Skoda to bardzo popularna marka, a jednak znajdzie się na jej temat parę nieznanych ciekawostek. Wiecie, jaka jest obecnie najdroższa Skoda, która Skoda była najszybsza, a która jest najpopularniejsza? Sprawdźcie!
1. Jaka jest najdroższa obecnie dostępna Skoda?
Odpowiedź brzmi: rajdowa wersja Skody Fabii – RS Rally2, która kosztuje ponad dziesięciokrotnie więcej niż zwykła Fabia – przeszło 1 mln zł. To samochód z napędem na wszystkie koła i czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 litra, generującym 291 KM i 430 Nm momentu obrotowego. Jednostka bazuje na dobrze znanym silniku 2.0 TSI grupy VW i przenosi moc na obie osie za pośrednictwem pięciobiegowej, sekwencyjnej skrzyni biegów. Fabia RS Rally2 jest dostępna dla zespołów rajdowych.
Więcej informacji: Skoda Fabia RS Rally2 – nowa generacja utytułowanej rajdówki
2. Jaka jest najszybsza Skoda w historii?
Najszybszą Skodą wszech czasów była specjalnie zmodyfikowana Octavia. W 2011 roku zadebiutowała na dnie wyschniętego słonego jeziora Bonneville w stanie Utah. Dysponujący mocą 550 KM egzemplarz osiągał prędkość 325 km/h, co czyni go najszybszym samochodem z logo Skody w historii. Później zespół dodał do tego rekordu kolejne 40 km/h.
Ta niezwykła Octavia bazowała na wariancie RS i była nawet wyposażona w spadochron hamujący. Jej silnik wywodził się z seryjnej jednostki 2.0 TSI, ale otrzymał m.in. nową turbosprężarkę Garett, nowy intercooler oraz szereg innych komponentów. Dzięki tym zmianom zapewniał moc od 550 do 600 KM, pracując na 120-oktanowej benzynie. Pierwotnym celem było osiągnięcie prędkości 200 mil na godzinę, czyli 322 km/h, ale przy szóstej próbie Octavia rozpędziła się do 325 km/h. Zespołowi to jednak nie wystarczyło i przy kolejnej próbie udało im się uzyskać 365 km/h, co zapewniło stuningowanej Octavii tytuł najszybszego samochodu samochód czeskiego producenta. Podczas przejazdów za kierownicą siedział Richard Meaden z magazynu „Evo”.
Więcej informacji: Najszybsza Skoda w historii ma 10 lat. Pamiętasz ją?
3. Kto dał głos asystentce głosowej w samochodach Skody – Laurze?
To głos generowany sztucznie. Laura ma ten sam głos niezależnie od języka, w którym mówi.
4. Jak poprawnie wymawia się nazwę marki Škoda?
W spolszczonej wersji, która dominuje w naszym kraju, to po prostu „Skoda”. Czeska litera Š nie istnieje bowiem w polskim alfabecie. Za granicą nazwę marki wymawia się jednak jako „Szkoda”, z akcentem na drugą sylabę. Poprawnej wymowy można posłuchać na platformie forvo.com (kliknij i naciśnij znak „play”).
5. Skąd wzięła się nazwa Škoda?
Firma Skoda ma bogatą historię, którą zapoczątkowali Václav Laurin i Václav Klement, rozpoczynając w 1895 roku produkcję rowerów pod marką Laurin & Klement. Cztery lata później zaczęli budować motocykle, a w 1905 roku zaprezentowali swój pierwszy samochód. Sukces tego pojazdu doprowadził do przekształcenia firmy w spółkę akcyjną w 1907 roku. W czasie I wojny światowej firma zajmowała się produkcją na potrzeby wojska. Po zakończeniu wojny rozszerzyła swój asortyment o samochody ciężarowe i silniki lotnicze. Kluczowym wydarzeniem w historii marki był rok 1925, kiedy to połączyła się z inżynieryjnym gigantem – Škodą, nazwanym na cześć przemysłowca Emila Škody. Po tej fuzji marka Laurin & Klement stopniowo zaczęła zanikać, a na nowych modelach samochodów firmy pojawiała się nazwa i logo Škody.
Ciekawostka: nazwa Škoda była wówczas jedynie nazwą handlową samochodów (z wyjątkiem produktów Škody Pilzno). W 1946 roku nazwę fabryki samochodów Mladá Boleslav zmieniono na „Zakłady Motoryzacyjne, Przedsiębiorstwo Narodowe” (Automobilové závody, národní podnik lub AZNP) i taką nazwę zachowała do 1989 roku. W związku z prywatyzacją przyjęto nową nazwę Škoda, automobilová a.s. Od 1998 roku, ze względów językowych oraz z uwagi na globalny zasięg, firma nazywa się Škoda Auto.
6. Czy są samochody Skody, które pomieszczą więcej niż pięć osób?
Tak, to Kodiaq, który z trzecim rzędem siedzeń z łatwością zmieści się siedmiu podróżujących. Ten siedmiomiejscowy SUV to największy samochód Skody, ale to nie przeszkadza mu być bardzo eleganckim na drodze i poza nią. W nowej generacji jest dostępny z pięcioma silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, w tym jako hybryda typu plug-in, wszystkie z automatyczną skrzynią biegów. Dodatkowe miejsca oferuje także koncepcyjny model Vision 7S (czytaj naszą pierwszą jazdę), który sugeruje, że w przyszłości do Kodiaqa dołączą kolejne samochody Skody mogące pomieścić więcej niż pięć osób.
7. Który model Skody został wyprodukowany w największej liczbie?
Modelem Skody, który jak dotąd odniósł największe sukcesy pod względem wyprodukowanych i sprzedanych pojazdów, jest współczesna Octavia – od 1996 do końca 2023 r. wyprodukowano łącznie 7,2 miliona egzemplarzy czterech generacji. A licznik kręci się dalej, bo produkcja ciągle trwa, zresztą właśnie zadebiutowała Octavia po liftingu. Wcześniej tytuł najpopularniejszego modelu dzierżyła seria 105/120, z ponad dwoma milionami sztuk.
8. Dlaczego Skoda jest blisko związana z jazdą na rowerze?
Przede wszystkim dlatego, że Skoda zaczynała od produkcji rowerów. Od wielu lat jest partnerem Tour de France, Vuelta a España i kilku profesjonalnych drużyn kolarskich. Od 2015 roku jest także sponsorem zielonej koszulki lidera klasyfikacji punktowej Tour de France, a styliści producenta projektują kryształowe trofeum dla zwycięzcy tego największego wyścigu kolarskiego na świecie. Ponadto Skoda sponsoruje inicjatywę WeLoveCycling, której celem jest motywowanie, wspieranie i inspirowanie rowerzystów na całym świecie w ich wspólnej pasji. Kolejnym aspektem inicjatywy jest odpowiedzialność społeczna – firma kładzie duży nacisk na poprawę interakcji pomiędzy rowerzystami a kierowcami.
9. Czy Skoda grała kiedyś ważną rolę w jakimś filmie?
W muzeum Skody uwagę zwraca model 110 Super Sport, który odegrał rolę w filmie „Wampir z Feratu”. Charakterystyczny wygląd oraz specjalne wyposażenie zademonstrowały zdolność firmy do tworzenia samochodów, które są nie tylko funkcjonalne, ale także efektowne. Samochód Skody odegrał także istotną rolę w europejskim filmie kryminalnym science fiction, którego akcja rozgrywa się w 2041 roku, zatytułowanym „Punkt przywracania”. Główna bohaterka jeździ tam Skodą Octavią RS czwartej generacji.
10. Czy Enyaq był pierwszym samochodem elektrycznym Skody?
Skoda ma swoją silną reprezentację w segmencie elektromobilności: od 2020 roku produkuje elektrycznego SUV-a Enyaq i jego wersję Enyaq Coupé, a nieco wcześniej wprowadziła na rynek elektryczne Citigo-e iV oraz pierwsze hybrydy plug-in. Te ostatnie łączą silnik elektryczny z konwencjonalnym motorem spalinowym, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin. Dziś do tego grona należą Superb iV oraz Kodiaq iV, hybrydy plug-in o zasięgu w trybie elektrycznym wynoszącym ponad 100 km (WLTP).
Historia elektrycznych pojazdów Skoda sięga jednak znacznie wcześniej. Elektryczny układ napędowy zastosowano w samochodzie z Mladej Boleslavi już w 1908 roku. Czeski inżynier elektryk František Křižík stworzył jeżdżący hybrydowy automobil z 4,6-litrową jednostką spalinową R4 o mocy 35 KM oraz dwoma silnikami elektrycznymi; bazował on na modelu LAURIN & KLEMENT typ E.
W latach 1934-1941 pojawiły się ekonomiczne i przyjazne środowisku elektryczne pojazdy użytkowe Skody o dopuszczalnej masie całkowitej 1,5 t i 3 t.
Na początku lat 90. zbudowano serię prawie 200 osobowych i użytkowych samochodów elektrycznych Eltra opartych na modelu Favorit. Dzięki silnikowi elektrycznemu o mocy 21 KM i zestawowi akumulatorów kwasowo-ołowiowych Eltra osiągała prędkość do 80 km/h.
Skoda badała potencjał energii elektrycznej także w nowym tysiącleciu, wypuszczając serię 17 testowych egzemplarzy Octavii Green E Line, bazujących na Octavii Combi drugiej generacji. Ich zasięg na jednym ładowaniu wynosił około 150 km, a prędkość maksymalna wynosiła 135 km/h.