Test drogi hamowania

Sprawność układu hamulcowego ma kluczowe znaczenie podczas awaryjnej sytuacji na drodze. W których autach można liczyć na dobre hamulce? Oto 10 mistrzów hamowania w 9 segmentach.

Niebezpieczeństwo doprowadzenia do drogowej kolizji przeważnie zależy od wydajności i sprawności układu hamulcowego w naszym aucie. Winę za zasadniczą część wypadków ponosi jednak nie strona techniczna samochodu, a sam kierowca. Pierwsze metry całkowitej drogi zatrzymania pojazdu po zauważeniu przeszkody auto pokonuje… bez wciśniętego pedału hamulca. Przeciętny kierowca potrzebuje bowiem 0,7-0,8 s na reakcję w obliczu kryzysowej sytuacji. Jadąc 100 km/h samochód przejedzie zatem ok. 20 metrów, zanim układ hamulcowy zostanie pobudzony do działania. Kolejne 0,3-0,4 s (czyli ok. 10 metrów) upłynie zanim hamulce osiągną pełnię wydajności, tj. wytworzy się odpowiednie ciśnienie i tłoczki docisną klocki do tarcz hamulcowych. Wobec tego przejedziemy nawet 30 metrów od zauważenia przeszkody zanim hamulce w ogóle zaczną działać!

Pamiętaj – wciśnij pedał hamulca do końca!

Dopiero od tej pory jesteśmy niemal całkowicie zależni od kondycji i wydajności hamulców w naszym aucie, choć także w tym aspekcie wiele zależy od zachowania kierowcy. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał hamulców w samochodzie, warto pamiętać o jednej prostej zasadzie – wcisnąć hamulec z maksymalną siłą i nie odpuszczać go aż do momentu zatrzymania. Dotyczy to zwłaszcza samochodów z systemem ABS, gdyż układ ten nie dopuści do zablokowania kół (nie zniszczą się opony na suchym asfalcie) i poprawi przyczepność podczas hamowania w zakręcie.

Systemy awaryjnego hamowania w SUV-ach – jak się sprawdzają?

Nasza redakcja, przeprowadzając testy nowych aut, zawsze sprawdza także skuteczność hamulców. Używamy w tym celu urządzenia Racelogic, mierzącego drogę hamowania od 100 km/h do całkowitego zatrzymania. Odrzuca zatem tą część hamowania, która jest zależna od reakcji kierowcy, i mierzy wyłącznie długość przy pełnym działaniu układu hamulcowego. Poniżej przedstawiamy po 10 samochodów z 9 segmentów, których hamulce okazały się najskuteczniejsze.

Droga hamowania ze 100 km_h 01
Na ostateczną długość drogi hamowania ma wpływ bardzo wiele czynników, m.in. bystrość kierowcy, sprawność i wydajność układu hamulcowego, kondycja ogumienia i warunki atmosferyczne.

Warto tylko dodać, że pomiary odbywały się wyłącznie na suchym asfalcie, a samochody poruszały się na nowych oponach. Zmiana warunków atmosferycznych i starsze ogumienie niemal na pewno przyczynią się do wydłużenia drogi hamowania. Niemniej nasz ranking może się okazać pomocny dla osób poszukujących przede wszystkim bezpiecznego samochodu. Pominęliśmy w nim usportowione wersje popularnych aut miejskich i kompaktowych, które z zasady wyposażono w lepsze hamulce: o ich wynikach wspominamy w tekście.

Czy opony letnie jesienią wydłużają drogę hamowania?

Samochody małe

Najtańsze auta = najsłabsze hamulce. Bardzo dobry wynik Mini Coopera S (35,7 m) nie powinien dziwić, pozytywnie zaskoczyło natomiast Renault Twingo i Skoda Citigo. Tylko Chevrolet Spark i Ford Ka przekroczyli granicę 40 metrów, natomiast aż 7 na 10 samochodów hamowało gorzej niż średnia dla wszystkich, czyli 38 metrów.

Samochody małe – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Renault Twingo SCe 37,6 m
1 Skoda Citigo 1.0 37,6 m
3 Fiat 500 1.3 JTD 38,0 m
4 Opel Adam S 38,8 m
4 Toyota Aygo 1.0 38,8 m
6 Citroen C1 1.0 39,5 m
6 Fiat 500C Abarth 39,5 m
8 Fiat 500 TwinAir 39,8 m
9 Chevrolet Spark 1.2 40,1 m
9 Ford Ka 1.2 40,1 m
Renault Twingo
Renault Twingo przegrało z Mini Cooperem, ale okazało się najlepsze pośród typowych „mieszczuchów”.

