Renault Twingo II 32

Twingo II nie zrobiło takiej furory jak poprzednik, ale wciąż pozostaje interesującą propozycją wśród najmniejszych aut. Oto opinie o Renault Twingo II.

Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że Renault poszło „na łatwiznę”, przedstawiając mało atrakcyjnego wizualnie następcę tak przełomowego modelu, jakim było Twingo I (1993-2007). Opisywany samochód posiada już dwubryłowe nadwozie, w dodatku oferowane tylko w średnio funkcjonalnej, 3-drzwiowej wersji. Wszelkie wątpliwości rozwiewa dopiero zajęcie miejsca w tym aucie, bowiem jest ono, jak na 3,6 m długości, naprawdę przestronne. Oczywiście nie da się uniknąć drobnej gimnastyki przy zajmowaniu miejsc z tyłu. Twingo II na tle konkurentów wyróżniają dwa osobne, indywidualnie przesuwane w zakresie kilkunastu centymetrów fotele drugiego rzędu, pozwalające zwiększać bazową pojemność bagażnika do nawet 275 l. Tą opcję zarezerwowano dla droższych odmian: tańsze otrzymały standardową kanapę, ale nadal 2-osobową. Wybór Twingo wcale nie musi oznaczać mizernych osiągów ok. 60-konnych silników. W ofercie widniała odmiana GT (100-102 KM), a nawet RS rozwijający 133 KM z wolnossącej jednostki 1.6. Indywidualną personalizację swojego Renault umożliwiały rozbudowane palety lakierów karoserii i ciekawe wzory opcjonalnych oklein.

Renault Twingo II 35
Twingo II zbudowano na skróconej płycie podłogowej m.in. z Clio III i mikrovana Modus. Mimo obligatoryjnie przewidzianego 3-drzwiowego nadwozia, bez większych wyrzeczeń można go wykorzystywać jako samochód 4-osobowy.

Twingo II zadebiutowało stosunkowo późno – już po boomie, jaki nawiedził segment A w okolicach połowy pierwszej dekady XXI wieku – stąd na rynku pierwotnym przeszło bez większego echa. Dzisiaj auta z roczników 2008-2009 można kupić za ok. 8-10 tys. zł. Warto zaryzykować zakup Twingo II, czy lepiej wybrać o wiele popularniejszych rywali (Citroena C1, Peugeota 107, Toyotę Aygo, Fiata Pandę II lub Kię Picanto I)?

Renault Twingo II 12
Uproszczone zawieszenie Twingo II, oparte o kolumny McPhersona z przodu i tylną belkę skrętną, optymalnie sprawuje się w polskich warunkach drogowych. W razie potrzeby nie ma większych problemów ze znalezieniem niedrogich zamienników.

Używane Renault Twingo II – wnętrze

Deska Twingo II przypomina te z innych Renault – również posiada umieszczone pośrodku, w pełni elektroniczne wskaźniki i minimalistyczną konsolę środkową. Pomimo „wyniesienia” jej do góry, lewarek biegów znajduje się przy podłodze. Po liftingu pojawiło się więcej błyszczących tworzyw: w zamyśle miały ożywić to dosyć poprawne wnętrze, po upływie lat jednak je szpecą licznymi naleciałościami w postaci rys. Usportowione odmiany GT i RS, poza zmienioną gałką biegów i srebrnymi nakładkami na pedały, wyróżnia okrągły, zamontowany centralnie za kierownicą obrotomierz. Jak na pozycjonowanie w klasie najtańszych aut, kokpit Twingo II nie sprawia wrażenia nachalnie budżetowego. Nie uświadczymy tu praktykowanego u młodszych konkurentów celowego zostawiania, w ramach oszczędności, gołej blachy na drzwiach. Drobne poskrzypywania i trzaski da się jeszcze wybaczyć.

Wbrew pozorom, to właśnie wnętrze małego Twingo pozostaje jego największym asem w rękawie. Nie potrafimy wskazać równie obszernego w środku samochodu mierzącego zaledwie 3,6 m – konkurencyjny może być dopiero wprowadzony 4 lata po Twingo Volkswagen Up!. W pierwszym rzędzie swobodnie mieszczą się nawet bardzo wysokie osoby, choć siedzą na wąskich fotelach z krótkim siedziskiem. Wersje GT nie mają wcale lepszych, ale RS – prawie „kubełkowe”, choć nadal z ograniczonym zakresem regulacji. Z tyłu może się znajdować albo zwykła kanapa (niedzielona!), albo dwa fotele z osobnym systemem składania i przesuwania w zakresie kilkunastu centymetrów. Jeśli dołożymy do tego opcję położenia oparcia przedniego fotela pasażera, w Twingo II da się przewieźć dość długie rzeczy. Bagażnik mieści od 165 do 275 l przy komplecie pasażerów, przy dwóch natomiast nawet 960 l.

Używane Renault Twingo II – silniki

Benzynową paletę Twingo II niemal w całości oparto na silnikach 1.2 z paskiem rozrządu i wielopunktowym wtryskiem paliwa. W 8-zaworowej wersji rozwija on 58 KM, 16-zaworowej – 75/76 KM, zaś po dodaniu turbosprężarki (TCe) – 100/102 KM. Do poruszania się po mieści w zupełności wystarczy pośrednia wersja, która będzie też najbardziej ekologiczna. Po maski Twingo RS trafiał wolnossący 1.6, „podrasowany” do 133 KM. To silnik znany m.in. z Megane czy Sceniców, z tym że tam rozwijał skromniejsze ok. 110 KM. Renault przewidziało również turbodiesle, a konkretnie jednego (1.5 dCi) w aż czterech wersjach mocy: 64, 75, 84 i 86 KM. Wszystkie mają uproszczony osprzęt bez dwumasowego koła zamachowego, z wykorzystaniem turbosprężarki ze stałą geometrią łopatek. Odmiany wyprodukowane po 2010 r. zaczęto wyposażać w filtr cząstek stałych, na szczęście bezawaryjny w tym silniku. Wszystkie Twingo II otrzymały skrzynie ręczne o 5 przełożeniach, 1.2 16V z kolei opcjonalnie łączono ze zautomatyzowaną przekładnią Quickshift.

Renault Twingo II
Benzynowy 1.2 pozytywnie zaskakuje trwałością nawet w wysilonej odmianie TCe. Optimum do Twingo stanowi już odmiana 75-konna.
Renault Twingo II
Twingo RS otrzymało równie udaną jednostkę 1.6 ze zmiennymi fazami rozrządu. 133 KM gwarantuje „sprint” do 100 km/h w zaledwie 8,7 s!

Używane Renault Twingo II – wnętrze

 Zalety 

„Na plus duże możliwości regulacji fotela. Nawet na wysokość, co jest rzadkością w tej klasie”

„Duże szyby boczne, krótka maska, nie za grube słupki – widoczność idealna”

„Dwa niezależne fotele z tyłu można regulować (np. kąt oparcia), a nawet wyjąć po odkręceniu dwóch śrub. Fenomenalne rozwiązanie”

„Za niewielkie pieniądze można trafić Twingo z bardzo młodego rocznika i często nawet krajowe”

 Wady 

„Skrzynia ma bardzo krótkie przełożenia i zmienia biegi mało precyzyjnie, czasami haczy”

„Informacje wyświetlane na wyświetlaczu w dzień są słabo czytelne”

„Ponad 10 m średnicy zawracania to bardzo dużo jak na auto miejskie”

„Od 100 km/h hałas we wnętrzu narasta, a powyżej 130 km/h już męczy”.

Używane Renault Twingo II – awaryjność, typowe usterki

Twingo trapią podobne awarie jak w innych Renault z tymi samymi silnikami. W jednostkach benzynowych co jakiś czas trzeba zlecać czyszczenie przepustnicy, względnie często „padają” w nich cewki zapłonowe, a w 1.6 16V dodatkowo zużywa się koło (wariator) zmiennych faz rozrządu. Wszystkie silniki, z turbodieslami włącznie, wymagają pilnowania terminu wymiany paska rozrządu: dla dobra jednostki napędowej przebiegi na „jednym” pasku warto skrócić do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Choć 1.5 dCi pochodzą z poprawionych serii z lepszym układem wtryskowym, ryzyko obrócenia panewek nie zostało w nich do końca wyeliminowane. Mimo wszystko niewysilone jednostki w lekkim Twingo sprawują się lepiej od mocniejszych, w większych autach. Oprócz tego psuje się mechanizm elektrycznego wspomagania kierownicy i dość szybko zużywa cała przekładnia kierownicza oraz półosie napędowe. Z uwagi na miejską eksploatację często zachodzi konieczność wymiany sprzęgła. Z dystansem podchodźmy do rzadkich i drogich w naprawach skrzyń Quickshift.

Renault Twingo II 21
Forsowna jazda Twingo GT/RS może skutkować podwyższonym zużywaniem oleju silnikowego. Przyczyna malejącego poziomu na bagnecie przeważnie bierze się jednak z licznych wycieków.

Używane Renault Twingo II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na podłodze przed przednim fotelem pasażera – dostęp do niego uzyskamy po uchyleniu kawałka wykładziny.

Używane Renault Twingo II – sytuacja rynkowa

Na Twingo II trzeba przeznaczyć od 6 (roczniki 2007-2009; silniki 1.2) do 18 tys. zł (auta z lat 2013-2014 albo Twingo GT/RS). W okolicach 10 tys. zł powinno się znaleźć ok. 12-letni samochód z przebiegiem 100-150 tys. km. Przeważają sprowadzone Renault z silnikami benzynowymi, głównie 75-konnymi.

Używane Renault Twingo II – podsumowanie

Twingo rekompensuje obecność zaledwie 3 drzwi pomysłowym i dosyć pakownym wnętrzem, a przy tym do jego napędu zarezerwowano sprawdzone, trwałe jednostki. Nie powinno być problemów z niedrogim serwisowaniem tego auta. Z jednej strony ograniczona popularność działa w nim na plus, bo w wersjach GT/RS przyciąga uwagę na ulicy.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Renault:

Używane Renault Clio IV (2012-2019) – opinie

Używane Renault Megane III (2008-2016) – opinie

Używane Renault Captur I (2013-2019) – opinie

Używane Renault Scenic III (2009-2017) – opinie

Używane Renault Espace IV (2003-2014) – opinie

Renault Twingo II 36

Renault Twingo II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.360/166/147 cm
Rozstaw osi237 cm
Poj. bagażnika165/275-960 l
Renault Twingo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 8V1.2 16V1.2 TCe1.2 TCe1.6 16V (RS)
Pojemność1149 cm³1149 cm³1149 cm³1149 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.benz., turbobenz., turbobenz.
Maks. moc58 KM75 KM100 KM102 KM133 KM
Maks. moment93 Nm107 Nm145 Nm155 Nm160 Nm
Przysp. 0-100 km/h15,0 s12,3 s9,8 s9,8 s8,7 s
Prędkość maks.150 km/h169 km/h185 km/h185 km/h201 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km4,5 l/100 km5,9 l/100 km5,7 l/100 km6,5 l/100 km
Renault Twingo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc65 KM75 KM84 KM86 KM
Maks. moment160 Nm180 Nm200 Nm200 Nm
Przysp. 0-100 km/h14,9 s13,5 s11,0 s11,2 s
Prędkość maks.164 km/h170 km/h180 km/h185 km/h
Śr. zużycie paliwa4,3 l/100 km3,4 l/100 km4,0 l/100 km3,6 l/100 km

Używane Renault Twingo II – galeria