NowościRozrywkaWszystkie generacje BMW M5. Którą wybierasz?

Wszystkie generacje BMW M5. Którą wybierasz?

Minęło już 35 lat od debiutu pierwszej generacji BMW M5. To dobra okazja, żeby przypomnieć wszystkie wcielenia tego szybkiego sedana.

Dziś BMW M5 ma dwóch głównych rywali: Mercedesa-AMG E 63 oraz Audi RS6. W latach 80. sytuacja była prostsza – „piątka” nie miała konkurencji. To właśnie auto z Monachium zapoczątkowało modę na supersedany. Połączenie eleganckiej limuzyny z mocnym silnikiem i sportowym zawieszeniem okazało się strzałem w dziesiątkę. Najlepszym tego dowodem jest fakt, że M5 doczekało się już sześciu generacji. Poniżej przedstawiamy wszystkie, a na końcu artykułu znajdziecie materiał dodatkowy.

BMW M535i E12 – narodziny gwiazdy

Nim znaczek M5 na stałe zagościł na pokrywie bagażnika bawarskiego sedana, w 1979 r. BMW zaprezentowało model M535i, zbudowany na bazie pierwszej generacji serii 5 (E12). Pod jego maską kryje się rzędowy, 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,5 litra, rozwijający 218 KM i 310 Nm. Jednostka napędowa współpracuje z 5-biegową ręczną skrzynią w układzie „dog leg” (jedynka do siebie i do tyłu), a moc trafia na tylne koła. Razem z niską masą własną (1430 kg) przekłada się to na przyspieszenie 0-100 km/h w 7,6 s i prędkość maksymalną wynoszącą 222 km/h. Łącznie zbudowano 1410 egzemplarzy tego modelu.

BMW M535i E12
BMW M535i E12

1 BMW M5 E28 (1984-1987)

Pierwsza odsłona M5 powstała na bazie drugiej generacji „piątki” (E28) i pojawiła się w 1984 r. Inżynierowie z Monachium zamontowali w niej silnik 3.5 R6, pochodzący z wyścigowego BMW M1. Jednostka o oznaczeniu M88 została poddana szeregowi modyfikacji, dzięki którym dostarczała 286 KM i 340 Nm. Napęd nadal był przekazywany na tył za pośrednictwem 5-biegowej manualnej skrzyni. Taka konfiguracja pozwalała na sprint do „setki” w 6,5 s, a prędkość maksymalna sięgała 245 km/h. Wyprodukowano niecałe 2200 sztuk pierwszego M5.

BMW M5 E28
BMW M5 E28

2 BMW M5 E34 (1988-1995)

Drugie wcielenie M5 ponownie otrzymało rzędowy, 6-cylindrowy silnik, ale o większej pojemności (3,6 litra). Ta jednostka napędowa rozwijała 315 KM i 360 Nm. W 1992 roku w ofercie pojawił się nowy, 3,8-litrowy motor, dostarczający 340 KM i 400 Nm, a dwa lata później wprowadzono 6-biegową ręczną skrzynię. 315-konna odmiana rozpędzała się do 100 km/h w 6,3 s od startu, a 340-konna – w 5,9 s. W obu przypadkach prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. BMW M5 E34 jako pierwsze było dostępne również w wersji kombi (Touring). Łącznie sprzedano prawie 12 tysięcy egzemplarzy.

BMW M5 E34
BMW M5 E34

3 BMW M5 E39 (1998-2003)

Wraz z premierą trzeciej generacji M5 pod maską tego modelu zaszła prawdziwa rewolucja – rzędowy sześciocylindrowiec został zastąpiony przez silnik V8 o pojemności 4,9 litra, wytwarzający 400 KM i 500 Nm. Z nowym „sercem” ten sportowy sedan rozpędzał się od 0 do 100 km/h w 5,3 s, a maksymalnie mógł pojechać 250 km/h (ogranicznik). Tym razem zrezygnowano z wersji kombi. Wyprodukowano 20,5 tysiąca sztuk BMW M5 E39.

BMW M5 E39
BMW M5 E39

4 BMW M5 E60/E61 (2005-2010)

Czwarta odsłona M5 otrzymała największy silnik w historii modelu. Do napędu tego supersedana wykorzystano wolnossącą jednostkę 5.0 V10, generującą 507 KM i 520 Nm. O przekazywanie tej mocy na tylne koła dba 7-biegowa, zautomatyzowana skrzynia SMG. Sprint do „setki” zajmuje 4,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (za dopłatą można było przesunąć ogranicznik na 305 km/h). Ta generacja BMW M5 była oferowana jako sedan oraz kombi. Pierwsza odmiana była zdecydowanie popularniejsza – w sumie wyprodukowano 20,5 tysiąca egzemplarzy, z czego zaledwie 1025 stanowiła odmiana Touring.

BMW M5 E60
BMW M5 E60

5 BMW M5 F10 (2011-2016)

Piąte wcielenie M5 jest pierwszym, które powstało w duchu downsizingu. W porównaniu z poprzednikiem silnik stracił dwa cylindry, za to zyskał dwie turbosprężarki. Nowa, 4,4-litrowa jednostka V8 biturbo legitymuje się mocą 560 KM i momentem obrotowym wynoszącym 680 Nm. Wersja M5 Competition dostarcza 575 KM, a limitowana edycja „30 Jahre M5” zapewnia aż 600 KM i 700 Nm z tego samego silnika. Przyspieszenie 0-100 km/h w 560-konnym M5 trwa 4,3 s, a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. W Europie topowa „piątka” była dostępna wyłącznie z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Amerykańscy klienci mieli do wyboru także 6-biegową ręczną skrzynię.

BMW M5 F10
BMW M5 F10

6 BMW M5 F90 (2017-obecnie)

Szósta generacja BMW M5 wywołała sporo kontrowersji wśród zagorzałych fanów marki, ponieważ bawarscy inżynierowie postanowili wyposażyć tego supersedana w napęd na cztery koła xDrive. Dla fanów jazdy poślizgami przygotowano tryb 2WD, w którym cała moc trafia na tylne koła. Pod maską aktualnego M5 znajdziemy podwójnie doładowany silnik 4.4 V8, rozwijający 600 KM i 750 Nm (625 KM w M5 Competition). Podstawowy model osiąga 100 km/h w 3,4 s od ruszenia, a wersja Competition jest o 0,1 s szybsza. Ogranicznik maksymalnej prędkości może być ustawiony na 250 km/h lub 305 km/h.

BMW M5 F90
BMW M5 F90

Na koniec – obiecany bonus. Tiff Needell, brytyjski kierowca wyścigowy i dziennikarz motoryzacyjny, przetestował wszystkie wcielenia M5 i podzielił się swoimi wrażeniami. Zachęcamy do obejrzenia poniższego filmu:

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji