Sprawność układu hamulcowego ma kluczowe znaczenie podczas awaryjnej sytuacji na drodze. W których autach można liczyć na dobre hamulce? Oto 10 mistrzów hamowania w 9 segmentach.
Niebezpieczeństwo doprowadzenia do drogowej kolizji przeważnie zależy od wydajności i sprawności układu hamulcowego w naszym aucie. Winę za zasadniczą część wypadków ponosi jednak nie strona techniczna samochodu, a sam kierowca. Pierwsze metry całkowitej drogi zatrzymania pojazdu po zauważeniu przeszkody auto pokonuje… bez wciśniętego pedału hamulca. Przeciętny kierowca potrzebuje bowiem 0,7-0,8 s na reakcję w obliczu kryzysowej sytuacji. Jadąc 100 km/h samochód przejedzie zatem ok. 20 metrów, zanim układ hamulcowy zostanie pobudzony do działania. Kolejne 0,3-0,4 s (czyli ok. 10 metrów) upłynie zanim hamulce osiągną pełnię wydajności, tj. wytworzy się odpowiednie ciśnienie i tłoczki docisną klocki do tarcz hamulcowych. Wobec tego przejedziemy nawet 30 metrów od zauważenia przeszkody zanim hamulce w ogóle zaczną działać!
Pamiętaj – wciśnij pedał hamulca do końca!
Dopiero od tej pory jesteśmy niemal całkowicie zależni od kondycji i wydajności hamulców w naszym aucie, choć także w tym aspekcie wiele zależy od zachowania kierowcy. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał hamulców w samochodzie, warto pamiętać o jednej prostej zasadzie – wcisnąć hamulec z maksymalną siłą i nie odpuszczać go aż do momentu zatrzymania. Dotyczy to zwłaszcza samochodów z systemem ABS, gdyż układ ten nie dopuści do zablokowania kół (nie zniszczą się opony na suchym asfalcie) i poprawi przyczepność podczas hamowania w zakręcie.
Systemy awaryjnego hamowania w SUV-ach – jak się sprawdzają?
Nasza redakcja, przeprowadzając testy nowych aut, zawsze sprawdza także skuteczność hamulców. Używamy w tym celu urządzenia Racelogic, mierzącego drogę hamowania od 100 km/h do całkowitego zatrzymania. Odrzuca zatem tą część hamowania, która jest zależna od reakcji kierowcy, i mierzy wyłącznie długość przy pełnym działaniu układu hamulcowego. Poniżej przedstawiamy po 10 samochodów z 9 segmentów, których hamulce okazały się najskuteczniejsze.

Warto tylko dodać, że pomiary odbywały się wyłącznie na suchym asfalcie, a samochody poruszały się na nowych oponach. Zmiana warunków atmosferycznych i starsze ogumienie niemal na pewno przyczynią się do wydłużenia drogi hamowania. Niemniej nasz ranking może się okazać pomocny dla osób poszukujących przede wszystkim bezpiecznego samochodu. Pominęliśmy w nim usportowione wersje popularnych aut miejskich i kompaktowych, które z zasady wyposażono w lepsze hamulce: o ich wynikach wspominamy w tekście.
Czy opony letnie jesienią wydłużają drogę hamowania?
Samochody małe
Najtańsze auta = najsłabsze hamulce. Bardzo dobry wynik Mini Coopera S (35,7 m) nie powinien dziwić, pozytywnie zaskoczyło natomiast Renault Twingo i Skoda Citigo. Tylko Chevrolet Spark i Ford Ka przekroczyli granicę 40 metrów, natomiast aż 7 na 10 samochodów hamowało gorzej niż średnia dla wszystkich, czyli 38 metrów.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Renault Twingo SCe | 37,6 m |
1 | Skoda Citigo 1.0 | 37,6 m |
3 | Fiat 500 1.3 JTD | 38,0 m |
4 | Opel Adam S | 38,8 m |
4 | Toyota Aygo 1.0 | 38,8 m |
6 | Citroen C1 1.0 | 39,5 m |
6 | Fiat 500C Abarth | 39,5 m |
8 | Fiat 500 TwinAir | 39,8 m |
9 | Chevrolet Spark 1.2 | 40,1 m |
9 | Ford Ka 1.2 | 40,1 m |

Samochody miejskie
Najlepsze miejskie hot hatche – Renault Clio RS, Audi S1, Citroen DS3 Racing, Ford Fiesta ST, Opel Corsa OPC – wyhamowały w granicach 35-37 metrów. Świetne rezultaty uzyskał Volkswagen Polo w bazowych wersjach silnikowych, bowiem… wyprzedził niektórych z nich! Widać ogólną poprawę wydajności układów hamulcowych względem mniejszych aut.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Volkswagen Polo 1.2 TDI | 36,0 m |
1 | Volkswagen Polo 1.2 TSI | 36,0 m |
3 | Chevrolet Aveo 1.4 | 36,3 m |
4 | Skoda Fabia Combi 1.6 TDI | 36,8 m |
5 | Peugeot 208 1.4 | 36,9 m |
6 | Seat Ibiza 1.6 TDI | 37,0 m |
7 | Citroen DS3 1.6 THP | 37,2 m |
8 | Seat Ibiza ST 1.6 TDI | 37,4 m |
9 | Audi A1 Sportback 1.6 TDI | 37,5 m |
10 | Hyundai i20 Coupe 1.2 | 37,7 m |

Samochody kompaktowe
Kompaktowe hot hatche tym razem nie błyszczały – tylko trzy (Renault Megane RS, Volkswagen Golf R, Honda Civic Type-R) wraz z Mitsubishi Lancerem Evo X wyhamowały lepiej od… Skody Octavii. Widać mocną reprezentację marek koncernu Volkswagena i producentów premium. Jeszcze lepsze wyniki niż w autach miejskich.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI | 35,1 m |
2 | Mercedes CLA 200 | 35,7 m |
2 | Skoda Rapid 1.2 TSI | 35,7 m |
4 | Audi A3 1.8 TFSI S tronic | 36,0 m |
4 | Mercedes A 180 | 36,0 m |
4 | Seat Leon SC 1.8 TSI FR | 36,0 m |
4 | Seat Toledo 1.6 TDI | 36,0 m |
4 | Volkswagen Golf VII 1.4 TSI | 36,0 m |
9 | BMW 118i | 36,1 m |
10 | Citroen DS4 1.6 HDi | 36,2 m |

Samochody klasy średniej
Najskuteczniejsze hamulce znajdziemy w Audi A4, bardzo blisko jego rezultatu miała Skoda Superb. Bezpieczną odległość niezależnie od wersji silnikowej uzyskali też Mercedes klasy C, Peugeot 508 i Ford Mondeo. Pierwsza 10. zmieściła się w granicy 36 metrów.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Audi A4 2.0 TFSI/2.0 TDI | 34,9 m |
2 | Skoda Superb 2.0 TSI DSG | 35,1 m |
3 | Peugeot 508 1.6 THP | 35,4 m |
4 | Audi A4 Allroad 2.0 TFSI | 35,5 m |
5 | Mercedes C 220 BT | 35,6 m |
6 | Ford Mondeo 2.0 EcoBoost | 35,7 m |
7 | Mercedes C 200 | 35,8 m |
7 | Peugeot 508 RXH | 35,8 m |
9 | Ford Mondeo 1.6 EcoBoost | 36,0 m |
9 | Mercedes C 180 | 36,0 m |

Samochody klasy wyższej
Audi wręcz zdominowało ten segment: w doskonałe układy hamulcowe wyposażyło niemal wszystkie swoje modele. Tylko wybrani przedstawiciele odwiecznie konkurujących marek (BMW i Mercedesa) mogły się z nimi równać. Najbardziej zaskakuje fakt, że z usportowionymi limuzynami wygrało… podwyższone kombi.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Audi A6 Allroad 3.0 TDI | 33,4 m |
2 | Porsche Panamera GTS | 34,1 m |
3 | Audi RS 7 | 34,5 m |
4 | Mercedes E 350 Bluetec | 34,6 m |
5 | Audi S7 | 34,8 m |
6 | Audi S8 | 34,9 m |
7 | BMW 750d | 35,0 m |
8 | Audi A7 3.0 TDI quattro | 35,2 m |
9 | Audi A7 3.0 TFSI quattro | 36,0 m |
9 | Mercedes CLS AMG | 36,0 m |

Minivany
Poza BMW i zaliczanym do vanów Mercedesem klasy V, najlepiej hamują rodzinne auta Volkswagena i Seata. Świetnie wypadł uterenowiony Scenic i minivany Kii. Ten segment uzyskał wyniki na poziomie samochodów miejskich.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | BMW 218d Active Tourer | 35,0 m |
2 | Mercedes V 250 BlueTEC | 35,9 m |
3 | Seat Alhambra 2.0 TDI DSG | 36,0 m |
3 | Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI DSG | 36,0 m |
5 | Kia Carens 2.0 benz. | 36,4 m |
6 | Volkswagen Touran 1.4 TSI DSG | 36,7 m |
7 | Renault Scenic Xmod 1.2 TCe | 37,0 m |
8 | Kia Venga 1.4 | 37,1 m |
9 | Volkswagen Caddy 2.0 TDI | 37,3 m |
10 | Volkswagen Sharan 2.0 TSI DSG | 37,4 m |

Samochody sportowe
Tu nie ma miejsca dla słabych – pierwsza 10. wyhamowała poniżej 34,5 m. Najlepsze w tym segmencie Audi RS 5 jednocześnie zwyciężyło w całym zestawieniu. Hamuje lepiej od Porsche 911 i… Audi R8 (z nim wygrało nawet TT).
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Audi RS 5 | 32,5 m |
2 | Porsche 911 Targa 4S | 33,6 m |
3 | Aston Martin V12 Vantage | 33,7 m |
4 | Audi TT Cabrio 2.0 TFSI | 33,8 m |
5 | Audi R8 V10 | 33,9 m |
6 | Audi R8 V10 plus | 34,0 m |
6 | Jaguar F-Type Coupe R/V8 S | 34,0 m |
8 | Porsche 911 GTS cabrio | 34,1 m |
9 | Porsche 911 Carrera 4S | 34,3 m |
10 | BMW 1M | 34,4 m |

Małe SUV-y i crossovery
Najmodniejsze ostatnio auta mają hamulce o podobnej skuteczności co w minivanach. Świetnie hamują francuskie i japońskie crossovery, choć pomiędzy nimi znaleźli się reprezentanci marek premium.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Citroen C4 Cactus 1.6 e-HDI | 35,8 m |
2 | Mercedes GLA 200 CDI | 36,1 m |
3 | Renault Captur 1.2 Tce | 36,5 m |
4 | Volkswagen Tiguan 2.0 TDI | 36,6 m |
5 | Honda CR-V 2.2 CDTI | 36,8 m |
6 | Honda CR-V 1.6 i-DTEC | 36,9 m |
7 | Hyundai Tucson 2.0 CRDi | 37,0 m |
7 | Kia Soul 1.6 GDI | 37,0 m |
9 | Suzuki SX4 S-Cross 1.6 | 37,1 m |
10 | Range Rover Evoque 2.2 d | 37,2 m |

Duże SUV-y
Wśród drogich i mocnych SUV-ów dominują Porsche i Audi, choć tym razem dobre rezultaty osiągnęło także Volvo. Skuteczność hamowania w tym segmencie: na poziomie limuzyn klasy wyższej.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Porsche Cayenne Turbo | 34,5 m |
2 | Porsche Cayenne GTS | 34,7 m |
3 | Audi Q5 2.0 TDI S tronic | 35,0 m |
4 | Jeep Grand Cherokee SRT8 | 35,3 m |
5 | Volvo XC90 D5 AWD | 35,9 m |
6 | Audi Q7 3.0 TFSI | 36,0 m |
6 | Mercedes GL 500 | 36,0 m |
8 | Porsche Macan S diesel | 36,1 m |
9 | Volvo XC90 T6 AWD | 36,4 m |
10 | Mercedes GLK 350 CDI | 36,6 m |

i po co te pseudonaukowe zabawy , wystarczy kalkulator i trzy dane , masa pojazdu szerokość opony i jej średnica(stosunek dwóch ostatnich daje powierzchnię przylegania) , setki razy taniej ale fakt , mniej efektownie
Czyli wielkość tarczy i zacisku nie ma żadnego znaczenia „znafco”? Chciałeś zabłysnąć, ale nie wyszło.
Znaczenie ma również szorstkość podłoża. Mało kto wie, że przyczepność asfaltu na polskich drogach jest nieco niższa niż np. na włoskich czy niemieckich.