NowościNajmniej awaryjne 5-letnie crossovery według ADAC (2022)

Najmniej awaryjne 5-letnie crossovery według ADAC (2022)

Używany crossover jest marzeniem wielu kierowców. Z najnowszego raportu ADAC wyłowiliśmy 5-letnie crossovery, które okazały się najmniej awaryjne i zostały najwyżej ocenione.

Punktem wyjścia do stworzenia corocznych raportów ADAC są wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Oceną jest wynik, będący przeliczeniem liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku. To istotna różnica względem raportów TUV czy Dekra, które bazują na wynikach obowiązkowych badań technicznych – jeżeli właściciele pojazdów czy serwisy nie usuwają w rzetelny sposób usterek, może mieć to wpływ na ocenę.

Redakcja poleca: Najmniej awaryjne 5-letnie SUV-y według ADAC (2022)

Poniżej prezentujemy 5-letnie crossovery, a więc z rocznika 2017, których awaryjność oceniono jako niską lub bardzo niską. Uwzględniliśmy przy tym typową klasyfikację – ADAC nie tworzy osobnej tabeli dla uterenowionych aut, tylko zalicza je np. do kompaktów, z którymi dzielą mechanikę. Kto chciałby zapoznać się z pełnym raportem ADAC, może zrobić to tutaj. Poza listą modeli o niskiej liczbie awarii, prezentujemy także wymienione przez ADAC typowe usterki dla danego modelu. Nie zawsze dotyczą rocznika 2017, jednak wymieniamy je wszystkie, bo zwykle generacja dostępna w 2017 była oferowana także wcześniej lub po tej dacie.

Opel Crossland

Awaryjność dla rocznika 2017: 8,9 (niska)

Opel Crossland X - przód

Mimo że Crossland nosi znaczek Opla, mechanicznie bliżej mu do francuskich aut, z którymi dzieli płytę podłogową, silniki, elektronikę i niektóre elementy wykończeniowe wnętrza. Koncernowe powiązania wyszły Crosslandowi na dobre, bo jest on nie tylko ładny i praktyczny, ale także nie sprawia problemów. Co ważne, wszystkie przebadane roczniki oceniono tak samo dobrze.

Za typowe źródła problemów Opla Crosslanda eksperci ADAC uznali niewystarczające ciśnienie oleju (szczególnie w autach z rocznika 2017), świece zapłonowe (2017) oraz cewki (2017).

Peugeot 2008

Awaryjność dla rocznika 2017: 6,0 (niska)

Peugeot 2008 I

Najmniejsze uterenowione auto spod znaku lwa dało się poznać z dobrej strony. Awaryjność wszystkich badanych roczników (2014-2019) oceniono jako niską, co jest dobrą wiadomością dla potencjalnego kupującego – widać, że uniknięto wpadek jakościowych. Co równie ważne, model broni się też stylizacją, przestronnością wnętrza, dobrze zestrojonym zawieszeniem oraz oszczędnymi silnikami.

Za typowe źródła problemów Peugeot 2008 eksperci ADAC uznali niewystarczające ciśnienie oleju (szczególnie w autach z rocznika 2016) oraz cewki zapłonowe (2013).

Mercedes GLA

Awaryjność dla rocznika 2017: 5,9 (niska)

Mercedes GLA

Wyżej zawieszona pochodna klasy A przebojem wdarła się na rynek. Nabywcom nie przeszkodziło nawet, że samochód był drogi, mało przestronny i – jak na Mercedesa – tylko przeciętnie wykończony. GLA wyglądał i dalej wygląda doskonale, był oferowany z szeroką paletą silników oraz niezłym napędem na obie osie. Po kilku latach eksploatacji okazało się, że modelowi nie sposób zarzucić czegokolwiek w kwestii trwałości. Niektóre roczniki wypadłya nawet lepiej od technicznie bliźniaczej A-klasy.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych problemów Mercedesa GLA.

Seat Ateca

Awaryjność dla rocznika 2017: 4,9 (niska)

Cupra Ateca - przód

Seat Ateca, który w topowej wersji jest oferowany jako Cupra Ateca (na fot.) czepie pełnymi garściami z technologii Volkswagena. Został jednak nakreślony bardziej zdecydowanymi liniami niż niemieccy bracia – w końcu Seat celuje w klientów szukających w samochodach sportowego ducha. Pomysł chwycił, bo Ateca jest popularna na naszych drogach. Co równie ważne, na razie nic nie wskazuje, by miała sprawiać problemy swoim użytkownikom.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych problemów Seata Ateca.

Mazda CX-3

Awaryjność dla rocznika 2017: 4,0 (niska)

Mazda CX-3 08

Mazda od lat z dobrym skutkiem podąża własną drogą. Szerokim łukiem ominęła downsizing, nie jest przekonana do dotykowych ekranów i przycisków. Skrupulatnie pracuje natomiast nad designem, wykończeniem i właściwościami jezdnymi swoich samochodów. O trwałości nie ma nawet co wspominać, bo od lat jest ona znakiem rozpoznawczym Mazdy. Model CX-3 trzyma fason – awaryjność wszystkich badanych roczników (2016-2019) uznano za niską.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych problemów Mazdy CX-3.

Renault Captur

Awaryjność dla rocznika 2017: 3,1 (bardzo niska)

Renault Captur I 23

Obiegowe żarty na temat trwałości Renault są nie na miejscu. Bardzo popularny na polskich drogach Captur wypadł doskonale w raporcie ADAC i zawstydził wielu droższych i bardziej szanowanych rywali. Awaryjność roczników 2014-2018 uznano za bardzo niską, a rocznika 2019 jako niską. Poza trwałością Captur przekonuje także stylizacją, bogatym wyposażeniem, komfortem jazdy czy przestronnością.

Za typowe źródła problemów Renault Captur eksperci ADAC uznali rozruszniki (szczególnie w autach z rocznika 2016) oraz akumulatory (2020).

Mitsubishi ASX

Awaryjność dla rocznika 2017: 3,1 (bardzo niska)

Mitsubishi ASX

Niektórzy mogą zadawać sobie pytanie, dlaczego zaliczyliśmy ASX-a do grona crossoverów, a nie SUV-ów. Odpowiedź tkwi m.in. w rozwinięciu jego nazwy, które według Mitsubishi brzmi „Active Sports Crossover”. ASX jest mocny graczem na rynku wtórnym w Polsce. Przez lata drogę do sukcesu torowały mu rozsądne ceny, które były poparte przestronnością wnętrza i wystarczającym wyposażeniem. Jak przystało na Mitsubishi, prosta mechanika nie generuje zbędnych problemów. Awaryjność roczników 2014-2016 ADAC uznało za niską, a 2017-2019 – bardzo niską.

Za typowe źródła problemów Mitsubishi ASX eksperci ADAC uznali transpondery immobilizera (zwłaszcza aut z roczników 2011, 2012, 2015) oraz turbosprężarki diesli (2012-2013).

Suzuki Vitara

Awaryjność dla rocznika 2017: 2,9 (bardzo niska)

SUZUKI Vitara II XLED 1.6 VVT 120KM 5MT AWD AllGrip WB4815K 03-2015

Po przeciętnie urodziwym SX4 S-Cross Suzuki postanowiło sięgnąć do korzeni i wskrzesić Vitarę. Auto straciło terenowe zapędy Grand Vitary. Dla nabywców nie jest to jednak problem. Aktualna Vitara cieszy oko, jest przestronna i radzi sobie z miejskimi przeszkodami. Nie szokuje wyrafinowaniem technicznym czy nadmiarem elektroniki w kabinie. Prostota jednak procentuje. Suzuki Vitara to jedno z najmniej awaryjnych aut w całym zestawieniu – awaryjność rocznika 2016 uznano za niską, a roczników 2017-2019 za bardzo niską.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych problemów Suzuki Vitara.

Audi Q2

Awaryjność dla rocznika 2017: 2,9 (bardzo niska)

Audi Q2

Najmniejsze z uterenowionych Audi budzi sporo emocji. Powodem jest polityka producenta. By auto wyglądało, jeździło i było wyposażone, jak na produkt premium przystało, trzeba bardzo głęboko sięgnąć do kieszeni i dołożyć sporo opcji czy dokupić mocniejszy silnik. Bazowe wersje są po prostu poprawne. Model broni się solidnością. Awaryjność rocznika 2017 oceniono jako bardzo niską, a roczników 2018-2019 – jako niską.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych problemów Audi Q2.

Zdjęcie otwierające: ADAC

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji