UżywaneOpinieUżywane Renault Captur I (2013-2019) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane Renault Captur I (2013-2019) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Przebojowy francuski crossover dał się poznać jako całkiem trwałe auto z mało istotnymi usterkami elektroniki. Poznajmy opinie o używanym Renault Captur I.

Captura określa się mianem „Clio na szczudłach”. Istotnie, względem niego ma podwyższony do 17 cm prześwit i techniczne bazuje na tej samej płycie podłogowej co miejski model Renault, ale jest wyraźnie od niego dłuższy i szerszy (odpowiednio o 6 i 5 cm). Francuski producent zadbał o to, by Captur podebrał sporą część klientów zainteresowanych konkurencyjnymi crossoverami. Zaoferował mnóstwo możliwości personalizacji nadwozia i wnętrza (dwukolorowa karoseria, okleiny na dachu, wiele wzorów tapicerek), opracował do niego ciekawe, przydatne na co dzień rozwiązania i zastosował najnowsze technologie, m.in. system R-Link z nawigacją, kamerą cofania i szeroko rozbudowanym komputerem pokładowym. Nie zdecydowano się na możliwość wyboru napędu 4×4 (nawet w opcji), ale pewną rekompensatę stanowi płynna w działaniu dwusprzęgłowa skrzynia biegów EDC, łączona z większością jednostek napędowych. W 2017 roku samochód poddano liftingowi, a od dwóch lat w salonach dostępny jest następca, wizualnie bardzo do niego podobny (co jest najlepszym dowodem uznania dla projektantów nadwozia tego samochodu). Captur występuje również w przedłużonej wersji, oferowanej tylko na rynku rosyjskim (nazywa się tam Kaptur).

Renault Captur I
Captura nigdy nie oferowano z napędem 4×4. 17-centymetrowy prześwit pomaga głównie w pokonywaniu miejskich krawężników.

8 lat to już wystarczający staż na rynku, by mieć dobre rozeznanie w awaryjności danego samochodu. Jak nowoczesny Renault Captur zda egzamin niezawodności? Na co zwrócić uwagę podczas oględzin tego crossovera? Zobaczmy, co o używanym Capturze sądzą dotychczasowi właściciele.

Renault Captur (2021) – opis wersji i cennik

Renault Captur I 07
Zawieszenie nieźle utrzymuje w zakrętach wysokie nadwozie Captura, ale popularne silniki o przeciętnej mocy nie zachęcają do dynamicznej jazdy tym autem. Wcięte w nadwozie listwy boczne nadają sylwetce lekkości.

Używany Renault Captur I – wnętrze

W środku od razu czuć, że to całkiem świeża konstrukcja. Większość Capturów ma kokpity z kolorowymi lub elegancko pomalowanymi wstawkami, ale niektóre ładnie wyglądające akcenty przeszkadzają w codziennym użytkowaniu – mowa np. o plastikowym obudowaniu dołu kierownicy. Captur to auto pełne funkcjonalnych niespodzianek. Przed fotelem pasażera umieszczono wysuwany schowek o pojemności aż 11 litrów, tylną kanapę z kolei można przesuwać, zwiększając objętość bagażnika z bazowych 377 do 455 l, a tapicerkę foteli i kanapy – zdjąć po odsunięciu suwaka i zanieść do prania. Środek Captura oferuje sporo miejsca z przodu i wystarczająco z tyłu (brakuje kilku centymetrów na szerokość), a bagażnik pozytywnie zaskakuje regularnym kształtem, choć dostaniemy się do niego po pokonaniu 74-centymetrowego progu. Tylko bogatsze wersje wyposażono w system R-Link z pomocnym trybem Eco i rozbudowanymi multimediami.

Używany Renault Captur I – silniki

Gamę silnikową Captura okrojono do czterech jednostek napędowych – trzech benzynowych i Diesla w dwóch wersjach mocy. Otwiera ją 3-cylindrowy, turbodoładowany 0.9 TCe z pośrednim wtryskiem paliwa: w rzeczywistości jest trochę za słaby do ważącego ponad 1200 kg crossovera i wymaga trzymania na obrotach, dalej bez gwarancji poprawy dynamiki. Lepiej poszukać 118-konnego, 4-cylindrowego 1.2 TCe (z wtryskiem bezpośrednim) – jeździ zauważalnie lepiej i ma 6-biegową skrzynię, a później wprowadzono do niego dwusprzęgłowy „automat” EDC. Ta skrzynia, oferowana jeszcze w słabszym 1.5 dCi (90 KM), ma bardzo spokojną charakterystykę pracy i nie pozwala zbytnio zrywać Capturem asfaltu, ale pracuje płynnie. Diesel 1.5 ma również wersję 110-konną: obie są oszczędne i bezproblemowe mimo obecności filtra DPF. Captura nigdy nie oferowano z napędem 4×4. Pod koniec produkcji do oferty dołączył najmocniejszy silnik w tym aucie – 1.3 TCe o mocy 130/150 KM. Dopiero on tchnął we francuskiego crossovera odrobinę sportowego ducha.

Renault Captur I silnik
Automatyczna skrzynia EDC pogarsza temperament 1,2-litrowego silnika z turbo. W rzeczywistości Captur w takiej specyfikacji osiąga pierwsze 100 km/h w aż 11,4 sekundy, a to tylko niewiele lepiej od osiągów 0.9 TCe.
Renault Captur I silnik
Captura I do końca produkcji oferowano z 1,5-litrowymi dieslami. Na przestrzeni lat przeszły one tyle modyfikacji, że ich awaryjność spadła do akceptowalnego poziomu.

