Test drogi hamowania

Sprawność układu hamulcowego ma kluczowe znaczenie podczas awaryjnej sytuacji na drodze. W których autach można liczyć na dobre hamulce? Oto 10 mistrzów hamowania w 9 segmentach.

Niebezpieczeństwo doprowadzenia do drogowej kolizji przeważnie zależy od wydajności i sprawności układu hamulcowego w naszym aucie. Winę za zasadniczą część wypadków ponosi jednak nie strona techniczna samochodu, a sam kierowca. Pierwsze metry całkowitej drogi zatrzymania pojazdu po zauważeniu przeszkody auto pokonuje… bez wciśniętego pedału hamulca. Przeciętny kierowca potrzebuje bowiem 0,7-0,8 s na reakcję w obliczu kryzysowej sytuacji. Jadąc 100 km/h samochód przejedzie zatem ok. 20 metrów, zanim układ hamulcowy zostanie pobudzony do działania. Kolejne 0,3-0,4 s (czyli ok. 10 metrów) upłynie zanim hamulce osiągną pełnię wydajności, tj. wytworzy się odpowiednie ciśnienie i tłoczki docisną klocki do tarcz hamulcowych. Wobec tego przejedziemy nawet 30 metrów od zauważenia przeszkody zanim hamulce w ogóle zaczną działać!

Pamiętaj – wciśnij pedał hamulca do końca!

Dopiero od tej pory jesteśmy niemal całkowicie zależni od kondycji i wydajności hamulców w naszym aucie, choć także w tym aspekcie wiele zależy od zachowania kierowcy. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał hamulców w samochodzie, warto pamiętać o jednej prostej zasadzie – wcisnąć hamulec z maksymalną siłą i nie odpuszczać go aż do momentu zatrzymania. Dotyczy to zwłaszcza samochodów z systemem ABS, gdyż układ ten nie dopuści do zablokowania kół (nie zniszczą się opony na suchym asfalcie) i poprawi przyczepność podczas hamowania w zakręcie.

Systemy awaryjnego hamowania w SUV-ach – jak się sprawdzają?

Nasza redakcja, przeprowadzając testy nowych aut, zawsze sprawdza także skuteczność hamulców. Używamy w tym celu urządzenia Racelogic, mierzącego drogę hamowania od 100 km/h do całkowitego zatrzymania. Odrzuca zatem tą część hamowania, która jest zależna od reakcji kierowcy, i mierzy wyłącznie długość przy pełnym działaniu układu hamulcowego. Poniżej przedstawiamy po 10 samochodów z 9 segmentów, których hamulce okazały się najskuteczniejsze.

Droga hamowania ze 100 km_h 01
Na ostateczną długość drogi hamowania ma wpływ bardzo wiele czynników, m.in. bystrość kierowcy, sprawność i wydajność układu hamulcowego, kondycja ogumienia i warunki atmosferyczne.

Warto tylko dodać, że pomiary odbywały się wyłącznie na suchym asfalcie, a samochody poruszały się na nowych oponach. Zmiana warunków atmosferycznych i starsze ogumienie niemal na pewno przyczynią się do wydłużenia drogi hamowania. Niemniej nasz ranking może się okazać pomocny dla osób poszukujących przede wszystkim bezpiecznego samochodu. Pominęliśmy w nim usportowione wersje popularnych aut miejskich i kompaktowych, które z zasady wyposażono w lepsze hamulce: o ich wynikach wspominamy w tekście.

Czy opony letnie jesienią wydłużają drogę hamowania?

Samochody małe

Najtańsze auta = najsłabsze hamulce. Bardzo dobry wynik Mini Coopera S (35,7 m) nie powinien dziwić, pozytywnie zaskoczyło natomiast Renault Twingo i Skoda Citigo. Tylko Chevrolet Spark i Ford Ka przekroczyli granicę 40 metrów, natomiast aż 7 na 10 samochodów hamowało gorzej niż średnia dla wszystkich, czyli 38 metrów.

Samochody małe – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
SamochódDroga hamowania ze 100 km/h
1Renault Twingo SCe37,6 m
1Skoda Citigo 1.037,6 m
3Fiat 500 1.3 JTD38,0 m
4Opel Adam S38,8 m
4Toyota Aygo 1.038,8 m
6Citroen C1 1.039,5 m
6Fiat 500C Abarth39,5 m
8Fiat 500 TwinAir39,8 m
9Chevrolet Spark 1.240,1 m
9Ford Ka 1.240,1 m
Renault Twingo
Renault Twingo przegrało z Mini Cooperem, ale okazało się najlepsze pośród typowych „mieszczuchów”.

Samochody miejskie

Najlepsze miejskie hot hatche – Renault Clio RS, Audi S1, Citroen DS3 Racing, Ford Fiesta ST, Opel Corsa OPC – wyhamowały w granicach 35-37 metrów. Świetne rezultaty uzyskał Volkswagen Polo w bazowych wersjach silnikowych, bowiem… wyprzedził niektórych z nich! Widać ogólną poprawę wydajności układów hamulcowych względem mniejszych aut.

Samochody miejskie – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
SamochódDroga hamowania ze 100 km/h
1Volkswagen Polo 1.2 TDI36,0 m
1Volkswagen Polo 1.2 TSI36,0 m
3Chevrolet Aveo 1.436,3 m
4Skoda Fabia Combi 1.6 TDI36,8 m
5Peugeot 208 1.436,9 m
6Seat Ibiza 1.6 TDI37,0 m
7Citroen DS3 1.6 THP37,2 m
8Seat Ibiza ST 1.6 TDI37,4 m
9Audi A1 Sportback 1.6 TDI37,5 m
10Hyundai i20 Coupe 1.237,7 m
VOLKSWAGEN Polo AW Highline 1.0TSI 115KM 7AT DSG PO5FC61 08-2018
Hamulce Volkswagena Polo zasługują na uwagę – są lepsze od układów stosowanych w niektórych hot hatchach!

Samochody kompaktowe

Kompaktowe hot hatche tym razem nie błyszczały – tylko trzy (Renault Megane RS, Volkswagen Golf R, Honda Civic Type-R) wraz z Mitsubishi Lancerem Evo X wyhamowały lepiej od… Skody Octavii. Widać mocną reprezentację marek koncernu Volkswagena i producentów premium. Jeszcze lepsze wyniki niż w autach miejskich.

Samochody kompaktowe – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
SamochódDroga hamowania ze 100 km/h
1Skoda Octavia Combi 2.0 TDI35,1 m
2Mercedes CLA 20035,7 m
2Skoda Rapid 1.2 TSI35,7 m
4Audi A3 1.8 TFSI S tronic36,0 m
4Mercedes A 18036,0 m
4Seat Leon SC 1.8 TSI FR36,0 m
4Seat Toledo 1.6 TDI36,0 m
4Volkswagen Golf VII 1.4 TSI36,0 m
9BMW 118i36,1 m
10Citroen DS4 1.6 HDi36,2 m
Skoda Octavia III
Wielka i ciężka Octavia ma bardzo wydajne hamulce – potrzebuje tylko 35,1 m, by wyhamować ze 100 km/h.

Samochody klasy średniej

Najskuteczniejsze hamulce znajdziemy w Audi A4, bardzo blisko jego rezultatu miała Skoda Superb. Bezpieczną odległość niezależnie od wersji silnikowej uzyskali też Mercedes klasy C, Peugeot 508 i Ford Mondeo. Pierwsza 10. zmieściła się w granicy 36 metrów.

Samochody klasy średniej – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
SamochódDroga hamowania ze 100 km/h
1Audi A4 2.0 TFSI/2.0 TDI34,9 m
2Skoda Superb 2.0 TSI DSG35,1 m
3Peugeot 508 1.6 THP35,4 m
4Audi A4 Allroad 2.0 TFSI35,5 m
5Mercedes C 220 BT35,6 m
6Ford Mondeo 2.0 EcoBoost35,7 m
7Mercedes C 20035,8 m
7Peugeot 508 RXH35,8 m
9Ford Mondeo 1.6 EcoBoost36,0 m
9Mercedes C 18036,0 m
AUDI A4 B9 Avant 2.0TDI 190KM 7AT S-tronic PO1N126 12-2015
Audi A4 jako jedyne wyhamowało przed przekroczeniem 35. metra.

Samochody klasy wyższej

Audi wręcz zdominowało ten segment: w doskonałe układy hamulcowe wyposażyło niemal wszystkie swoje modele. Tylko wybrani przedstawiciele odwiecznie konkurujących marek (BMW i Mercedesa) mogły się z nimi równać. Najbardziej zaskakuje fakt, że z usportowionymi limuzynami wygrało… podwyższone kombi.

Samochody klasy wyższej – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
SamochódDroga hamowania ze 100 km/h
1Audi A6 Allroad 3.0 TDI33,4 m
2Porsche Panamera GTS34,1 m
3Audi RS 734,5 m
4Mercedes E 350 Bluetec34,6 m
5Audi S734,8 m
6Audi S834,9 m
7BMW 750d35,0 m
8Audi A7 3.0 TDI quattro35,2 m
9Audi A7 3.0 TFSI quattro36,0 m
9Mercedes CLS AMG36,0 m
AUDI A6 C7 FL Allroad 3.0TDI V6 320KM 8AT Tiptronic Quattro PO2G638 02-2015
Audi A6 Allroad zatrzymało się ponad metr bliżej od Audi RS 7! Wyprzedziło także Porsche Panamerę.

