Ford S-Max udowodnił, że posiadanie minivana nie musi kłócić się z przyjemnym prowadzeniem. Czy można go polecić dużym rodzinom? Oto opinie o używanym Fordzie S-Maxie pierwszej generacji.
Takiego minivana długo brakowało na rynku: przestronnego i funkcjonalnego, a jednocześnie o zadziornym charakterze i prowadzeniem nie odbiegającym od standardowych „osobówek”. Pojawienie się Forda S-Maxa rozwiało wszelkie wątpliwości. Ponad 4,7-metrowy minivan z powodzeniem mieścił 5-osobową rodzinę z wakacyjnym ekwipunkiem (lub dwiema dodatkowymi osobami na siedziskach w bagażniku), a dzięki zestawieniu z mocnymi silnikami gwarantował więcej niż przyzwoite osiągi. Z kolei zaawansowany układ tylnego zawieszenia wielowahaczowego zadbał o nieprzesadne przechylanie się auta w zakrętach i zapewnienie więcej niż wymaganego poziomu bezpieczeństwa. Jednocześnie z S-Maxem Ford wprowadził drugą generację Galaxy. W nim nie było mowy o kompromisach – miał być jak najprzestronniejszy i… naprawdę w komfortowych warunkach przewiezie 7 osób (jest o 5 cm dłuższy od S-Maxa i nieco wyższy). Sukces rynkowy zaowocował wprowadzeniem w 2015 r. drugich wcieleń obu aut. Cztery lata wcześniej Ford gruntownie zmodernizował S-Maxa, odświeżając przednią część karoserii i wprowadzając zupełnie nowe jednostki napędowe z serii EcoBoost.
Dzięki dynamicznemu charakterowi i zaskakującej poręczności S-Max stawia pod znakiem zapytania sens zakupu kompaktowych minivanów, które nie zmieszczą z taką swobodą bagaży dla 5 osób na dłuższy wyjazd. W dalszej części zweryfikujemy poziom niezawodności Forda S-Maxa I i przyjrzymy się jego cenom na portalach ogłoszeniowych.
Używany Ford S-Max I – wnętrze
Ford S-Max I i Galaxy II od strony technicznej mają wiele wspólnego z Mondeo IV i od razu widać to we wzornictwie kokpitu: różnią się w zasadzie tylko… obecnością trzech nawiewów pośrodku zamiast dwóch. W rodzinnym Fordzie można liczyć na rozsądną jakość wykonania i przyzwoity dobór tworzyw sztucznych potrzebnych do wykonania deski. Upływ czasu zazwyczaj widać tylko na łuszczących się przyciskach lub lakierowanych elementach kokpitu. Dzięki dodatkowym okienkom kierowca ma zapewnioną niezłą widoczność w niemal wszystkich kierunkach: właściciele Galaxy doceniają lepiej przeszkloną tylną część karoserii. W samochodach gorzej wyposażonych (bez wielkiego centralnego wyświetlacza) trochę razi ogrom przycisków na konsoli środkowej.
W przepastnej kabinie S-Maxa stworzono 5 pełnowymiarowych miejsc siedzących. Kierowca i pasażer obok otrzymali przepastne i świetnie wyprofilowane fotele (nierzadko z elektryczną regulacją i podłokietnikiem), z kolei osoby jadące z tyłu mogą indywidualnie ustawiać położenie swojego fotela przesuwając go lub regulując kąt pochylenia oparcia. Ford jako wyposażenie opcjonalne oferował co prawda 3. rząd siedzeń, ale w ogłoszeniach ma go co czwarty S-Max. Nic dziwnego, ponieważ jest on tylko nieznacznie obszerniejszy od tych w kompaktowych minivanach. Lepiej wybrać 5-miejscowy wariant na rzecz pojemniejszego bagażnika: wtedy do dyspozycji mamy aż 854 l (przy 7 osobach: 285 l). Złożenie wszystkich foteli drugiego rzędu zwiększa przestrzeń bagażową do imponujących 2325 l!
Używany Ford S-Max I – silniki benzynowe
Niewielu odbiorców decydowało się na benzynowego S-Maxa, niemniej Ford zadbał o całkiem szeroki wybór jednostek zasilanych benzyną. Najpierw stosował dwa wolnossące silniki: 2.0/145 KM i 2.3/160 KM, oraz pochodzącego od Volvo 5-cylindrowego 2.5 Turbo rozwijającego aż 225 KM. Wszystkie nie grzeszą oszczędnym charakterem, a założenie instalacji gazowej może generować niepotrzebne kłopoty (silniki nie posiadają hydraulicznej regulacji luzu zaworowego). Wprowadzone w 2010 r. silniki EcoBoost (1.6/160 KM i 2.0/203 KM) wyposażono z kolei w bezpośredni wtrysk paliwa, a to wymusza zamontowanie droższej instalacji LPG. Zużycie paliwa odmian EcoBoost można już bardziej zaakceptować z uwagi na znacznie żwawszy charakter i wydajność.
Używany Ford S-Max I – silniki Diesla
Rolę bazowego turbodiesla początkowo pełnił stary, fordowski 1.8 TDCi w dwóch wersjach mocy – 115 KM i 125 KM. Pomimo uproszczonej budowy (brak DPF-u) wcale nie zalicza się do grona najtrwalszych silników wysokoprężnych w S-Maxie. Znacznie lepiej pod tym względem wypada jego następca, czyli opracowane wspólnie z PSA 1.6 TDCi (115 KM) oraz cała plejada jednostek 2.0 TDCi (115-163 KM). Optimum dla minivana Forda stanowi 140-konna odmiana: najpopularniejsza, bo oferowana przez cały okres produkcji. Wysokoprężną gamę wieńczy stosunkowo paliwożerny, ale bez wątpienia najszybszy 2.2 TDCi (175/200 KM).
Używany Ford S-Max I – opinie użytkowników
Zalety
„Klimatyzacja swobodnie schładza i eliminuje problem zaparowanych szyb w ogromnym wnętrzu”
„Szerokie miejsca w drugim rzędzie, każde z możliwością przesuwania i pochylania oparć”
„Jak na swoje gabaryty, Ford doskonale trzyma się jezdni! Jazda jest przyjemna i bezpieczna”
„Wyjeżdżając w trasę mój S-Max 2.2 TDCi pali niewiele bez względu na to, ile do niego zapakujemy”
Wady
„Plastiki we wnętrzu – przeciętne. Odklejają się i zaczynają skrzypieć na nierównościach”
„W moim S-Maxie nie mam gdzie schować koła zapasowego. Muszę je wozić w bagażniku!”
„Ogromny bagażnik, ale ciężko utrzymać w nim porządek. Przydałoby się więcej skrytek i schowków”
„Ford mógłby lepiej zestopniować skrzynię. Ciężko poruszać się S-Maxem na progach zwalniających”
Używany Ford S-Max I – awaryjność, typowe usterki
Użytkownicy najczęściej skarżą się na awaryjność turbodiesla 1.8 TDCi: ma on wadliwy układ wtryskowy (objaw: nierówna praca) i nietrwałe koło dwumasowe (na szczęście dość tanie), ale przynajmniej można odrzucić kłopoty z filtrem cząstek stałych, którego zwyczajnie… nie ma. Ewentualnym źródłem problemów mogą być Fordy z nieudolnie założoną instalacją gazową lub z nieprzestrzeganymi terminami regulacji zaworów. Pozostałe wersje uchodzą za przewidywalne, wymagające napraw tylko przy znacznych przebiegach. Newralgiczny punkt wszystkich S-Maxów stanowi układ wspomagania kierownicy (głośno pracuje) i reflektory ksenonowe, które nie zawsze działają. Na wielu egzemplarzach widać postępującą korozję, mającą na razie wymiar powierzchowny. Wielowahaczowy układ tylnego zawieszenia wykazuje sporą odporność na drogowe ubytki i nie jest przesadnie drogi w naprawach. W tak dużym samochodzie zwyczajnie „nie wyrabiają” tarcze hamulcowe – zwłaszcza w wersjach z mocniejszymi silnikami.
Używany Ford S-Max I – gdzie jest nr VIN?
Ford umieścił numer VIN na plakietce w okolicach przedniej wycieraczki kierowcy oraz na naklejce w słupku środkowym prawym (przy fotelu pasażera).
Używany Ford S-Max I – sytuacja rynkowa
Używanego S-Maxa można sobie sprawić już za kilkanaście tysięcy złotych, ale poniżej 15 tys. zł nie ma co liczyć na auto wizualnie przykuwające uwagę. Dopiero w okolicach 20-25 tys. zł trafiają się zadbane egzemplarze przedliftowe lub pierwsze auta po modernizacji. Optimum na zakup: okolice 30 tys. zł. Najdroższe S-Maxy z ostatnich roczników podchodzą pod nawet 50 tys. zł. Aż 3 na 4 rodzinne Fordy napędza silnik wysokoprężny, przeważnie 2.0 TDCi. Podobny podział reprezentuje też nieznacznie droższy Galaxy.
Używany Ford S-Max I – podsumowanie
Mimo że segment minivanów odchodzi w niepamięć, takie auta jak Ford S-Max udowadniają, że nie wszystko dobre co jest SUV-em. Tym samochodem może nie zjedziemy za daleko od szosy, ale z taką samą przyjemnością pokonamy setki autostradowych kilometrów jak i kręte, górskie drogi. Przy okazji nie musimy się martwić, gdzie zmieścimy najpotrzebniejsze rzeczy dla naszych pociech (często o wielkich gabarytach).
Przeczytaj także opinie o innych używanych Fordach:
Używany Ford Fiesta VII (2008-2017) – opinie użytkowników
Używany Ford Fusion (2002-2012) – opinie użytkowników
Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników
Używany Ford Mondeo IV (2007-2014) – opinie użytkowników
Używany Ford C-Max II (2010-2019) – opinie użytkowników
Używany Ford Galaxy II (2006-2015) – opinie użytkowników
Używany Ford Kuga I (2008-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 477-485/189/178 cm |
Rozstaw osi | 285 cm |
Pojemność bagażnika | 285-854-2325 l |
Silnik | 1.6 EcoBoost | 2.0 | 2.0 EcoBoost | 2.3 | 2.5 T |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1596 cm³ | 1999 cm³ | 1999 cm³ | 2261 cm³ | 2521 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz. | benz., turbo |
Maks. moc | 160 KM | 145 KM | 203 KM | 160 KM | 225 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 185 Nm | 300 Nm | 208 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s | 10,9 s | 8,5 s | 11,2 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 204 km/h | 197 km/h | 221 km/h | 192 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 8,1 l/100 km | 6,4 l/100 km | 9,7 l/100 km | 9,4 l/100 km |
Silnik | 1.6 TDCi | 1.8 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.2 TDCi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1753 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 115 KM | 125 KM | 140 KM | 163 KM | 175 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 320 Nm | 320 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,0 s | 11,6 s | 10,9 s | 9,5 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 187 km/h | 191 km/h | 205 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,4 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,7 l/100 km |