Sprawność układu hamulcowego ma kluczowe znaczenie podczas awaryjnej sytuacji na drodze. W których autach można liczyć na dobre hamulce? Oto 10 mistrzów hamowania w 9 segmentach.
Niebezpieczeństwo doprowadzenia do drogowej kolizji przeważnie zależy od wydajności i sprawności układu hamulcowego w naszym aucie. Winę za zasadniczą część wypadków ponosi jednak nie strona techniczna samochodu, a sam kierowca. Pierwsze metry całkowitej drogi zatrzymania pojazdu po zauważeniu przeszkody auto pokonuje… bez wciśniętego pedału hamulca. Przeciętny kierowca potrzebuje bowiem 0,7-0,8 s na reakcję w obliczu kryzysowej sytuacji. Jadąc 100 km/h samochód przejedzie zatem ok. 20 metrów, zanim układ hamulcowy zostanie pobudzony do działania. Kolejne 0,3-0,4 s (czyli ok. 10 metrów) upłynie zanim hamulce osiągną pełnię wydajności, tj. wytworzy się odpowiednie ciśnienie i tłoczki docisną klocki do tarcz hamulcowych. Wobec tego przejedziemy nawet 30 metrów od zauważenia przeszkody zanim hamulce w ogóle zaczną działać!
Pamiętaj – wciśnij pedał hamulca do końca!
Dopiero od tej pory jesteśmy niemal całkowicie zależni od kondycji i wydajności hamulców w naszym aucie, choć także w tym aspekcie wiele zależy od zachowania kierowcy. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał hamulców w samochodzie, warto pamiętać o jednej prostej zasadzie – wcisnąć hamulec z maksymalną siłą i nie odpuszczać go aż do momentu zatrzymania. Dotyczy to zwłaszcza samochodów z systemem ABS, gdyż układ ten nie dopuści do zablokowania kół (nie zniszczą się opony na suchym asfalcie) i poprawi przyczepność podczas hamowania w zakręcie.
Systemy awaryjnego hamowania w SUV-ach – jak się sprawdzają?
Nasza redakcja, przeprowadzając testy nowych aut, zawsze sprawdza także skuteczność hamulców. Używamy w tym celu urządzenia Racelogic, mierzącego drogę hamowania od 100 km/h do całkowitego zatrzymania. Odrzuca zatem tą część hamowania, która jest zależna od reakcji kierowcy, i mierzy wyłącznie długość przy pełnym działaniu układu hamulcowego. Poniżej przedstawiamy po 10 samochodów z 9 segmentów, których hamulce okazały się najskuteczniejsze.
Warto tylko dodać, że pomiary odbywały się wyłącznie na suchym asfalcie, a samochody poruszały się na nowych oponach. Zmiana warunków atmosferycznych i starsze ogumienie niemal na pewno przyczynią się do wydłużenia drogi hamowania. Niemniej nasz ranking może się okazać pomocny dla osób poszukujących przede wszystkim bezpiecznego samochodu. Pominęliśmy w nim usportowione wersje popularnych aut miejskich i kompaktowych, które z zasady wyposażono w lepsze hamulce: o ich wynikach wspominamy w tekście.
Czy opony letnie jesienią wydłużają drogę hamowania?
Samochody małe
Najtańsze auta = najsłabsze hamulce. Bardzo dobry wynik Mini Coopera S (35,7 m) nie powinien dziwić, pozytywnie zaskoczyło natomiast Renault Twingo i Skoda Citigo. Tylko Chevrolet Spark i Ford Ka przekroczyli granicę 40 metrów, natomiast aż 7 na 10 samochodów hamowało gorzej niż średnia dla wszystkich, czyli 38 metrów.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Renault Twingo SCe | 37,6 m |
1 | Skoda Citigo 1.0 | 37,6 m |
3 | Fiat 500 1.3 JTD | 38,0 m |
4 | Opel Adam S | 38,8 m |
4 | Toyota Aygo 1.0 | 38,8 m |
6 | Citroen C1 1.0 | 39,5 m |
6 | Fiat 500C Abarth | 39,5 m |
8 | Fiat 500 TwinAir | 39,8 m |
9 | Chevrolet Spark 1.2 | 40,1 m |
9 | Ford Ka 1.2 | 40,1 m |
Samochody miejskie
Najlepsze miejskie hot hatche – Renault Clio RS, Audi S1, Citroen DS3 Racing, Ford Fiesta ST, Opel Corsa OPC – wyhamowały w granicach 35-37 metrów. Świetne rezultaty uzyskał Volkswagen Polo w bazowych wersjach silnikowych, bowiem… wyprzedził niektórych z nich! Widać ogólną poprawę wydajności układów hamulcowych względem mniejszych aut.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Volkswagen Polo 1.2 TDI | 36,0 m |
1 | Volkswagen Polo 1.2 TSI | 36,0 m |
3 | Chevrolet Aveo 1.4 | 36,3 m |
4 | Skoda Fabia Combi 1.6 TDI | 36,8 m |
5 | Peugeot 208 1.4 | 36,9 m |
6 | Seat Ibiza 1.6 TDI | 37,0 m |
7 | Citroen DS3 1.6 THP | 37,2 m |
8 | Seat Ibiza ST 1.6 TDI | 37,4 m |
9 | Audi A1 Sportback 1.6 TDI | 37,5 m |
10 | Hyundai i20 Coupe 1.2 | 37,7 m |
Samochody kompaktowe
Kompaktowe hot hatche tym razem nie błyszczały – tylko trzy (Renault Megane RS, Volkswagen Golf R, Honda Civic Type-R) wraz z Mitsubishi Lancerem Evo X wyhamowały lepiej od… Skody Octavii. Widać mocną reprezentację marek koncernu Volkswagena i producentów premium. Jeszcze lepsze wyniki niż w autach miejskich.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI | 35,1 m |
2 | Mercedes CLA 200 | 35,7 m |
2 | Skoda Rapid 1.2 TSI | 35,7 m |
4 | Audi A3 1.8 TFSI S tronic | 36,0 m |
4 | Mercedes A 180 | 36,0 m |
4 | Seat Leon SC 1.8 TSI FR | 36,0 m |
4 | Seat Toledo 1.6 TDI | 36,0 m |
4 | Volkswagen Golf VII 1.4 TSI | 36,0 m |
9 | BMW 118i | 36,1 m |
10 | Citroen DS4 1.6 HDi | 36,2 m |
Samochody klasy średniej
Najskuteczniejsze hamulce znajdziemy w Audi A4, bardzo blisko jego rezultatu miała Skoda Superb. Bezpieczną odległość niezależnie od wersji silnikowej uzyskali też Mercedes klasy C, Peugeot 508 i Ford Mondeo. Pierwsza 10. zmieściła się w granicy 36 metrów.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Audi A4 2.0 TFSI/2.0 TDI | 34,9 m |
2 | Skoda Superb 2.0 TSI DSG | 35,1 m |
3 | Peugeot 508 1.6 THP | 35,4 m |
4 | Audi A4 Allroad 2.0 TFSI | 35,5 m |
5 | Mercedes C 220 BT | 35,6 m |
6 | Ford Mondeo 2.0 EcoBoost | 35,7 m |
7 | Mercedes C 200 | 35,8 m |
7 | Peugeot 508 RXH | 35,8 m |
9 | Ford Mondeo 1.6 EcoBoost | 36,0 m |
9 | Mercedes C 180 | 36,0 m |
Samochody klasy wyższej
Audi wręcz zdominowało ten segment: w doskonałe układy hamulcowe wyposażyło niemal wszystkie swoje modele. Tylko wybrani przedstawiciele odwiecznie konkurujących marek (BMW i Mercedesa) mogły się z nimi równać. Najbardziej zaskakuje fakt, że z usportowionymi limuzynami wygrało… podwyższone kombi.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Audi A6 Allroad 3.0 TDI | 33,4 m |
2 | Porsche Panamera GTS | 34,1 m |
3 | Audi RS 7 | 34,5 m |
4 | Mercedes E 350 Bluetec | 34,6 m |
5 | Audi S7 | 34,8 m |
6 | Audi S8 | 34,9 m |
7 | BMW 750d | 35,0 m |
8 | Audi A7 3.0 TDI quattro | 35,2 m |
9 | Audi A7 3.0 TFSI quattro | 36,0 m |
9 | Mercedes CLS AMG | 36,0 m |
Minivany
Poza BMW i zaliczanym do vanów Mercedesem klasy V, najlepiej hamują rodzinne auta Volkswagena i Seata. Świetnie wypadł uterenowiony Scenic i minivany Kii. Ten segment uzyskał wyniki na poziomie samochodów miejskich.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | BMW 218d Active Tourer | 35,0 m |
2 | Mercedes V 250 BlueTEC | 35,9 m |
3 | Seat Alhambra 2.0 TDI DSG | 36,0 m |
3 | Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI DSG | 36,0 m |
5 | Kia Carens 2.0 benz. | 36,4 m |
6 | Volkswagen Touran 1.4 TSI DSG | 36,7 m |
7 | Renault Scenic Xmod 1.2 TCe | 37,0 m |
8 | Kia Venga 1.4 | 37,1 m |
9 | Volkswagen Caddy 2.0 TDI | 37,3 m |
10 | Volkswagen Sharan 2.0 TSI DSG | 37,4 m |
Samochody sportowe
Tu nie ma miejsca dla słabych – pierwsza 10. wyhamowała poniżej 34,5 m. Najlepsze w tym segmencie Audi RS 5 jednocześnie zwyciężyło w całym zestawieniu. Hamuje lepiej od Porsche 911 i… Audi R8 (z nim wygrało nawet TT).
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Audi RS 5 | 32,5 m |
2 | Porsche 911 Targa 4S | 33,6 m |
3 | Aston Martin V12 Vantage | 33,7 m |
4 | Audi TT Cabrio 2.0 TFSI | 33,8 m |
5 | Audi R8 V10 | 33,9 m |
6 | Audi R8 V10 plus | 34,0 m |
6 | Jaguar F-Type Coupe R/V8 S | 34,0 m |
8 | Porsche 911 GTS cabrio | 34,1 m |
9 | Porsche 911 Carrera 4S | 34,3 m |
10 | BMW 1M | 34,4 m |
Małe SUV-y i crossovery
Najmodniejsze ostatnio auta mają hamulce o podobnej skuteczności co w minivanach. Świetnie hamują francuskie i japońskie crossovery, choć pomiędzy nimi znaleźli się reprezentanci marek premium.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Citroen C4 Cactus 1.6 e-HDI | 35,8 m |
2 | Mercedes GLA 200 CDI | 36,1 m |
3 | Renault Captur 1.2 Tce | 36,5 m |
4 | Volkswagen Tiguan 2.0 TDI | 36,6 m |
5 | Honda CR-V 2.2 CDTI | 36,8 m |
6 | Honda CR-V 1.6 i-DTEC | 36,9 m |
7 | Hyundai Tucson 2.0 CRDi | 37,0 m |
7 | Kia Soul 1.6 GDI | 37,0 m |
9 | Suzuki SX4 S-Cross 1.6 | 37,1 m |
10 | Range Rover Evoque 2.2 d | 37,2 m |
Duże SUV-y
Wśród drogich i mocnych SUV-ów dominują Porsche i Audi, choć tym razem dobre rezultaty osiągnęło także Volvo. Skuteczność hamowania w tym segmencie: na poziomie limuzyn klasy wyższej.
Samochód | Droga hamowania ze 100 km/h | |
---|---|---|
1 | Porsche Cayenne Turbo | 34,5 m |
2 | Porsche Cayenne GTS | 34,7 m |
3 | Audi Q5 2.0 TDI S tronic | 35,0 m |
4 | Jeep Grand Cherokee SRT8 | 35,3 m |
5 | Volvo XC90 D5 AWD | 35,9 m |
6 | Audi Q7 3.0 TFSI | 36,0 m |
6 | Mercedes GL 500 | 36,0 m |
8 | Porsche Macan S diesel | 36,1 m |
9 | Volvo XC90 T6 AWD | 36,4 m |
10 | Mercedes GLK 350 CDI | 36,6 m |