Najmniejsze auta palą mało i są tanie w naprawach. Nie wszystkie jednak są wybitnie trwałe. Prezentujemy najbardziej problematyczne 10-letnie małe auta z najnowszego raportu ADAC.
Punktem wyjścia do stworzenia corocznych raportów ADAC są wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Oceną jest wynik, będący przeliczeniem liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku. To istotna różnica względem raportów TUV czy Dekra, które bazują na wynikach obowiązkowych badań technicznych – jeżeli właściciele pojazdów czy serwisy nie usuwają w rzetelny sposób usterek, może mieć to wpływ na ocenę.
Redakcja poleca: Najmniej awaryjne 10-letnie auta małe i miejskie według ADAC (2022)
Poniżej prezentujemy 10-letnie auta małe i miejskie, a więc z rocznika 2012, których awaryjność oceniono jako przeciętną, wysoką lub bardzo wysoką. Kto chciałby zapoznać się z pełnym raportem ADAC, może zrobić to tutaj. Poza listą modeli o przeciętnej i zwiększonej liczbie awarii, prezentujemy także wymienione przez ADAC typowe usterki. Nie zawsze dotyczą rocznika 2012, jednak wymieniamy je wszystkie, bo zwykle generacja dostępna w 2012 była oferowana także wcześniej lub po tej dacie.
Ford Fiesta
Awaryjność dla rocznika 2012: 19,0 (przeciętna)
Miejski Ford jest ceniony za atrakcyjną stylizację nadwozia i wnętrza, świetne właściwości jezdne oraz rozsądne koszty zakupu i utrzymania. Fiesta wraz z dostawczym modelem Courier nie okazały się jednak wzorem trwałości. Pocieszeniem jest ogromna baza zamienników i używanych części, dzięki którym usuwanie awarii nie jest wyzwaniem.
Za typowe źródła problemów Forda Fiesta eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w samochodach z roczników 2013-2014 oraz 2017), pompy paliwa (2001), przewody układu chłodzenia (2001), mechanizm wybierania biegów (2002) oraz przewody zapłonowe.
Opel Corsa
Awaryjność dla rocznika 2012: 19,4 (przeciętna)
Samochód o wciąż atrakcyjnej linii nadwozia oraz z przestronnym wnętrzem i pakownym bagażnikiem jest poszukiwany na rynku wtórnym. Długi okres produkcji oraz popularność Corsy na rynku pierwotnym przełożyła się na dostępność masy używanych egzemplarzy. Części używanych i markowych zamienników, a model jest dobrze znany mechanikom, którzy sprawnie przywracają go do dobrego stanu. To istotne, bo bez względu na rocznik awaryjność Corsy okazuje się jedynie przeciętna.
Za typowe źródła problemów Opla Corsy eksperci ADAC uznali zamki w drzwiach kierowcy (głównie auta z roczników 2009 i 2012), stacyjki (2002, 2005, 2012-2016), zautomatyzowane skrzynie (2001-2005), pompy paliwa (2001-2006) oraz świece zapłonowe (2002, 2005).
Toyota Yaris
Awaryjność dla rocznika 2012: 19,4 (przeciętna)
Yaris cieszy się renomą wyjątkowo mało problematycznego modelu, ale raport ADAC potwierdza to jedynie częściowo. Jako niską oceniono awaryjność egzemplarzy z lat 2016-2019. Starsze uznano jedynie za przeciętne. Patrząc po wyśrubowanych cenach ofertowych na rynku wtórnym można by oczekiwać więcej.
Za typowe źródła problemów Toyoty Yaris eksperci ADAC uznali wydechy (zwłaszcza w autach z rocznika 2012), akumulatory (2013-2015), rozruszniki i ich elektromagnesy (2006) oraz świece zapłonowe (2001, 2009).
Seat Ibiza
Awaryjność dla rocznika 2012: 19,5 (przeciętna)
Ciekawiej stylizowany i przyjemniejszy w prowadzeniu mechaniczny odpowiednik Skody Fabii oraz Volkswagena Polo. O tym, że technika, a nie miejsce produkcji czy marka ma największy wpływ na trwałość auta świadczy… obecność całej trójki wśród wśród modeli uznanych przez ADAC za przeciętne. Notowania Ibizy wzrosły w 2016 r. Z jednej strony to efekt modernizacji generacji widocznej na zdjęciach, z drugiej – wprowadzenia w 2017 r. Ibizy V.
Za typowe źródła problemów Seata Ibizy eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w autach z rocznika 2009), świece zapłonowe (2005, 2007-2008, 2010) oraz cewki zapłonowe (2002-2006).
Renault Twingo
Awaryjność dla rocznika 2012: 19,6 (przeciętna)
Twingo drugiej generacji mechanicznie bazuje na Clio, co przekłada się na dobre zaopatrzenie w części zamienne i dosyć prostą budowę. Jego potencjalny nabywca powinien być przygotowany na możliwość wystąpienia problemów – praktycznie we wszystkich rocznikach awaryjność oceniono jako przeciętną. Dotyczy to także tylnonapędowego Twingo III, które dzieli mechanikę ze Smartami ForTwo III/ForFour II. Co ciekawe, Renault okazało się od nich wyraźnie mniej problematyczne.
Za typowe źródła problemów Renault Twingo eksperci ADAC uznali rozruszniki (zwłaszcza w autach z rocznika 2015), klocki hamulcowe (2008-2010, 2012), przepustnice (2011-2012), akumulatory (2015-2019), czujniki położenia wału korbowego (2001-2006), immobilisery (2001) i przewody zapłonowe.
Volkswagen Polo
Awaryjność dla rocznika 2012: 19,6 (przeciętna)
Kolejna, tym razem miejska ikona Volkswagena, ceniona za ponadprzeciętne wykończenie wnętrza, dobrze zestrojone zawieszenie oraz dużą bazę części zamiennych. Awaryjność, poza branymi przez nas pod uwagę egzemplarzami z 2012 roku, została uznana za niską. Można więc przyjąć, że im świeższy egzemplarz, tym lepiej.
Za typowe źródła problemów Volkswagena Polo eksperci ADAC uznali łańcuchy rozrządu (zwłaszcza w autach z rocznika 2011), świece zapłonowe (2005-2006) oraz cewki zapłonowe (2002-2006).
Fiat Punto
Awaryjność dla rocznika 2012: 20,0 (przeciętna)
Trzecia odsłona Punto w zależności od rocznika była dostępna pod nazwami Grande Punto, Punto Evo i po prostu jako Punto. Auto dało się poznać jako dobrze wyglądające, przestronne, niedrogie w zakupie oraz tanie w naprawach dzięki prostej budowie oraz przystępnym cenowo zamiennikom. Plusem jest też paleta trwałych silników, z których wiele świetnie współpracuje z LPG.
Za typowe źródła problemów Fiata Punto eksperci ADAC uznali rozruszniki (głównie w egzemplarzach z rocznika 2007), wydechy (2007-2008), alternatory (2006-2009, 2011), wiązki elektryczne (2006), mechanizm wybierania biegów (2004-2005, 2007-2008, 2011), akumulatory (2015-2016) i pasek rozrządu (2002).
Skoda Fabia
Awaryjność dla rocznika 2012: 20,8 (przeciętna)
Jedno z ulubionych aut Polaków – zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. Co ciekawe, Fabia nie zaskoczyła świetnym wynikiem w raporcie ADAC. Wręcz przeciwnie – okazała się jedynie przeciętniakiem. Od 2015 r. awaryjność Fabii zaczęła być oceniana jako niska, co należy łączyć z wejściem na rynek trzeciej generacji tego modelu.
Za typowe źródła problemów Skody Fabii eksperci ADAC uznali immobilisery (głównie w egzemplarzach z rocznika 2002), świece zapłonowe (2005-2008) oraz cewki zapłonowe (2004-2006).
Smart ForTwo
Awaryjność dla rocznika 2012: 21,0 (przeciętna)
Produkowany we Francji mikrosamochód koncernu Daimler nigdy nie był wzorem trwałości. Z raportu ADAC wynika jednak, że kto szuka możliwie małej liczby problemów, powinien wybrać Smarta produkowanego przed rozpoczęciem kooperacji z Renault, której owocem jest trzecia odsłona modelu ForTwo (od 2014 r.) oraz druga ForFour.
Za typowe źródła problemów Smarta ForTwo eksperci ADAC uznali paski osprzętu (zwłaszcza w autach z roczników 2009-2010, 2013-2014), akumulatory (2007, 2015-2019), świece zapłonowe (2012-2014), stacyjki (2016-2017), rozruszniki (2003-2009), zautomatyzowane skrzynie (2001-2003, 2005-2011), alternatory (2002), sprzęgła (2007-2009), czujniki położenia wału korbowego (2005), silniki (2002-2003), kluczyki (2003) oraz immobilisery (2003).
Fiat Panda
Awaryjność dla rocznika 2012: 21,3 (przeciętna)
Pod względem wizualnym to zupełnie nowe rozdanie, ale mechanicznie trzecia odsłona Pandy wywodzi się z produkowanej w Tychach „dwójki”, co przekłada się na prostotę budowy, łatwo dostępne części i niskie koszty napraw. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich wersji – wyposażona w silnik 0.9 TwinAir ma skomplikowany układ sterowania zaworami dolotowymi. Wyróżnikiem Pandy jest dostępność odmiany z napędem 4×4. W tym segmencie to ewenement.
Za typowe źródła problemów Fiata Pandy eksperci ADAC uznali akumulatory (głównie w egzemplarzach z rocznika 2012, 2015-2017) oraz pompy paliwa (2004-2008).
Fiat 500
Awaryjność dla rocznika 2012: 22,0 (przeciętna)
Produkowany w Tychach miejski model Fiata jest blisko spokrewniony z drugą i trzecią odsłoną Pandy. Ceny ofertowe bywają zaskakująco wysokie, ale trzeba przyznać, że „pięćsetka” broni się ponadczasową urodą, szerokimi możliwościami personalizacji (na rynku trudno spotkać dwa identyczne auta) oraz rozsądnymi kosztami utrzymania. Pod względem trwałości auto wypada przeciętnie. ADAC ocenił najwyżej egzemplarze z lat 2018-2019, a najniżej z 2015-2016.
Za typowe źródła problemów Fiata 500 eksperci ADAC uznali wodziki skrzyni biegów (głównie w egzemplarzach z roczników 2013-2015, 2017), akumulatory (2015-2017), wiązki elektryczne (2008), układ chłodzenia (2011) oraz termostaty (2011).
Nissan Micra
Awaryjność dla rocznika 2012: 22,6 (przeciętna)
Jedno z największych zaskoczeń – w końcu Micra od lat cieszy się reputacją mało problematycznego auta. Tymczasem jej użytkownicy relatywnie często muszą wzywać pomoc drogową. Warto mieć to na uwadze, bo z powodu dobrej opinii ceny ofertowe Micry należą do relatywnie wysokich. Może więc warto wybrać tańsze, ale lepiej wyposażone auto innej marki? Dodajmy, że awaryjność egzemplarzy z roczników 2015-2017, a więc Micry K13 z końca produkcji (na fot.) i pierwszych K14 określono jako niską.
Za typowe źródła problemów Nissana Micra eksperci ADAC uznali rozruszniki (głównie w egzemplarzach z rocznika 2004, 2013-2014), czujniki położenia wału (2003-2005), akumulatory (2003-2005, 2011, 2018), łańcuchy rozrządu (2004), świece zapłonowe (2001-2006, 2008, 2013) oraz stacyjki (2003).
Peugeot 208
Awaryjność dla rocznika 2012: 23,2 (przeciętna)
Model 208 otworzył nowy rozdział w historii designu Peugeotów, a także rozpoczął przemianę w zakresie ich awaryjności – udało się częściowo opanować chociażby kaprysy elektroniki. Wynik w raporcie ADAC pokazuje jednak, że do perfekcji jednak nieco zabrakło. Nie można tego jednak uznawać za duży problem – model jest świetnie zaopatrzony w części zamienne. Warto również zauważyć, że awaryjność roczników 2014 oraz 2017-2019 uznano za niską.
Za typowe źródła problemów Peugeota 208 eksperci ADAC uznali cewki zapłonowe (dotyczy zwłaszcza aut z rocznika 2013-2015).
Renault Clio
Awaryjność dla rocznika 2012: 23,4 (przeciętna)
Reguła „im nowszy, tym lepszy” nie znajduje zastosowania w przypadku Clio. Rocznik 2012 jest jednym z… najwyżej ocenionych w analizowanym okresie 2012-2019. Natężenie problemów zauważalnie wzrosło po 2012 roku, a więc wprowadzeniu czwartej odsłony Clio. Sprawdzona i dobrze zaopatrzona „trójka” (na fot.) to więc dobry wybór.
Za typowe źródła problemów Renault Clio eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w rocznikach 2013-2016, 2018-2020), świece zapłonowe (2012), rozruszniki (2001-2003), elektromagnes rozrusznika (2001-2004), klocki hamulcowe (2005), czujniki położenia wału korbowego (2001-2006) oraz immobilisery (2001-2003, 2005).
Seat Mii/Skoda Citigo
Awaryjność dla rocznika 2012: 24,5 (przeciętna)
Kolejne duże zaskoczenie zestawienia ADAC. Najmniejsze modele Seata i Skody przeciętnie wypadły w badaniu ADAC, podczas gdy bliźniaczy z nimi Volkswagen up! w części roczników zebrał zauważalnie wyższe noty. W przypadku Skody i Seata zwyżka formy, będąca przejściem z awaryjności określanej jako średnią na niską nastąpiła w 2016 r. Im świeższe auto, tym więc lepiej.
Za typowe źródła problemów Skody Citigo oraz Seata Mii ADAC uznali rozruszniki (zwłaszcza w autach z rocznika 2012), klocki hamulcowe (2014-2016, 2017), bębny hamulcowe (2015-2106), hamulec ręczny (2013, 2015-2016), wiązki elektryczne (2012), świece zapłonowe (2012, 2014) oraz akumulatory (2020).
Peugeot 207
Awaryjność dla rocznika 2012: 30,2 (wysoka)
Oferowany do 2012 r. Peugeot 207 jest jednym ze współtwórców najgorszego okresu w historii francuskich aut, które zaczęły kusić designem nadwozia i wnętrza, jednak w coraz większym stopniu irytowały awariami. Kariera wprowadzonego w 2006 r. modelu jest pełna wzlotów i upadków. Wystarczy wspomnieć o poprawionej z czasem elektronice, ale także o zastąpieniu prostych i solidnych silników z paskiem rozrządu opracowanymi wraz z BMW jednostkami Prince ze słabym łańcuchem.
Za typowe źródła problemów Peugeota 207 eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w rocznikach 2012), cewki zapłonowe (2007-2013), rozruszniki (2006), paski osprzętu (2006), alternatory (2006), układ wspomagania kierownicy oraz zamki w drzwiach kierowcy (2006).
Hyundai i20
Awaryjność dla rocznika 2012: 31,4 (bardzo wysoka)
Hyundai, do którego trzeba częściej wzywać lawetę niż do Peugeota czy Renault? Dla niektórych może brzmieć to jak herezja, ale trudno dyskutować z twardymi liczbami. Popularny także na polskim rynku i20 słabo wypadł w raporcie ADAC. Model wyszedł na prostą po wprowadzeniu na rynek drugiej generacji i20 w 2015 r. Awaryjność spadła z bardzo wysokiej na niską.
Za typowe źródła problemów Hyundaia i20 eksperci ADAC uznali akumulatory (głównie roczniki 2011-2015), świece zapłonowe (2009-2015), stacyjki (2010, 2013-2014), rozruszniki (2009-2010) oraz pompy paliwa (2011).
Zdjęcie otwierające: