TestyTest50 000 kilometrów Skodą Karoq 1.5 TSI – opinie, test długodystansowy

50 000 kilometrów Skodą Karoq 1.5 TSI – opinie, test długodystansowy

W ciągu półrocznego testu, Skoda Karoq pokonywała średnio 275 km dziennie. To pozwoliło wychwycić wszystkie wady i zalety Skody Karoq, a także ocenić niezawodność. No i poznać opinie testujących.

Tysiące kilometrów pokonanych w najróżniejszych warunkach drogowych pozwoliły stwierdzić, że kompaktowa Skoda Karoq jest prawdziwym długodystansowcem. Po wielogodzinnych podróżach nie wysiada się z auta przesadnie zmęczonym, przede wszystkim dzięki wygodnym fotelom, niewielkiemu poziomowi hałasu i zawieszeniu całkiem dobrze tłumiącemu nierówności.

Skoda Karoq - dynamiczne
Prześwit Karoqa wynosi 17,2 cm. To przeciętna wartość w tej klasie.

Na szczególne pochwały zasługuje znakomita funkcjonalność wnętrza. Kieszenie w drzwiach są duże, schowek w podłokietniku pojemny (i ma bardzo praktyczną, wyjmowaną wkładkę, która służy za półkę lub uchwyty na kubki), nie brakuje też miejsc, w których można schować różne drobiazgi. Zdecydowanie warto dokupić tylne siedzenia VarioFlex (1800 zł), dzięki którym można wręcz dowolnie kształtować przestrzeń, w razie potrzeby powiększając bagażnik lub miejsce na nogi.

Porównanie Skody Karoq z Oplem Grandlandem X

Skoda Karoq – udany napęd

Turbodoładowany silnik 1.5 o mocy 150 KM zapewnia więcej niż wystarczającą dynamikę, nawet gdy samochód jest w pełni obciążony. Siedmiobiegowa dwusprzęgłowa przekładnia DSG działa szybko i sprawnie reaguje na kickdown, choć czasem zdarza jej się szarpać. Podczas całego testu jednostka Karoqa zużyła 4750 l benzyny 95 (koszt: 24 660 zł). Daje to średnie spalanie na poziomie 9,4 l/100 km. Sporo, ale trzeba pamiętać, że auto było wyjątkowo intensywnie użytkowane przez kilkunastu kierowców, często bardzo szybko pokonywało dalekie trasy z maksymalnym obciążeniem. Średnie zużycie paliwa wg standardowych procedur testowych Motoru, jakim poddawane są wszystkie auta, wynosi o dwa litry mniej. Tak czy inaczej, szkoda, że zbiornik paliwa nie jest większy niż 50 litrów, bo zdarza się, iż realny zasięg spada poniżej 500 km, co zmusza do częstego tankowania.

Skoda Karoq - silnik
„Typowo dla silników z turbo, ten jest oszczędny tylko przy spokojnej jeździe.” – red. Marcin Laska.

Warto podkreślić znakomicie działanie opcjonalnego adaptacyjnego tempomatu. Jak zanotował jeden z testujących: „bardzo dobrze rozpoznaje samochody, bezbłędnie utrzymuje odstęp, przyspiesza gładko i z wyczuciem, nie hamuje gwałtownie. I sprawdza się podczas powolnej jazdy w korkach. To poziom Audi”. W zasadzie jedynym denerwującym rozwiązaniem jest spryskiwacz przedniej szyby, który uruchamia się już po pierwszym ruchu wycieraczek. W efekcie latem dodatkowo rozmazuje rozbite owady.

Serwis Skody Karoq – rzadki, ale drogi

Eksploatacja Karoqa na dystansie ponad 50 tys. km przebiegała bez zakłóceń – auto nigdy nie odmówiło posłuszeństwa. Tylko raz trzeba było uzupełnić poziom oleju silnikowego (przy przebiegu niecałych 19 tys. km). Dwukrotnie stawiliśmy się w ASO Skody w celu wykonania rutynowych czynności obsługowych. Przy 28 tys. km wymieniono jedynie olej (Castrol Edge) z filtrem, co kosztowało aż 850 zł.

Skoda Karoq - przegląd
Karoq dwukrotnie przechodził przeglądy: przy przebiegu 28 i 51 tys. km. Podczas drugiego (4005 zł) wymieniono m.in. przednie hamulce.

Pod koniec testu zanotowaliśmy wyraźnie głośniejszą pracę przedniego zawieszenia. Podczas przeglądu w stacji Dekra, okazało się, że wybity jest prawy przedni łącznik stabilizatora (prawdopodobnie na skutek wpadnięcia w większą dziurę w jezdni). Ponadto podczas hamowania z dużych prędkości dało się wyczuć delikatne wibracje i głośniejszą pracę przednich hamulców. Ich skuteczność była wprawdzie prawidłowa (co potwierdziło badanie Dekry), ale postanowiliśmy zgłosić się do serwisu Skody. Do wymiany oleju wg wskaźnika zostało jeszcze około 2 tys. km, a do przeglądu ponad 8 tys. km, zleciliśmy jednak wykonanie tych czynności, by przy okazji auto przeszło jeszcze jedną, dogłębną weryfikację stanu technicznego.

Test Skody Karoq 2.0 TDI z napędem 4×4

Okazało się, że zarówno przednie klocki jak i tarcze (a także tylne klocki) kwalifikują się już do wymiany. W ramach gwarancji naprawiono także uszkodzony łącznik stabilizatora. Oprócz tego założono nowe wycieraczki i wymieniono olej silnikowy. W sumie za wszystko należało zapłacić aż 3155 zł. Gdyby przegląd odbywał się rzeczywiście przy 60 tys. km, trzeba by się jeszcze liczyć z kosztem nowych świec zapłonowych (dodatkowe 600 zł).

Skoda Karoq - DEKRA
Karoq przeszedł weryfikację stanu technicznego na stacji Dekra. Opony mają właściwą głębokość bieżnika, światła działają bez zarzutu, skuteczność hamowania i nierównomierność mieszczą się w normach. Diagnosta nie miał także uwag do składu spalin i nie zanotował wycieków. Sprawność amortyzatorów wynosi od 67 do 78%. Jedynym niedomaganiem był wybity łącznik stabilizatora.

Trudno zatem uznać, by obsługa serwisowa Karoqa była tania. Podczas półrocznej eksploatacji z naszej winy doszło do wyłamania mocowania rolety bagażnika. Niestety, nie można go wymienić osobno, tylko razem z plastikową osłoną pokrywy (koszt 479 zł).

Skoda Karoq – najlepszy SUV w klasie

Skoda Karoq wzięła udział w porównaniu aż 12 kompaktowych SUV-ów. Wygrała je, uzyskując 205 punktów. Na podium znalazły się ponadto Peugeot 3008 (203 pkt.) i Seat Ateca (202 pkt.). Zwycięstwo Karoq zawdzięcza równej formie w większości testowych kategorii i brakowi istotnych mankamentów. Na szczególną pochwałę zasługują superfunkcjonalne i przestronne wnętrze, dobre osiągi oraz komfort jazdy. Do tego cena nie jest wygórowana.

Zalety i wady Skody Karoq – wnętrze

Skoda Karoq jest jednym z bardziej przestronnych samochodów swojej klasy. Cztery dorosłe osoby odbędą w nim wygodną podróż nawet na bardzo długiej trasie. Piątej, siedzącej na środku z tyłu, będzie przeszkadzał wysoki tunel środkowy. Jakość użytych materiałów i solidność montażu są dobre, z jednym wszakże wyjątkiem. Na boczkach drzwiowych nie ma tkaniny, tylko morze plastiku. Na domiar złego, uchwyty do zamykania drzwi trzeszczą. We wnętrzu nie brakuje półek i schowków. W tym w konsoli centralnej może być zamontowana sprawnie działającą bezprzewodowa ładowarka do telefonów (dopłata 1200 zł).

Skoda Karoq – przebieg testu długodystansowego

  • 1631 km – początek testu.
  • 12405 km – przednia szyba trafiona kamieniem.Uszkodzenie jest delikatne i szyby nie trzeba wymieniać. Gdyby zaszła taka konieczność, to koszt 2830 zł.
  • 18 942 km – dolanie 0,7 litra oleju silnikowego.
  • 23 080 km – montaż opon letnich.
  • 28 093 km – przegląd olejowy w ASO.
  • 42 522 km – uszkodzone mocowanie rolety bagażnika.
  • 49 450 km – mata wygłuszająca maskę zniszczona przez gryzonia.
  • 51 150 km – przegląd w ASO. Poza wymianą oleju, wycieraczek, przednich tarcz oraz klocków hamulcowych z przodu i tyłu w założono też nowy łącznik stabilizatora.
  • 51 958 km – zakończenie testu. Skoda Karoq pokonała 50 327 km.

Skoda Karoq – usterki i uszkodzenia podczas testu długodystansowego

W trakcie 50 tys. km eksploatacji nie miała miejsce żadna awaria, która by unieruchomiła auto. Pod koniec testu pojawiły się jednak stuki w zawieszeniu. Konieczna była wymiana prawego łącznika stabilizatora (w ramach gwarancji). Z naszej winy uszkodzeniu uległo prawe mocowanie rolety, a jakiś gryzoń zniszczył matę wygłuszającą komorę silnika.

Skoda Karoq – wnioski z testu długodystansowego

Bardzo duży dystans pokonany w krótkim czasie, w każdych możliwych warunkach atmosferycznych i przez wielu kierowców testowych daje wyjątkową okazję do zebrania wszechstronnych opinii o samochodzie. Poniżej, „w pigułce” wszystkie wady i zalety Skody Karoq 1.5 TSI.

Warto dokupić

Samochód tego typu – nawet z przednim napędem – z założenia lepiej nadaje się do jazdy po bezdrożach od zwykłej „osobówki”. Warto zatem zainwestować 600 zł w dojazdowe koło zapasowe (seryjny jest zestaw naprawczy). Opcją, którą szczególnie polecamy jest system siedzeń VarioFlex, kosztujący 1800 zł. Zdecydowanie poprawia on funkcjonalność Karoqa.

Nie warto dopłacać

Można sobie darować wydanie 1800 zł na elektrycznie otwieraną i zamykaną (także ruchem stopy pod zderzakiem) pokrywę bagażnika. Jest to wprawdzie komfortowe rozwiązanie, ale gdy chce się szybko otworzyć i zamknąć klapę – bywa denerwujące. Z elementów, w które wyposażony był testowy Karoq nie każdemu przypadną do gustu sportowe fotele, są bowiem dość twarde.

Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze:

 +  przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, duże możliwości kształtowania powierzchni ładunkowej, znakomita ergonomia, wygodne siedzenia;

 –  boczki drzwiowe nie wykończone tkaniną, trzeszczące uchwyty do zamykania drzwi, masywne przednie słupki ograniczają widoczność.

Układ napędowy:

 +  dobra dynamika, cicha praca silnika, akceptowalne zużycie paliwa, szybko zmieniająca biegi przekładnia DSG;

 –  przeciętna trakcja, skrzynia potrafi szarpać.

Właściwości jezdne:

 +  pewne prowadzenie, niezły komfort jazdy, skuteczne hamulce;

 –  stuki zawieszenia na większych nierównościach.

Wyposażenie i cena:

 +  bogate wyposażenie seryjne, duża liczba opcji, które można zamawiać oddzielnie lub w pakietach;

 –  tylko 2 lata gwarancji mechanicznej

Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style – dane techniczne

Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1498 cm³
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 150 KM/5000
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1500
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 438/184/160 cm
Rozstaw osi 264 cm
Średnica zawracania 10,2 m
Masa/ładowność 1318/611 kg
Pojemność bagażnika 521/1630 l
Poj. zbiornika paliwa 50 l (Pb 95)
Opony 215/50 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 203 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 6,8/5,0/5,6
Zasięg 890 km

Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style – dane testowe

Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 2,8/8,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) 36,6/36,8 m
Poziom hałasu przy 50/100 km/h 58,9/64,0 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,6
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 8,9/5,9/7,4
Rzeczywisty zasięg 670 km

Dane techniczne wszystkich wersji silnikowych Skody Karoq

Skoda Karoq – pomiary na hamowni

Tak jak w przypadku każdego samochodu biorącego udział w teście długodystansowym, zweryfikowaliśmy parametry silnika na hamowni. Turbodoładowana czterocylindrowa jednostka 1.5 TSI według danych fabrycznych rozwija 150 KM przy 5000 obr./min i 250 Nm przy 1500 obr./min. Testowy egzemplarz Karoqa może się pochwalić nieco lepszymi wynikami: mocą 155 KM przy 5915 obrotów oraz maksymalnym momentem obrotowym 257,6 Nm przy 2575 obr./min.

Skoda Karoq - pomiary

Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style – OPINIE TESTUJĄCYCH

„Pełen życia silnik zapewnia świetne osiągi, pracuje cicho i zużywa niedużo paliwa. Szkoda, że opinię o układzie napędowym psuje nieco szarpiąca skrzynia DSG.” – red. Marcin Laska.

„Jak na nowoczesne auto przystało Karoq został wyposażony w liczne aktywne systemy, które dobrze współpracują z kierowcą – skutecznie, ale nie nachalnie.” – red. Maciej Struk.

„ Skoda Karoq przekonuje m.in. znakomitą funkcjonalnością. Mnóstwo drobnych przemyślanych rozwiązań znacznie ułatwia codzienne użytkowanie tego SUV-a.” – red. Adam Szczepaniak.

Karoq to udany SUV. Kompaktowe rozmiary sprawiają, że jest poręczny w mieście, ale jednocześnie przestronne, funkcjonalne wnętrze i duży bagażnik sprawiają, że z powodzeniem może pełnić rolę auta rodzinnego. Silnik 1.5 TSI jest dynamiczny, a nie traktowany brutalnie ma niezbyt wygórowany apetyt. Szkoda, że w tej wersji nie można mieć napędu 4×4. Wtedy Skoda Karoq byłaby jeszcze bardziej uniwersalna.

Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

5 KOMENTARZE

  1. Jeździłem Karoqiem, Volvo XC40,Mazdą CX30,VW T-Rock,Seatem Ateca,Audi Q3 i jak na razie Skoda ku mojemu zdziwieniu okazała się najlepsza o ile chodzi o komfort
    zawieszenia ,przyspieszenie,wytłumienie wnętrza,wyposażenie i wielkość bagażnika.Szukam aktualnie tej wielkości suva w cenie do 125.000 i coraz wiecej się skłaniam ku Skodzie….

  2. Tarcze + 2x klocki + olej za 3155zł? Chyba by mnie pogięło jak bym miał tyle zapłacić. Dobrej klasy zamienniki np ATE to koszt tarcz i klocków 600zł , olej 130 filtr 30 zł. Wymienić można samemu.

  3. Podane przez Was spalanie to kompletna fikcja. Trasa przy jeździe w stylu ecodriving irytującym innych kierowców to w najlepszym przypadku 6,2 l/100 km. Trasa przy jeździe zgodnej ze znakami to 7l/100 km. Trasa przy jeździe dynamicznej 9 l/100 km. Miasto 9,5 do 12 l/100 km zależne od dystansu, farta na światłach i stylu jazdy. Trochę dużo jak na silnik 1.5. Skyactiv G 2.0 Mazdy bije Skodę o lata świetlne jeśli chodzi o kulturę pracy, spalanie i emisję. Mam porównanie, korzystam na co dzień z dwóch aut i odmiennych filozofii. Oba auta w automacie. Poza spalaniem nie mam większych zastrzeżeń. Komfort na wysokim poziomie, nagłośnienie Canton lepsze niż Bose w Maździe, lampy LED genialne, robią świetną robotę nocą choć są nieco zbyt intensywne i prowokują kierowców z naprzeciwka do mrugania długimi, mimo że używam mijania. Po zakupie zalecam natychmiastową wymianę piór wycieraczek. To co montują fabrycznie to chyba z darów dla powodzuan…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji