Ambulanse bazujące na modelach Skody od ponad 110 lat są wykorzystywane w służbie ratowania ludzkiego życia i zdrowia. Poznaj szczegóły tej interesującej historii.
Lata mijają, a jedno pozostaje niezmienne – samochody ratunkowe Skody powstają w oparciu o topowe modele, które zapewniają największą przestrzeń oraz wysokie bezpieczeństwo. Pierwsza karetka czeskiej marki powstała już w 1906 r., a bazą do jej stworzenia był Laurin & Klement Voiturette A.
Po oficjalnym zatwierdzeniu tego auta, oferta firmy rozszerzyła się o model Laurin & Klement C1, który wyróżniał się mocniejszym silnikiem (zawrotne 12 KM z pojemności 2,0 l) oraz wydłużonym rozstawem osi (2630 mm). Pierwotnie ten pojazd był przeznaczony dla wojska i służył do przewozu rannych żołnierzy. Nietypowa, dwupoziomowa konstrukcja sprawiła, że modelem C1 można było transportować jednocześnie dwie pary noszy. W 1910 r. pierwszym ambulansem Praskiego Ochotniczego Korpusu Ochrony został samochód marki Laurin & Klement.
Do końca II wojny światowej za produkcję karetek odpowiadali niezależni konstruktorzy, którzy tworzyli własne zabudowy na podwoziach modeli klasy średniej i wyższej, m.in. Rapid, Favorit oraz Superb. Ambulans na bazie tego ostatniego miał imponujący rozstaw osi wynoszący 3415 mm.
W latach 50. w fabryce w Kvasinach (dziś produkuje się tutaj modele: Superb, Kodiaq, Karoq oraz Seat Ateca) powstała przestronna karetka bazująca na Skodzie 1200. Za sprawą powiększonego rozstawu osi ten ambulans mógł przewozić dwie pary noszy lub jedno wygodniejsze łóżko. Do wiosny 1956 r. zbudowano prawie 2000 egzemplarzy. Jego następcą została Skoda 1202 z tylnymi drzwiami otwieranymi do góry. W ciągu niecałej dekady z zakładów w Vrchlabi wyjechało ponad 12 000 takich ambulansów.
W 1968 r. do seryjnej produkcji trafiła Skoda 1203. Przez następne 30 lat ten model był najpopularniejszą karetką pogotowia w Czechosłowacji. Właśnie dlatego ten ambulans znalazł się na głównym zdjęciu w naszym artykule.
Bogatą historię ambulansów Skody kontynuuje Kodiaq, największy SUV w ofercie czeskiej marki. Obecnie to jeden z najczęściej używanych pojazdów ratunkowych w Czechach. Liczne elementy odblaskowe i jaskrawe kolory pozwalają spełnić określone w przepisach wymogi bezpieczeństwa. Światła ostrzegawcze LED także otrzymały homologację dla tego modelu. Na pokładzie zamontowano najnowocześniejszy sprzęt ratujący życie, a producent daje również możliwość doposażania o dodatkowy sprzęt w razie potrzeby.
W Polsce już od kilkunastu lat Skoda współpracuje z Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym. Ta kooperacja stanowi kolejny dowód na to, że samochody tego czeskiego producenta sprawdzają się nawet w najtrudniejszych warunkach, w czym zasługa dynamicznych silników, sprawnego napędu 4×4 oraz nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy. Aktualnie flotę TOPR tworzą m.in. Skoda Octavia Scout oraz Skoda Kodiaq.