Ostatnia do tej pory generacja Toyoty klasy średniej zapewnia spokojną i przewidywalną eksploatację, ale trudno od niej oczekiwać sportowych osiągów i wykończenia na miarę aut premium. Oto opinie właścicieli używanych Avensisów III.
Krótko mówiąc: Avensis III jest wielkim, ale niespecjalnie przestronnym autem z uwagi na nieduży, liczący 270 cm rozstaw osi. Słuszne rozmiary (470-477 cm) utrudniają codzienne manewrowanie nim w mieście, a osoby kupujące Toyoty w salonach nie zawsze konfigurowali je z czujnikami parkowania. Avensisa III produkowano aż 10 lat, w międzyczasie przeprowadzając dwa liftingi obejmujące nie tylko zmianę stylistyki przodu, ale i wnętrza oraz gamy silnikowej. Japoński producent nie ustrzegł się w tym modelu wpadek, lecz nie mają one znaczącego wpływu na codzienne obcowanie z tym samochodem. W porównaniu z owianym złą sławą poprzednikiem (uznawanym za najgorszą Toyotę ostatnich lat) Avensisa III dopracowano, ale i nie pokuszono się o zamontowanie mocniejszych silników lub poprawę jakości dotychczas słabych plastików we wnętrzu. Wiosną 2018 roku producent ogłosił zakończenie produkcji, a niedługo potem miejsce reprezentacyjnego sedana w polskiej ofercie Toyoty zajęło nowe wcielenie Camry.
Brak mocnej wersji benzynowej w Avensisie nie dziwi tak mocno jak pozbawienie tego modelu odmiany hybrydowej: w momencie produkcji można było już kupić hybrydowego Yarisa i Aurisa, a później także RAV4 (o Priusie nie wspominając). Pozostaje wybór między niezbyt dynamicznymi odmianami benzynowymi albo nowoczesnymi, choć kapryśnymi dieslami. Na jakiego Avensisa III warto się zdecydować? Poznajmy opinie o tym aucie.
Używana Toyota Avensis III – wnętrze
Podobnie jak na zewnątrz, w środku Avensis jego do bólu poprawny, ale przynajmniej łatwo się w nim odnaleźć, może poza nietypowym umieszczeniem elektrycznego hamulca postojowego po prawej stronie kierownicy. Już na wstępie trzeba przywyknąć do czasami skrzypiących elementów kokpitu: niestety, jakość plastików jest wręcz gorsza niż w poprzednim modelu i niekoniecznie poprawiła się wraz z przeprowadzanymi liftingami. Właścicielom Avensisów wyraźnie brakuje większej ilości schowków. Wszystkie auta mają 6 poduszek powietrznych i klimatyzację, najczęściej automatyczną. Warto poszukać aut z kamerą cofania, tempomatem i systemem doświetlania zakrętów AFS, obracającym reflektory o nawet 15 stopni. W topowej odmianie Prestige montowano 6,5-calowy ekran z nawigacją o przeciętnej szybkości działania.
W obu rzędach siedzeń nie jest ciasno, ale zawsze znajdzie się jakieś „ale”. Przednie fotele mają zdecydowanie zbyt krótkie siedzisko i w ogóle nie oferowano opcji wysuwania jego górnej części. Z tyłu z kolei brakuje miejsca na szerokość, która jest aż o 8 cm mniejsza niż u konkurencyjnej Mazdy 6. Toyota jednak nadrobiła ten błąd, całkowicie eliminując tunel środkowy na wysokości środkowego miejsca z tyłu, tym samym zapewniając piątemu pasażerowi sporo miejsca na nogi. W kwestii bagażnika więcej punktów zbiera kombi: jest pojemny (545 l), ustawny i z szynami umożliwiającymi montaż poprzeczek trzymających bagaż. Użytkowanie przestrzeni bagażowej sedana ograniczają wielkie, wnikające do środka zawiasy i wydatne nadkola.
Używana Toyota Avensis III – silniki
Wszystkie jednostki napędowe Avensisa mają 4 cylindry i łańcuchowy rozrząd. Benzynowe silniki wyposażono w pośredni wtrysk paliwa i hydrauliczną kompensację luzu zaworowego, co otwiera furtkę dla osób zainteresowanych montażem instalacji gazowej. Ma ona sens, bo silniki do oszczędnych nie należą. Do dynamicznych – niestety też, bo brak w nich turbodoładowania. Mowa tu o konstrukcjach Toyoty z niezawodnym systemem zmiennego wzniosu zaworów Valvematic: 1.6, 1.8 i 2.0 o mocach odpowiednio 132, 147 i 152 KM. W trasie wyraźnie brakuje im momentu obrotowego (nie przekracza 200 Nm), dlatego w trasie pewniejsze wyprzedzanie zapewnia już najsłabszy diesel 2.0 D-4D. Początkowo miał 126 KM, a w 2010 roku w wyniku przeprowadzonej modernizacji jego moc spadła o 2 KM (przy okazji dodano filtr DPF). W latach 2008-2015 Toyota oferowała go równolegle z silnikami 2.2 D-CAT, które trudno polecić z uwagi na niezbyt oszczędny charakter (przynajmniej jak na turbodiesla). Przy okazji ostatniego liftingu wycofano je na rzecz nowych diesli od BMW: 1.6 i 2.0 z rodziny N47. Mają już poprawiony łańcuchowy rozrząd, jednak wystarczające osiągi zapewni tylko mocniejszy z nich.
Używana Toyota Avensis III – opinie użytkowników
Zalety
„Świetne silniki benzynowe – ciche, na autostradzie oszczędne (6. bieg), a gdy się trzyma na obrotach – także wystarczająco dynamiczne”
„Montaż instalacji gazowej nie wpływa negatywnie na trwałość, osiągi i spalanie silników Valvematic”
„Mam 190 cm wzrostu i z przodu szybko znalazłem dogodne dla siebie ustawienie fotela. Na plus spora odległość kanapy od foteli – dzieci nie kopią w oparcia”
„Diesla nie słychać nawet przy prędkościach przekraczających 140 km/h – do uszu dociera jedynie odgłos powietrza opływającego karoserię”
Wady
„Lakier jest zbyt miękki. Na masce mam już kilka odprysków od kamieni”
„Avensis nie nadaje się do szybkiego pokonywania zakrętów – układ kierowniczy średnio precyzyjny”
„Mam bogato wyposażony egzemplarz, a nawet w nim zabrakło nawiewów na tylny rząd siedzeń. Porażka i wstyd dla Toyoty”
„W 2.0 D-4D na zimnym silniku drążek zmiany biegów wpada w nieprzyjemne wibracje”
„Bagażnik w sedanie – niedopracowany: z zawiasami, bez haczyków i z widoczną gołą blachą”
Używana Toyota Avensis III – awaryjność, typowe usterki
W benzynowych Avensisach trzeba jedynie zwracać uwagę na zużycie oleju (w forsownie eksploatowanych autach może ono wynieść ok. litr na 5000 km), a przy przebiegach większych niż 150 tys. km czasami „poddaje” się łańcuch rozrządu (także w dieslach). W odmianach wysokoprężnych 2.0/126 KM i 2.2 trzeba mieć na uwadze incydentalne przypadki erozji bloku silnika: bardziej od naprawy opłaca się wtedy poszukać używanego silnika w dobrym stanie. Kapryśny bywa filtr cząstek stałych w 2.2 D-CAT. Pewną partię Avensisów z początku produkcji dotyka problem z niewystarczającą sztywnością nadwozia, w wyniku czego bez powodu zapalają się kontrolki otwartych drzwi lub klapy bagażnika. Trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia do trwałości zawieszenia (przód: kolumny McPhersona, tył: konstrukcja wielowahaczowa) i ręcznych skrzyń biegów, pod warunkiem że pilnowano terminów wymiany oleju (co 70-80 tys. km). Avensisy dzielnie opierają się korozji, która na razie powierzchownie atakuje podwozie. Newralgiczny punkt auta: elektryczny hamulec ręczny (do jego modułu dostaje się wilgoć). Z uwagi na to, że Avensis jest modelem z góry przeznaczonym na rynek europejski, części do niego są tańsze niż do innych „Japończyków” i o wiele szerzej dostępne.
Używana Toyota Avensis III – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN odczytamy z naklejki na słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy). Znajduje się również na podłodze przed fotelem pasażera.
Używana Toyota Avensis III – sytuacja rynkowa
W ogłoszeniach dominują Avensisy kombi z silnikiem Diesla. W najniższych przedziałach cenowych (16-23 tys. zł) trudno w zasadzie znaleźć egzemplarz o innej specyfikacji, a godne rozpatrzenia benzynowe Avensisy zaczynają się od ok. 30 tys. zł. Za tyle można już mieć samochód po pierwszym liftingu (od 2011 r.). 40 tys. zł wystarczy na Toyotę po drugiej modernizacji, ale ze słabym 1.6 D-4D w ubogiej specyfikacji wyposażenia. Najmłodsze samochody (3/4-letnie, z przebiegiem kilkadziesiąt tys. km) wystawiane są za 70-90 tys. zł.
Używana Toyota Avensis III – podsumowanie
Toyota Avensis III to model, w którym producent nie musiał zbyt wiele poprawiać: nawet najstarsze auta bezawaryjnie pokonują setki tysięcy kilometrów, nawet gdy intensywnie jeżdżą we flotach. Avensisa o wiele łatwiej jednak kupić z prywatnych rąk niż np. Volkswagena Passata. Status nieaktualnego modelu w gamie Toyoty po części wpływa na postępującą utratę wartości, ale to też okazja dla zainteresowanych kupnem Avensisa z drugiej ręki.
Polecamy uwadze inne nasze materiały na temat używanych Toyot:
Używana Toyota Corolla X (2007-2013) – opinie
Używana Toyota Auris II (2012-2019) – opinie
Używana Toyota RAV4 III (2005-2012) – opinie
Używana Toyota Avensis II i Toyota Avensis III – którą generację wybrać?
Dł./szer./wys. | 470-477/181/148 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Pojemność bagażnika | sed 510 l, kmb 545-1610 l |
Silnik | 1.6 Valvematic | 1.8 Valvematic | 2.0 Valvematic |
---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1798 cm³ | 1987 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 132 KM | 147 KM | 152 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 180 Nm | 196 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s | 9,4 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 200 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,5 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Silnik | 1.6 D-4D | 2.0 D-4D | 2.0 D-4D | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D | 2.2 D-CAT |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1995 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 2231 cm³ | 2231 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 112 KM | 143 KM | 124 KM | 126 KM | 150 KM | 177 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 320 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s | 9,5 s | 9,8 s | 9,7 s | 8,9 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 200 km/h | 200 km/h | 200 km/h | 210 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,1 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,8 l/100 km |