Ford Puma ST

Świat właśnie poznał 200-konną odmianę miejskiego crossovera Forda. Czy to aby nie przerost formy nad treścią? Dowiedz się więcej na temat Forda Pumy ST.

Ford nie trzyma już dłużej w tajemnicy i pokazał zdjęcia przedstawiające nową Pumę ST. 200-konny crossover wygląda zupełnie jak na fotografiach, które trafiły do sieci jeszcze przed początkiem sierpnia. Samochód pomalowano w wyrazisty, zielony kolor (Mean Green) i z zewnątrz przyciąga uwagę rozległym wlotem powietrza, podwójną końcówką układu wydechowego i alufelgami ze stopów lekkich o średnicy 19 cali.

Ford Puma ST

Najwięcej zmian względem bazowej Pumy zaszło jednak pod maską i w podwoziu. Źródło napędu przejęto wprost z Forda Fiesty ST. Usportowiona Puma dołącza wobec tego do grona nastawionych na osiągi samochodów z silnikiem… 3-cylindrowym. 1,5-litrową jednostkę cechuje moc wynosząca 200 KM (przy 6000 obr./min.) oraz moment obrotowy o wartości 320 Nm, dostępny między 2500 a 3500 obr./min. Tyle wystarczy, by hot-crossover pędził 100 km/h już po upływie 6,7 s.

Ford Puma ST

Ford informuje, że przedstawione parametry uzyskano m.in. dzięki modyfikacjom turbosprężarki i układu wtryskowego. Silnik Pumy ST będzie również pierwszą konstrukcją 3-cylindrową z funkcją dezaktywacji cylindrów podczas spokojnej jazdy. Ma to zmniejszyć zużycie paliwa i ograniczyć emisję CO2. Jednostka, przynajmniej na razie, łączy się tylko z ręczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach.

Ford Puma ST

Modyfikacje sięgnęły jednak daleko poza silnik. Ford zadbał o własności jezdne Pumy ST, montując dyferencjał o ograniczonym poślizgu (LSD) z funkcją Torque Vectoring, pomagającą wyjść z opresji podczas szybkiego pokonywania zakrętu. Producent przewidział uproszczone zawieszenie w postaci tylnej belki skrętnej, ale o zwiększonej sztywności (o 40% w porównaniu z Fiestą ST), mającej zrównoważyć wyższy środek ciężkości charakteryzujący samochody typu crossover. Z kolei układ kierowniczy cechuje polepszona o 25% szybkość reakcji, zaś hamulcowy – o 17% (porównując do parametrów standardowej Pumy).

Ford Puma ST

Kierowca Pumy ST dostosowuje charakter auta do aktualnych preferencji poprzez ustawienie właściwego trybu jazdy. Poza często spotykanymi (Eco, Normal, Sport) jest jeszcze ciekawostka w postaci ustawienia Track: wyłącza on system kontroli trakcji i wprowadza układ stabilizacji toru jazdy w tryb uśpienia. Poza tym jako wyposażenie opcjonalne do Pumy ST trafi tzw. procedura startowa (Launch Control; w pakiecie Performance).

Ford Puma ST

W środku auta pojawi się wiele motywów z logiem ST, kierowca z kolei usiądzie na świetnie wyprofilowanym fotelu Recaro. Co ciekawe, w Pumie ST nie zrezygnowano z wizytówki modelu, czyli tzw. Megaboxa (dodatkowej, 80-litrowej przestrzeni pod podłogą bagażnika). Ford deklaruje wyposażenie auta z najnowsze systemy bezpieczeństwa oraz multimedia ze sterowaniem głosowym (Ford SYNC-3).

Ford Puma ST

Przeczytaj więcej o Fordzie Puma w naszych materiałach:

Ford Puma (2020) – opis wersji i cennik

Test Forda Pumy 1.0 EcoBoost 125 ST-Line

Porównanie Forda Pumy z 10 miejskimi crossoverami

Ford Puma ST

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here