Używany Renault Captur I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Prześwit to prawie 20 cm. Przydaje się podczas wjazdów na krawężniki”

„Automat EDC – genialny: fajnie i płynnie redukuje biegi oraz można go przełączyć w tryb półautomatyczny”

„Bardzo dobry stosunek wielkości wnętrza do rozmiarów zewnętrznych. Fotele wygodne i z dużym zakresem regulacji”

Klimatyzacja momentalnie odparowuje szyby podczas deszczu”

 Wady 

„120-konny silnik TCe jest oszczędny tylko przy odpowiednim stylu jazdy. Znika wtedy przyjemność z prowadzenia”

„Trochę przeszkadza terkot 3-cylindrowej jednostki 0.9 TCe. Jest uciążliwy zwłaszcza podczas przyspieszenia”

„Mała szyba tylna i tylne okienko, szerokie słupki – warto poszukać Captura z kamerą cofania”

Renault Kaptur
Renault Kaptura na rynek rosyjski opracowano na zupełnie innej platformie podłogowej. Auto ma inne silniki, standardowy napęd na 4 koła i jest o 20 cm dłuższe od Captura.

Używany Renault Captur I – awaryjność, typowe usterki

Skonstruowane w technologii downsizingu silniki Captura nie sprawiają użytkownikom powtarzających się problemów. Tyczą się głównie ubywania płynu chłodniczego w 0.9 TCe – to akurat wina nieszczelności przewodów lub w okolicach termostatu/chłodnicy. Przeciętną trwałość prezentuje sprzęgło, głównie dlatego, że Captury zazwyczaj jeżdżą tylko po mieście. Stuki z zawieszenia najprawdopodobniej oznaczają wybite łączniki stabilizatora: w wielu samochodach wymieniano je na gwarancji już po kilkunastu tysiącach kilometrów. W przypadku konieczności wymiany np. wahacza nie ma się czego obawiać, bo są naprawdę tanie (100-200 zł za sztukę). Większość Renault trapią denerwujące przypadki zawieszającej się elektroniki, niedziałającego alarmu, zrywającego połączenie modułu Bluetooth, postukujących plastików we wnętrzu i palącej się bez powodu kontrolki airbagu. Tak czy inaczej: jeśli coś się psuje, to najczęściej elementy dokładane u dealera, a nie zmontowane w fabryce. W tak młodym aucie trudno o awarie unieruchamiające samochód na drodze. W sklepach internetowych pojawia się coraz więcej zamienników do tego modelu.

Renault Captur - ekran środkowy
Multimedia w Capturze lubią się zawieszać, ale przynajmniej od strony technicznej auto jest w zasadzie bezobsługowe.

Używany Renault Captur I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (fot.) i na naklejce na błotniku tylnym prawym.

Renault Captur I numer VIN

Używany Renault Captur I – sytuacja rynkowa

Jako młode Renault, Captur miał dużo tracić na wartości, ale nawet pojawienie się następcy nie spowodowało nadzwyczajnego spadku cen używanych aut. Do tej pory niełatwo o jakiegokolwiek bezwypadkowego Captura za mniej niż 35 tys. zł, a optymalny budżet mieści się w okolicach 40-45 tys. zł. Część ogłoszeń, przeważnie tych powyżej 55 tys. zł, dotyczy samochodów od dealerów z faktycznym, niskim przebiegiem. Captura, w przeciwieństwie do Clio, rzadko wybierały firmy, więc sporo aut ma bogate wyposażenie i jest z polskiego salonu. Przeważają benzynowe auta, na szczęście głównie 1.2 TCe. Jeden na cztery wystawione Captury posiada automatyczną skrzynię biegów.

Używany Renault Captur I – podsumowanie

Powolna utrata wartości to niespodzianka w przypadku Renault, ale dowodzi, że Captur jest udanym modelem wpisującym się w potrzeby współczesnych kierowców. Tak naprawdę trudno o równie modnie wyglądającego, niezawodnego i całkiem przestronnego crossovera za takie pieniądze. Dla niektórych barierą mogą się okazać małolitrażowe, wymagające specyficznego traktowania silniki i budżetowe wykończenie wnętrza.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Renault:

Używane Renault Clio IV (2012-2019) – opinie użytkowników

Używane Renault Twingo II (2007-2014) – opinie użytkowników

Renault Captur I 19

Renault Captur I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 412/178/156 cm
Rozstaw osi 261 cm
Pojemność bagażnika 377-455/1235 l
Renault Captur I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 0.9 TCe 1.2 TCe 1.3 TCe 1.3 TCe 1.5 dCi 1.5 dCi
Pojemność 898 cm³ 1197 cm³ 1333 cm³ 1333 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 118 KM 130 KM 150 KM 90 KM 110 KM
Maks. moment 140 Nm 205 Nm 220 Nm 250 Nm 220 Nm 260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,1 s 9,9 s 10,2 s 9,8 s 13,1 s 11,4 s
Prędkość maks. 171 km/h 182 km/h 200 km/h 210 km/h 171 km/h 180 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,4 l/100 km 5,6 l/100 km 5,6 l/100 km 5,5 l/100 km 3,7 l/100 km 3,9 l/100 km

Używane Renault Captur I – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

4 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji