NowościPremieryTak teraz będzie wyglądała Skoda Octavia – zobacz, co się zmieniło!

Tak teraz będzie wyglądała Skoda Octavia – zobacz, co się zmieniło!

Więcej niż wizualne korekty – Skoda Octavia po liftingu wzbogaciła się nowe matrycowe reflektory LED, dodatkowe warianty wykończenia wnętrza i udoskonalone systemy wspomagające. Topowa Octavia RS zyskała mocniejszy silnik 2.0 turbo o mocy 265 KM.

Czwarta generacja Octavii debiutowała pod koniec 2019 r., a teraz przechodzi modernizację. Znak rozpoznawczy to nowe reflektory LED Matrix drugiej generacji, z „rozwidlonymi” LED-ami do jazdy dziennej, którym towarzyszą odświeżone grill i zderzak. Z tyłu pojawiły się zmodyfikowane lampy LED, w opcji z animowanymi kierunkowskazami. Przeprojektowane zderzaki sprawiają, że długość nadwozia zwiększyła się o 9 mm, do 4698 mm. Ponadto nabywcy mają do wyboru nowe wzory obręczy, a oferta bazuje teraz na czterech wersjach wyposażenia: Essence, Selection, Sportline oraz RS.

Zaawansowane reflektory LED Matrix drugiej generacji (opcja w wersjach Selection i Sportline, seryjne w RS-ie) z nowymi elementami wzornictwa o nazwie Crystallinium oraz 36 oddzielnymi segmentami matrycowymi (o 12 więcej niż wcześniej) zapewniają jeszcze lepsze oświetlenie drogi, skutecznie chroniąc nadjeżdżających przed oślepianiem. Światła przeciwmgłowe zastąpiono funkcją dostosowania strumienia świetlnego do odpowiednich warunków pogodowych.

Do tego dochodzi aż dziewięć wariantów wykończenia wnętrza, wykorzystujących m.in. nowe listwy dekoracyjne, a także tkaniny pochodzące z recyklingu oraz skórę poddaną zrównoważonej obróbce (również skrobaczka do lodu i parasolka są teraz wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu). Standardowe wyposażenie wzbogaciło się o 10-calowy centralny wyświetlacz oraz dwustrefową klimatyzację. Na życzenie dostępny jest środkowy ekran 13″.

Największą nowością w kabinie jest jednak nowy system operacyjny o przyjaźniejszym interfejsie. W późniejszym czasie w standardzie dostępny będzie oparty na sztucznej inteligencji chatbot ChatGPT, który zostanie zintegrowany z asystentem głosowym Laura. Ta integracja wprowadza szereg nowych możliwości, które wykraczają poza dotychczasowe polecenia głosowe. Porty USB-C oferują trzykrotnie większą moc ładowania, dostarczając obecnie 45 watów, a system dostępu bezkluczykowego Kessy udoskonalono pod kątem wygodniejszego otwierania i zamykania (automatycznie odblokowuje lub blokuje samochód, gdy tylko kierowca znajdzie się w odległości mniejszej niż 1,5 metra od niego i ma przy sobie kluczyk).

Skoda Octavia po liftingu wprowadza także nowe rozwiązania Simply Clever. W wariancie Combi można zamontować opcjonalną, automatycznie chowaną osłonę bagażnika, ułatwiającą dostęp do przestrzeni bagażowej. Debiutuje również dedykowany schowek do przechowywania toreb, kubków i butelek dla pasażerów z tyłu. Wielofunkcyjna kieszeń w bagażniku ma teraz dwa regulowane haczyki. Opcjonalny uchwyt na tablet w tylnej części przednich foteli jest obecnie dostępny także w fotelach sportowych.

Skoda Octavia po liftingu 2024: silniki

Odnowiona Octavia jest dostępna z gamą czterech benzynowych jednostek turbo oraz dwóch turbodiesli. Moc oscyluje od 85 kW (115 KM) w dwóch wariantach podstawowych 1.5 TSI (tu nowość: bazowy motor 1.0 TSI o 3 cylindrach i mocy 115 KM zostaje zastąpiony 4-cylindrowym 1.5 TSI o tej samej mocy) do 265 KM w Octavii RS, która wcześniej osiągała 245 KM. Słabsze silniki benzynowe (115 i 150 KM) w połączeniu ze skrzynią DSG są oferowane z techniką miękkiej hybrydy.

Oba silniki 2.0 TSI wtryskują paliwo pod ciśnieniem 350 barów i mają zmienny skok zaworów. Ulepszony wlot powietrza i optymalizacja tarcia przyczyniają się do zwiększenia mocy. Wariant o mocy 204 KM (+14 KM) ze standardowym napędem na wszystkie koła pracuje ze zwiększonym stopniem sprężania 12,2:1 (do oferty dołączy w późniejszym terminie). Topowy silnik benzynowy Octavia RS wytwarza teraz 265 KM, czyli o 20 KM więcej niż wcześniej.

W obu silnikach 2.0 TDI napęd wału korbowego ze stalowymi tłokami skutecznie ogranicza straty ciepła, jednocześnie zwiększając prędkość spalania. Ciśnienie wtrysku wynosi 2200 barów, a turbosprężarka korzysta ze zmiennej geometrii turbiny, co zapewnia optymalne ciśnienie doładowania w szerokim zakresie obrotów i skutkuje gładszą charakterystyką krzywej mocy. Zoptymalizowany układ oczyszczania gazów spalinowych redukujący emisję tlenków azotu (NOx) znajduje się blisko silnika i wykorzystuje proces podwójnego dozowania w celu wtryskiwania płynu AdBlue przed dwoma ustawionymi szeregowo katalizatorami SCR. Z oferty znika Octavia RS z dieslem.

Silniki benzynowe

  • 1.5 TSI (115 KM, 220 Nm): przedni napęd, 6-biegowa skrzynia manualna
  • 1.5 TSI (115 KM, 220 Nm) MHEV: przedni napęd, 7-biegowa skrzynia DSG
  • 1.5 TSI (150 KM, 250 Nm): przedni napęd, 6-biegowa skrzynia manualna
  • 1.5 TSI (150 KM, 250 Nm) MHEV: przedni napęd, 7-biegowa skrzynia DSG
  • 2.0 TSI (204 KM, 320 Nm): 4×4, 7-biegowa skrzynia DSG
  • 2.0 TSI (265 KM, 370 Nm): przedni napęd, 7-biegowa skrzynia DSG

Silniki Diesla

  • 2.0 TDI (115 KM, 300 Nm): przedni napęd, 6-biegowa skrzynia manualna
  • 2.0 TDI (150 KM, 360 Nm): przedni napęd, 7-biegowa skrzynia DSG

Nowe systemy wsparcia

Nowy inteligentny asystent parkowania (Intelligent Park Assist; dostępny tylko z automatyczną skrzynią biegów) umożliwia automatyczne wjeżdżanie i wyjeżdżanie z równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych. Oprócz sterowania układem kierowniczym może przejąć on teraz także kontrolę nad hamulcami, prędkością i kierunkiem jazdy (do przodu i do tyłu). Ponadto samochód zatrzyma się automatycznie, jeśli system wykryje przeszkodę. System Remote Park Assist (również dostępny tylko z automatyczną skrzynią biegów) pozwoli na zdalne sterowanie manewrami inteligentnego asystenta parkowania Intelligent Park Assist z zewnątrz samochodu, za pośrednictwem aplikacji MyŠkoda. Komunikacja między autem i smartfonem będzie możliwa poprzez Bluetooth, gdy użytkownik znajdzie się w odległości do 4 m od auta. Wystarczy, że w aplikacji wybierze rodzaj manewru i kierunek, w którym chce wyjechać z miejsca parkingowego. Maksymalna prędkość podczas manewru wynosi 9,5 km/h.

Sprzedaż Skody Octavii po liftingu w Polsce ruszy już za kilka tygodni.

Skoda Octavia po liftingu (2024) – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji