Renault Captur I 23

Przebojowy francuski crossover dał się poznać jako całkiem trwałe auto z mało istotnymi usterkami elektroniki. Poznajmy opinie o używanym Renault Captur I.

Captura określa się mianem „Clio na szczudłach”. Istotnie, względem niego ma podwyższony do 17 cm prześwit i techniczne bazuje na tej samej płycie podłogowej co miejski model Renault, ale jest wyraźnie od niego dłuższy i szerszy (odpowiednio o 6 i 5 cm). Francuski producent zadbał o to, by Captur podebrał sporą część klientów zainteresowanych konkurencyjnymi crossoverami. Zaoferował mnóstwo możliwości personalizacji nadwozia i wnętrza (dwukolorowa karoseria, okleiny na dachu, wiele wzorów tapicerek), opracował do niego ciekawe, przydatne na co dzień rozwiązania i zastosował najnowsze technologie, m.in. system R-Link z nawigacją, kamerą cofania i szeroko rozbudowanym komputerem pokładowym. Nie zdecydowano się na możliwość wyboru napędu 4×4 (nawet w opcji), ale pewną rekompensatę stanowi płynna w działaniu dwusprzęgłowa skrzynia biegów EDC, łączona z większością jednostek napędowych. W 2017 roku samochód poddano liftingowi, a od dwóch lat w salonach dostępny jest następca, wizualnie bardzo do niego podobny (co jest najlepszym dowodem uznania dla projektantów nadwozia tego samochodu). Captur występuje również w przedłużonej wersji, oferowanej tylko na rynku rosyjskim (nazywa się tam Kaptur).

Renault Captur I
Captura nigdy nie oferowano z napędem 4×4. 17-centymetrowy prześwit pomaga głównie w pokonywaniu miejskich krawężników.

8 lat to już wystarczający staż na rynku, by mieć dobre rozeznanie w awaryjności danego samochodu. Jak nowoczesny Renault Captur zda egzamin niezawodności? Na co zwrócić uwagę podczas oględzin tego crossovera? Zobaczmy, co o używanym Capturze sądzą dotychczasowi właściciele.

Renault Captur (2021) – opis wersji i cennik

Renault Captur I 07
Zawieszenie nieźle utrzymuje w zakrętach wysokie nadwozie Captura, ale popularne silniki o przeciętnej mocy nie zachęcają do dynamicznej jazdy tym autem. Wcięte w nadwozie listwy boczne nadają sylwetce lekkości.

Używany Renault Captur I – wnętrze

W środku od razu czuć, że to całkiem świeża konstrukcja. Większość Capturów ma kokpity z kolorowymi lub elegancko pomalowanymi wstawkami, ale niektóre ładnie wyglądające akcenty przeszkadzają w codziennym użytkowaniu – mowa np. o plastikowym obudowaniu dołu kierownicy. Captur to auto pełne funkcjonalnych niespodzianek. Przed fotelem pasażera umieszczono wysuwany schowek o pojemności aż 11 litrów, tylną kanapę z kolei można przesuwać, zwiększając objętość bagażnika z bazowych 377 do 455 l, a tapicerkę foteli i kanapy – zdjąć po odsunięciu suwaka i zanieść do prania. Środek Captura oferuje sporo miejsca z przodu i wystarczająco z tyłu (brakuje kilku centymetrów na szerokość), a bagażnik pozytywnie zaskakuje regularnym kształtem, choć dostaniemy się do niego po pokonaniu 74-centymetrowego progu. Tylko bogatsze wersje wyposażono w system R-Link z pomocnym trybem Eco i rozbudowanymi multimediami.

Używany Renault Captur I – silniki

Gamę silnikową Captura okrojono do czterech jednostek napędowych – trzech benzynowych i Diesla w dwóch wersjach mocy. Otwiera ją 3-cylindrowy, turbodoładowany 0.9 TCe z pośrednim wtryskiem paliwa: w rzeczywistości jest trochę za słaby do ważącego ponad 1200 kg crossovera i wymaga trzymania na obrotach, dalej bez gwarancji poprawy dynamiki. Lepiej poszukać 118-konnego, 4-cylindrowego 1.2 TCe (z wtryskiem bezpośrednim) – jeździ zauważalnie lepiej i ma 6-biegową skrzynię, a później wprowadzono do niego dwusprzęgłowy „automat” EDC. Ta skrzynia, oferowana jeszcze w słabszym 1.5 dCi (90 KM), ma bardzo spokojną charakterystykę pracy i nie pozwala zbytnio zrywać Capturem asfaltu, ale pracuje płynnie. Diesel 1.5 ma również wersję 110-konną: obie są oszczędne i bezproblemowe mimo obecności filtra DPF. Captura nigdy nie oferowano z napędem 4×4. Pod koniec produkcji do oferty dołączył najmocniejszy silnik w tym aucie – 1.3 TCe o mocy 130/150 KM. Dopiero on tchnął we francuskiego crossovera odrobinę sportowego ducha.

Renault Captur I silnik
Automatyczna skrzynia EDC pogarsza temperament 1,2-litrowego silnika z turbo. W rzeczywistości Captur w takiej specyfikacji osiąga pierwsze 100 km/h w aż 11,4 sekundy, a to tylko niewiele lepiej od osiągów 0.9 TCe.
Renault Captur I silnik
Captura I do końca produkcji oferowano z 1,5-litrowymi dieslami. Na przestrzeni lat przeszły one tyle modyfikacji, że ich awaryjność spadła do akceptowalnego poziomu.

Używany Renault Captur I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Prześwit to prawie 20 cm. Przydaje się podczas wjazdów na krawężniki”

„Automat EDC – genialny: fajnie i płynnie redukuje biegi oraz można go przełączyć w tryb półautomatyczny”

„Bardzo dobry stosunek wielkości wnętrza do rozmiarów zewnętrznych. Fotele wygodne i z dużym zakresem regulacji”

Klimatyzacja momentalnie odparowuje szyby podczas deszczu”

 Wady 

„120-konny silnik TCe jest oszczędny tylko przy odpowiednim stylu jazdy. Znika wtedy przyjemność z prowadzenia”

„Trochę przeszkadza terkot 3-cylindrowej jednostki 0.9 TCe. Jest uciążliwy zwłaszcza podczas przyspieszenia”

„Mała szyba tylna i tylne okienko, szerokie słupki – warto poszukać Captura z kamerą cofania”

Renault Kaptur
Renault Kaptura na rynek rosyjski opracowano na zupełnie innej platformie podłogowej. Auto ma inne silniki, standardowy napęd na 4 koła i jest o 20 cm dłuższe od Captura.

Używany Renault Captur I – awaryjność, typowe usterki

Skonstruowane w technologii downsizingu silniki Captura nie sprawiają użytkownikom powtarzających się problemów. Tyczą się głównie ubywania płynu chłodniczego w 0.9 TCe – to akurat wina nieszczelności przewodów lub w okolicach termostatu/chłodnicy. Przeciętną trwałość prezentuje sprzęgło, głównie dlatego, że Captury zazwyczaj jeżdżą tylko po mieście. Stuki z zawieszenia najprawdopodobniej oznaczają wybite łączniki stabilizatora: w wielu samochodach wymieniano je na gwarancji już po kilkunastu tysiącach kilometrów. W przypadku konieczności wymiany np. wahacza nie ma się czego obawiać, bo są naprawdę tanie (100-200 zł za sztukę). Większość Renault trapią denerwujące przypadki zawieszającej się elektroniki, niedziałającego alarmu, zrywającego połączenie modułu Bluetooth, postukujących plastików we wnętrzu i palącej się bez powodu kontrolki airbagu. Tak czy inaczej: jeśli coś się psuje, to najczęściej elementy dokładane u dealera, a nie zmontowane w fabryce. W tak młodym aucie trudno o awarie unieruchamiające samochód na drodze. W sklepach internetowych pojawia się coraz więcej zamienników do tego modelu.

Renault Captur - ekran środkowy
Multimedia w Capturze lubią się zawieszać, ale przynajmniej od strony technicznej auto jest w zasadzie bezobsługowe.

Używany Renault Captur I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (fot.) i na naklejce na błotniku tylnym prawym.

Renault Captur I numer VIN

Używany Renault Captur I – sytuacja rynkowa

Jako młode Renault, Captur miał dużo tracić na wartości, ale nawet pojawienie się następcy nie spowodowało nadzwyczajnego spadku cen używanych aut. Do tej pory niełatwo o jakiegokolwiek bezwypadkowego Captura za mniej niż 35 tys. zł, a optymalny budżet mieści się w okolicach 40-45 tys. zł. Część ogłoszeń, przeważnie tych powyżej 55 tys. zł, dotyczy samochodów od dealerów z faktycznym, niskim przebiegiem. Captura, w przeciwieństwie do Clio, rzadko wybierały firmy, więc sporo aut ma bogate wyposażenie i jest z polskiego salonu. Przeważają benzynowe auta, na szczęście głównie 1.2 TCe. Jeden na cztery wystawione Captury posiada automatyczną skrzynię biegów.

Używany Renault Captur I – podsumowanie

Powolna utrata wartości to niespodzianka w przypadku Renault, ale dowodzi, że Captur jest udanym modelem wpisującym się w potrzeby współczesnych kierowców. Tak naprawdę trudno o równie modnie wyglądającego, niezawodnego i całkiem przestronnego crossovera za takie pieniądze. Dla niektórych barierą mogą się okazać małolitrażowe, wymagające specyficznego traktowania silniki i budżetowe wykończenie wnętrza.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Renault:

Używane Renault Clio IV (2012-2019) – opinie użytkowników

Używane Renault Twingo II (2007-2014) – opinie użytkowników

Renault Captur I 19

Renault Captur I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.412/178/156 cm
Rozstaw osi261 cm
Pojemność bagażnika377-455/1235 l
Renault Captur I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik0.9 TCe1.2 TCe1.3 TCe1.3 TCe1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność898 cm³1197 cm³1333 cm³1333 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM118 KM130 KM150 KM90 KM110 KM
Maks. moment140 Nm205 Nm220 Nm250 Nm220 Nm260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,1 s9,9 s10,2 s9,8 s13,1 s11,4 s
Prędkość maks.171 km/h182 km/h200 km/h210 km/h171 km/h180 km/h
Śr. zużycie paliwa5,4 l/100 km5,6 l/100 km5,6 l/100 km5,5 l/100 km3,7 l/100 km3,9 l/100 km

Używane Renault Captur I – galeria

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here