NowościRozrywkaKombi tracą na popularności. Wolisz kombi czy SUV-a?

Kombi tracą na popularności. Wolisz kombi czy SUV-a?

Skoda Octavia Combi świętuje swoje 25-lecie i należy do najpopularniejszych kombi w Europie. Rynkowy udział aut z takim nadwoziem systematycznie jednak spada na rzecz SUV-ów.

Samochody kombi największą popularnością cieszą się w Europie. Dawniej lubili je też klienci z USA, ale tam szybciej kombi ustąpiły miejsca najpierw minivanom, a później SUV-om. Obecnie na Stary Kontynent przypada ok. 65% światowej sprzedaży aut z takim nadwoziem, a ich udział w europejskim rynku to jakieś 8%. Sporo, jednak globalna popularność kombi systematycznie topnieje: jeszcze w 2019 r. klienci z całego śwaita kupili ich ponad 2,3 mln sztuk, w 2020 r. już ok. 1,8 mln, a w 2021 r. – ok. 1,6 mln.

Dlaczego warto kupić kombi? Pudełkowate nadwozie sprawia, że bagażnik jest duży także ponad roletą. Innymi słowy, przestrzeń jest tu wykorzystana lepiej niż w wielu SUV-ach, które z uwagi na obłości nadwozia gorzej nadają się np. do przewozu rowerów. Kombi mają też mniejszy prześwit, co teoretycznie sprzyja lepszemu prowadzeniu, cichszej jeździe i niższemu zużyciu paliwa. Oraz tańszym częściom (np. opony).

No właśnie, „teoretycznie” – bo wiele SUV-ów też ma duży bagażnik, różnice w zużyciu paliwa pomiędzy SUV-em a kombi w przypadku nowoczesnych silników nie są tak znaczące, a wielu kierowców nie przykłada szczególnej wagi do niuansów w stabilności prowadzenia czy komforcie akustycznym. Ponadto większy prześwit w SUV-ie ułatwia wsiadanie i zapewnia większą swobodę jazdy po zniszczonych drogach. No i jest coś jeszcze: SUV-y są „fajne”, a kombi mają mniej lifestyle’owy, a bardziej użytkowy wizerunek.

Przyszłość kombi pod znakiem zapytania

Między innymi dlatego segment SUV-ów wciąż rośnie, zaś kombi – kurczy się. Z tego powodu wielu producentów stawia na SUV-y i rezygnuje z budowy nowych generacji swoich kombi. Nie ma np. Renault Clio kombi, jego miejsce po części wypełnia Captur. Jeśli wierzyć plotkom, w ramach upraszczania i globalizacji swojej gamy w przyszłości z wariantów kombi zrezygnuje też Mercedes.

Ale kombi nie znikają, o czym świadczy np. nowa generacja VW Passata, która będzie dostępna tylko z takim nadwoziem. A Skoda przygotuje nowego Superba zarówno z nadwoziem liftback, jak i kombi. Eksperci przewidują, że dla producentów silnie zakorzenionych w Europie wersje kombi wciąż pozostaną dochodowe.

Skoda ma zresztą mocną pozycję wśród samochodów z takim nadwoziem – Octavia Combi od lat jest najchętniej wybieranym kombi w Europie. Mija właśnie 25 lat od debiutu pierwszej generacji modelu. Jej premiera odbyła się 3 marca 1998 r., podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie.

Co ciekawe, był to swego rodzaju powrót do korzeni. Pierwsza, klasyczna Octavia też występowała jako kombi – została wprowadzona na rynek 11 września 1960 r. W latach 1961-1971 z zakładu w Kvasinach wyjechało 54 100 egzemplarzy.

skoda octavia combi 1960
Skoda Octavia Combi (1961-1971)

Octavia Combi – lider segmentu kombi w Europie

Kolejny rozdział rozpoczął się w 1992 r., wkrótce po połączeniu Skody z Grupą Volkswagen. Nowe wcielenie Octavii powstało z wykorzystaniem elementów innych modeli koncernu. Przestrzeń bagażowa wersji Combi (od 548 do 1512 litrów) należała do największych w swojej klasie. W 1998 r. stanowiła ona 15% sprzedaży modelu. W 2001 r. odsetek ten wzrósł już do 40,5%. W ciągu 13-letniej kariery wyprodukowano 470 600 egzemplarzy.

Druga generacja Octavii Combi została zaprezentowana publiczności w 2004 r. Przez 6 lat produkowana była równolegle z modelem pierwszej generacji, ponieważ auta doskonale uzupełniały się na rynku. Do 2013 r. na wariant Combi zdecydowało się 881 200 klientów, co stanowiło 33% globalnej sprzedaży z całej gamy modelowej.

Skoda Octavia Combi trzeciej generacji, wprowadzona na rynek 7 marca 2013 r., odniosła jeszcze większy sukces. Gama rozszerzyła się o wersję wyposażenia Scout, z zaawansowanym napędem 4×4, automatyczną skrzynią biegów i wieloma nowoczesnymi systemami. W latach 2012-2020 zakłady produkcyjne opuściło 1 195 500 sztuk modelu.

Obecna, wprowadzona w listopadzie 2019 r. czwarta generacja to pierwszy w historii Skody seryjnie produkowany model z układem miękkiej hybryd (e-TEC). Poza tym marka po raz pierwszy oferuje również hybrydę plug-in (Octavia Combi iV), która jest dostępna również w wersji sportowej RS. Aktualna generacja bestsellera marki przekroczyła już granicę ćwierć miliona sztuk dostarczonych do klientów.

Tym samym w ciągu ostatniego ćwierćwiecza Skoda Octavia Combi łącznie trafiła do ponad 2,8 miliona klientów.

A Wy wolicie kombi czy SUV-y? I dlaczego? Dajcie znać w komentarzach!

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji