NowościRozrywkaSkoda Favorit sedan. Poznaj losy zapomnianego prototypu

Skoda Favorit sedan. Poznaj losy zapomnianego prototypu

Skoda Favorit była produkowana jako 5-drzwiowy hatchback, kombi Forman oraz pickup. Niewiele osób pamięta, że powstała także wersja sedan. Przypominamy historię tego modelu.

Favorit to przełomowe auto w historii czeskiej marki. Był on pierwszym współczesnym modelem Skody z silnikiem umieszczonym poprzecznie z przodu i przednim napędem, a jego produkcję rozpoczęto w 1987 r. Projekt karoserii powierzono włoskiemu Bertone. Wśród przygotowanych wariantów znalazła się również wersja z trójbryłowym nadwoziem typu sedan.

Według różnych doniesień, w latach 1985-1986 w fabryce w Mlada Boleslav powstały dwa kompletne, jeżdżące egzemplarze Skody Favorit sedan oraz jedno nadwozie, a niektóre źródła mówią nawet o 4 prototypach. Do naszych czasów przetrwał tylko jeden z nich i dziś możemy go oglądać w muzeum czeskiej marki w Mlada Boleslav. Favorit w tej wersji jest o ok. 200 kg cięższy i prawie 35 cm dłuższy od hatchbacka.

Projektanci zadbali o to, żeby próg załadunku znajdował się jak najniżej. Dlatego pokrywa bagażnika sięga do tylnego zderzaka i obejmuje miejsce na tablicę rejestracyjną, podobnie jak np. w Polonezie Atu. Poniższe zdjęcie muzealnego egzemplarza wykonał jeden z naszych Redaktorów. Drugi prototyp można obejrzeć jedynie na archiwalnych fotografiach.

W reportażu z 2017 r. o pogrążonej w wojnie Syrii internauci dopatrzyli się zdjęć tajemniczej czerwonej Skody Favorit z nadwoziem sedan. Niektórzy nieco przedwcześnie ogłosili, że oto odnalazł się drugi prototyp, ale historia jest bardziej skomplikowana.

Czeskie przedsiębiorstwo Metalex w okresie od lutego do czerwca 1994 r. wyprodukowało ok. 1400 sztuk Skody Favorit w wersji… pickup z podwójną kabiną. Auto bazowało na modelu Forman (kombi), a tylna część nadwozia została wykonana z tworzyw sztucznych. Wszystkie egzemplarze modelu MTX Pick-up D.C. (tak brzmiała jego pełna nazwa) trafiły na eksport do Syrii. Po latach eksploatacji część z nich została przerobiona przez syryjskich mechaników na wersję sedan.

Właśnie z tak zmodyfikowanymi autami mamy do czynienia na zdjęciach ze wspomnianego materiału oraz w bazie Wikimedia Commons. Tymczasem koncepcja Skody Favorit sedan przetrwała i doczekała się realizacji 15 lat później – wraz z premierą pierwszej generacji Fabii.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji