Mistrzowie hamowania. Które samochody zatrzymują się najszybciej?

Mistrzowie hamowania. Które samochody zatrzymują się najszybciej?

Sprawność układu hamulcowego ma kluczowe znaczenie podczas awaryjnej sytuacji na drodze. W których autach można liczyć na dobre hamulce? Oto 10 mistrzów hamowania w 9 segmentach.

Niebezpieczeństwo doprowadzenia do drogowej kolizji przeważnie zależy od wydajności i sprawności układu hamulcowego w naszym aucie. Winę za zasadniczą część wypadków ponosi jednak nie strona techniczna samochodu, a sam kierowca. Pierwsze metry całkowitej drogi zatrzymania pojazdu po zauważeniu przeszkody auto pokonuje… bez wciśniętego pedału hamulca. Przeciętny kierowca potrzebuje bowiem 0,7-0,8 s na reakcję w obliczu kryzysowej sytuacji. Jadąc 100 km/h samochód przejedzie zatem ok. 20 metrów, zanim układ hamulcowy zostanie pobudzony do działania. Kolejne 0,3-0,4 s (czyli ok. 10 metrów) upłynie zanim hamulce osiągną pełnię wydajności, tj. wytworzy się odpowiednie ciśnienie i tłoczki docisną klocki do tarcz hamulcowych. Wobec tego przejedziemy nawet 30 metrów od zauważenia przeszkody zanim hamulce w ogóle zaczną działać!

Pamiętaj – wciśnij pedał hamulca do końca!

Dopiero od tej pory jesteśmy niemal całkowicie zależni od kondycji i wydajności hamulców w naszym aucie, choć także w tym aspekcie wiele zależy od zachowania kierowcy. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał hamulców w samochodzie, warto pamiętać o jednej prostej zasadzie – wcisnąć hamulec z maksymalną siłą i nie odpuszczać go aż do momentu zatrzymania. Dotyczy to zwłaszcza samochodów z systemem ABS, gdyż układ ten nie dopuści do zablokowania kół (nie zniszczą się opony na suchym asfalcie) i poprawi przyczepność podczas hamowania w zakręcie.

Systemy awaryjnego hamowania w SUV-ach – jak się sprawdzają?

Nasza redakcja, przeprowadzając testy nowych aut, zawsze sprawdza także skuteczność hamulców. Używamy w tym celu urządzenia Racelogic, mierzącego drogę hamowania od 100 km/h do całkowitego zatrzymania. Odrzuca zatem tą część hamowania, która jest zależna od reakcji kierowcy, i mierzy wyłącznie długość przy pełnym działaniu układu hamulcowego. Poniżej przedstawiamy po 10 samochodów z 9 segmentów, których hamulce okazały się najskuteczniejsze.

Droga hamowania ze 100 km_h 01
Na ostateczną długość drogi hamowania ma wpływ bardzo wiele czynników, m.in. bystrość kierowcy, sprawność i wydajność układu hamulcowego, kondycja ogumienia i warunki atmosferyczne.

Warto tylko dodać, że pomiary odbywały się wyłącznie na suchym asfalcie, a samochody poruszały się na nowych oponach. Zmiana warunków atmosferycznych i starsze ogumienie niemal na pewno przyczynią się do wydłużenia drogi hamowania. Niemniej nasz ranking może się okazać pomocny dla osób poszukujących przede wszystkim bezpiecznego samochodu. Pominęliśmy w nim usportowione wersje popularnych aut miejskich i kompaktowych, które z zasady wyposażono w lepsze hamulce: o ich wynikach wspominamy w tekście.

Czy opony letnie jesienią wydłużają drogę hamowania?

Samochody małe

Najtańsze auta = najsłabsze hamulce. Bardzo dobry wynik Mini Coopera S (35,7 m) nie powinien dziwić, pozytywnie zaskoczyło natomiast Renault Twingo i Skoda Citigo. Tylko Chevrolet Spark i Ford Ka przekroczyli granicę 40 metrów, natomiast aż 7 na 10 samochodów hamowało gorzej niż średnia dla wszystkich, czyli 38 metrów.

Samochody małe – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Renault Twingo SCe 37,6 m
1 Skoda Citigo 1.0 37,6 m
3 Fiat 500 1.3 JTD 38,0 m
4 Opel Adam S 38,8 m
4 Toyota Aygo 1.0 38,8 m
6 Citroen C1 1.0 39,5 m
6 Fiat 500C Abarth 39,5 m
8 Fiat 500 TwinAir 39,8 m
9 Chevrolet Spark 1.2 40,1 m
9 Ford Ka 1.2 40,1 m
Renault Twingo
Renault Twingo przegrało z Mini Cooperem, ale okazało się najlepsze pośród typowych „mieszczuchów”.

Samochody miejskie

Najlepsze miejskie hot hatche – Renault Clio RS, Audi S1, Citroen DS3 Racing, Ford Fiesta ST, Opel Corsa OPC – wyhamowały w granicach 35-37 metrów. Świetne rezultaty uzyskał Volkswagen Polo w bazowych wersjach silnikowych, bowiem… wyprzedził niektórych z nich! Widać ogólną poprawę wydajności układów hamulcowych względem mniejszych aut.

Samochody miejskie – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Volkswagen Polo 1.2 TDI 36,0 m
1 Volkswagen Polo 1.2 TSI 36,0 m
3 Chevrolet Aveo 1.4 36,3 m
4 Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 36,8 m
5 Peugeot 208 1.4 36,9 m
6 Seat Ibiza 1.6 TDI 37,0 m
7 Citroen DS3 1.6 THP 37,2 m
8 Seat Ibiza ST 1.6 TDI 37,4 m
9 Audi A1 Sportback 1.6 TDI 37,5 m
10 Hyundai i20 Coupe 1.2 37,7 m
VOLKSWAGEN Polo AW Highline 1.0TSI 115KM 7AT DSG PO5FC61 08-2018
Hamulce Volkswagena Polo zasługują na uwagę – są lepsze od układów stosowanych w niektórych hot hatchach!

Samochody kompaktowe

Kompaktowe hot hatche tym razem nie błyszczały – tylko trzy (Renault Megane RS, Volkswagen Golf R, Honda Civic Type-R) wraz z Mitsubishi Lancerem Evo X wyhamowały lepiej od… Skody Octavii. Widać mocną reprezentację marek koncernu Volkswagena i producentów premium. Jeszcze lepsze wyniki niż w autach miejskich.

Samochody kompaktowe – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 35,1 m
2 Mercedes CLA 200 35,7 m
2 Skoda Rapid 1.2 TSI 35,7 m
4 Audi A3 1.8 TFSI S tronic 36,0 m
4 Mercedes A 180 36,0 m
4 Seat Leon SC 1.8 TSI FR 36,0 m
4 Seat Toledo 1.6 TDI 36,0 m
4 Volkswagen Golf VII 1.4 TSI 36,0 m
9 BMW 118i 36,1 m
10 Citroen DS4 1.6 HDi 36,2 m
Skoda Octavia III
Wielka i ciężka Octavia ma bardzo wydajne hamulce – potrzebuje tylko 35,1 m, by wyhamować ze 100 km/h.

Samochody klasy średniej

Najskuteczniejsze hamulce znajdziemy w Audi A4, bardzo blisko jego rezultatu miała Skoda Superb. Bezpieczną odległość niezależnie od wersji silnikowej uzyskali też Mercedes klasy C, Peugeot 508 i Ford Mondeo. Pierwsza 10. zmieściła się w granicy 36 metrów.

Samochody klasy średniej – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Audi A4 2.0 TFSI/2.0 TDI 34,9 m
2 Skoda Superb 2.0 TSI DSG 35,1 m
3 Peugeot 508 1.6 THP 35,4 m
4 Audi A4 Allroad 2.0 TFSI 35,5 m
5 Mercedes C 220 BT 35,6 m
6 Ford Mondeo 2.0 EcoBoost 35,7 m
7 Mercedes C 200 35,8 m
7 Peugeot 508 RXH 35,8 m
9 Ford Mondeo 1.6 EcoBoost 36,0 m
9 Mercedes C 180 36,0 m
AUDI A4 B9 Avant 2.0TDI 190KM 7AT S-tronic PO1N126 12-2015
Audi A4 jako jedyne wyhamowało przed przekroczeniem 35. metra.

Samochody klasy wyższej

Audi wręcz zdominowało ten segment: w doskonałe układy hamulcowe wyposażyło niemal wszystkie swoje modele. Tylko wybrani przedstawiciele odwiecznie konkurujących marek (BMW i Mercedesa) mogły się z nimi równać. Najbardziej zaskakuje fakt, że z usportowionymi limuzynami wygrało… podwyższone kombi.

Samochody klasy wyższej – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Audi A6 Allroad 3.0 TDI 33,4 m
2 Porsche Panamera GTS 34,1 m
3 Audi RS 7 34,5 m
4 Mercedes E 350 Bluetec 34,6 m
5 Audi S7 34,8 m
6 Audi S8 34,9 m
7 BMW 750d 35,0 m
8 Audi A7 3.0 TDI quattro 35,2 m
9 Audi A7 3.0 TFSI quattro 36,0 m
9 Mercedes CLS AMG 36,0 m
AUDI A6 C7 FL Allroad 3.0TDI V6 320KM 8AT Tiptronic Quattro PO2G638 02-2015
Audi A6 Allroad zatrzymało się ponad metr bliżej od Audi RS 7! Wyprzedziło także Porsche Panamerę.

Minivany

Poza BMW i zaliczanym do vanów Mercedesem klasy V, najlepiej hamują rodzinne auta Volkswagena i Seata. Świetnie wypadł uterenowiony Scenic i minivany Kii. Ten segment uzyskał wyniki na poziomie samochodów miejskich.

Minivany – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 BMW 218d Active Tourer 35,0 m
2 Mercedes V 250 BlueTEC 35,9 m
3 Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 36,0 m
3 Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI DSG 36,0 m
5 Kia Carens 2.0 benz. 36,4 m
6 Volkswagen Touran 1.4 TSI DSG 36,7 m
7 Renault Scenic Xmod 1.2 TCe 37,0 m
8 Kia Venga 1.4 37,1 m
9 Volkswagen Caddy 2.0 TDI 37,3 m
10 Volkswagen Sharan 2.0 TSI DSG 37,4 m
BMW 218d Active Tourer F45 Luxury Line 2.0d 150KM 8AT WY8846V 10-2014
Minivan BMW hamuje tak jak kompaktowy hot hatch. Zaskakuje doskonały rezultat o wiele większego Mercedesa klasy V.

Samochody sportowe

Tu nie ma miejsca dla słabych – pierwsza 10. wyhamowała poniżej 34,5 m. Najlepsze w tym segmencie Audi RS 5 jednocześnie zwyciężyło w całym zestawieniu. Hamuje lepiej od Porsche 911 i… Audi R8 (z nim wygrało nawet TT).

Samochody sportowe – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Audi RS 5 32,5 m
2 Porsche 911 Targa 4S 33,6 m
3 Aston Martin V12 Vantage 33,7 m
4 Audi TT Cabrio 2.0 TFSI 33,8 m
5 Audi R8 V10 33,9 m
6 Audi R8 V10 plus 34,0 m
6 Jaguar F-Type Coupe R/V8 S 34,0 m
8 Porsche 911 GTS cabrio 34,1 m
9 Porsche 911 Carrera 4S 34,3 m
10 BMW 1M 34,4 m
Audi RS 5
Audi RS 5 otrzymało najwydajniejsze hamulce w całym zestawieniu. Do zatrzymania ze 100 km/h potrzebuje zaledwie 32,5 metra!

Małe SUV-y i crossovery

Najmodniejsze ostatnio auta mają hamulce o podobnej skuteczności co w minivanach. Świetnie hamują francuskie i japońskie crossovery, choć pomiędzy nimi znaleźli się reprezentanci marek premium.

Małe SUV-y i crossovery – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Citroen C4 Cactus 1.6 e-HDI 35,8 m
2 Mercedes GLA 200 CDI 36,1 m
3 Renault Captur 1.2 Tce 36,5 m
4 Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 36,6 m
5 Honda CR-V 2.2 CDTI 36,8 m
6 Honda CR-V 1.6 i-DTEC 36,9 m
7 Hyundai Tucson 2.0 CRDi 37,0 m
7 Kia Soul 1.6 GDI 37,0 m
9 Suzuki SX4 S-Cross 1.6 37,1 m
10 Range Rover Evoque 2.2 d 37,2 m
CITROEN C4 Cactus I FL Shine 1.2PureTech 130KM 6MT WE722SN 03-2018
Citroen C4 Cactus ma zadziwiająco wydajne hamulce: jako jedyny nie przekroczył 36 m drogi hamowania ze 100 km/h.

Duże SUV-y

Wśród drogich i mocnych SUV-ów dominują Porsche i Audi, choć tym razem dobre rezultaty osiągnęło także Volvo. Skuteczność hamowania w tym segmencie: na poziomie limuzyn klasy wyższej.

Duże SUV-y – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
Samochód Droga hamowania ze 100 km/h
1 Porsche Cayenne Turbo 34,5 m
2 Porsche Cayenne GTS 34,7 m
3 Audi Q5 2.0 TDI S tronic 35,0 m
4 Jeep Grand Cherokee SRT8 35,3 m
5 Volvo XC90 D5 AWD 35,9 m
6 Audi Q7 3.0 TFSI 36,0 m
6 Mercedes GL 500 36,0 m
8 Porsche Macan S diesel 36,1 m
9 Volvo XC90 T6 AWD 36,4 m
10 Mercedes GLK 350 CDI 36,6 m
Porsche Cayenne
Porsche Cayenne jako jedyne w segmencie zatrzymało się przed 35. metrem.
***
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na GOOGLE NEWS

3 KOMENTARZE

  1. i po co te pseudonaukowe zabawy , wystarczy kalkulator i trzy dane , masa pojazdu szerokość opony i jej średnica(stosunek dwóch ostatnich daje powierzchnię przylegania) , setki razy taniej ale fakt , mniej efektownie

    • Czyli wielkość tarczy i zacisku nie ma żadnego znaczenia „znafco”? Chciałeś zabłysnąć, ale nie wyszło.

      • Znaczenie ma również szorstkość podłoża. Mało kto wie, że przyczepność asfaltu na polskich drogach jest nieco niższa niż np. na włoskich czy niemieckich.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji