TestyTestPeugeot 508 SW 1.6 PureTech EAT8 Allure – TEST

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech EAT8 Allure – TEST

Testujemy Peugeota 508 kombi, czyli SW, z bazowym silnikiem benzynowym 1.6 turbo. Choć to najsłabsza jednostka tego typu w gamie, ma aż 181 KM.

Samochody klasy średniej tracą w Europie klientów i dotyczy to w zasadzie wszystkich modeli popularnych marek. Wśród nich wyjątkami są Mazda 6 i właśnie Peugeot, którego sprzedaż po wprowadzeniu nowej generacji wręcz wystrzeliła. W ciągu 11 miesięcy 2019 r. (dane Jato Dynamics) kupiło go ponad 37 tys. osób, czyli 3,5 raza więcej niż w tym samym okresie 2018 r. W efekcie 508 awansowało na 5. miejsce w swoim segmencie, tylko minimalnie ustępując Fordowi Mondeo i Oplowi Insigni.

Wygląda więc na to, że odważna decyzja o nieprojektowaniu nudnego kombi, w którym absolutnie najważniejszym priorytetem jest pojemność przestrzeni ładunkowej, była ze wszech miar słuszna. Czy jednak w dążeniu do wyróżnienia się z – nadal przecież dużego – grona konkurentów Peugeot nie poszedł za daleko? Czy nowe kombi nie straciło zbyt mocno na funkcjonalności? Sprawdzamy na przykładzie 508 SW z benzynowym silnikiem 1.6 PureTech o mocy 181 KM i w wersji wyposażenia Allure.

Peugeot 508 SW – dynamiczne
Peugeot 508 kombi ma dynamiczną linię boczną – wysokość nadwozia to tylko 142 cm.

Peugeot 508 SW: nadwozie i wnętrze

Mimo że od prezentacji drugiej generacji Peugeota 508 upłynęło już całkiem sporo czasu (debiut w 2018 r.), jego wnętrze niezmiennie robi duże wrażenie. Choć deska rozdzielcza jest masywna, a konsola między siedzeniami wysoka, kierowca czuje się otoczony, a nie przytłoczony przez kokpit. Rosłe osoby mogą jednak trochę narzekać na to, że kierownicy nie da się podnieść wyżej. Po pewnym czasie można się wszak do tego przyzwyczaić.

Trzeba podkreślić, że nietuzinkowy design wnętrza nie oznacza w przypadku Peugeota niepotrzebnych udziwnień i obsługa jest w zasadzie prosta. Oczywiście byłaby jeszcze łatwiejsza, gdyby klimatyzacją sterowało się poprzez osobny panel, a nie dotykowy ekran. Ważne, że umieszczono pod nim osobne przyciski i klawisze skróty do wielu funkcji (np. nawigacji, multimediów, ogrzewania siedzeń itd.), dzięki czemu nie trzeba zagłębiać się w czeluściach menu, by je znaleźć. Tak naprawdę jedynym, ale niezmiennie irytującym drobiazgiem jest konieczność zbyt długiego trzymania przycisku startera, by uruchomić lub wyłączyć silnik. Znakomite są za to cyfrowe wskaźniki – czytelne i umożliwiające nie tylko zmianę ich wyglądu, ale także zakresu i sposobu prezentowanych informacji.

Wysoki poziom prezentuje wykończenie – wiele materiałów jest miękkich i przyjemnych w dotyku, a ich spasowanie niemal nie budzi zastrzeżeń.

Peugeot 508 SW - deska
Deska rozdzielcza Peugeota 508 wygląda futurystycznie, ale obsługa okazuje się prosta. Sporo schowków, bardzo dobre materiały.

Jak na kombi klasy średniej Peugeot 508 jest niski, zatem zajmowanie w nim miejsca wymaga dość znacznego pochylenia się. Pewną niedogodnością jest także to, że oparcia siedzeń, nawet gdy nie są znacznie cofnięte, chowają się za masywnym słupkiem, co utrudnia zarówno wsiadanie, jak i wysiadanie z auta.

Pod względem przestronności z przodu nie ma co narzekać – niemal każdy znajdzie tu bardzo dobre warunki podróży (szczególnie, że fotele są naprawdę wygodne). Z tyłu nie jest ciasno, ale o prawdziwym komforcie, porównywalnym np. z Skodą Superb czy Oplem Insignią, nie ma tu mowy. Najbardziej przeszkadza to, że pod fotele w zasadzie nie można wsunąć stóp.

Peugeot 508 SW - siedzenia
Za dopłatą 2400 zł fotele mają regulację pochylenia siedzisk i wysuwaną podpórkę pod uda. Są wyjątkowo wygodne.

Peugeot 508 SW: bagażnik

Bagażnik 508 SW ma pojemność 530 litrów i choć nie ma szans na zwycięstwo w konkursie na największą objętość, w klasie to jest zupełnie wystarczający (a przy okazji lepszy niż w modelu pierwszej generacji). Dużo dobrego można powiedzieć o funkcjonalności. Do dyspozycji są haczyki i taśmy do mocowania np. toreb, otwór do przewożenia długich przedmiotów oraz zintegrowana z roletą siatka pozwalająca oddzielić kabinę od przestrzeni ładunkowej (można ją zamocować za kanapą lub siedzeniami). Oparcia kanapy składa się pociągając za dźwigienki po bokach bagażnika, a roletę wystarczy lekko nacisnąć, by się uniosła, co znacznie ułatwia pakowanie większych przedmiotów.

Peugeot 508 SW - bagażnik
Bagażnik Peugeota 508 SW ma pojemność od 530 do 1780 l. Po złożeniu oparć można przewieźć przedmioty o długości do 187 cm.

Peugeot 508 SW: silnik, skrzynia biegów

Wydawać by się mogło, że silnik o pojemności skokowej 1,6 litra to w samochodzie tej wielkości za mało. Francuska turbodoładowana jednostka udowadnia jednak, że tak nie jest. Rozwija porządną moc 181 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. A to przekłada się na naprawdę przyzwoite osiągi. Silnik sprawnie reaguje nawet na niewielki ruch prawej stopy, a Peugeot ochoczo przyspiesza już od niskich obrotów (to szczególnie ważne w gęstym ruchu miejskim, np. podczas konieczności szybkiego włączenia się do ruchu).

W testach przyspieszenia od 0 do 100 km/h 508 SW uzyskał wynik 8,5 s – dobry, choć nieznacznie (o 0,5 s) gorszy od podawanego w danych fabrycznych. 1.6 PureTech nie traci animuszu także podczas rozpędzania się od wyższych prędkości – jazda autostradowa jest zatem sprawna i zupełnie bezstresowa. Na słowa uznania zasługuje kultura pracy benzynowego silnika – zachowuje się on niezwykle spokojnie, wibracje są niemal niewyczuwalne, a jego dźwięk skutecznie wytłumiono. W tym miejscu trzeba podkreślić ogólnie dobre wyciszenie wnętrza 508, co jest szczególnie imponujące gdy weźmie się pod uwagę fakt zastosowania szyb bez ramek.

Peugeot 508 SW - silnik
Benzynowa jednostka 508 SW – 1.6 turbo o mocy 181 KM – cicha, dynamiczna i ekonomiczna.

Benzynowy silnik 1.6 bardzo dobrze „dogaduje się” z seryjnie montowaną 8-biegową skrzynią automatyczną (jedyną wersją 508 oferowaną także z „manualem” jest ta ze 130-konnym dieslem). Poza przypadkami wyjątkowo brutalnego traktowania pedału gazu i zmuszania automatu do gwałtownych redukcji o kilka przełożeń, zmiana biegów odbywa się sprawnie i niemal niezauważalnie. Gdy ktoś koniecznie chce, może także sam wybierać przełożenia łopatkami pod kierownicą, ale niestety skrzynia także w trybie manualnym i tak sama redukuje po kick-downie oraz wrzuca kolejne biegi na granicy obrotów.

Biorąc pod uwagę sporą, wynoszącą ponad 1,5 t masę, a także dobre osiągi, zużycie paliwa trzeba uznać za więcej niż zadowalające. Podczas spokojnej jazdy w trasie da się nawet „zejść” do około 5 l/100 km. Na autostradzie (tempo 140 km/h) trzeba się liczyć ze spalaniem 7,4 litra, natomiast w mieście – nieco ponad 10 l „na setkę”. Średnia na poziomie 7,7 l plus duży bak o pojemności 62 l dają razem naprawdę sensowny zasięg 800 km.

Peugeot 508 SW: zawieszenie, prowadzenie, komfort

Zawieszenie Peugeota 508, z adaptacyjnymi amortyzatorami wyraźnie zmieniającymi charakterystykę w zależności od wybranego trybu jazdy (w „Sporcie” są zauważalnie sztywniejsze niż w „Komforcie”), spisuje się nad wyraz dobrze. Sprawnie utrzymuje nadwozie w ryzach także podczas bardziej dynamicznej jazdy w zakrętach i zapewnia sporemu kombi znakomitą stabilność. Francuskie auto szybko, ale nie nerwowo reaguje na polecenia prowadzącego, nie ma tendencji do podsterowności, spokojnie zachowuje się także przy zmianie obciążenia. Trakcja jest dobra, a ESP zostało świetnie zestrojone – nie wkracza do akcji ani za wcześnie (odbierając tym samym przyjemność z jazdy), ani zbyt ostro. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a wspomaganie kierownicy mimo że pracuje lekko (niektórym może się nawet wydawać, że za lekko), nie stwarza nieprzyjemnego wrażenia sztuczności. Summa summarum – Peugeot 508 SW to samochód, który daje sporo przyjemności z prowadzenia.

Peugeot 508 SW - dynamiczne
Peugeot 508 kombi ma pewne właściwości jezdne. Prowadzi się lekko i jest komfortowy.

Jeśli chodzi o komfort jazdy, to ocena nie jest tak jednoznacznie pozytywna. Trzeba podkreślić, że zawieszenie w zasadzie bezbłędnie zachowuje się na długich pofalowaniach nawierzchni, zapewniając jadącym dużą wygodę. Niestety na większych pojedynczych wybojach, np. zapadniętych studzienkach kanalizacyjnych czy wybrzuszeniach nawierzchni, wstrząsy są czasem zbyt wyraźne. Co więcej, gdy występują na zakrętach, powodują delikatną niestabilność samochodu.

Peugeot 508 SW: wyposażenie i cena

Peugeot 508 w wersji nie jest tani. Za auto z silnikiem 1.6 PureTech w podstawowej wersji wyposażenia Active trzeba zapłacić 138 800 zł. Testowana odmiana Allure – bogatsza m.in. o nawigację czy przednie czujniki parkowania – wymaga wydania o blisko 10 tys. zł więcej, czyli 148 200 zł. Dla porównania – uchodzący raczej za samochód drogi Volkswagen Passat 2.0 TSI (190 KM) z 7-biegowym DSG kosztuje 141 590 zł.

Wyposażenie Peugeota 508 jest całkiem bogate – w standardzie otrzymamy m.in. automatyczną dwustrefową klimatyzację, tempomat, system multimedialny z 10-calowym ekranem, a także systemy bezpieczeństwa takie jak: układ ostrzegający o zmęczeniu kierowcy, automatycznego hamowania w razie ryzyka kolizji czy asystenta pasa ruchu. Warto rozważyć dokupienie pakietu obejmującego m.in. monitorowanie martwych pól w lusterkach wstecznych (1750 zł), aktywnego tempomatu wraz z utrzymywaniem auta na środku pasa (3600 zł) oraz w pełni diodowych reflektorów (5000 zł). Ciekawostką jest, kosztujący 7000 zł, noktowizyjny system Night Vsion, umożliwiający dostrzeżenie w nocy m.in. pieszych.

Peugeot 508 SW - tył
Coraz rzadszy widok – Peugeot 508 SW dwie duże końcówki wydechu, a nie fatalnie wyglądające atrapy.

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech EAT8 Allure – test: podsumowanie

Peugeot 508 SW to kombi, które w udany sposób łączy niezłą przestronność oraz wystarczająco pojemny i funkcjonalny bagażnik z nietuzinkową, atrakcyjną stylizacją. Wysoki poziom prezentują również układ napędowy z dynamicznym silnikiem benzynowym i płynnie działającym automatem, a także właściwości jezdne i komfort. Za te wszystkie przymioty Peugeot każe sobie jednak słono płacić.

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech EAT8 Allure: opinie, zalety i wady

Nadwozie i wnętrze:

 +   dużo miejsca z przodu, wystarczająco pojemny i funkcjonalny bagażnik, wygodne siedzenia, dobra jakość wykonania, bardzo skuteczne wyciszenie
 –   jedynie średnia przestronność z tyłu, przeciętna widoczność z kabiny, zmiana ustawień klimatyzacji poprzez ekran dotykowy

Układ napędowy:

 +  dobre osiągi, szybka reakcja na gaz, spokojna i cicha praca silnika, szybka i łagodnie zmieniająca biegi automatyczna przekładnia, niewielkie zużycie paliwa
 –   w manualnym trybie skrzynia i tak sama zmienia biegi na wyższe oraz redukuje je po „kickdownie”

Właściwości jezdne:

 +  pewne prowadzenie, precyzyjny układ kierowniczy, udane zestrojenie układu ESP, dobra zwrotność, skuteczne tłumienie pofałdowań nawierzchni
 –   wyraźne wstrząsy na dużych poprzecznych wybojach

Wyposażenie i cena:

 +  niezłe wyposażenie seryjne, dużo systemów bezpieczeństwa czynnego (częściowo oferowanych za dopłatą), sporo opcji
  wysoka cena zakupu, jedynie dwuletnia gwarancja mechaniczna

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech EAT8 Allure: dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Peugeot 508 SW 1.6 PureTech EAT8
Silnik benzynowy, turbo
Układ cylindrów/liczba zaworów/pojemność skokowa R4/16/1598 cm³
Moc 181 KM/5500
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1650
Napęd przedni
Skrzynia biegów automatyczna/8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,78/1,86/1,42 m
Rozstaw osi 2,79 m
Średnica zawracania 10,8 m
Masa/ładowność 1505/522 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 530/1780 l
Poj. zbiornika paliwa 62 l (Pb 95)
Opony (testowanego egzemplarza) 235/45 R18
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Średnie zużycie paliwa 6,9 l/100 km
DANE TESTOWE (POMIARY)
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s
Elastyczność 60-100 km/h/80-120 km/h
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce ciepłe/zimne) 36,7 m/37,1 m
Poziom hałasu przy 50/100 km/h 55,5 dB/60,7 dB
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie 50:50) 10,2/5,1/7,7
CENA
Wersja Peugeot 508 SW 1.6 PureTech EAT8 Allure
Cena 148 200 zł

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech EAT8 Allure: galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji