Współpraca reklamowaTe detale budują renomę. Bez nich to auto nie stałoby się kultowe

Te detale budują renomę. Bez nich to auto nie stałoby się kultowe

Fiat 500 jest pełen niecodziennych ciekawostek, które uczyniły go samochodem kultowym. Oto detale będące swego rodzaju wizytówkami elektrycznego Fiata.

Być może nawet sam Fiat w 2007 roku nie spodziewał się, jaki sukces przyniesie wskrzeszenie modelu, który 50 lat wcześniej zmotoryzował Włochy. Powiedzieć, że Fiat 500 – bo oczywiście o nim mowa – spotkał się z uznaniem klientów, to jak nie powiedzieć nic. Małe Fiaty dosłownie zalały ulice w całej Europie, w tym w Polsce. Dla nas ten samochód również ma wielkie znaczenie, ponieważ od samego początku powstaje w fabryce w Tychach. Miliony osób pokochało go przede wszystkim za przyciągający oko design, perfekcyjnie wpisujący się w stylistykę retro i garściami nawiązujący do poprzednika z lat 50.

Ponadczasowość Fiata 500 doskonale zresztą widać po drugiej generacji, która zadebiutowała w 2021 roku. Wizualnie stanowi rozwinięcie koncepcji wcześniejszego modelu, lecz to zupełnie nowy samochód z innowacyjnym, wydajnym napędem (w 100% elektrycznym), zmodyfikowanym wnętrzem i jeszcze liczniejszymi detalami podkreślającymi dziedzictwo małego Fiata. Owych „smaczków” jest naprawdę dużo i większość z nich na długo cieszy oko. Postanowiliśmy je zgromadzić w jednym miejscu, aby przekonać się, dzięki czemu Fiat 500 stał się autem kultowym.

Kunszt włoskiego designu. Tu wszystko ze sobą współgra

W najnowszej „500-tce” Fiat umiejętnie połączył nawiązanie do tradycji z odrobiną awangardy, którą widać przede wszystkim w przednich reflektorach Fiata 500, opcjonalnie wykorzystujących technologię LED zapewniającą wybitne naświetlenie drogi. Motyw okrągłego reflektora z umieszczonym pod nim kierunkowskazem stanowi bezpośredni ukłon w kierunku pierwowzoru, ale w najnowszym modelu urozmaicono go przecięciem tworzącym „brewkę”. Jednocześnie wokół świateł i kierunkowskazów rozprowadzono nowoczesne, LEDo-we oświetlenie do jazdy dziennej, nie pozwalające pomylić Fiata 500 z żadnym innym samochodem.

Fiat 500 detale
Okrągłe reflektory i kierunkowskazy z miejsca stały się wyróżnikiem Fiata 500 na tle konkurentów.

Kolejny nieprzypadkowy element stanowią boczne kierunkowskazy umieszczone w bliskim sąsiedztwie reflektorów, na przednim błotniku – dokładnie tam, gdzie znajdywały się w pierwszych wypustach legendarnej „500-tki”. Nawiązują też do nich opływowym kształtem.

Fiat 500 detale

Nieszablonowe są również klamki nowego Fiata 500, wkomponowane w całości w karoserię i aktywowane przy użyciu przycisku po wewnętrznej stronie. Elegancji dodają dostępne wzory felg, szczególnie 17-calowe z diamentowym szlifem (dostępne w opcji). Po całym samochodzie sprytnie „rozrzucono” ukryte loga modelu z zadbaniem o to, by wyróżniały się np. odmienną kolorystyką względem reszty nadwozia.

Fiat 500 detale
Fiat 500 detaleFiat 500 detale

Multimedia i materiały wykończeniowe, których nie uświadczysz w małych autach

Fiat 500 nie tylko świetnie prezentuje się z zewnątrz, ale także w środku. Jego deskę rozdzielczą wykonano z tworzyw o różnej fakturze – pośród nich nie zabrakło lakierowanych na wysoki połysk (w tym w atrakcyjnych kolorach), jak i elementów obszytych przyjemnym w dotyku materiałem (np. górną część kokpitu okalającą zestaw wskaźników i dotykowy ekran centralny). Dwuramienna kierownica i brak konsoli środkowej, umożliwiający swobodnie przechodzenie między fotelami, to kolejne aspekty, których niełatwo dostrzec u konkurencji.

Fiat 500 detale
Poziomem wykończenia deska rozdzielcza Fiata 500 ociera się niemal o segment premium.
Fiat 500 detale
Właśnie po użytych materiałach widać, jak wielkie znaczenie ma ten mały samochód u włoskiego producenta.

Uporządkowany system multimedialny kooperuje z przejrzystym, 10,25-calowym ekranem wyświetlającym estetyczne grafiki i odpowiednio duże ikonki, w które łatwo trafić w trakcie jazdy. Niespotykane w tym segmencie wyposażenie stanowi bezprzewodowe połączenie ze smartfonem poprzez aplikacje Android Auto i Apple CarPlay. We wszystkich „500-tkach” uświadczymy cyfrowe wskaźniki dające błyskawiczny podgląd do parametrów zużycia energii, systemów bezpieczeństwa i wybranego trybu jazdy. W obsłudze pomagają estetyczne przyciski na kierownicy i pośrodku kokpitu, w panelu klimatyzacji.

Fiat 500 detale
U konkurencji trudno znaleźć tak rozległe menu multimediów…
Fiat 500 detale
… tak samo jak dostępnych w standardzie cyfrowych zegarów.
Fiat 500 detale
Przyciski wyboru kierunku jazdy – nietypowe, ale w praktyce bardzo komfortowe rozwiązanie.

W „500-tce” nawet tak banalna czynność jak otwieranie drzwi odbywa się nieszablonowo. Można to uczynić, wciskając guzik w boczku drzwi, lub bardziej tradycyjną metodą, czyli pociągając za dźwigienkę umieszczoną poniżej, w okolicach głośnika. Do dyspozycji użytkownika jest regulowany podłokietnik oraz wyjątkowa funkcja dezynfekcji przedmiotów poprzez lampę emitującą promienie UV-C, która znajduje się w przednim schowku. Aby uruchomić procedurę odkażania, wystarczy wcisnąć przycisk „UV-C” we wnęce pomiędzy siedzeniami.

Fiat 500 detale
Otwieranie drzwi przyciskiem? Jeśli komuś nie odpowiada takie rozwiązanie, do dyspozycji jest jeszcze zwykła dźwigienka.
Fiat 500 detale
Lampa UV-C w kilka minut zdezynfekuje przedmioty umieszczone w schowku przed fotelem pasażera.

Fiat z dumą podkreśla włoskie pochodzenie, dlatego w elektrycznej „500-tce” znajdziemy takie ciekawostki jak panorama Turynu na półce pełniącej funkcję ładowarki indukcyjnej i rycinę przedstawiającą pierwowzór z lat 50. z adnotacją „wyprodukowano w Turynie”. Dla wersji specjalnej (RED) przewidziano tapicerkę foteli z wygrawerowanymi logotypami Fiata i nazwą modelu pod zagłówkami.

Fiat 500 detaleFiat 500 detale

Fiat 500 detale

Nie tylko klasyczny hatchback

Wreszcie Fiat 500 oferuje potencjalnym klientom wybór wersji nadwoziowych, o co nie tak łatwo w segmencie A, w którym plasują się najmniejsze auta. Oprócz standardowego, 3-drzwiowego hatchbacka w gamie jest wersja z dodatkowymi drzwiami po prawej stronie (3+1), dającymi większy otwór wejściowy i poprawiającymi komfort zajmowania miejsca na kanapie. Uzupełnienie palety stanowi Fiat 500 z odsuwanym do tyłu, materiałowym dachem (500 Cabrio), gwarantującym okazjonalne wycieczki z wiatrem we włosach bez szkody na funkcjonalności samochodu.

Fiat 500 detale
Fiat 500 3+1 w zasadzie nie ma konkurencji i udowadnia, że nie trzeba wielkiego nakładu prac, by stworzyć samochód wyróżniający się z tłumu.
Fiat 500 detale
Koncepcja zwijanego dachu w Fiacie 500 Cabrio pochodzi wprost z klasycznego poprzednika, w którym również odsuwał się do dolnej linii tylnej szyby.

Polecamy również:

Włoski przepis na sukces, czyli udane wskrzeszenie Fiata 500

Kupisz takie auto i nie pożałujesz. To ginący gatunek

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji