Twingo II nie zrobiło takiej furory jak poprzednik, ale wciąż pozostaje interesującą propozycją wśród najmniejszych aut. Oto opinie o Renault Twingo II.
Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że Renault poszło „na łatwiznę”, przedstawiając mało atrakcyjnego wizualnie następcę tak przełomowego modelu, jakim było Twingo I (1993-2007). Opisywany samochód posiada już dwubryłowe nadwozie, w dodatku oferowane tylko w średnio funkcjonalnej, 3-drzwiowej wersji. Wszelkie wątpliwości rozwiewa dopiero zajęcie miejsca w tym aucie, bowiem jest ono, jak na 3,6 m długości, naprawdę przestronne. Oczywiście nie da się uniknąć drobnej gimnastyki przy zajmowaniu miejsc z tyłu. Twingo II na tle konkurentów wyróżniają dwa osobne, indywidualnie przesuwane w zakresie kilkunastu centymetrów fotele drugiego rzędu, pozwalające zwiększać bazową pojemność bagażnika do nawet 275 l. Tą opcję zarezerwowano dla droższych odmian: tańsze otrzymały standardową kanapę, ale nadal 2-osobową. Wybór Twingo wcale nie musi oznaczać mizernych osiągów ok. 60-konnych silników. W ofercie widniała odmiana GT (100-102 KM), a nawet RS rozwijający 133 KM z wolnossącej jednostki 1.6. Indywidualną personalizację swojego Renault umożliwiały rozbudowane palety lakierów karoserii i ciekawe wzory opcjonalnych oklein.
Twingo II zadebiutowało stosunkowo późno – już po boomie, jaki nawiedził segment A w okolicach połowy pierwszej dekady XXI wieku – stąd na rynku pierwotnym przeszło bez większego echa. Dzisiaj auta z roczników 2008-2009 można kupić za ok. 8-10 tys. zł. Warto zaryzykować zakup Twingo II, czy lepiej wybrać o wiele popularniejszych rywali (Citroena C1, Peugeota 107, Toyotę Aygo, Fiata Pandę II lub Kię Picanto I)?
Używane Renault Twingo II – wnętrze
Deska Twingo II przypomina te z innych Renault – również posiada umieszczone pośrodku, w pełni elektroniczne wskaźniki i minimalistyczną konsolę środkową. Pomimo „wyniesienia” jej do góry, lewarek biegów znajduje się przy podłodze. Po liftingu pojawiło się więcej błyszczących tworzyw: w zamyśle miały ożywić to dosyć poprawne wnętrze, po upływie lat jednak je szpecą licznymi naleciałościami w postaci rys. Usportowione odmiany GT i RS, poza zmienioną gałką biegów i srebrnymi nakładkami na pedały, wyróżnia okrągły, zamontowany centralnie za kierownicą obrotomierz. Jak na pozycjonowanie w klasie najtańszych aut, kokpit Twingo II nie sprawia wrażenia nachalnie budżetowego. Nie uświadczymy tu praktykowanego u młodszych konkurentów celowego zostawiania, w ramach oszczędności, gołej blachy na drzwiach. Drobne poskrzypywania i trzaski da się jeszcze wybaczyć.
Wbrew pozorom, to właśnie wnętrze małego Twingo pozostaje jego największym asem w rękawie. Nie potrafimy wskazać równie obszernego w środku samochodu mierzącego zaledwie 3,6 m – konkurencyjny może być dopiero wprowadzony 4 lata po Twingo Volkswagen Up!. W pierwszym rzędzie swobodnie mieszczą się nawet bardzo wysokie osoby, choć siedzą na wąskich fotelach z krótkim siedziskiem. Wersje GT nie mają wcale lepszych, ale RS – prawie „kubełkowe”, choć nadal z ograniczonym zakresem regulacji. Z tyłu może się znajdować albo zwykła kanapa (niedzielona!), albo dwa fotele z osobnym systemem składania i przesuwania w zakresie kilkunastu centymetrów. Jeśli dołożymy do tego opcję położenia oparcia przedniego fotela pasażera, w Twingo II da się przewieźć dość długie rzeczy. Bagażnik mieści od 165 do 275 l przy komplecie pasażerów, przy dwóch natomiast nawet 960 l.
Używane Renault Twingo II – silniki
Benzynową paletę Twingo II niemal w całości oparto na silnikach 1.2 z paskiem rozrządu i wielopunktowym wtryskiem paliwa. W 8-zaworowej wersji rozwija on 58 KM, 16-zaworowej – 75/76 KM, zaś po dodaniu turbosprężarki (TCe) – 100/102 KM. Do poruszania się po mieści w zupełności wystarczy pośrednia wersja, która będzie też najbardziej ekologiczna. Po maski Twingo RS trafiał wolnossący 1.6, „podrasowany” do 133 KM. To silnik znany m.in. z Megane czy Sceniców, z tym że tam rozwijał skromniejsze ok. 110 KM. Renault przewidziało również turbodiesle, a konkretnie jednego (1.5 dCi) w aż czterech wersjach mocy: 64, 75, 84 i 86 KM. Wszystkie mają uproszczony osprzęt bez dwumasowego koła zamachowego, z wykorzystaniem turbosprężarki ze stałą geometrią łopatek. Odmiany wyprodukowane po 2010 r. zaczęto wyposażać w filtr cząstek stałych, na szczęście bezawaryjny w tym silniku. Wszystkie Twingo II otrzymały skrzynie ręczne o 5 przełożeniach, 1.2 16V z kolei opcjonalnie łączono ze zautomatyzowaną przekładnią Quickshift.
Używane Renault Twingo II – wnętrze
Zalety
„Na plus duże możliwości regulacji fotela. Nawet na wysokość, co jest rzadkością w tej klasie”
„Duże szyby boczne, krótka maska, nie za grube słupki – widoczność idealna”
„Dwa niezależne fotele z tyłu można regulować (np. kąt oparcia), a nawet wyjąć po odkręceniu dwóch śrub. Fenomenalne rozwiązanie”
„Za niewielkie pieniądze można trafić Twingo z bardzo młodego rocznika i często nawet krajowe”
Wady
„Skrzynia ma bardzo krótkie przełożenia i zmienia biegi mało precyzyjnie, czasami haczy”
„Informacje wyświetlane na wyświetlaczu w dzień są słabo czytelne”
„Ponad 10 m średnicy zawracania to bardzo dużo jak na auto miejskie”
„Od 100 km/h hałas we wnętrzu narasta, a powyżej 130 km/h już męczy”.
Używane Renault Twingo II – awaryjność, typowe usterki
Twingo trapią podobne awarie jak w innych Renault z tymi samymi silnikami. W jednostkach benzynowych co jakiś czas trzeba zlecać czyszczenie przepustnicy, względnie często „padają” w nich cewki zapłonowe, a w 1.6 16V dodatkowo zużywa się koło (wariator) zmiennych faz rozrządu. Wszystkie silniki, z turbodieslami włącznie, wymagają pilnowania terminu wymiany paska rozrządu: dla dobra jednostki napędowej przebiegi na „jednym” pasku warto skrócić do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Choć 1.5 dCi pochodzą z poprawionych serii z lepszym układem wtryskowym, ryzyko obrócenia panewek nie zostało w nich do końca wyeliminowane. Mimo wszystko niewysilone jednostki w lekkim Twingo sprawują się lepiej od mocniejszych, w większych autach. Oprócz tego psuje się mechanizm elektrycznego wspomagania kierownicy i dość szybko zużywa cała przekładnia kierownicza oraz półosie napędowe. Z uwagi na miejską eksploatację często zachodzi konieczność wymiany sprzęgła. Z dystansem podchodźmy do rzadkich i drogich w naprawach skrzyń Quickshift.
Używane Renault Twingo II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito na podłodze przed przednim fotelem pasażera – dostęp do niego uzyskamy po uchyleniu kawałka wykładziny.
Używane Renault Twingo II – sytuacja rynkowa
Na Twingo II trzeba przeznaczyć od 6 (roczniki 2007-2009; silniki 1.2) do 18 tys. zł (auta z lat 2013-2014 albo Twingo GT/RS). W okolicach 10 tys. zł powinno się znaleźć ok. 12-letni samochód z przebiegiem 100-150 tys. km. Przeważają sprowadzone Renault z silnikami benzynowymi, głównie 75-konnymi.
Używane Renault Twingo II – podsumowanie
Twingo rekompensuje obecność zaledwie 3 drzwi pomysłowym i dosyć pakownym wnętrzem, a przy tym do jego napędu zarezerwowano sprawdzone, trwałe jednostki. Nie powinno być problemów z niedrogim serwisowaniem tego auta. Z jednej strony ograniczona popularność działa w nim na plus, bo w wersjach GT/RS przyciąga uwagę na ulicy.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Renault:
Używane Renault Clio IV (2012-2019) – opinie
Używane Renault Megane III (2008-2016) – opinie
Używane Renault Captur I (2013-2019) – opinie
Używane Renault Scenic III (2009-2017) – opinie
Używane Renault Espace IV (2003-2014) – opinie
Dł./szer./wys. | 360/166/147 cm |
Rozstaw osi | 237 cm |
Poj. bagażnika | 165/275-960 l |
Silnik | 1.2 8V | 1.2 16V | 1.2 TCe | 1.2 TCe | 1.6 16V (RS) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1149 cm³ | 1149 cm³ | 1149 cm³ | 1149 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz. |
Maks. moc | 58 KM | 75 KM | 100 KM | 102 KM | 133 KM |
Maks. moment | 93 Nm | 107 Nm | 145 Nm | 155 Nm | 160 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 15,0 s | 12,3 s | 9,8 s | 9,8 s | 8,7 s |
Prędkość maks. | 150 km/h | 169 km/h | 185 km/h | 185 km/h | 201 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Silnik | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 65 KM | 75 KM | 84 KM | 86 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 180 Nm | 200 Nm | 200 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 14,9 s | 13,5 s | 11,0 s | 11,2 s |
Prędkość maks. | 164 km/h | 170 km/h | 180 km/h | 185 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 3,4 l/100 km | 4,0 l/100 km | 3,6 l/100 km |