Minivany

Poza BMW i zaliczanym do vanów Mercedesem klasy V, najlepiej hamują rodzinne auta Volkswagena i Seata. Świetnie wypadł uterenowiony Scenic i minivany Kii. Ten segment uzyskał wyniki na poziomie samochodów miejskich.

Minivany – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
SamochódDroga hamowania ze 100 km/h
1BMW 218d Active Tourer35,0 m
2Mercedes V 250 BlueTEC35,9 m
3Seat Alhambra 2.0 TDI DSG36,0 m
3Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI DSG36,0 m
5Kia Carens 2.0 benz.36,4 m
6Volkswagen Touran 1.4 TSI DSG36,7 m
7Renault Scenic Xmod 1.2 TCe37,0 m
8Kia Venga 1.437,1 m
9Volkswagen Caddy 2.0 TDI37,3 m
10Volkswagen Sharan 2.0 TSI DSG37,4 m
BMW 218d Active Tourer F45 Luxury Line 2.0d 150KM 8AT WY8846V 10-2014
Minivan BMW hamuje tak jak kompaktowy hot hatch. Zaskakuje doskonały rezultat o wiele większego Mercedesa klasy V.

Samochody sportowe

Tu nie ma miejsca dla słabych – pierwsza 10. wyhamowała poniżej 34,5 m. Najlepsze w tym segmencie Audi RS 5 jednocześnie zwyciężyło w całym zestawieniu. Hamuje lepiej od Porsche 911 i… Audi R8 (z nim wygrało nawet TT).

Samochody sportowe – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
SamochódDroga hamowania ze 100 km/h
1Audi RS 532,5 m
2Porsche 911 Targa 4S33,6 m
3Aston Martin V12 Vantage33,7 m
4Audi TT Cabrio 2.0 TFSI33,8 m
5Audi R8 V1033,9 m
6Audi R8 V10 plus34,0 m
6Jaguar F-Type Coupe R/V8 S34,0 m
8Porsche 911 GTS cabrio34,1 m
9Porsche 911 Carrera 4S34,3 m
10BMW 1M34,4 m
Audi RS 5
Audi RS 5 otrzymało najwydajniejsze hamulce w całym zestawieniu. Do zatrzymania ze 100 km/h potrzebuje zaledwie 32,5 metra!

Małe SUV-y i crossovery

Najmodniejsze ostatnio auta mają hamulce o podobnej skuteczności co w minivanach. Świetnie hamują francuskie i japońskie crossovery, choć pomiędzy nimi znaleźli się reprezentanci marek premium.

Małe SUV-y i crossovery – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
SamochódDroga hamowania ze 100 km/h
1Citroen C4 Cactus 1.6 e-HDI35,8 m
2Mercedes GLA 200 CDI36,1 m
3Renault Captur 1.2 Tce36,5 m
4Volkswagen Tiguan 2.0 TDI36,6 m
5Honda CR-V 2.2 CDTI36,8 m
6Honda CR-V 1.6 i-DTEC36,9 m
7Hyundai Tucson 2.0 CRDi37,0 m
7Kia Soul 1.6 GDI37,0 m
9Suzuki SX4 S-Cross 1.637,1 m
10Range Rover Evoque 2.2 d37,2 m
CITROEN C4 Cactus I FL Shine 1.2PureTech 130KM 6MT WE722SN 03-2018
Citroen C4 Cactus ma zadziwiająco wydajne hamulce: jako jedyny nie przekroczył 36 m drogi hamowania ze 100 km/h.

Duże SUV-y

Wśród drogich i mocnych SUV-ów dominują Porsche i Audi, choć tym razem dobre rezultaty osiągnęło także Volvo. Skuteczność hamowania w tym segmencie: na poziomie limuzyn klasy wyższej.

Duże SUV-y – wyniki drogi hamowania ze 100 km/h
SamochódDroga hamowania ze 100 km/h
1Porsche Cayenne Turbo34,5 m
2Porsche Cayenne GTS34,7 m
3Audi Q5 2.0 TDI S tronic35,0 m
4Jeep Grand Cherokee SRT835,3 m
5Volvo XC90 D5 AWD35,9 m
6Audi Q7 3.0 TFSI36,0 m
6Mercedes GL 50036,0 m
8Porsche Macan S diesel36,1 m
9Volvo XC90 T6 AWD36,4 m
10Mercedes GLK 350 CDI36,6 m
Porsche Cayenne
Porsche Cayenne jako jedyne w segmencie zatrzymało się przed 35. metrem.

2 KOMENTARZE

  1. i po co te pseudonaukowe zabawy , wystarczy kalkulator i trzy dane , masa pojazdu szerokość opony i jej średnica(stosunek dwóch ostatnich daje powierzchnię przylegania) , setki razy taniej ale fakt , mniej efektownie

    • Czyli wielkość tarczy i zacisku nie ma żadnego znaczenia „znafco”? Chciałeś zabłysnąć, ale nie wyszło.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here