, wymianę lub regenerację takich rzeczy jak dwumasowe koło zamachowe, filtr DPF, turbosprężarka czy wtryskiwacze w silnikach wysokoprężnych należy traktować jak czynność eksploatacyjną. Niektóre jednostki dwulitrowe mają nietrwały łańcuchowy rozrząd (benzynowy 2.0 N43 czy turbodiesel 2.0 N47), inne sprawiają problemy z bezpośrednimi wtryskiwaczami (benzynowe N53). Starsze silniki M54 z E60 z kolei nadmiernie zużywają olej. Nie warto na siłę szukać samochodów z napędem xDrive: nie jest ani tak skuteczny, ani bezawaryjny jak quattro w Audi. Niezależnie od rocznika można wręcz spodziewać się licznych błędów w elektronice czy też niedziałającego wyposażenia. Interwencji najprawdopodobniej będzie też wymagało drogie zawieszenie wielowahaczowe.

Używane BMW serii 5 (E60) i BMW serii 5 (F10) – za ile można go kupić?
Gotowe do jazdy E60 można kupić za mniej niż 20 tys. zł, natomiast za mocniejsze 6-cylindrowe odmiany trzeba dać minimum dwa razy więcej. Za tyle, czyli w okolicach 40 tys. zł, zaczynają się pierwsze serie 5 F10. W założonym budżecie nie będzie to jednak auto marzeń: pod maską co najwyżej 2-litrowy turbodiesel, który przejechał grubo ponad 200 tys. km. W ogólnym rozrachunku przeważają BMW w wersji sedan. O ile w przypadku E60 rozkład obu typów nadwozia pozostaje równomierny, o tyle w F10 pakowniejsze kombi jest graczem drugiego planu.

Używane BMW serii 5 (E60) i BMW serii 5 (F10) – którą generację wybrać?
Zestawiając dopracowaną serię 5 E60 po liftingu (z mocnym i trwałym 6-cylindrowym silnikiem) z młodszą, ale bardziej wyeksploatowaną serią 5 F10 mającą pod maską ryzykowną, 4-cylindrową jednostkę napędową, wybór wydaje się oczywisty – za 40-50 tys. zł lepiej wybrać E60. Ta generacja wyjątkowo wolno się starzeje, a poziomem wyposażenia nie odbiega od współczesnych standardów. Jest przy tym lepiej znana mechanikom, zatem serwisowanie nie pochłonie aż tyle gotówki co w F10. Młodsze wcielenie serii 5 już teraz nie zachwyca ogólną trwałością. Czas pokaże, co będzie później.
Używane BMW serii 5 (E60) – plusy i minusy
+ szeroka gama jednostek napędowych, wyśmienite właściwości jezdne, ogólna zadowalająca trwałość
– wysokie koszty bieżącego serwisowania, jak na tak wielkie auto – tylko akceptowalna przestronność, skrajne wyeksploatowanie najtańszych aut
Używane BMW serii 5 (F10) – plusy i minusy
+ obszerny przedział pasażerski, wzorowe wykończenie wnętrza, najwyższej jakości komfort jazdy
– skomplikowana konstrukcja utrudniająca diagnostykę, brak silnika polecanego „w ciemno”, liczne awarie elektroniki
BMW serii 5 (E60) | BMW serii 5 (F10) | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2003-2010 | 2010-2017 |
Dł./szer./wys. | 484/185/150 cm | 490/186/147 cm |
Rozstaw osi | 288 cm | 297 cm |
Pojemność bagażnika | sed 520 l, kmb 500-1560 l | sed 520 l, kmb 560-1670 l |
Silniki benzynowe | 2.0-5.0 (170-507 KM) | 2.0-4.4 (184-575 KM) |
Silniki Diesla | 2.0-3.0 (163-286 KM) | 2.0-3.0 (143-381 KM) |
Silnik | 2.0 (520i) | 2.5 (525i) | 4.4 (545i) | 2.0 (520d) | 3.0 (530d) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 2497 cm³ | 4398 cm³ | 1995 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 170 KM | 218 KM | 333 KM | 177 KM | 218 KM |
Maks. moment | 210 Nm | 250 Nm | 450 Nm | 350 Nm | 500 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s | 7,9 s | 5,8 s | 8,3 s | 7,1 s |
Prędkość maks. | 224 km/h | 245 km/h | 250 km/h | 231 km/h | 245 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 9,4 l/100 km | 10,9 l/100 km | 5,1 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Silnik | 2.0 (520i) | 2.0 (528i) | 3.0 (535i) | 2.0 (520d) | 3.0 (530d) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2979 cm³ | 1995 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 184 KM | 245 KM | 306 KM | 184 KM | 245 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 350 Nm | 400 Nm | 380 Nm | 540 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s | 6,2 s | 6,0 s | 8,1 s | 6,3 s |
Prędkość maks. | 227 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 227 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 6,8 l/100 km | 8,5 l/100 km | 4,9 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Polecamy uwadze inne nasze artykuły na temat BMW serii 5:
Używane BMW serii 5 (E60) – opinie użytkowników
Używane BMW serii 5 (F10) – opinie użytkowników