NowościRozrywkaJak ewoluowała Skoda Octavia RS – od 180 do 245 KM

Jak ewoluowała Skoda Octavia RS – od 180 do 245 KM

Wszystkie cztery generacje Octavii RS w jednym miejscu. Jak ewoluował usportowiony wariant popularnej Skody?

Ewolucja Octavii RS pokazuje, jak generalnie zmienia się motoryzacja – z naciskiem na auta kompaktowe. Dziś gama Octavii RS obejmuje nie tylko wariant benzynowy, ale także odmianę wysokoprężną oraz… hybrydę plug-in. Zmieniły się również osiągi i masa własna.

Pierwsza Skoda Octavia RS po raz pierwszy – jako liftback – pojawiła się na rynku w 2000 roku, wraz z premierą wersji po liftingu, a 2 lata później doczekała się wersji kombi. Miała udany 1,8-litrowy silnik turbo o mocy 180 KM, który rozpędzał ją od 0 do 100 km/h w 7,9 s i pozwalał na uzyskanie maksymalnej prędkości 235 km/h. To wszystko przy masie własnej 1300 kg oraz przednim napędzie. Z uwagi na podniesione osiągi auto otrzymało m.in. mocniejsze hamulce, dodatkowe wzmocnienia nadwozia, sztywniejsze amortyzatory czy inaczej zamontowany przedni stabilizator.

W 2006 roku zadebiutowała odnowiona Octavia RS, napędza 2,0-litrowym silnikiem turbo wzmocnionym do 200 KM. Samochód przyspieszał do 100 km/h w czasie 7,3 s i rozpędzał się do 240 km/h, choć był o ok. 75-90 kg cięższy od poprzedniczki. Poprawa osiągów to m.in. zasługa zastosowania nowych przekładni – sześciobiegowej skrzyni manualnej oraz dwusprzęgłowej przekładni dwusprzęgłowej DSG. Kolejną nowością było wprowadzenie unikalnego w segmencie turbodiesla – 2,0-litrowa jednostka TDI o mocy 125 kW (170 KM) i rozwijający prędkość maksymalną 224 km/h (0-100 km/h w 8,4-8,5 s).

Największego technicznego skoku w swojej historii Octavia RS dokonała przy przejściu z drugiej na trzecią generację, którą zbudowano na modułowej platformie MQB. Moc zwiększono do 220, 230, a później do 245 KM. Efekt: przyspieszenie 0-100 km/h w najlepszym przypadku zajmowało 6,6 s, a prędkość maksymalna dobijała do 250 km/h. Co ciekawe, dzięki zastosowaniu architektury MQB bazowa Octavia RS była lżejsza od poprzedniczki (od 1345 kg; DSG: 1425 kg). Przy okazji wzmocniono także diesla – do 184 KM. Począwszy od 2015 r. wersja z silnikiem wysokoprężnym była oferowana także z napędem na wszystkie koła.

Obecna, czwarta generacja Octavii przejęła z najmocniejszej poprzedniczki 245-konny silnik 2.0 turbo oraz mechanizm różnicowy o zwiększonym poślizgu. Osiągi pozostały niemal bez zmian (0-100 km/h w 6,7 s, prędkość maksymalna 250 km/h), a masa własna – m.in. z uwagi na dodatkowe wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa – symbolicznie wzrosła, do 1445 kg.

Benzynowy przednionapędowy wariant występuje w ofercie w towarzystwie diesla, który teraz rozwija moc 200 KM i, jak wcześniej, występuje z napędem na przednie lub cztery koła. Czteropędny diesel przyspiesza do „setki” niemal jak odmiana benzynowa (w 6,8 s). Czytaj nasz test Skody Octavii Combi RS 2.0 TDI.

Największą nowością jest Octavia RS iV z hybrydowym zespołem plug-in o mocy 245 KM, która umożliwia jednorazowe pokonanie ok. 50 km w trybie elektrycznym. W zamian trzeba się jednak pogodzić z gorszymi osiągami (0-100 km/h). I wyższą ceną.

Na koniec ciekawostka – odmiana RS nie wyróżnia się już w gamie Octavii osiągami tak bardzo jak dawniej. Obecnie już 150-konna benzynowa wersja 1.5 TSI zapewnia przyspieszenie do „setki” w czasie 8,5 s. Pośredni wariant 2.0 TSI o mocy 190 KM potrzebuje na ten manewr zaledwie 6,8 s (seryjnie dysponuje jednak napędem 4×4). Wizytówkami wersji RS są jednak sportowa stylizacja oraz specyfikacja ukierunkowana na wyższe osiągi, obejmująca m.in. obniżone o 15 mm zawieszenie i progresywny układ kierowniczy.

O wadach i zaletach obecnej Octavii RS 2.0 TSI pisaliśmy na Wyborze Kierowców na podstawie testu długodystansowego.

skoda-octavia-rs_176_044e5e1a
Cztery pokolenia Skody Octavii RS
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji