Fiat 500e Cabrio pozwala poczuć wiatr we włosach i podróżować w zupełnej ciszy za sprawą napędu elektrycznego. Oto nasze wrażenia z jazdy tym włoskim „maluchem”.
Najnowsze wcielenie kultowego Fiata 500 ujrzało światło dzienne w marcu 2020 roku i po raz pierwszy występuje wyłącznie z napędem elektrycznym. Klienci mają do wyboru trzy wersje nadwoziowe – klasycznego hatchbacka, hatchbacka 3+1 z dodatkowymi drzwiami po prawej stronie oraz Cabrio z otwieranym, miękkim dachem. Niedawno mieliśmy okazję przetestować tę ostatnią odmianę. Poniżej przedstawiamy naszą opinię na temat nowego Fiata 500e Cabrio w wersji wyposażenia Icon.
Fiat 500e Icon Cabrio (2022) – nadwozie, wymiary
Fiat 500e Cabrio mierzy 363,2 cm długości, 168,3 cm szerokości (190,0 cm z rozłożonymi lusterkami) i 152,7 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 232,2 cm. W stosunku do wciąż oferowanego, spalinowego poprzednika nowy model zauważalnie urósł – jest o 6,1 cm dłuższy, o 5,6 cm szerszy i o 3,9 cm wyższy, natomiast odległość między osiami zwiększono o 2,2 cm.
Nowa „Pięćsetka” w udany sposób łączy nowoczesność z klasyką. Patrząc na ten samochód, nie ma się wątpliwości co do jego włoskiego pochodzenia, a jednocześnie detale sprawiają, że trudno pomylić to auto z poprzednikiem. Atrakcyjność testowanego egzemplarza dodatkowo podnoszą 17-calowe aluminiowe obręcze kół z diamentowym szlifem (opcja za 2500 zł) oraz metalizowany lakier Złoty Rose (wymaga 2800 zł dopłaty).
Fiat 500e Icon Cabrio – wnętrze, bagażnik
Pomimo skromnych wymiarów zewnętrznych, kabina nowego Fiata 500e jest z przodu zaskakująco przestronna. Całkiem obszerne fotele zostały zamontowane dość wysoko, dzięki czemu do auta wygodnie się wsiada. Pozycja za kierownicą jest przy tym bardzo naturalna, jednak kierowcy mogą przeszkadzać trochę za szerokie przednie słupki oraz ograniczona widoczność do tyłu po złożeniu dachu. Skromna ilość miejsca na tylnej kanapie sprawia, że na komfortowe warunki podróży mogą liczyć jedynie pasażerowie o wzroście poniżej 180 cm.
W opisywanej wersji Cabrio bagażnik ma taką samą pojemność jak w hatchbacku, czyli 185 litrów, a maksymalnie (przy złożonej tylnej kanapie) może pomieścić 550 litrów bagażu. W standardowym modelu to w zupełności wystarcza, jednak tutaj funkcjonalność kufra jest mocno ograniczona przez niewielki otwór załadunku. Po stronie zalet należy natomiast dopisać oparcie kanapy dzielone w proporcji 50:50.
Nowy Fiat 500e Icon Cabrio – deska rozdzielcza, multimedia
Kokpit nowej „Pięćsetki” został starannie zmontowany i jest czytelnie rozplanowany, choć w tej ostatniej kwestii mamy jedno zastrzeżenie – sterowanie głośnością radia za pomocą pokrętła na konsoli środkowej jest mało intuicyjne. Doceniamy za to obecność fizycznych klawiszy do obsługi klimatyzacji. Poziom wykończenia górnej części deski rozdzielczej ociera się już o klasę premium, a zastosowane u dołu i na boczkach drzwi twarde plastiki nie sprawiają wrażenia budżetowych.
W testowanej wersji Icon kierowca ma przed oczami dwa wyświetlacze – 7-calowy zestaw wskaźników oraz 10,25-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego. Cyfrowe zegary mają czytelną grafikę i oprócz prędkościomierza mogą pokazywać także m.in. mapę nawigacji. Obsługa pokładowych multimediów nie sprawia trudności, a ekran główny można swobodnie konfigurować, tak aby wyświetlał jednocześnie np. informacje o stacji radiowej i ustawienia wentylacji.
Fiat 500e Icon Cabrio 42 kWh – układ napędowy
Testowany egzemplarz ma pod maską silnik elektryczny o mocy 118 KM, który naszym zdaniem stanowi optymalne źródło napędu (w tańszych wersjach dostępna jest też 95-konna jednostka). Dodatkowa korzyść wynikająca z wyboru mocniejszej odmiany to większy akumulator o pojemności 37,3 kWh netto (w słabszym wariancie – bateria 21,3 kWh), dzięki czemu nie trzeba tak często korzystać z ładowarki. Przy temperaturze otoczenia oscylującej wokół 5°C opisywany Fiat 500e może przejechać ok. 200 km na jednym ładowaniu, co oznacza, że latem realny zasięg powinien przekroczyć 250 km.
Fiat 500e Cabrio (2022) – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort
Choć nowy Fiat 500 urósł w porównaniu z poprzednikiem, to nadal trudno znaleźć lepszy samochód do miasta. Pod tym względem jako niewątpliwe atuty elektrycznej „Pięćsetki” należy wskazać możliwość jazdy po buspasach oraz bezpłatny postój w strefach płatnego parkowania. Niewielka średnica zawracania (9,7 m) sprawia, że manewrowanie tym samochodem jest łatwe.
Gdy na drodze pojawiają się zakręty, poznajemy drugie oblicze małego Fiata. Pomimo stosunkowo wysokiej masy własnej (pamiętajmy o ciężkiej baterii zabudowanej w podłodze) „Pięćsetka” okazuje się zwinna i całkiem przyjemna w prowadzeniu. Pozytywnie należy ocenić również komfort jazdy – zawieszenie nie jest przesadnie twarde i dobrze radzi sobie z ubytkami w nawierzchni oraz progami zwalniającymi. Jedynie na powtarzających się nierównościach da się odczuć lekkie drgania nadwozia.
Nowy Fiat 500e Icon Cabrio 42 kWh – wyposażenie, cena
Najtańszy Fiat 500e w wersji hatchback z rocznika 2022 jest wyceniony na 104 000 zł (silnik 95 KM, akumulator 23 kWh brutto). Lista wyposażenia podstawowej odmiany Action obejmuje m.in. 15-calowe felgi stalowe, klimatyzację manualną, system kontroli pasa ruchu LC, inteligentny ogranicznik prędkości ISA, elektryczne szyby, elektrycznie sterowane lusterka, 7-calowy cyfrowy zestaw wskaźników oraz przewód Mode 2 do ładowania w domu.
Opisywany Fiat 500e Icon Cabrio ze 118-konną jednostką napędową i baterią 42 kWh brutto kosztuje wyjściowo 146 000 zł, a w zamian oferuje m.in. automatyczną klimatyzację, tempomat, funkcję rozpoznawania znaków drogowych, skórzaną kierownicę oraz system multimedialny z 10,25-calowym ekranem, nawigacją, Android Auto i Apple CarPlay. Ponadto auto ze zdjęć zostało wzbogacone np. o 17-calowe felgi aluminiowe z diamentowym szlifem (2500 zł) oraz bezprzewodową ładowarkę do smartfona (700 zł).
Fiat 500e Icon Cabrio 42 kWh – PODSUMOWANIE
Nowy Fiat 500e oferuje szereg zalet: atrakcyjny wygląd, niezłe osiągi, wystarczający zasięg, nowoczesne multimedia oraz bardzo dobrą jakość wykonania, a testowana odmiana Cabrio dodaje do tego jeszcze możliwość jazdy bez dachu. Szkoda tylko, że ta przyjemność ma tak wysoką cenę.
Fiat 500e Icon Cabrio 42 kWh – plusy i minusy
Nadwozie i wnętrze
+ przestronna kabina z przodu, wygodne fotele, dobra jakość materiałów wykończeniowych
– ograniczona ilość miejsca z tyłu, szerokie przednie słupki
Układ napędowy
+ dobre osiągi, zróżnicowane tryby jazdy, świetnie działający układ rekuperacji
– spore zapotrzebowanie na prąd w trasie
Właściwości jezdne
+ świetna zwrotność, pewne prowadzenie
– wyczuwalne drgania nadwozia na następujących po sobie nierównościach
Wyposażenie i cena
+ bogate wyposażenie seryjne z zakresu bezpieczeństwa, możliwość skorzystania z dopłat w ramach programu „Mój Elektryk”
– wysoka cena zakupu
Fiat 500e Icon Cabrio 42 kWh – dane techniczne, osiągi, zużycie energii
Silnik elektryczny, moc maksymalna 118 KM, maksymalny moment obrotowy 220 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s, prędkość maksymalna 150 km/h, średnie zużycie energii 14,7-14,8 kWh/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | Fiat 500e RED 42 kWh |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 118 KM |
Maks. moment obrotowy | 220 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/automatyczna, 1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 3,63/1,68/1,53 m |
Rozstaw osi | 2,32 m |
Średnica zawracania | 9,7 m |
Masa własna/ładowność | 1330/400 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 185-550 l |
Pojemność akumulatora | 42 kWh brutto (37,3 kWh netto) |
Opony | 205/45 R17 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 150 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s |
Średnie zużycie energii (cykl mieszany) | 14,7-14,8 kWh/100 km |
Zasięg WLTP (cykl mieszany) | do 303 km |
CENA | |
Wersja | Fiat 500e Icon Cabrio 42 kWh |
Cena wersji podstawowej | 104 000 zł (Action 23 kWh) |
Cena wersji testowanej (bez wyposażenia dodatkowego) | 146 000 zł (Icon Cabrio 42 kWh) |