Samochody miejskie

Najlepsze miejskie hot hatche – Renault Clio RS, Audi S1, Citroen DS3 Racing, Ford Fiesta ST, Opel Corsa OPC – wyhamowały w granicach 35-37 metrów. Świetne rezultaty uzyskał Volkswagen Polo w bazowych wersjach silnikowych, bowiem… wyprzedził niektórych z nich! Widać ogólną poprawę wydajności układów hamulcowych względem mniejszych aut.

Samochody miejskie – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Volkswagen Polo 1.2 TDI 36,0 m
1 Volkswagen Polo 1.2 TSI 36,0 m
3 Chevrolet Aveo 1.4 36,3 m
4 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 36,8 m
5 Peugeot 208 1.4 36,9 m
6 Seat Ibiza 1.6 TDI 37,0 m
7 Citroen DS3 1.6 THP 37,2 m
8 Seat Ibiza ST 1.6 TDI 37,4 m
9 Audi A1 Sportback 1.6 TDI 37,5 m
10 Hyundai i20 Coupe 1.2 37,7 m
VOLKSWAGEN Polo AW Highline 1.0TSI 115KM 7AT DSG PO5FC61 08-2018
Hamulce Volkswagena Polo zasługują na uwagę – są lepsze od układów stosowanych w niektórych hot hatchach!

Samochody kompaktowe

Kompaktowe hot hatche tym razem nie błyszczały – tylko trzy (Renault Megane RS, Volkswagen Golf R, Honda Civic Type-R) wraz z Mitsubishi Lancerem Evo X wyhamowały lepiej od… Skody Octavii. Widać mocną reprezentację marek koncernu Volkswagena i producentów premium. Jeszcze lepsze wyniki niż w autach miejskich.

Samochody kompaktowe – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 35,1 m
2 Mercedes CLA 200 35,7 m
2 Skoda Rapid 1.2 TSI 35,7 m
4 Audi A3 1.8 TFSI S tronic 36,0 m
4 Mercedes A 180 36,0 m
4 Seat Leon SC 1.8 TSI FR 36,0 m
4 Seat Toledo 1.6 TDI 36,0 m
4 Volkswagen Golf VII 1.4 TSI 36,0 m
9 BMW 118i 36,1 m
10 Citroen DS4 1.6 HDi 36,2 m
Skoda Octavia III
Wielka i ciężka Octavia ma bardzo wydajne hamulce – potrzebuje tylko 35,1 m, by wyhamować ze 100 km/h.

Samochody klasy średniej

Najskuteczniejsze hamulce znajdziemy w Audi A4, bardzo blisko jego rezultatu miała Skoda Superb. Bezpieczną odległość niezależnie od wersji silnikowej uzyskali też Mercedes klasy C, Peugeot 508 i Ford Mondeo. Pierwsza 10. zmieściła się w granicy 36 metrów.

Samochody klasy średniej – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Audi A4 2.0 TFSI/2.0 TDI 34,9 m
2 Skoda Superb 2.0 TSI DSG 35,1 m
3 Peugeot 508 1.6 THP 35,4 m
4 Audi A4 Allroad 2.0 TFSI 35,5 m
5 Mercedes C 220 BT 35,6 m
6 Ford Mondeo 2.0 EcoBoost 35,7 m
7 Mercedes C 200 35,8 m
7 Peugeot 508 RXH 35,8 m
9 Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 36,0 m
9 Mercedes C 180 36,0 m
AUDI A4 B9 Avant 2.0TDI 190KM 7AT S-tronic PO1N126 12-2015
Audi A4 jako jedyne wyhamowało przed przekroczeniem 35. metra.

Samochody klasy wyższej

Audi wręcz zdominowało ten segment: w doskonałe układy hamulcowe wyposażyło niemal wszystkie swoje modele. Tylko wybrani przedstawiciele odwiecznie konkurujących marek (BMW i Mercedesa) mogły się z nimi równać. Najbardziej zaskakuje fakt, że z usportowionymi limuzynami wygrało… podwyższone kombi.

Samochody klasy wyższej – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Audi A6 Allroad 3.0 TDI 33,4 m
2 Porsche Panamera GTS 34,1 m
3 Audi RS 7 34,5 m
4 Mercedes E 350 Bluetec 34,6 m
5 Audi S7 34,8 m
6 Audi S8 34,9 m
7 BMW 750d 35,0 m
8 Audi A7 3.0 TDI quattro 35,2 m
9 Audi A7 3.0 TFSI quattro 36,0 m
9 Mercedes CLS AMG 36,0 m
AUDI A6 C7 FL Allroad 3.0TDI V6 320KM 8AT Tiptronic Quattro PO2G638 02-2015
Audi A6 Allroad zatrzymało się ponad metr bliżej od Audi RS 7! Wyprzedziło także Porsche Panamerę.

Minivany

Poza BMW i zaliczanym do vanów Mercedesem klasy V, najlepiej hamują rodzinne auta Volkswagena i Seata. Świetnie wypadł uterenowiony Scenic i minivany Kii. Ten segment uzyskał wyniki na poziomie samochodów miejskich.

Minivany – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 BMW 218d Active Tourer 35,0 m
2 Mercedes V 250 BlueTEC 35,9 m
3 Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 36,0 m
3 Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI DSG 36,0 m
5 Kia Carens 2.0 benz. 36,4 m
6 Volkswagen Touran 1.4 TSI DSG 36,7 m
7 Renault Scenic Xmod 1.2 TCe 37,0 m
8 Kia Venga 1.4 37,1 m
9 Volkswagen Caddy 2.0 TDI 37,3 m
10 Volkswagen Sharan 2.0 TSI DSG 37,4 m
BMW 218d Active Tourer F45 Luxury Line 2.0d 150KM 8AT WY8846V 10-2014
Minivan BMW hamuje tak jak kompaktowy hot hatch. Zaskakuje doskonały rezultat o wiele większego Mercedesa klasy V.

Samochody sportowe

Tu nie ma miejsca dla słabych – pierwsza 10. wyhamowała poniżej 34,5 m. Najlepsze w tym segmencie Audi RS 5 jednocześnie zwyciężyło w całym zestawieniu. Hamuje lepiej od Porsche 911 i… Audi R8 (z nim wygrało nawet TT).

Samochody sportowe – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Audi RS 5 32,5 m
2 Porsche 911 Targa 4S 33,6 m
3 Aston Martin V12 Vantage 33,7 m
4 Audi TT Cabrio 2.0 TFSI 33,8 m
5 Audi R8 V10 33,9 m
6 Audi R8 V10 plus 34,0 m
6 Jaguar F-Type Coupe R/V8 S 34,0 m
8 Porsche 911 GTS cabrio 34,1 m
9 Porsche 911 Carrera 4S 34,3 m
10 BMW 1M 34,4 m
Audi RS 5
Audi RS 5 otrzymało najwydajniejsze hamulce w całym zestawieniu. Do zatrzymania ze 100 km/h potrzebuje zaledwie 32,5 metra!

Małe SUV-y i crossovery

Najmodniejsze ostatnio auta mają hamulce o podobnej skuteczności co w minivanach. Świetnie hamują francuskie i japońskie crossovery, choć pomiędzy nimi znaleźli się reprezentanci marek premium.

Małe SUV-y i crossovery – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Citroen C4 Cactus 1.6 e-HDI 35,8 m
2 Mercedes GLA 200 CDI 36,1 m
3 Renault Captur 1.2 Tce 36,5 m
4 Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 36,6 m
5 Honda CR-V 2.2 CDTI 36,8 m
6 Honda CR-V 1.6 i-DTEC 36,9 m
7 Hyundai Tucson 2.0 CRDi 37,0 m
7 Kia Soul 1.6 GDI 37,0 m
9 Suzuki SX4 S-Cross 1.6 37,1 m
10 Range Rover Evoque 2.2 d 37,2 m
CITROEN C4 Cactus I FL Shine 1.2PureTech 130KM 6MT WE722SN 03-2018
Citroen C4 Cactus ma zadziwiająco wydajne hamulce: jako jedyny nie przekroczył 36 m drogi hamowania ze 100 km/h.

Duże SUV-y

Wśród drogich i mocnych SUV-ów dominują Porsche i Audi, choć tym razem dobre rezultaty osiągnęło także Volvo. Skuteczność hamowania w tym segmencie: na poziomie limuzyn klasy wyższej.

Duże SUV-y – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Porsche Cayenne Turbo 34,5 m
2 Porsche Cayenne GTS 34,7 m
3 Audi Q5 2.0 TDI S tronic 35,0 m
4 Jeep Grand Cherokee SRT8 35,3 m
5 Volvo XC90 D5 AWD 35,9 m
6 Audi Q7 3.0 TFSI 36,0 m
6 Mercedes GL 500 36,0 m
8 Porsche Macan S diesel 36,1 m
9 Volvo XC90 T6 AWD 36,4 m
10 Mercedes GLK 350 CDI 36,6 m
Porsche Cayenne
Porsche Cayenne jako jedyne w segmencie zatrzymało się przed 35. metrem.

2 KOMENTARZE

  1. i po co te pseudonaukowe zabawy , wystarczy kalkulator i trzy dane , masa pojazdu szerokość opony i jej średnica(stosunek dwóch ostatnich daje powierzchnię przylegania) , setki razy taniej ale fakt , mniej efektownie

    • Czyli wielkość tarczy i zacisku nie ma żadnego znaczenia „znafco”? Chciałeś zabłysnąć, ale nie wyszło.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here