ADAC - najmniej awaryjne kompakty i auta klasy sredniej

10-letnie kompakty oraz auta klasy średniej są na celowniku wielu osób zainteresowanych zakupem używanego samochodu. Prezentujemy najmniej problematyczne 10-letnie modele obu segmentów z najnowszego raportu ADAC.

Punktem wyjścia do stworzenia corocznych raportów ADAC są wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Oceną jest wynik, będący przeliczeniem liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku. To istotna różnica względem raportów TUV czy Dekra, które bazują na wynikach obowiązkowych badań technicznych – jeżeli właściciele pojazdów czy serwisy nie usuwają w rzetelny sposób usterek, może mieć to wpływ na ocenę.

Redakcja poleca: Najbardziej awaryjne 10-letnie kompakty według ADAC

Poniżej prezentujemy 10-letnie kompakty i modele klasy średniej, a więc z rocznika 2012, których awaryjność oceniono jako niską lub bardzo niską. Uwzględniliśmy przy tym typową klasyfikację – ADAC do grona kompaktów zalicza także auta wywodzące się z nich, a więc minivany czy SUV-y. Kto chciałby zapoznać się z pełnym raportem ADAC, może zrobić to tutaj. Poza listą modeli o przeciętnej i zwiększonej liczbie awarii, prezentujemy także wymienione przez ADAC typowe usterki. Nie zawsze dotyczą rocznika 2012, jednak wymieniamy je wszystkie, bo zwykle generacja dostępna w 2012 była oferowana także wcześniej lub po tej dacie.

Mazda 3

Awaryjność dla rocznika 2012: 18,0 (niska)

Mazda 3 II BL 33

Chyba każdy kierowca słyszał o niezawodności japońskich samochodów. Wysokie notowania Mazdy 3 potwierdzają, że nie jest to tylko legenda. W większości badanych roczników awaryjność tego kompaktowego auta była niska. Warto dodać, że „trójka” z rocznika 2012 wypadła lepiej od Aurisa czy Golfa.

Za typowe źródła problemów Mazdy 3 Golfa eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w autach z roczników 2010-2011, 2013, 2019-2020) oraz magnetyczny włącznik rozrusznika (2006).

Volkswagen Beetle

Awaryjność dla rocznika 2012: 16,9 (niska)

Volkswagen BeetlePod stylową karoserią współczesna interpretacja Garbusa kryje sprawdzoną mechanikę Golfa. W większości sprawdzanych przez ADAC roczników Beetle okazał się jednak mniej awaryjny od pierwowzoru. Najwyraźniej procentuje mniej intensywny sposób eksploatacji oraz podejście wielu kierowców do samochodu – bliżej mu do motoryzacyjnego gadżetu niż narzędzia do ciężkiej pracy.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Beetle uznali akumulatory (zwłaszcza w pojazdach z rocznika 2007).

Seat Leon

Awaryjność dla rocznika 2012: 16,8 (niska)

Seat Leon IITakże Leon mechanicznie wywodzi się z Volkswagena Golfa, co nie przeszkodziło mu jednak w uzyskaniu nieznacznie lepszych not w większości roczników ocenionych w tegorocznym raporcie ADAC. Wyróżnikami kompaktowego Seata są też ponadprzeciętne właściwości jezdne oraz efektowna stylizacja.

Za typowe źródła problemów Seata Leona eksperci ADAC uznali łańcuchy rozrządu (głównie w autach z rocznika 2009), świece zapłonowe (2003), cewki zapłonowe (2006) oraz stacyjki (2007, 2009).

Audi A3

Awaryjność dla rocznika 2012: 15,3 (niska)

AUDI A3 8P FL 2.0TDI 6MT PO299JA 09-2008

Używane Audi A3 są cenione przez rynek wtórny. Niewiele aut oferuje tak dobre właściwości jezdne, wysoki komfort resorowania, świetnie wykończone wnętrze, szeroką paletę silników oraz dużą bazę zamienników i używanych części. Doskonałe wyniki w raporcie ADAC potwierdzają też, że A3 to ponadprzeciętnie trwały kompakt – Audi wypadło najlepiej nie tylko wśród aut z rocznika 2012, ale również w świeższych, co jest sygnałem, że zbudowanie nowszego modelu na platformie MQB nie wpłynęło na jego trwałość.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych problemów w Audi A3.

Mercedes klasy C

Awaryjność dla rocznika 2012: 15,2 (niska)

Mercedes klasy CPrzez lata samochody spod znaku trójramiennej gwiazdy uchodziły za wybitnie trwałe. Później przyszła zapaść pod znakiem problemów z korozją oraz rozbudowaną elektroniką pokładową. Mercedes dołożył jednak starań, by wrócić do formy, czego potwierdzeniem są dobre oceny klasy C w tegorocznym raporcie ADAC.

Za typowe źródła problemów Mercedesa klasy C eksperci ADAC uznali stacyjki (głównie w pojazdach z roczników 2012-2014), rozruszniki (2001-2006, 2007-2014), wtryskiwacze (2002), pompy paliwa (2001-2002), układy kierownicze (2007-2011) oraz akumulatory (2007-2009).

BMW serii 3

Awaryjność dla rocznika 2012: 11,6 (bardzo niska)

BMW serii 3Rywalizacja o tytuł najmniej problematycznego auta klasy średniej była bardzo zacięta. W przypadku rocznika 2012 na trzecim miejscu znajduje się BMW serii 3. Można jednak wskazać roczniki (np. 2016), w których to właśnie bawarska limuzyna sprawia najmniej problemów. Kluczem do sukcesu jest oczywiście znalezienie zadbanego i należycie serwisowanego egzemplarza.

Za typowe źródła problemów BMW serii 3 eksperci ADAC uznali rozruszniki (głównie w pojazdach z rocznika 2006), pompy paliwa (2001-2004), węże układu chłodzenia (2006), nastawniki faz rozrządu (2005), skrzynki bezpieczników i przekaźników (2007-2008), zamki w drzwiach (2001-2003) oraz cewki zapłonowe (2002-2003).

Audi A5

Awaryjność dla rocznika 2012: 10,8 (bardzo niska)

AUDI A5 I 3.0TDI V6 240KM 6MT Quattro PO968FA 08-2007Ponadczasowa stylizacja karoserii Audi A5 doskonale zniosła próbę czasu, a świetnie wykonane i wielu egzemplarzach bogato wyposażone wnętrze również nie rozczarowuje. Dochodzi do tego szeroka paleta silników oraz doskonały napęd quattro. W ocenie ekspertów ADAC Audi A5 jest także jednym z najmniej problematycznych modeli klasy średniej.

Za typowe źródła problemów Audi A5 eksperci ADAC uznali cewki zapłonowe (głównie w pojazdach z rocznika 2010).

Audi A4

Awaryjność dla rocznika 2012: 9,1 (bardzo niska)

Audi A4Audi A4 to od lat jeden z najchętniej sprowadzanych czy wyszukiwanych modeli w serwisach ogłoszeniowych. Nie bez przyczyny. Kolejne generacje wyglądają dobrze i są świetnie zaopatrzone w zamienniki. Obecnie na rynku króluje generacja B8, której ceny ofertowe spadły do akceptowalnego poziomu, a wygląd czy stopień zużycia pojazdu jeszcze nie rozczarowują. Jeżeli dać wiarę raportom ADAC, to będzie to dobry wybór także ze względu na niską awaryjność.

Za typowe źródła problemów Audi A4 eksperci ADAC uznali cewki zapłonowe (głównie w pojazdach z rocznika 2010).

1 KOMENTARZ

  1. Jakoś nie wierzę, że te niemieckie szroty się nie psują…No ale to niemiecka organizacja ADAC robiła ten ranking, to nie ma się co dziwić!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj