Audi A4 allroad quattro - przód

W 2019 roku Audi A4 (typ B9) przeszło drugi, tym razem poważniejszy lifting. Bardziej dynamiczna stylizacja i nowocześniejszy system operacyjny mają zahamować odpływ potencjalnych nabywców „A-czwórki” w stronę SUV-ów. Uterenowione kombi A4 allroad pozostaje jednak wolne od tego zmartwienia.

Niemal wszystkie tradycyjne modele klasy średniej borykają się ze spadkami popularności – klienci rezygnują z ich zakupu na rzecz wszechstronniejszych SUV-ów. W ostatnich miesiącach szczególnie boleśnie odczuło to właśnie Audi A4. W I półroczu 2019 r. jego sprzedaż w Europie spadła o 26%, z 76 do 56 tys. egzemplarzy. To nie tylko „wina” SUV-ów, ale również świeższej konkurencji: nowych generacji BMW serii 3 i Volvo S60 oraz Mercedesa klasy C po liftingu.

Jest jednak „A-czwórka”, której spadki nie dotykają – to uterenowione kombi allroad. W ostatnich latach wariant ten cieszy się stabilnymi wynikami sprzedaży na poziomie około 20 tys. sztuk rocznie. Allroada szczególnie doceniają nabywcy z „zimowych” rynków, takich jak Austria czy Szwecja, gdzie jego udział w wolumenie wszystkich wersji A4 dochodzi do 30%. Swoją zasługę ma tu również niewielka konkurencja – wśród marek premium uterenowione kombi oferuje jeszcze tylko Volvo (V60 Cross Country). Dla obu producentów to dobry interes, bowiem marże na takie pojazdy są znacznie wyższe niż na bazowe odmiany. O ich potencjale najlepiej świadczy fakt, że także kolejna generacja Mercedesa klasy C kombi ma być dostępna w uterenowionej wersji All-Terrain.

Audi A4 allroad quattro - bok
Audi A4 allroad ma ok. 17,5-centymetrowy prześwit – jak w kompaktowych SUV-ach (o 3,5 cm większy niż standardowe kombi A4 Avant).

Audi A4 allroad po liftingu 2019: nadwozie/przestronność wnętrza

Tegoroczna modernizacja to już drugi lifting „A-czwórki” – poprzedni, znacznie bardziej subtelny, odbył się w 2018 r. Tym razem zmiany przeprowadzono na szeroką skalę, wymieniając niemal wszystkie panele karoserii. Z przodu samochód wyraźnie upodobnił się do miejskiego A1, a z tyłu – do większego A6. Nowe jest także boczne przetłoczenie, które mocniej akcentuje przednie i tylne nadkola. Dzięki wszystkim tym zabiegom A4 wydaje się optycznie szersze i prezentuje się bardziej dynamicznie niż dotąd.

Audi A4 allroad quattro - tył
Nowy przedni i tylny pas oraz bardziej wyraziste przetłoczenia po bokach – A4 po liftingu wygląda bardziej dynamicznie. Standardem A4 allroad są 17-calowe obręcze z lekkich stopów; testowy egzemplarz wyposażono w optymalne z punktu widzenia estetyki i użyteczności alufelgi o średnicy 18″.

Przestronność kabiny niezmiennie nie należy do najmocniejszych stron Audi A4. O ile z przodu ilość miejsca jest przyzwoita, o tyle z tyłu – już tylko przeciętna. Fotele można odsunąć bardzo daleko w kierunku kanapy, co sprzyja wygodzie wysokich osób, lecz wówczas pasażerom z tyłu zostaje niewiele przestrzeni na nogi. Przeszkadza im też wysoki tunel środkowy. Z tego względu najlepiej jechać tam we dwójkę i to pod warunkiem, że podróżujący na miejscach z przodu „odstąpią” nieco przestrzeni, podsuwając fotele. Na pocieszenie: sama kanapa, z obszernym siedziskiem, jest na miarę limuzyny. Także wsiadanie do tyłu, za sprawą wydłużonej linii dachu wersji kombi, jest wystarczająco wygodne.

Audi A4 allroad po liftingu 2019: bagażnik

Bagażnik Audi A4 allroad ma pojemność od 495 do 1495 l. To wartości zbliżone do innych konkurencyjnych kombi – i niezbyt imponujące, jeśli porównać je z modelami klasy średniej marek „niepremium”, które w standardowej konfiguracji nierzadko oferują ponad 600 l. W przypadku A4 kombi najbardziej dokucza stosunkowa mała szerokość bagażnika (wynosi dokładnie 1 m).

Audi A4 allroad quattro - bagażnik
Niezbyt duży (495-1495 l), ale foremny i funkcjonalny bagażnik. Zapasowe koło dojazdowe – za dopłatą (960 zł).

Przestrzeń ładunkowa ma jednak foremny kształt, a w jej wykorzystaniu pomaga szereg udogodnień, m.in.: rozkładane haki na torby, siatki i taśmy do mocowania drobniejszych przedmiotów po bokach oraz dwustronna podłoga (plastikowy spód ułatwia transport brudnych rzeczy). Są też półautomatyczna roleta oraz seryjnie elektrycznie sterowana pokrywa, która unosi się wystarczająco wysoko. Po złożeniu oparć kanapy powstaje płaska powierzchnia, a ładowność wystarczy nawet do transportu materiałów budowlanych (590 kg).

Audi A4 allroad: jakość wykończenia

Poza dopracowaną funkcjonalnością bagażnik A4 allroad punktuje czymś jeszcze – wysoką jakością wykończenia. Wyłożono go estetyczną wykładziną i zaopatrzono w diodowe oświetlenie z obu stron. Staranność wykonania to zresztą jedna z najmocniejszych stron Audi A4. Dźwięk zamykających się drzwi i sposób pracy wszelkich dźwigni czy przycisków, dobór okładzin oraz precyzja i solidność montażu są tu na wyjątkowo wysokim poziomie. „A-czwórka” nie pozostawia wątpliwości, że jest produktem klasy premium.

Audi A4 allroad po liftingu 2019: kokpit/miejsce kierowcy

Z perspektywy kierowcy Audi przekonuje znakomitymi sportowymi fotelami (opcja) z szerokim zakresem ustawień oraz wygodną pozycją za kierownicą – co prawda nie tak sportową jak w Alfie Romeo Giulii, ale doskonałą na długie trasy. Płynna regulacja oparć sprawia, że nie ma potrzeby dopłacania do foteli sterowanych elektrycznie.

Audi A4 allroad 45 TFSI quattro S tronic - deska rozdzielcza
Niemal wzorowo rozplanowany, znakomicie wykonany kokpit Audi A4 dobrze znosi próbę czasu. Cieszy, że pomimo zastosowania dotykowego ekranu pozostawiono fizyczne instrumenty do obsługi wentylacji.

Ponadto A4 oferuje bardzo dobrą widoczność w przód – to zasługa smukłych przednich słupków i lusterek bocznych przymocowanych do poszyć drzwi, a także niskiej zabudowy deski rozdzielczej.

Również cyfrowe wskaźniki (ok. 3 tys. zł dopłaty) wyróżniają się na tle konkurencyjnych rozwiązań – są czytelne i mają szerokie możliwości zmiany zakresu wyświetlanych informacji. Kto jednak nie potrzebuje obserwować na nich mapy nawigacji, z powodzeniem może pozostać przy analogowych zegarach, które też są bardzo przejrzyste.

Audi A4 allroad quattro - cyfrowe zegary
Cyfrowe wskaźniki oferują liczne możliwości indywidualizacji zakresu wyświetlanych informacji, ale dopłata do nich ma sens tylko przy zamówieniu fabrycznej nawigacji.

Kolejnym atutem Audi A4 są tradycyjne, zlokalizowane tuż pod ręką instrumenty do sterowania wentylacją.

Audi A4 allroad po liftingu 2019: system multimedialny

Miejsce na szczycie konsoli środkowej zajmuje wyświetlacz nowego systemu multimedialnego, znanego już z młodszych modeli Audi. Obok odświeżonego designu karoserii to druga istotna zmiana w zmodernizowanym A4. W miejscu, gdzie wcześniej znajdował się panel z przyciskami i kontrolerem do obsługi funkcji inforozrywki, jest teraz niewielki schowek, a systemem operacyjnym zawiaduje się przez dotykowy ekran – niczym smartfonem. Względem wyświetlacza stosowanego wcześniej został on umieszczony bliżej kabiny, co korzystnie wpływa na ergonomię. Sterowanie ułatwia też czuła na dotyk matryca. Sam system ma intuicyjne menu, choć przy zagłębieniu się w niektóre opcje brakuje opcji powrotu do poprzedniego ekranu. Co istotne, w tunelu środkowym, po stronie pasażera, pozostawiono pokrętło regulacji głośności, służące także do zmiany utworu lub stacji radiowej.

Audi A4 allroad quattro - system multimedialny
Przejrzyste menu systemu multimedialnego z dużymi kafelkami. Wyświetlacz doskonale reaguje na dotyk. W głębszych partiach menu brakuje jednak funkcji powrotu do poprzedniego ekranu.

Połączenie z internetem zapewnia dostęp do najnowszych wiadomości i prognozy pogody; są także interfejsy dla smartfonów (niestety za słoną dopłatą – bez dokupienia nawigacji kosztują ponad 4 tys. zł) oraz dopracowana obsługa głosowa. Nie jest ona tak rozbudowana jak ta w Mercedesie, ale bez poprawek rozpoznaje dyktowane adresy miejsc docelowych.

Ciekawostka: w 2020 r. Audi planuje uruchomić usługę dokupowania opcji systemu inforozrywki do wyprodukowanych już samochodów. Użytkownik będzie mógł doposażyć swoje auto m.in. w cyfrowe radio, interfejsy do integracji smartfonów oraz fabryczną nawigacje poprzez menu sytemu operacyjnego. Podobną możliwość oferuje już Mercedes.

Audi A4 allroad quattro - przycisk funkcyjny
Przydatne: jednemu z przycisków na kierownicy (z gwiazdką) można przyporządkować samodzielnie wybraną funkcję.

Audi A4 allroad po liftingu 2019: silnik/spalanie

Pod maską Audi A4 allroad w wersji 45 TFSI pracuje 2-litrowy benzynowy silnik turbo z bezpośrednim wtryskiem. Jednostka ma liczne atuty – wydaje przyjemny, stłumiony dźwięk, generuje mocny ciąg w szerokim zakresie obrotów i zapewnia wyśmienite osiągi, na miarę hot hatchy (0-100 km/h w 6,1 s). Dobrze dogaduje się przy tym z dwusprzęgłową skrzynią S tronic o 7 przełożeniach, która żwawo odpowiada na ruchy prawej stopy i oferuje inteligentny tryb sportowy (przy spokojnej jeździe wrzuca wysoki bieg, toteż można go używać przez dłuższy czas).

Wada: w standardowym trybie silnik A4 45 TFSI potrafi z opóźnieniem zareagować na gwałtowne wciśnięcie pedału gazu. Nie jest to jednak tak odczuwalne jak np. w wysokoprężnych wariantach A6 z jednostką 3.0 TDI. Gorzej z zapotrzebowaniem na benzynę – mimo wprowadzenia funkcji mikrohybrydowych opartych na 12-woltowej instalacji elektrycznej (po odjęciu nogi z gazu A4 potrafi sunąć z wyłączonym silnikiem) spalanie w trasie wynosi 7-8 l/100 km (średnia prędkość ok. 65-70 km/h), a w mieście – ok. 12 l/100 km (średnia prędkość ok. 30 km/h).

Audi A4 allroad quattro - silnik
Tak 2-litrowy silnik A4 45 TFSI wygląda bez ozdobnej osłony. To jednostka o wielu talentach: pracuje z wysoką kulturą i zapewnia osiągi na poziomie hot hatchy. Ale sporo pali.

Audi A4 allroad po liftingu 2019: napęd 4×4

A4 allroad wyróżnia się nie tylko większym o 3,5 cm prześwitem (ok. 17,5 cm), ale również szerszym rozstawem kół (+6 mm z przodu, +11 mm z tyłu). I oczywiście seryjnym napędem 4×4 – w benzynowej wersji 45 TFSI to tzw. układ typu ultra, czyli z możliwością odłączenia napędzania tylnej osi. Zaprojektowano go z myślą o ograniczeniu zużycia paliwa. Czterocylindrowy diesel 40 TDI (2.0 190 KM) oraz niedostępny w Polsce diesel V6 45 TDI (3.0 231 KM). mają stały napęd 4×4 z samoblokującym się centralnym dyferencjałem.

W codziennej eksploatacji trudno wskazać słabości układu typu ultra. Przy ruszaniu na mokrej nawierzchni A4 allroad bez większej zwłoki „odpycha się” wszystkimi kołami, a w agresywnie pokonywanych łukach chętnie kieruje moment obrotowy na tylną oś i wykazuje się wyczuwalną nadsterownością. Aktywność napędu 4×4 można wymusić, wybierając terenowy tryb jazdy.

Audi A4 allroad quattro - asystent zjazdu
Poza terenowym trybem jazdy Audi A4 allroad wyposażono w asystenta kontrolującego prędkość auta na zjazdach.

Dłuższe niż w Q5 zwisy i relatywnie przeciętny prześwit nie zapewniają jednak A4 allroad szczególnej sprawności poza asfaltem. Przewaga uterenowionego kombi nad SUV-ami ujawnia się natomiast podczas jazdy z wyższymi prędkościami. Kilkanaście centymetrów niższe nadwozie sprawia, że allroadem podróżuje się zwyczajnie przyjemniej, zarówno z uwagi na niżej położony środek ciężkości, jak i mniejszy opór powietrza.

Audi A4 allroad po liftingu 2019: zawieszenie/prowadzenie/komfort

Na krętych odcinkach A4 allroad zachowuje się neutralnie i prowadzi się przyjemnie zwinnie, w czym swój udział ma też zastosowanie niewielkiego, lekkiego silnika benzynowego. Układ kierowniczy reaguje bardzo precyzyjnie, choć tradycyjnie dla Audi daje nieco syntetyczne wyczucie. Paradoksalnie jego sztuczne naprężenie przeszkadza jednak dopiero w sportowym trybie jazdy. Hamulce okazują się skuteczne, a pedał pozwala dokładnie dozować siłę hamowania.

Audi A4 allroad quattro - przód
Bazowe zawieszenie A4 jest bardzo dopracowane – skutecznie łączy stabilne prowadzenie z wysokim komfortem tłumienia nierówności. Nie ma potrzeby dopłaty do aktywnych amortyzatorów.

Fakt, że Audi A4 nie wydaje się tak zintegrowane z kierowcą jak BMW serii 3 czy Mercedes klasy C Nadrabia jednak czymś innym – na standardowym zawieszeniu oraz 18-calowych obręczach jest bardzo komfortowe. Przy niespiesznej jeździe zdradza nieco „kanapowy” charakter, pozwalając sobie na delikatne bujanie. Harmonijnie wygasza drgania, jakie powoduje np. tarka przed skrzyżowaniem, i nie gubi się nawet na szybko pokonywanej dziurawej drodze.

Audi A4 allroad 45 TFSI quattro S tronic: cena

Cena Audi A4 allroad w benzynowej wersji 45 TFSI quattro S tronic wynosi od 201 200 zł. Oznacza to, że uterenowiony wariant jest o 7900 zł droższy od „zwykłego” kombi Avant z tym samym napędem, a jednocześnie o 10 000 zł tańszy od podobnego Q5 (w przypadku wysokoprężnej odmiany 40 TDI dopłata do Q5 z taką jednostką wynosi już jednak tylko 3900 zł).

Audi A4 allroad 45 TFSI quattro S tronic: wyposażenie/rywale

Niestety wyposażenie seryjne Audi A4 allroad nie jest zbyt bogate: dopłaty wymagają nie tylko liczne systemy wsparcia, ale nawet regulowany podłokietnik (960 zł), fotochromatyczne lusterko wsteczne (880 zł) czy czujniki cofania (2010 zł). Więcej na ten temat na stronie producenta: Audi A4 allroad

A co na to konkurencja? Model najbliższy koncepcją Audi A4 allroad to Volvo V60 Cross Country, które z 250-konnym silnikiem 2.0 turbo, napędem 4×4 i 8-biegowym automatem kosztuje od 207 850 zł. Szwedzkie kombi ma atrakcyjny kokpit i jest przestronniejsze od A4, ale odstaje od niego komfortem i dynamiką (0-100 km/h w 6,8 s). „A-czwórka” ma także rywala spod znaku Audi. To SUV Q5, który lepiej wykorzystuje przestrzeń w kabinie i ma większy bagażnik. Odmiana z identycznym jak w testowanym A4 allroad zespołem napędowym to wydatek minimum 211 400 zł. Alternatywą dla modeli premium jest uterenowiony Volkswagen Passat Alltrack, tańszy i przestronniejszy, choć nie tak prestiżowy. Za 185 290 zł można kupić nieźle wyposażony benzynowy wariant 2.0 TSI o mocy 272 KM (0-100 km/h w 5,9 s).

Audi A4 allroad 45 TFSI quattro S tronic – TEST – PODSUMOWANIE

Między kombi a SUV-em – nowe Audi A4 allroad (czyli po liftingu) zyskało świeższą formę, ale nadal pozostaje jedną z najbardziej udanych odmian „A-czwórki”. Ma liczne zalety (ergonomiczne miejsce pracy kierowcy, bezpieczne prowadzenie, wysoki komfort jazdy, świetna jakość wykonania), a za sprawą większego prześwitu i seryjnego napędu 4×4 jest bardziej wszechstronna od standardowego kombi. W porównaniu z SUV-ami klasy średniej Audi A4 allroad oferuje mniej miejsca z tyłu oraz na bagaż, ale w zamian oferuje nieco niższą cenę. Pozostaje pytanie, czy potrzebuje tak mocnego silnika. Nasz typ to tańszy 190-konny diesel 40 TDI (od 195 400 zł).

Audi A4 allroad quattro - bok

Audi A4 allroad 45 TFSI quattro S tronic – opinie, zalety i wady

Nadwozie i wnętrze:

 +  dopracowana ergonomia kokpitu, wyśmienita jakość wykonania, wygodne fotele, funkcjonalny bagażnik
   niezadowalająca ilość miejsca z tyłu, niezbyt obszerny bagażnik

Układ napędowy:

 +  świetne osiągi, wysoka kultura pracy silnika, szybka przekładnia dwusprzęgłowa, sprawny napęd 4×4
  zbyt wysokie zużycie benzyny

Właściwości jezdne:

 +  precyzyjny układ kierowniczy, wysoka stabilność, neutralna charakterystyka prowadzenia, doskonałe hamulce
  syntetyczne wyczucie układu kierowniczego

Wyposażenie i cena:

 +  sensowna cena bazowa, bogata oferta opcji, możliwość przedłużenia gwarancji
  dopłaty wymagają liczne elementy seryjnie dostępne w tańszych autach (np. czujniki parkowania), tylko 2-letnia gwarancja mechaniczna

Audi A4 allroad 45 TFSI quattro S tronic  – dane techniczne, wymiary, masy osiągi, spalanie

Silnik: benzynowy, R4, turbo, 1984 ccm; moc maksymalna: 245 KM; przyspieszenie: 0-100 km/h: 6,1 s; prędkość maksymalna: 247 km/h; średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km

dane techniczne audi a4 allroad 45 tfsi quattro s tronic

Audi A4 allroad 45 TFSI quattro S tronic – galeria zdjęć

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here